FREDI PROTIV DžEJSONA
(Freddy Vs Jason)
USA, 2003.
Rezija: Roni Ju
Scenario: Damien Shanon, Mark Svift
Roni Ju najdraži je Holivudu po umeću iskazanom u svom
prvom američkom filmu: Čakijeva nevesta (The Bride of
Chucky, 1998.). Sa hongkonškom zaleđinom iskusnog i
vizuelno nadahnutog režisera (The Bride With White
Hair [oba dela], The Phantom Lover), upao je u
mlitav horor-serijal, i uspeo da četvrti nastavak
Dečje igre (Child's Play, r. Tom Holland, 1987) učini
kvalitetnijim i, što je jos važnije, komercijalnijim
od ijednog prethodnog nastavka, uključujući i
original. Posle slabo zapaženog krimića The 51st State
(2001) pružena mu je prilika da ponovi trik, i svoj
čarobni, revitalizujući prašak pospe po pepelu dva
najduža horror serijala: rezultat je FREDI PROTIV
DŽEJSONA.
Ali, tu ima jedna kvaka: Dečja igra je, u
Holandovoj verziji, bila bezvezna ali prijemčiva
pričica, i finom režijom i efektima donekle izdignuta
iz prosečne B produkcije. Dva sterilna, neinspirisana
nastavka kasnije, Ju dolazi da se iz svih topova baci
na dekonstrukciju priče koja je u startu bila sumanuta
(ubica čiji je duh zarobljen u dečjoj lutki!), i
njegovo samo-referencijalno, 'postmoderno' unošenje
king-sajz doza crnog humora (kao i dinamična režija)
bili su električna struja koja je iz mrtvih digla
zaboravljenu franšizu. E, sad, kvaka je u tome da je
situacija sa F vs J nešto drugačija. Serijal PETAK 13
(r. Sean Cuningham, 1980.) je započet u suštini
osrednjim filmom, a nastavljen gomilom budalaština iz
koje se jedino IV deo ističe kao iole gledljiv. Kako
je Petak… dalje odmicao, tako su prisutniji bili
humorni momenti, što je kulminiralo (nenamernom?)
sprdačinom u 9.delu (Džejson odlazi u pakao, 1993.) i
otvorenim kempom u 10-om, pod nazivom Džejson X.
S druge strane, serijal STRAVA U ULICI BRESTOVA je voćka
sasvim druge sorte: započet remek delom modernog
horora, pod palicom Vesa Krejvena, ovaj niz
se može pohvaliti biserima kad god je Krejven imao
svoje prste umešane (dakle, u prvom, trećem i sedmom
delu), dok su ostali sasvim solidni, ili u najgorem
slučaju osrednji (mada čak i tada pažnje vredni).
Ukratko, u F vs J producent Sean Cunningham u delo
sprovodi ukrštanje babe i žabe: s jedne strane je
(skoro) u startu suluda i nikom potrebna pantljičara
koja se moze rastezati u beskraj (Džejson u svemiru,
Džejson u kiberspejsu, Džejson u budućnosti, Džejson u
prošlosti, Džejson protiv Godzile…), a s druge,
serijal sa određenim dignitetom, na koji je njegov
tvorac stavio mudru i dostojanstvenu tačku (Novi
košmar, 1994). Na žalost, holivudska logika svaku
tačku pretvara u tri tačke, a svako 'zavrsno'
poglavlje praćeno je 'novim početkom', samo ako je
postignuta dovoljna zarada. Adolescentsko
čitateljstvo Fangorije već deceniju unazad kuka i
zapomaže za sudarom horor-titana, i nakon brojnih
zavrzlama (uglavnom poslovno-političke, a manje
kreativne prirode) producenti im napokon izlaze u
susret.
Kakav je krajnji rezultat? Zavisi, naravno, od
tacčke posmatranja. Ako je suditi po odličnoj zaradi
prvog vikenda, film je opravdao svoje postojanje:
horde fanova su pohrlile da vide 'ko će koga', a
Cunningham zadovoljno trlja ruke i verovatno
psuje:”Zašto smo ovoliko čekali?” Ovakva situacija me
uvek dovodi u shizofrenu poziciju: da li da navijam za
nešto poput ovoga? Svestan sam da svaki box office
uspeh horora znači otvaranje vrata za gomilu drugih
projekata ovog uvek 'sumnjivog' zanra. S druge strane,
uspeh baš ovog i ovakvog filma mogao bi da dovede do
niza još besmislenijih sparivanja, tipa: 'Majkl Majers
protiv Lederfejsa', 'Čaki protiv Pinheda', 'Gospodar
želja protiv (Džiper) Kripera'... Ako mislite da je
ovo preterivanje, počujte vest: New Line Cinema već
razmatra scenario u kome se Eš (lik Brusa Kempbela iz
Zlih mrtvaca) bori protiv Džejsona i Fredija!
U kontekstu ovakve triviljalizacije i
infantilizacije žanra relativizovana je i priča o
kvalitetu krajnjeg proizvoda: naravno da niko normalan
ne očekuje da film sa ovakvim naslovom priđe igde
blizu kvalitetima Krejvenovih (pa čak i Kaningemovih!)
filmova. Teško da iko stvarno očekuje da se uplaši
gledajući po deseti put likove odavno pretvorene u
auto-parodije. Dakle, ako iz svojih očekivanja
otpišemo umetničke kvalitete, pa čak i stravu = šta da
tražimo od ovog filma i zašto uopšte da ga gledamo? U
odluci gledati/ne gledati samo jednu stvar treba imati
na umu: ovo je (ne)delo napravljeno za jednu usku i
vrlo specifičnu fanovsku bazu, koja se odlikuje
površnošću, prizemnošću, nezrelošću... Ovo je film za
one koji su iz oba serijala skontali samo najbazičnije
koncepte: ako se tucaš u šumi (ili gdegod),
džinovski mongoloid s maskom će te rasporiti mačetom
(ili već nekom priručnom alatkom), odnosno: ako
zaspiš, ubiće te pervertirana očinska figura sa
noževima umesto prstiju.
Stoga je odgovor na pitanje
'šta očekivati?', u najkraćem – malo sisića, malo
tinejdž petinga, nešto humora, mnogo krvi i još više
akcije zalivene bučnom heavy metal muzikom.
Početak efektno sažima najefektnije momente iz
dosadašnjih Fredijevih avantura (simptomatično je da
ih je najviše iz prvog i trećeg dela- dakle iz
najboljih!), a prva prava scena je Džejsonov
wish-fulfillment dream u kome sisata noćna kupačica
biva kažnjena – mačetom, naravno. Tom prilikom
(dakle, u snu upokojenog zombija) ukazuje se
Džejsonova mama (Betsy Palmer, inače ubica u prvom
Petku 13-om, i jedina kameo-pojava iz oba serijala), i
svog naslednika šalje da tamani decu iz ulice
Brestova. Radi se, očito, o manipulaciji = Fredi je
preuzeo njen lik ne bi li naterao Džejsona da ulije
strah deci i tako mu omogući da ponovo ovlada njihovim
snovima...
Da, glupo zvuči, ali šta pa nije glupo u
ovom usiljenom filmu? No, dobro, rekosmo već da na
projekciju odlazimo na gluposti, odsustvo logike, loše
likove i dijaloge spremni: ako su krv i sise ono zbog
čega smo tu = krvi i sisa ima dovoljno. Na žalost,
sisa nešto manje, ali da ne kukamo previše - jedan par
pripada Katarini Izabel, lepšoj sestri iz GINGER
SNAPSA, pa je nekima već i to dovoljna preporuka...
Krv pljušti na sve strane, ali ubistva su tretirana sa
crnim humorom, pa nemaju onu brutalnost i žestinu
prvog Petka niti maštovitost prve Strave... i po
učinku su bliža pogibijama iz POSLEDNJE EKSKURZIJE
(kikotanje umesto šoka). Roni Ju uspeva da dinamikom
svoje režije prikrije (tj. učini da zaboravite)
besmislenost dešavanja i upeca vas u svoj
rollercoaster u onoj meri u kojoj ste voljni da mu se
predate. Istina, neke scene su mogle biti i bolje,
recimo prva pojava Džejsona, iz magle, morala je da
ima udar bar približan prvom susretu Sare Konor sa
Terminatorom u drugom delu (kad ovaj izlazi izlifta),
a mnogo-najavljivana scena rejva u kukuruzu (sic!)
suviše je kratka i nemaštovito odrađena, pa još uvek
neprevaziđeni prizor masovnog tranžiranja u nekom novijem
hororu ostaje disko-klanica u trećem HELLRAISERU.
Takodje, velika je šteta što je talentovana K. Izabel
ovde protraćena u nebitnoj, uvredljivoj epizodi (nema
šta da radi sem da pokaže sise i, kasnije, da beži,
krije se i vrišti), dok je primadona Monika Kina jedva
u stanju da nosi svoje zamašne grudi, a kamo li glavnu
ulogu. Film bi bio bar za nijansu jači da ga nosi
glumica za to sposobna, ali... bogovi su tako hteli...
Dakle, svi znamo od čega se pita ne pravi, pa uz
svest da od ovakve premise ni Šekspir ne bi napravio
bogzna kako bolju priču, moramo skinuti kapu Juu na
pošteno odrađenoj tezgi, jer je mnogo bolja nego što
to materijal zaslužuje. Naročito je efektna njegova
upotreba filtera sa primarnim bojama (crvena, zelena,
plava), koje je umešno koristio još u Hong Kongu, a
ovde je smislena utoliko što služi vizuelnoj
distinkciji različitih svetova/nivoa stvarnosti u
filmu. Sve u svemu, ako ste zadrti čitalac Fangorije,
ako imate 10-20 godina (ili ste bar u stanju da na
određeno vreme ponovo 'imate' toliko), ako volite
trash filmove i stvari tipa Godzila protiv Rodana,
Gamera protiv Godzile itsl. onda ćete ovde pronaći
ponešto za sebe. U suprotnom, klonite se ovoga.
P.S: Glavna misterija/spoiler koji zaokuplja
poklonike Fredijevog, odnosno Džejsonovog tabora
jeste: ko će pobediti? To je samo svedočanstvo njihove
naivnosti, odnosno infantilnosti. Zar stvarno verujete
da će ijedna od ovih dveju zlatnih koka biti zaklana
na kraju filma? Pobednik u ovom duelu nije ni Džejson
ni Fredi, vec Sean Cunningham i ostali producenti.
Publika je kolateralna šteta.