U pradavnoj praistoriji interneta, pre više od 15
godina (tačnije, mislim da je to bilo 1998. godine), nekako sam našao e-mail S. T. Džošija, vodećeg svetskog
proučavaoca života i dela H. F. Lavkrafta.
Znao sam za to šta je i koliko fundamentalno do tada uradio za približavanje
Lavkrafta kako širokim masama, tako i akademskom svetu, i napisao sam mu mejl
sa izrazima poštovanja i – sa molbom da mi nekako dostavi svoju kapitalnu
studiju Lovecraft: A Life do koje u to vreme
nikako nisam mogao da dođem. Bilo je to vreme sankcija i ludila koje se krčkalo
na Kosovu i ja sam mu ukratko objasnio kako i zašto ne mogu da kupim njegovu
knjigu. On mi je ljubazno, i bez ikakve ograde, meni – potpunom neznancu, pa
još tamo nekakvom Srbinu, mejlom poslao u Wordu čitavu tu knjigu. Na tome sam mu
ostao večito zahvalan.
Naravno, slistio
sam je smesta. Evo kako glasi njen zaključak:
"But why do people
read Lovecraft at all, and what leads a good many of them to develop a kind of
compulsive fascination with both his work and the man himself? There is no denying that Lovecraft appeals on
many levels, to many differing types of readers, from teenage boys to college
professors to highbrow novelists. For
young boys, it is Lovecraft's very exoticism--the absence of a conventional
family scenario; the depiction of boundless space, not in the science-fictional
sense of a place of infinite possibilities for human action but infinite horror
and dread; the apparent luridness of some of his monsters, from fish-frogs to
ten-foot cones to humans degenerating into cannibals; a prose style that can
seem hallucinatory as a drug-delirium --that seems to cast an ineffable
appeal. And there is still the
half-mythical figure of Lovecraft himself, the gaunt "eccentric
recluse" who slept during the day and wrote all night.
As one matures, one sees
different things in Lovecraft the man and writer--the philosophical depth
underlying the luridness of his work; the dignity, courtesy, and intellectual
breadth of his temperament; his complex role in the political, economic,
social, and cultural trends of his age.
Perhaps it is useless, and foolish, to deny that Lovecraft is an oddity --neither
he nor his work is "normal" in any conventional sense, and much of
the fascination that continues to surround him resides exactly in this fact. But both his supporters and his detractors
would do well to examine the truth about both his life and his work, and also
the perspective from which they make their own pronouncements and evaluations
of his character. He was a human being
like any of us--neither a lunatic nor a superman. He had his share of flaws and virtues. But he is dead now, and only his work remains."
Džošija
sam kasnije imao priliku da upoznam u San Francisku, gde smo proveli nekih sat
vremena u prijateljskom razgovoru nakon jedne promocije, a radio sam i kao
lektor na jednoj njegovoj knjizi u vreme dok sam bio copy reader za izdavačku
kućicu Hippocampus 2004. godine (pozicija za koju me je on preporučio).
Pre
par godina Džoši je objavio potpunu, neskraćenu verziju ove studije, ovog puta
pod naslovom I Am Providence: The Life and Times of H. P. Lovecraft,
u dva toma koji zajedno imaju 1.150 strana velikog formata. To luksuzno
izdanje, u tvrdom povezu, morao sam da zaobiđem, ali sam zato prvom prilikom
(preko Bookdepository sajta) kupio knjigu čim je prošle godine izašla u mekom
povezu. Cena je bila negde oko 45 evra, ako nekoga zanima: više nego
pristojno za knjigu ovog obima i značaja. Sada, avaj, kako vidim, cena se
popela na skoro 63 e!
Ovu
dopunjenu verziju još nisam stigao da pročitam, ali zato evo teksta o njoj koji
je napisao prijatelj i povremeni saradnik bloga, Ratko Radunović iz
Podgorice. On je veliki poznavalac i poštovalac Lavkrafta, što ga ipak nije
sprečilo da mu omaši ime (Harold!) – što je lapsus dodatno naglašen naslovom "Harold
Filips Lavkraft: Cinični pesimista iza koga je ostalo 100.00 pisama" iznad
teksta koji su objavile VIJESTI.
Uz Ratkovo dopuštenje, tekst prenosim u celosti.
Ja sam Providens: život i vremena H. F.
Lavkrafta (I Am Providence: The Life and Time
of H. P. Lovecraft), S.T. Joshi;
Hippocampus Press, New York; 2013;
dva
toma, 1150 str.
piše: Ratko Radunović
Prethodna
Džošijeva izuzetno informativna biografija Harolda Filipsa Lavkrafta
(1890-1937) objavljena je još 1996. i oni koji posjeduju taj tom od 700 gusto
kucanih strana, u slučaju da se ne radi o fanatičnim lavkraftijancima,
vjerovatno neće imati potrebu za novom, dvotomnom, verzijom. U pitanju je
restoracija pomenutog teksta koji je prvobitno skraćen za 150,000 riječi.
Dabome, neiscrpni Džoši je prilično relevantan i vrlo čitljiv - ništa manje
nego što je personalan - književni teoretičar i biograf zbog čega je uređivao
brojne žanrovske, odnosno pretežno horor- antologije za tako popularne izdavače
kao što su The Library of America, Penguin Classics i Greenwood Press. Štaviše,
Džoši je uredio i napisao i nekoliko valjanih literarnih enciklopedija.
Ipak, vratiti
svih 150,000 riječi u rad o ovim piscu lako će pokazati svoje prednosti i
nedostatke, međutim razumljivo je što se specijalizovanom izdavaču kao što je
Hippocampus Press nakon 15 godina ukazala potreba za još jednom Lavkraftovom
biografijom (iako Lavkraft - kao uostalom i Filip K. Dik - vjerovatno više
nikada neće iskliznuti iz interesovanja žanrovske i mejnstrim kritike, knjige o
Lavkraftovom životu reklo bi se da pretežno počivaju samo na ramenima predanog
kuratora kakav je Džoši).
U isti mah,
sáma Džošijeva bibliografija na kraju drugog toma broji oko 40 naslova vezanih
za H.F. Lavkrafta i većinu onoga što je napisao o ovom autoru, garantovano je,
u ovom ili onom obliku, našlo mjesta u Ja sam Providens. Pojedine teme
su naprosto naduvane i rasplinute bez ikakve potrebe, što u nekoliko navrata
onemogućava nesmetano čitanje inače vrlo pristojno opširne biografije sa
vjerovatno najgore opremljenim naslovnicama u ovakvoj vrsti literature u
broširanom izdanju.
Ako znamo da
je Lavkraft, pored svog opusa koji broji jedan
roman (Slučaj Čarlsa Dekstera Vorda) i jedan kratki roman (U
planinana ludila), i oko 70-ak priča (ne računajući pritom poeziju),
napisao i oko 100,000 pisama, gdje je, osim detaljne genealoške autobiografije,
izlagao i vlastita podrobna razmišljanja o literaturi i filozofiji, u drugom
tomu ćemo tako naći raspravu o seksualnosti u literaturi, te i kod muškaraca i
žena uopšte. Dakle, povešće se priča o nečemu što je bezmalo nesvojstveno i
neprisutno u čovjekovom opusu (pa i u životu), osim, na mahove, u jedva
primjetnim, i to morbidnim, natuknicama. Kao što navodi Džoši iz jednog od
pisama: "Samo neki smiješni ignoramus ili zadrigli viktorijanac može
vidjeti bilo šta erotsko na zdravom ljudskom tijelu..."
I pored
ovakvih naizgled puritanističkih izjava, Lavkraft je bio veliki protivnik
cenzure, pa Džoši lijepo ilustruje ovu dihotomiju, premda je Lavkraft, u svom
polju, rijetko imao problema sa cenzurom kao, recimo, drugi pisci koji su se
bavili daleko škakljivijim temama i čija djela zaista daju uvid u strukturu
intimnih međuljudskih veza. Na tom mjestu u biografiji ćemo naići i na
'skoriju' listu gdje je Lavkraft naznačio sedam različitih tipova ili metoda
seksualne diskusije u umjetnosti, a potom i imena pisaca koje posebno vezuje za
svoju prilično proizvoljnu teoriju. Nisam u potpunosti razumio koliko je ova
informacija uopšte značajna za Lavkrafta a nekmoli za njegov opus, izuzev toga
što u prvi plan izbacuje nikog drugog do autora ove biografije - sâmog Džošija
- u najboljem referentnom svjetlu.
Ne želim reći
da je pomenuta informacija sasvim beskorisna, ali kod čovjeka koji je vodio
život lišen bilo kakvih značajnih događaja (za razliku od, recimo slojevitog
Grejema Grina, koji je zavrijedio trotomnu biografiju, što je takođe
pretjerano), dakle pretežno pišući pisma i prozu, logično je pretpostaviti da
će prilikom ovakvih akademskih poduhvata najistaknutiji neprijatelj zapravo
biti - višak materijala.
Kao izuzetni
pobornik starih džentlmenskih vrijednosti (služio se engleskom transkripcijom),
a tako i, između ostalog, rasizma (u okvirima ondašnjeg kulturalnog
tradicionalizma, naravno), Lavkraft je, barem sudeći prema pismima, bio
ophrvan, poduprt i opčinjen svakovrsnim filozofijama i ideologijama. One su se
periodično mijenjale ili se međusobno miješale - odatle se preobrazivši u
"kosmicizam" - tako da se Džoši iz petnih žila trudi da svaku od njih
koliko je to god moguće locira u njegovom opusu ili u životnoj suštini, i ukaže
na potencijalnu naprednost kosmicizma, u smislu da je osjetnije stasao među
umjetnicima tek sredinom XX vijeka, što na momente, u ovoj knjizi, zvuči doista
iscrpljujuće.
U prvom tomu ćemo
saznati da je Lavkraft u suštini bio ateista i "cinični
materijalista" i da je, u pogledu etike imao pretežno "pesimističku
kosmičku" perspektivu o svijetu, pritom se, između ostalog, hraneći
epikurejizmom i Šopenhauerom (začudo, samo jednom njegovom knjigom, Studijama
o pesimizmu). Kroz brojne primjere koji ponekad kažu jedno, a katkada i
nešto sasvim drugo ("Da budem iskren, moj prezir prema ljudskoj životinji
eksponencijalno se uvećava što više gledam u te štetočine, i što više saznajem
o plodovima njihovih zluradih, podlih i sadističkih psiholoških
procesa..."), Džoši ipak zaključuje da kod ovog ekscentrika ne postoji
neka veća kontradikcija u mišljenju i da Lavkraft u suštini ipak nije bio
istinski pesimista ili mizantrop.
Kako god
bilo, pesimistično viđenje svijeta, ili kosmicizam, u smislu
"fundamentalne premise da standardni ljudski zakoni i emocije nemaju
nikakvu validnost niti značenje pred očevidnim animozitetom kosmosa" prema
čovjekovoj generalnoj ništavnosti, našlo je mjesta u većini njegovih priča što
ih čini prilično distinktivnim, na trenutke vrlo uvjerljivim i, prije svega,
fascinantnim.
Na slici: Ghoul's library (isečak)
Vrlo načitan
čovjek, Lavkraft je svoje uzore, poput Edgara Poa - rodonačelnika horora i
"uvrnute priče" -, zatim Šeridana Le Fanua, Lorda Dansenija i Artura
Makena, predstavio u esejističkom djelu, Natprirodna strava u književnosti,
koje je hvalio čak i Edmund Vilson. S druge strane, Lavkraft je prijatno
iznenađen Konradovim remek-djelom Lord Džim (iako nigdje ne spominje Srce
tame istog pisca, koje bi nadasve više odgovaralo njegovim pesimističkim
senzibilitetima), dok pagane kao što su Tomas Hardi i D.H. Lorens - što je
takođe malo čudno - uopšte nije smatrao značajnim piscima.
Sve ove
oscilacije pomno bilježi Džoši, koji i za samog Lavkrafta kaže da je, kao
pisac, bio vrlo neujednačen, ali isto tako da ne postoji bojazan da će
čovjekova pisma vremenom biti priznata kao "njegovo najveće književno i
personalno dostignuće".
Na kraju
dobijamo poglavlje koje objedinjuje Lavkraftov uticaj na filmski i literarni
žanr, pa i šire, od njegove smrti 1937. čija se vijest "proširila tek
malko brže od smrti Roberta I. Hauarda" (tvorca Konana) - pa sve do danas.
Istovremeno
izvrsna i zamorna knjiga, oni koji posjeduju prvu verziju mislim da neće
trebati da očajavaju. U slučaju da im ovaj pisac znači mnogo više, ovo je
definitivni izvor o Lavkraftovom životu i djelu.
Na Balkanu,
najbolji predstavnik Lavkraftove proze i dalje ostaje luksuzna publikacija Nekronomikona
(2008/2012, Everest Media, Beograd), odabranih priča, pod izvanrednim
uredništvom i prevodilačkim umijećem Dejana Ognjanovića, koje je u međuvremenu
prošlo i kroz novo, dopunjeno izdanje.