***
3-
Imao sam velika očekivanja od ovog filma, ali,
avaj... Posle odlične prve polovine, MAJOR primetno pada u drugoj. Dakle,
pajkan jurca kolima ko blesav i pregazi dečaka koji je pretrčavao put u
nekakvoj snežnoj zabiti. Ignoriše detetovu majku, zaključa je u auto (!) i zove
kolege da ga vade iz sranja, što ovi, naravno, i urade: majku napiju i odvedu u
stanicu da potpiše netačan iskaz, a na licu mesta falsifikuju zapis o tragovima kočenja da
bi skinuli krivicu sa vozača.
To je samo početak ZLA u
kojem "snage reda" ilustruju staru narodnu skraćenicu ACAB,* odnosno pritiskaju i muče žrtve
sa sadizmom i bezobrazlukom koji će biti prepoznatljivi svakom stanovniku
Srbije koji je ikada imao bliski dodir sa "narodnom" milicijom – ili je
barem ikada otvorio dnevne novine i u njima, osim estrade i sporta, bacio pogled i na crnu hroniku.
Ali onda, posle iživljavanja u policijskoj
stanici, detetovom ocu prekipi i dohvati oružje: "Da pobije govna i gotova
stvar!" E, dotle je film odličan. (*Znam da znate, ali pošto ovaj blog
čitaju i deca i omladina, te ima i obrazovnu funkciju, da pojasnim očigledno:
ACAB = ne zaboravite, deco: ALL COPS ARE BASTARDS!)
Od
tada, međutim, kad krene "akcija", umesto da postane još bolji – film
počne da trpa preokret na preokret, svaki sledeći sve neubedljiviji,
usiljeniji, proizvoljniji, gluplji: kolege se pomažu, pa odmažu, pa se svađaju,
pa se mire, pa se jure da se ubiju, pa kad imaju šansu – ne ubiju se, pa
oproste, pa se naljute, pa nastave da se jure, pa oće da se pobiju, pa neće da
se pobiju, pa drž pa ne daj, pa a-bre u-bre --- aj u kurac više!
To ode dotle da me, uprkos
inicijalnoj involviranosti, pred kraj filma više nije bilo briga uopšte, ni za
prevrtljivog lika (čas je bezosećajna džukela bez trunke stida i srama, čas se
nešto premišlja i gadi na korupciju svojih pajkanskih kolega pa se obrće protiv
njih i postaje odmetnik) ni za sve neubedljiviji razvoj zapleta, i samo sam
čekao završnu špicu pa da se ratosiljam bede posle limp-dick kraja.
Šteta, jer gluma je dobra,
lepo je to slikano, dobro je uhvaćen osećaj totalne, do beznađa neizlečive, kancerozne
korupcije na svim nivoima – ultimativni horor društva u kome ne dao ti bog da
BILO KAKO privučeš pažnju "autoriteta", a naročito milicije: samo da
nemaš NIKAKVA posla s njima, jer najebaćeš u svakom slučaju, a naročito onda
kad si najneviniji, kad si njihova žrtva.
MAJOR je mogao da bude vrlo
brutalna varijacija na čuvenu repliku iz BALKANSKOG ŠPIJUNA: "Drug major
će da vam oprosti što vam je pregazio dete" – šteta, samo, što se u
poznijim deonicama relativizuju ako ne i brišu sjajne poente i odlične scene s
početka, i film se guši u iritirajućim, nemotivisanim proizvoljnostima.
Ipak, čak i takav, ovo je
mestimično snažan i opominjući film strave jezivo realne i nama ovde bliske, te
stoga zaslužuje gledanje i meditaciju nad njime – a naričito nad time da niko u
Srbiji nema muda da i zamisli ovakav film, iako bi bio više nego aktuelan.
Ujedno MAJOR može da posluži kao prvi (jači) film u dabl-bilu sa rumunskim
POZICIJA DETETA, prikazanim nedavno na Festivalu autorskog filma, gde je
pokupio glavnu nagradu, a sada je dostupan organima kućnog bioskopa. U njemu
sin rumunske funkcionerke svojom nepažnjom pregazi dete, a onda majka pokušava
da svog zbogomka na kvarno, preko veze, pretnjama, podmićivanjem itsl. oslobodi
odgovornosti.
Ni taj film nije baš remek
delo (3- od mene). U redu, on
plastično –i za razliku od Rusa, sve do pred kraj 100% uverljivo- prikazuje jednu jezivu situaciju, ALI ipak ne nudi neku
ozbiljniju nadgradnju i previše toga o dešavanjima UNUTAR protagonista ostavlja
nedorečenim. Taj pristup "možda jeste – možda nije – popuni sam prazninu –
elipsa=umetnost" prilično smeta u zapletu sa tako jasnom moralnom
dimenzijom, gde je više nego očigledno ko je zlikovac a ko žrtva.
Situacija u POZICIJI DETETA
jeste potresna na više načina i iz više uglova, i ima taj dirljiv i vrlo
životan set-pis kad na kraju mama-funkcija i sin-mlakonja odu kod familije čije
je dete ovaj skot pregazio, i razgovaraju s njima dok ovi spremaju sahranu... I
sve je to lepo i krasno, osim što film ne daje ama baš ni najmanje naznake o
tome da li je mama na kraju, posle svega, bilo šta spoznala i promenila u svom
dotadašnjem stavu, kao ni da li je i koliko iskren poslednji postupak njenog
sina, i šta uopšte s tim na kraju?
Ne, ne tražim
naravoučenije, neću da mi se kao debilu NACRTA bilo šta, ali fuck – ovoliko
insistiranje na površinskom, a bez naznaka o dubinskom, nevidljivom, pa još sa
ovoliko ključnih elipsi, igra mi po živcima. A na sličan šau-mau ni tamo ni
ovamo način završava se i MAJOR. Ali dobro, to mu je ta umetnos', izgleda. Tera
te da razmišljaš...