***
3
Najzad
je do nas dospeo jedan od najhvaljenijih horora iz prošle godine. U pitanju je
drugi po redu film Majka Flanagana, pa nije loše da se podsetimo šta sam pre
malo više od dve godine napisao ovde o njegovom prvom filmu.
ABSENTIA (USA, 12)
**(*) 3-
Taman
kad je njen naglo nestali muž postao i zakonski mrtav, on se niotkuda pojavi,
ne ume da objasni gde je dotad bio, ali čini se da su zajedno sa njim, za
njegovim petama, došla i nekakva demonska bića (?) kojima je umakao. Zato sada
žena, njena sestra i krajnje neprofesionalni pajkan koji je istraživao rečeni
nestanak pa se usput smuvao sa ožalošćenom ženom (!!!) imaju da razreše tajnu
vezanu za mračni prolaz u kome je, kako izgleda, portal ka drugoj dimenziji.
Likovi su življi i ubedljiviji nego što smo u hororima ovog (B) nivoa navikli,
misterija je intrigantna i nepredvidiva, ima tu povremeno solidnih creepy
scena, a naročito je za pohvalu (nenamerni?) helrejzerovski ugođaj – ne u
smislu slikovitih SM monstruma (nema ovde ničeg takvog) i splatera (sorry: samo
jedna scena s nešto malo krvi), nego kroz temu nestalog a onda povraćenog ali
ne baš sasvim istog kao pre nestanka, za kojim ubrzo stižu još neke paklene
sile da ga vrate nazad – njega, i svakog ko im se nađe na putu, samo bez kuka,
lanaca, kidanja kože i ostaloga. Sasvim simpatičan hororčić, ima tu nešto fine
jeze i napetosti, i šteta je što se prećeralo sa anderstejtmentom i
dvosmislicama, što ta misterija nije malo konkretnija i MESNATIJA, i što kraj
nema jači impakt. Ipak, ovo vredi pogledati.
Ovog
puta fabula radnje tiče se zlogukog ogledala koje već trista godina navodi
svoje vlasnike na neke slikovite i gnusne smrti a glavni junaci su devojka i
njen mlađi brat, poslednji preživeli iz porodične tragedije (ili natprirodnog
iventa?) od pre 11 godina. Tom prilikom otac im je ubio majku a onda je batica
ubio njega. Ali – ko je tu koga, zaista, i ZAŠTO, ubio – e, to ćemo videti
tokom filma, kada baticu puste iz ludare, a seka ga smesta, tako rovitog i
jedva-oporavljenog, odvede u porodičnu kuću, poprište tragedije, da tamo izvode
eksperimente s ogledalom e ne bi li svetu dokazali da su na delu bile nečiste sile a ne ovozemaljska, porodična psihopatologija. Seka je,
dakle, rešila da osvetla obraz pokojnom ocu i u-ludaru-strpanom bati, i to na
način vrlo komplikovan i ne baš mnogo pametan… Naravno.
Nisam
citirao rivju Flanaganovog prvenca da bih reprizom popunjavao rupu u programu,
nego da bih podsetio na vrline i mane prvenca koje se, u malo drugačijem vidu,
nalaze i u drugencu. I za OCULUS se može reći da su likovi življi i ubedljiviji
nego što smo u hororima ovog nivoa navikli, i gluma je sasvim dobra (naročito
glumica koja igra kevu, u prizorima iz prošlosti), mada je oca trebalo da igra neko bar malo simpatičniji ili harizmatičniji, dok su za batu mogli da
nađu nekoga ko nije toliko prezaslađena poster-boy faca, kao iz nekog TWILIGHT
filma.
Takođe, i ovde je misterija
– uprkos motivu ukletog ogledala, ofucanom još od gotskih dana –
intrigantna i nepredvidiva. Jedino je sam kraj od sorte: "Ne, neće valjda!
E jbg, baš hoće!" I ne samo to, nego mu u ovom limp-dick izdanju fali puni,
tvrdi impakt (kao što sam takođe zamerio i ABSENTIJI). Za drugenca mogu, takođe,
ponoviti ono što sam kazao za debi: ima tu nešto fine jeze i napetosti, i šteta
je što se prećeralo sa anderstejtmentom i dvosmislicama, što ta misterija nije
malo konkretnija i MESNATIJA, i što kraj nema jači impakt.
Konkretnije: filmu
nedostaju iole memorabilni set-pisovi i scene strave: daleko najbolja dešava se
na samom početku, u 15. minutu! Koncept je dobar ali od njega se moglo i moralo
napraviti nešto upečatljivije, nešto što se urezuje u sećanje kao komad
slomljenog stakla (he he...), a ne nešto što je okej dok se gleda ali čega
teško da ćete se sećati godinu ili dve kasnije.
Kroz istoriju tog ogledala
se protrči – ali doslovno, projuri – iritirajuće brzo, tako da čovek ne stigne
ni da pojmi a kamoli svari inače solidno osmišljene detalje gadnih smrti i
misterioznih sudbina kroz vekove. Besmisleno je nešto toliko važno nabacati
tako da čovek mora da usporava sliku i friz-frejmuje da bi uopšte skontao šta
su mu tu sve nabrbljali u "imampetnaestsekundiigovorićuvrlobrzo"
stilu i pokazali u "trepni-i-propusti" stilu!
Nije loše to što ogledalo
nije vezano za jednu konkretnu (pokojnu) osobu odnosno ličnost čiji duh sad
treba podmirivati nekim umirujućim ritualima ("sahranite mi kosti u
osveštanoj zemlji...") ili tako nekim otrcanim sranjem – ali, s druge
strane, pretnja je ovde toliko amorfna i apstraktna da ne postoji čak ni
najmanji nagoveštaj ZAŠTO i KAKO ovog zlog predmeta. Šta imamo ovde? Okultne
sile? Demone? Zle duhove? Zlo staklo?... Možda su te "detalje"
ostavili za nastavak – ali, fuck that!
Manifestacije entiteta (?)
iz ogledala jesu deža vi – sablasne ljudske figure svetlucavih očiju – ali su
barem prilično efektno napravljene i iskorišćene. Na ovu bedu i prazninu
današnjeg horora, OCULUS možemo posmatrati kao polupunu čašu solidne strave
koja će moći, bar donekle, da utoli žeđ onih najžednijih ljubitelja horora,
iako film, zbog svoje suštinske poludupastosti i suzdržanosti i nesposobnosti
da potpuno izmuze emociju iz tragedijskim potencijalom natopljene priče – ne
uspeva da dobaci do statusa modernog klasika.
Ipak, ovo vredi pogledati,
a vredi i iščekivati naredni film ovog reditelja. Čitam u aprilskom RUE
MORGUE magazinu intervju s njim u kojem najavjuje svoj treći film,
takođe s latinskim naslovom (jebo ga latinski!) – SOMNIA – za koji kaže da je
njegov dosad najintimniji, najambiciozniji projekat. Igraju Tomas Džejn i Kejt
Bosvort, a govori o paru koji, pet godina pošto im se udavio sinčić, usvoje
siroče, dečaka koji ima moć da materijalizuje sve što sanja – uključujući i
udavljenog im sina, nakon što mu pokažu fotografiju... Do SOMNIJE, ko nije
overio, neka gleda ABSENTIJU i OKULUS. Samo da mu se četvrti ne zove BIGUS
DICKUS...