Posle okrepljujuće dremke
kod Janjića, kako bih kroz san što pre zaboravio onaj zidarski
"doručak" i onu rakijsku "picu", vratismo se u Dom Mladih –
da promovišemo ZAVODNIKA. Tu sam najzad naživo upoznao Ninoslava Mitrovića, o čijem sam GLUVOM DOBU ovde već pisao (i
Zlatnog Ghoula mu dao!), i s kojim sam se od tada dopisivao.
Prema planu, on je imao da
vodi razgovor sa mnom. Uzgred, baš mi je žao što nije bilo više vremena i
prilike da popričamo, delom zbog njegovih obaveza (posao!) a delom zbog mojih
(pležr!).
U salu je ušlo nekih
tridesetak (30-40?) omladinaca i omladinki, i pošto smo odgledali inserte iz
LEPTIRICE, 40 DANA i NAPRATE koje sam odabrao, Vladan nas je najavio, pa se
Ninoslav i ja popesmo na podijum i objasnismo šta je etno-horor. Razgovor je
bio dinamičan i, rekao bih, zanimljiv publici – nisam primetio meškoljenje,
smejuljenje ili kuckanje u mobilne i ostale aj-podove i pedove – bilo je čak i
pitanja, a vala, bilo je i interesenata za kupovinu (of kors!).
U holu sam potpisivao
primerke, slikao se sa poštovaocima mog rada (neki se vređaju kad kažem
"obožavaoci" ili "fanovi", pa neka bude ovako!) i davao intervjue
za nekoliko audio-video-web medija, od kojih ste neke mogli ovde da pročitate.
Odatle smo pohitali u Kazamat na po tanjir čorbastog pasulja
s kobas'com, praćen strogim pogledima muči-egzekutora ("Vaše kupone! Bez
njih nema večere!"), a onda pravo na novu turu kratkih i stoga podnošljivih
filmića gde stalno misliš: "Još kol'ko li ovaj traje?" i: "Možda
će onaj sledeći da bude bolji? A i ako ne bude, bar je kratak, pa možda bude
bolji onaj POSLE njega...?" Eh, gde su mladi tu je i optimizam...
Ovog puta sam bio čio i
oran za duže noćno zezanje, pa posle ture kratkofilskih "filmova"
odosmo Janjić, ja i osoba smešnog imena (Sergej Sliško) da na Janjićevom
velikom ekranu odgledamo tek procureli francuski GOAL OF THE DEAD, onako momački, uz sokove, čokoladne bombone, čips
i tako to. Ovaj kvazi-film je u sebi udruživao sve što Janjić inače voli:
fuzbal, zombije, Francuze, horor, treš... ali ispade da se radi o besmislenoj i
skoro-pa-dosadnoj budalaštini koja se jedino u ovakvom društvu i kontekstu
uopšte mogla odgledati do kraha – inače je to razvučeno, prazno, nezanimljivo,
neduhovito, mlitavo i kilavo dozlaboga, odnosno, gulovskim jezikom: ** (2-). To je samo jedna nijansa iznad
ZONE OF THE DEAD zato što je fotografija odlična a maske nešto bolje (skuplje)
od Lakobrijinih.
Treći i poslednji dan
Kratkofila nije obećavao mnogo, naročito u svetlu činjenice da je njegov
hajlajt preko dana imala da bude poseta PIVARI (tj. sponzoru). Koliko
(ne)zanimljiva može biti exkurzija u ma koju fabriku, a naročito onu u kojoj se
pravi nešto za šta me toliko snažno zabole...? Malo je stvari na ovome svetu za
koje ne bih mogao da marim manje nego što je to pivo – što se mene tiče, može
sutra da ispari skroz, nestane, iščezne sa ove planete, i ne bih to ni osetio,
sem po manjem broju pijanih budala oko mene.
Anyway, stvari ipak nisu
bile tako loše. Kao prvo, ambijent pivare nije sasvim lišen svojih gotskih
momenata.
Kao drugo, čekala nas je
tura sa detaljnim objašnjavanjem svih faza u procesu nastajanja te nezanimljive
tekućine (blast from the past: baš kao na školskoj exkurziji – mentalno sam bio
prebačen u IV razred OŠ i u postrojenje hidroelektrane Đerdap!), ali posle nje
usledio je ubedljivi hajlajt Kratkofila! Čekao nas je ručak koji bi bez
problema iskupio i daleko veću torturu – zapravo, mogu slobodno reći, jedan od
nekolicine najboljih ručkova koje sam u sebe ikada smestio izvan svog doma!
Šta su nam tako lepo
poslužili? Nešto što ne zvuči primamljivo kad se čuje ili pročita, jer zove se
PIVSKI TANJIR (zvuči primamljivo otprilike kao i PIVSKI STOMAK) – ali, braćo i
sestre, pogledajte sliku pa recite da ovo nije san snova!
Dakle: kuvana dimljena
butkica, predivna suva rebarca i odlična domaća kobasica. Plus nešto malo
priloga u vidu tanjirića s kuvanim kupusom i pasuljem, za one koji bi da
relativizuju i ublaže vanzemaljski ukus ovog mesa.
Eh, da: ovde nismo bili
ograničeni na rakijštinu, niti na pivčugu (iako se sve dešava u predivnom
ambijentu kafane ZLATNA KRUNA ili tako nekako – situirane u fabričkom krugu
pivare!) pa sam ja, recimo, ovo zalivao ladnim špricerom. Pošto sam bio okružen
gomilom vegetarijanaca (ovi što prave angažovane filmove su sve tako neki
mrljavci), ova butkica je pripala maltene samo meni, iako su pojedinci štrpkali
pomalo...
Dakle, slatko sam se najeo
– do pucanja, otprilike kao onaj Mister Bucko u SMISLU ŽIVOTA MOJTI PAJTONA,
ali bez stavljanja poslednjeg, kritičnog zalogaja koji sve dovede do bljuvanja
i explozije. Eto, to mu beše taj "Pivski tanjir", Bog ga blagoslovio.
Napolju nas je dočekala
velika vrućina, a mene je dodatno grejalo blagoutrobije što mi je zračilo iz
stomaka i pomisao na Janjićev krevet (ali bez Janjića u njemu). Bilo je
potrebno svariti ovaj ručak polagano i opušteno, ali nisam preterivao sa
spavanjem: pošto je ovo bio poslednji dan u Banjaluci, valjalo je iskoristiti
priliku i ljudski obići Kaštel, što smo i učinili, uz neizostavne foto-sesije
koje je Janjić ljubazno izvodio.
Naravno, mrcina se nije
setila da napuni baterije foto-aparata, pa je on ubrzo počeo da mu umire u
rukama, ali ipak smo načinili sasvim solidnu seriju fotografija.
Neke od ovih, a naročito
pored stare, napuštene, uklete kuće ludila i zločina koja truli i mami
neoprezne u parku odmah kraj Kaštela – načinio je Ninoslav, koji nam se
pridružio te večeri, za razliku od Sliška koji je neznano gde nestao, a nismo
ga mogli dozvati jer je mrcini Janjiću i baterija na mobilnom precrkla od
nepunjenja. Koliko neozbiljan uopšte čovek može da bude? Na skali od Jedan do Janjić, AJ dobija Janjić+ rejting!
Ceremonija dodele nagrada
za najmanje loše filmove festivala bila je, moram to reći, amaterski
(ne)režirana i traljavo improvizovana: svetla su se gasila dok su gosti
prilazili bini da bi se prikazali inserti iz nagrađenih filmova (srećom, niko
se nije spotakao i slomio vrat po pomrčini na tvrđavskom kamenju), a nagrade su
nekima uručene u mrklom mraku (srećom, niko se nije strovalio s pozornice i
poginuo u tmini). Ovo ne znači da je bilo zakulisnih tj. mračnih radnji: mogu i
ja da potpišem sve te nagrade, zaista su ih dobili najbolji – a ovo ne kažem
samo zato što me je vozio predsednik žirija!
Te večeri smo Janjić i ja u
njegovoj jazbini pogledali DEAD SNOW 2, čija je prva polovina
bila sasvim pristojno zabavna i nadahnuta, da bi to od sredine pa prema krahu
počelo da tone, smara i gubi se ni u čemu. Gulovski rečeno: **(*) (2+). Film smo, inače, gledali
žderući banjalučke ćevape kupljene KOD (legendarne) BILJANE,
što je lokacija koju sam overio i tokom prethodnog dolaska na Kratkofil. Iako
sam mislio da posle onog "Pivskog tanjira" barem ceo jedan dan neću
da se setim hrane, oko ponoći je moj stomak počeo da me demantuje, pa je BILJANA
bila dobrodošla u tom smislu. Fini su ti ćevapi, zaista.
Narednog prepodneva moj
domaćin Janjić (kome sam ja, zapravo, donekle bio gost-domaćin, kao provajder
akreditacije i bonova) me je odvezao do Doma Mladih, gde sam se pozdravio s onim
delom ekipe festivala koja nije bila previše mamurna u tom trenutku, i gde su
me preuzeli moji pouzdani vozači s kojima sam se vratio nazad do Srbije. O
gnjavaži na ulazu u zemlju – gde nas dočekaše višekilometarske kolone i
višečasovno čekanje koje smo samo delimično uspeli da umanjimo time što smo
jedva nekako skrenuli za Šid – ne bih sada. Niti ću da se vajkam što se zbog
ovog nehumanog kašnjenja nisam ko čovek družio tog popodneva, kako je bilo
planirano, s jednim divnim čovekom nakratko došavšim iz Njujorka – zamalo da se
mimoiđemo; srećom, videsmo na jedva 15-ak minuta, koliko da preuzmem knjige
koje mi je ljubazno doneo preko okeana.
To je jedino što je donekle
– ali, too little, too late –
zagorčalo sećanje na ovaj kratak ali slatak boravak u Banjaluci (iliti Banjoj
Luci).
Slikovit neki narod tamo, pa
zato – ako me opet pozovu, vratiću se. A možda i ako me ne pozovu!