*****
(5)
BREAKING BAD je najbolja američka
TV serija koju sam ikada gledao.
Ja, istina,
nisam pomni pratilac amerikanskih, a ni drugih, made-for-TV produkata, pa zato
ovu moju kvalifikaciju uzmite sa zrnom soli. Nisam gledao THE WIRE (pokušaću,
nekad, kad se nateram), nisam gledao LOST (niti nameravam, ikada), apsolutno
couldn't humanly care less za tvorevine tipa GAME OF THRONES... Limunade i boze
tipa 24 i PRISON BREAK sam overio, donekle, dok me nisu smorile (ima to svojih
plitkoumnih draži, ali ne otkidam baš na tu vrstu gubljenja vremena), nisam se
primio na CARNIVALE posle 4-5 epizoda (gledljivo, ali... meh!), onu neku
sapunicu sa vampirima i BLOOD u naslovu sticajem okolnosti imam na disku, ali
neće mi duša pa to ti je... Daću šansu DEADWOODU kad budem imao extra vremena,
neki me ubeđuju da je SPARTACUS vredan pažnje zbog svojih porno-splatter
momenata, itd. Ipak, kao što rekoh, što je serija duža i što je američkija, to
je manja šansa da ću pohitati da je gledam, a zaista MNOGO treba pa da se –
pored tolikih neodgledanih klasičnih, dobrih filmova – posvetim bacanju sata i sata i čitavih dana na gledanje
sezone za sezonom tamo neke USA konfekcije za ubijanje vremena.
Ukratko, ja
sam totalni antipod tipičnog konzumenta TV serija.
Ovo naglašavam
pored ostalog i da biste imali ideju koliko mnogo znači kad vam neko takav,
mega-probirljiv inače, a po pitanju TV-serija posebno, kaže da je BREAKING BAD
suva genijalnost u kojoj sam uživao kao u malo čemu od ove sorte kada sam,
prošle godine, overio sve četiri dotadašnje sezone u cugu, u maratonskoj orgiji
sladostrasnog užitka koji je, nesmanjenom žestinom, čak sve veći i jači, trajao
i rastao od prve pa do (u tom trenutku) poslednje epizode. Na 98,46% svega što
u poslednje vreme gledam, bioskopskog ili televizijskog, moja reakcija je
uglavnom fletlajn, sleganje ramenima, komentar tipa "Aha. Dobro. Whatever,"
i ocena u rasponu 2-3 (at best). BREAKING BAD me je kao malo šta u životu, a u
skorije vreme definitivno, zavozao i zaintrigirao tako da sam ga ispratio sa
maksimalnom involviranošću, zanimanjem, napetošću, navijanjem grohotnim smehom,
skroz zainteresovan za ono staro "šta će dalje biti", i to iz sezone
u sezonu, bez i najmanjeg pada (što je maltene nezabeleženo u analima The Pantljičara
Production)! Ako baš insistirate na numeričkoj oceni, BB od mene ima čistu
peticu (*****).
Prosto rečeno,
unikatni likovi stavljeni su u mega-zabavne situacije koje, ma koliko bile
extremne i lude, zadržavaju dovoljnu dozu ubedljivosti i sopstvene logike
(jednom kad prihvatite premisu) da je – kao u svim najboljim serijama – čisto uživanje
gledati sve to čak i onda kad se ništa naročito spektakularno ne dešava.
I u tome je,
da vam čika Ghoul otkrije jednu od svojih (c) mudrosti, glavna kvaka između
zaista dobre serije, i neke koja je okej, ili slabija od toga: one vrhunske
imaju LIKOVE koje biste pratili čak i dok ne rade ništa; one slabije prinuđene
su da svoje junake neprestano uvrću i gnjave twistom posle twista i akcijom
usred akcije – al džaba, barem meni. Da li bi nekoga bilo briga za kretena
Džeka Bauera, da horde srpskih i drugih terorista ne kidišu neprestano na
američku demokraciju i kolonijalistički prosperitet? Da li biste gledali sitkom
sa njim kao likom? Ili sa onim tetoviranim melezom iz PRISON BREAKA? Ja ne bih.
Ali zato Homera Simpsona mogu da gledam unedogled usred najbanalnijih akcija,
npr. kako sprema (i proždire) doručak, ili Kartmana kako stoji na bus stanici i
kenja o sinoćnjem TV programu – uopšte ne moraju da ga otimaju vanzemaljci niti
da upada u paralelne dimenzije ili da priziva Ktulua (kao u poslednjim, očajnim
sezonama SAUT PARKA).
A to važi i za
glavne junake BREAKING BADA: oni su toliko zabavni da bih rado gledao
offshootove, stand-alone i prikvele potpuno nevezane za ovaj zaplet sa
kristal-metom ili bilo kakvim drugim krimi-zamešateljstvima. Džesijeve
teen-avanture i (van)školski marifetluci? Volter Vajt kao mladi nerd? Bring it
on! Štaviše, ako bi isti scenarista pisao, ja bih rado gledao i spec. serije o
nekim od sporednih likova: Gustavov uspon u narko svetu? Avanture njegovog
plaćenog ubice? Humorističku seriju o onom advokatu? Krimi seriju o nark-agentu,
Volterovom pašenogu? Hej, samo treba da ih snime, i ja sam tu!
Za nekoliko
nedelja, 15. jula, biće emitovana prva epizoda pete sezone – pa zato sada
prigodno kačim svoje pisanije o ovoj seriji: onima kojima je već znana, kao
podsećanje i "objašnjenje", a onima koji je još nisu gledali – kao
podsticaj da s njenim skidanjem i gledanjem krenu što pre, taman kako bi im se
najnovije epizode prirodno nastavile na blago koje ih već sada čeka svuda na
netu.
Znam da su
najveći fanovi serije i najpobožniji pratioci Kulta Gula još u aprilu kupili filmski magazin EKRAN i u slovenačkom
prevodu čitali moj esej o ovoj seriji. Ipak, za sve ostale, evo i na srpskom
mog osvrta na neke od podsticajnijih aspekata koji BREAKING BAD ističu iznad
srodnih produkata made in USA.
Ovo što sledi
ispod je unikatni, ekskluzivni tekst koji se u tom obliku nalazi samo ovde na
blogu: naime, u njemu su spojene prva verzija mog teksta o BREAKING BAD sa
drugom i finalnom koja je, na slovenačkom, objavljena u EKRANU (kojemu ovde zahvaljujem na interesu za ovaj tekst i njegovom objavljivanju, kao i na dozvoli da se on sada objavi i ovde, na blogu). Dakle, ovo nije
copy-paste EKRAN verzije, već poprilično proširena verzija, nešto kao Ghoul's
Cut – samo ovde i nigde drugde! Nema većih spojlera i mogu je slobodno čitati i
oni koji još nisu uronili u blago zvano BREAKING BAD!
***
BREAKING BAD: KAD SE
DOBRIMA USLADI DA BUDU LOŠI
Pregurali ste
krizu srednjih godina, kako-tako; i taman kad ste se pomirili sa svojim
polupromašenim poslom i životom, i krenuli neizbežnom silaznom putanjom ka
mirnoj i bezličnoj starosti – BAM! Dijagnoza: rak pluća. Imate još pola godine
života, ako ste srećni.
Dejan Ognjanović
Breaking Bad je TV serija
koju je kreirao Vince Gilligan, a njene dosadašnje četiri sezone (2008-2011)
predstavljaju sam samcit vrh američke TV produkcije. Pošto je zaplet poprilično
zaokružen posle kraja četvrte sezone, na osnovu dosad viđenih epizoda može se
govoriti o njoj kao o jasno profilisanoj celini.
Anti-heroji
nisu retkost u američkoj popularnoj kulturi. Stripovi, žanrovska književnost, filmovi
i TV serije iz poslednjih par decenija svoje značajne inovacije umnogome
zasnivaju upravo na preispitivanju lika heroja (i superheroja). U svojevrsnoj
dekonstrukciji i reimaginaciji junaka na površinu izbijaju tamne senke
"mračnih vitezova" (Batman)
i dežurnih "posmatrača" (Watchmen).
Ipak, čak i kada je rekonstruisan i modernizovan, današnji anti-heroj još uvek
je, najčešće, usamljenik, autsajder: neko ko svetu "normalnih" ili ne
uspeva/ne želi/ne može da se priključi, ili je iz tog sveta, ako mu je nekada
davno pripadao, sada odbegao. Anti-heroj je, još uvek, usamljeni jahač, ili
pripadnik grupacije sebi sličnih otpadnika (X-Men)
ali retko, vrlo retko je – oženjen čovek: sa ženom, decom, običnim poslom i
kućicom u predgrađu.
Breaking
Bad za protagonistu ima junaka koji je maltene karikatura upravo takve običnosti. Walter White (Bryan Cranston)
je svoje najbolje godine ostavio iza sebe. Nekada perspektivni genije za hemiju
sada je sredovečni profesor u nekoj prosečnoj srednjoj školi gde ovaj predmet
predaje nezainteresovanoj omladini i krade bogu dane – sve dok ne sazna da mu
je tih dana ostalo još vrlo malo. Kancer ga navede na drastično preispitivanje
sebe i svog mesta u univerzumu. Svoje vrhunsko znanje hemije, dotad stavljano u službu
dobra, on sada koristi kako bi proizveo i u promet pustio najčistiji
metaamfetamin na tržištu.
Izgovor: to je
jedini način da u kratkom roku svoju porodicu (trudnu suprugu i poluinvalidnog
sina) materijalno zbrine količinama novca koje se, tako brzo, mogu zaraditi
jedino kriminalom. Pravi razlog: posle dosadnog života provedenog kao Dobrica,
on shvata da biti Loš može biti uzbudljivo i zabavno, a – ako si pametan – i
unosno. Uz pomoć mladog asistenta, bivšeg učenika, Jessieja (Aaron Paul), Mr.
White upada u niz nevolja upravo zbog svog (inicijalnog) nesnalaženja u svetu
kriminala. Međutim, relativno brzo on počinje da se snalazi – i da otkriva o
sebi stvari koje nije ni slutio. Počinje da mu se sviđa da bude "zli
momak". Prvobitna nužnost (biti "loš" da bi svojoj porodici
učinio "dobro") polako se pretvara u zavisnički fiks...
Problemi
nastaju kad produkt treba prodati na tržištu koje vrvi od nelojalne
konkurencije. Naravno da se stvari komplikuju: u tome mu pomaže njegov Jessie,
tvrdoglavi bundžija i troublemaker čija neposlušnost dovede do nekoliko
groteskno komičnih situacija – kao npr. kada leš jedne od prvih u nizu žrtava ovog
udruženog kriminalnog poduhvata svojeglavo reši da kiselinom rastopi u kadi,
umesto u plastičnom sudu, kako mu je rečeno. Rezultat: rastopljena kada;
rastopljeni pod ispod kade; sprat ispod popljuskan mešavinom kiseline, krvi i
rastočenog ljudskog mesa i kostiju.
Neko je
pomenuo leš(eve)? O, da, ima i toga. Vrlo rano u seriji, zapravo već u prvoj
epizodi, naizgled savršeni plan počne da kosi živote – isprva živote dilera i
njihovih pomagača, ali ubrzo počinju da stradaju i saradnici Mr. Whitea i
Jessiea, a kako se vrzino kolo zapliće sa sve većim i sve opasnijim
kriminalcima, uključujući i meksički kartel, u životnu opasnost dospevaju i
njihovi najbliži. Ko će preživeti i šta će od njih ostati?
Dobro, ali za "zrnom zla"
Površno
posmatrano, može se učiniti da je ova serija još jedna u nizu ilustracija stare
maksime da je put u Pakao popločan dobrim namerama. Jer, treba mnogo naivnosti
pa očekivati da anđeoski beli Mr. White, dojučerašnji Dobrica a sada početnik u
svetu podzemlja, može glatko da se snađe samo zahvaljujući svom vrhunskom
poznavanju hemije. Efekti Walterovog okretanja na mračnu stranu poprimaju šire
razmere, prostiru se u koncentričnim krugovima i počinju da oduzimaju živote
potpuno nedužnih likova. Ali – ima li potpuno
nevinih? Jer, nije Walter jedini u Breaking Bad koji krene kao prividni
dobričina samo da bi ubrzo otkrio u sebi potencijal da bude prepreden i
kriminalno vešt u zaobilaženju zakonskih i moralnih prepreka na putu ka
željenom cilju. Sve što treba je odgovarajući push, što se najbolje vidi u transformaciji lika njegove isprva
dosadno dobre žene koja, u trećoj i četvrtoj sezoni, otkriva sopstvene
potencijale za prelazak na "mračnu stranu".
Otud
ovo nije serija o Paklu koji izazivaju dobre namere. Ili, jeste to samo na svom
najpovršnijem nivou. Ako se zagledamo dublje – ali ne previše duboko, jer
nagoveštaj je dat već u samom naslovu - Breaking Bad govori o dobrovoljnom,
svesnom prelasku Dobrih Momaka na stranu Loših i o fascinaciji koju Loši imaju
za one Dobre. Njen anti-heroj kao polazišnu tačku ima tzv. normalnost: on nije
autsajder nego insajder normalnosti, on se iz pozicije potpune uklopljenosti
naprasno okreće protiv svega, uključujući tu i starog, "dobrog" sebe.
A ako ta "anti"-dimenzija, ta "bad" dimenzija sa sobom
donosi katarzu, pročišćenje – to znači da je nešto ozbiljno nedostajalo
njegovom dotadašnjem konceptu dobrote.
U
tome je prava poenta ove serije. Ona se ne bavi uobičajenim kriminalcima,
proizvođačima i dilerima metha iz crnih hronika. Ona ne govori o ljudima koji
su socijalnim i drugim faktorima, praktično bez sopstvenog izbora, navedeni na
život u zločinu. Glavni junaci ove serije su "dobri momci" iz običnih
porodica koji su svesno, s predumišljajem okrenuli leđa "normalnom"
životu srednjeklasne Amerike, njenim uglađenim fasadama, pokošenim travnjacima,
porodičnim ručkovima, čitalačkim značkama i drugim trofejima za marljive
bubalice. Oni su Dobrice kojima je dosadilo da budu (samo) dobri.
Ovo važi za
Waltera Whitea, koji se sa dubokim angstom okreće protiv svog dotadašnjeg
života i doslovno redefiniše sebe, koristeći hemoterapiju kao izgovor da obrije
lobanju do kože i tim jednostavnim, ali duboko simboličnim gestom otkrije da
ispod Goodie-Two-Shoes profesorčića čuči jedan pravi Bad-Ass. A ovo, takođe,
važi i za Jessie Pinkmana, koji svoju lobanju ogoli tek u četvrtoj sezoni,
nakon jednog drastičnog preokreta u svom životu. Njegova porodica prikazana je
nakratko, ali dovoljno dugo da izazove mučninu finoćom i normalnošću koji su
prosto morali da proizvedu i jednog Jessie Pinkmana kao svoj nusproizvod. Njegov
mlađi brat najbolji je đak u odeljenju a soba mu je nakićena osvojenim
trofejima na školskim takmičenjima. To ga ne sprečava (naprotiv!) da pokuša od
roditelja da prokrijumčari džoint, ali čak i tada, zna se – tu je crna ovca
porodice da se na nju, tj. njega prebaci krivica.
Veoma je
znakovit razvoj situacije kada Jessie kriminalom zaradi dovoljno novca da
otkupi porodičnu kuću od sopstvenih roditelja, i od nje napravi anarhični squat
išvrljan grafitima i napučen gomilom pijano-drogiranih besposličara. Ta družina
i dionizijska orgija koju u tom ex-porodičnom domu izvedu predstavljaju
izvrnutu sliku u ogledalu sve one divne i bajne normalnosti na kojoj Amerika, u
teoriji, počiva. Ali, od porodične do poročne
kuće mali je korak, baš zato što je previše dobrote, a bez zrnca
"lošeg" – nezdravo. Kao što to sa đavolskim smeškom kaže Lars von
Trier na kraju svake epizode serije Riget: "Uzmite svoje dobro sa
malo zla." Otud ni anti-heroj današnjice nije nekakva suprotnost heroju,
nego njegova potpunija, složenija, apgrejdovana verzija: to je heroj koji je
prepoznao i prihvatio "zrno zla" iz sopstvene mračne strane.
Centralni
odnos u ovoj seriji jeste upravo između Waltera i Jessieja. Jessie je oličenje
svega onoga što Walter nije, odnosno što pre početka zapleta nije bio. Walter
je u njegovim godinama bio odlikaš; Jessie je slab učenik. Walter je vodio
računa o svom ugledu i o pravilima igre. Jessieja ne može biti manje briga za
sve to: fućka mu se za školu kao i za familiju i "regularni" posao.
Walter je smoren trudnom ženom (zbog
čega možda i njegov seksualni život trpi), a Jessieja prvi put vidi kako se,
samo u gaćama, lomata kroz prozor devojke s kojom je bio dok su hapsili njegove
partnere. U toj sceni je začetak privlačnosti između suprotnosti – za koje se
brzo ispostavi da nisu baš toliko suprotne jedna drugoj.
Jessie je
"bad boy" (ali zlatnog srca) i kao takav predstavlja sve ono što
"goodie" Walter nikada nije smeo da bude, a što sada, pod stare dane,
sa smrću za vratom, pokušava ubrzano da nadoknadi. U jednom dirljivom,
ingenioznom detalju kakvih je serija prepuna, pretučeni i polu-komirani Walter
nehotice svog dosadno dobrog i patetično neslutećeg sina oslovi imenom –
Jessie. Jer, Jessie je njegov surogat-sin, njegov bludni sin, omiljeni sin,
neposlušni sin. Walterov bljutavo brižni biološki potomak toliko je lišen
individualnosti da mu je čak i ime isto kao očevo: Walter White Junior! Za
razliku od njega, Jessie je "problematično dete", ludo, nepredvidivo,
nemirno... Nema nikakvog racionalnog razloga da hemijski genije za pomoćnika
uzme lošeg đaka, uz to neposlušnog, tvrdoglavog i sklonog neprilikama. Oni su
suprotnosti koje se nadopunjuju, uzajamni odrazi u ogledalu, i jedino u ovakvom
tumačenju njihov odnos ima smisla.
Da bi junak
postao anti-junak, da bi načinio onaj prvi korak ka mračnoj strani, potreban je
nekakav okidač. U Breaking Bad alibi se zove "Obezbediti familiju". To
je značajan činilac u društvu u kome profesor mora da svoju platu dopunjava
radeći ponižavajuće poslove u perionici automobila, i gde teška bolest ili
ozbiljna povreda sa sobom nose bolničke troškove koji prosečnog čoveka vode u
dužničko ropstvo – ili u kriminal. Pored toga, nalet adrenalina i uživanje u
rollercoaster životu Loših momaka Walterove su novootkrivene droge. Ali u
ingenioznoj perspektivi scenariste Gilligana, ova motivacija samo je jedan
delić slagalice. Walterova psihologija ne može se svesti na pukog štrebera koji
je pod stare dane rešio da isproba život mangupa.
Tome treba
dodati učinak krize srednjih godina i krizu identiteta povezanu sa njegovom
muškošću. Naime, zahvaljujući svom bad-boy novcu, Walter se po prvi put oseća
kao potpuni muškarac: umesto da na kolenima glanca tuđe aute, on plodovima svog
mozga i talenta počinje da snabdeva porodicu. Deo njega prihvata reči koje mu
upućuje Gustavo, Glavni Zlikovac na čelu narko-organizacije za koju Walter
počne da radi. On mu kaže: "Šta muškarac radi, Waltere? Muškarac obezbeđuje. I on to čini čak i
onda kada to niko ne ceni, niti mu je zahvalan, niti ga voli zbog toga. On
naprosto stisne zube i radi baš to. Zato što je muškarac." A biti muškarac
u tom smislu – kao onaj koji kući "donosi slaninu" – takođe može biti
jedna vrsta droge.
Između Belog i Crnog
Osnovna
dinamika u poznijim sezonama Breaking Bad sastoji se u Walterovim
pokušajima da manevriše između dve opcije: s jedne strane je neodgovorni,
neobuzdani, nepredvidivi Jessie (ono što je Walter mogao postati, ali –
nažalost? – nije), a s druge je Gale Boetticher, veoma talentovani
"kuvar", nerd, tragikomični zaluđenik za hemiju, vegetarijanstvo, SF
i karaoke (ono što je Walter mogao postati, ali – na svu sreću! – nije).
Stvari, dakako, nisu jednostavne niti sačinjene od jasnih polariteta, i upravo
u nadahnutom i mudrom bavljenju "sivom zonom" između Dobrih i Loših
ova serija se izdvaja od sličnih. Walterova žena, Skyler, definisana je
majčinstvom: u prve dve sezone određena je svojom trudnoćom i brigom za odraslog
sina na štakama, kao i za svog ne-sasvim-odraslog muža – ali u kasnijim
epizodama svesno se upliće u pranje novca i niz drugih nečistih radnji. Njena
sestra – naizgled poslušna domaćica, večito u senci muža – zapravo je
kleptomanka. Skylerin šef, prividno dobroćudan, brižan – ispostavlja se kao
beskičmenjački prevarant i na finansijskom i na emocionalnom planu. Gus,
kriminalni mastermind, operiše iza paravana lanca fast-food restorana i, čak,
sponzoriše policiju ali njegova uglađenost takođe je brižno građeni paravan.
Nemilosrdni ubica, Mike, koji radi za Gusa, u kasnijim epizodama otkriva svoje
ljudsko lice (i srce). I tako dalje. Patern je isti: iza paravana dobrih krije
se sposobnost za loše. Iza paravana loših krije se sposobnost za dobro.
Ali u centru
pažnje ostaje Walter White, Dobričina koji je postao Loš, i kome se to dopalo
toliko da čak ni po cenu propasti svog braka ne namerava da odustane od odiseje
koja sve manje ima veze sa novcem, a sve
više sa (makar i odocnelim) otkrivanjem samog sebe. Inicijalne kapisle za to
čine kriza srednjih godina, svetska ekonomska kriza, pa možda čak i
Cronenbergovski "kreativni tumor" (kao u The Brood, 1979) jer
pojava raka Waltera gotovo doslovno pretvara u mutanta svega onoga što je do
tada bio, i otkriva njegove nove, dotad zatomljene potencijale. Naravno,
telesna promena samo je metafora za slojevitu moralnu priču gde glavni junak
izaziva simpatije publike koje, kako serija odmiče, sve češće bivaju stavljene
na probu, jer Walter, sledeći von Trierov recept, uzima sve veća i veća
"zrna zla" sa svojom dobrotom, opasno se, pred kraj, približavajući
Lošim momcima od kojih je, isprva, bio distanciran. Od anti-heroja on, kako
serija odmiče, sve više počinje da nalikuje Zlikovcu, čime se usložnjava i odnos
publike koja je svoje simpatije investirala u junaka koji se ponaša sve manje
junački...
Mnogo puta u
seriji nailazi se na situacije u kojima je očito da je pitanje pretpostavljenih
rodnih i socijalnih uloga jedno od centralnih. Walter, iako genije za hemiju,
postaje gori od neiživljenog tinejdžera kada neko dovede u pitanje njegov
primat kao muškarca, kao oca, kao glave porodice (tj. nezavisnog snabdevača i
zaštitnika žene i dece), a naročito kao eksperta, najboljeg kuvara metha koji
se može naći. Na primer, tokom jedne večere, pomalo pripit, Walter se nađe
intimno pogođen čuvši pohvale koje njegov zet, inače sposoban agent iz
odeljenja za borbu protiv narkotika, uputi Galeu, hemičaru za koga ovaj zna da
je slabiji. Mr. White dovede sebe u nepotrebnu opasnost nagovestivši da
Mastermind Zločina svakako nije taj patetični čovečuljak, već da je Pravi
Super-Kuvar još na slobodi.
Momenti poput
ovog veoma su rečiti. Ogleda se u njima ponešto od Poeovog "Đavola
perverznosti" (kao npr. kada ubica u "Crnoj mački" pred policajcima
kucka o zid iza koga je leš njegove žene, kako bi pohvalili njegovu solidnu
zidarsku izvedbu, iako time rizikuje da njegov zločin bude otkriven). Ali nije
to puki iracionalni, gotovo mazohistički poriv Lošeg momka koji podsvesno želi
da ga oni Dobri uhvate. Pored toga, u osnovi je i dalje Walterova neiživljenost
i neutaživa žeđ za priznanjem. Odocnelo suočenje sa time da je najveći deo svog
života proveo kao dosadni Dobri čikica, toliko prostodušan i predvidiv da,
jednom kada postane Loš, to može da bude doslovno ispred nosa najiskusnijih
agenata za borbu protiv narkotika, jer niko, apsolutno niko nikada ne bi mogao
ni da pomisli da bi Walter, dobri, beli, pošteni, straight Walter uopšte mogao da bude Bad-Ass. A on je
fasciniran mogućnostima koje otkriva
u sebi, i isprobava ih sa iracionalnom, nepragmatičnom, gotovo infantilnom
opsesijom preraslog deteta koje je predugo vozilo bicikl sa pomoćnim točkićima,
a sada naprasno otkriva Harley Davidson motor.
Đavolski
ambivalentna draž na Whiteovom putovanju prema crnilu proizvedena je njegovim
sve drastičnijim odlukama. Recimo, gospodin Beli ne ubija samo u direktnoj
samoodbrani, već značenje tog pojma proširuje u nizu blago rečeno moralno
dubioznih činjenja (ili nečinjenja) koja ga svakako čine oličenjem pravog
anti-heroja savremene pop-kulture. On dopusti jednoj od važnijih junakinja da
umre pred njegovim očima, ne pruživši joj pomoć iako je mogao, jer je smetala
njegovim planovima. On naredi ubistvo potpuno nedužnog, bezazlenog čoveka koji
je imao nesreću da mu, sticajem okolnosti i bez svoje volje, stoji na putu.
Mada je sjajno ispletenim zapletom svaka od takvih situacija prikazana tako da
gledalac može da razume Walterovu motivaciju, postavlja se pitanje da li
razumevanje znači i opravdanje? Koliko dugo maksima "Cilj opravdava
sredstvo" može da se primenjuje a da njen primenjivač ne postane
nerazlučiv od onih protiv kojih se bori? Ima li zaista iskupljenja za
anti-junaka koji koristi iste, i još lukavije strategije od zlikovaca?
Vrhunac (ili
dno?) Walterove dosadašnje putanje ka mračnoj strani vidi se na samom kraju
poslednje epizode četvrte sezone, onda kada se činilo da je sve već rečeno i
pokazano. U sjajnom preokretu, bukvalno u poslednjim sekundama poslednje
epizode, otkriva se da (u retrospektu) nikakvog preokreta tu zapravo nije ni
bilo, već samo da je publika tokom 46 uzbudljivih, napetih, duhovitih i
pametnih epizoda navijala za (anti)junaka koga tek sada počinje da upoznaje.
Njegovo finalno suočenje sa zrnom zla u sebi, u predstojećoj petoj sezoni,
treba da pokaže da li će g. Beli opravdati svoje ime, ili će sasvim zaroniti u
Crnilo.