**(*)
3-
Pogledao
sam ovaj francuski spoj drame, trilera, satire i još koječega (sa blagom
primesom horora) jer mi se učinio potencijalno zanimljiv. Na kraju ispade da
baš i nije tako bajan kao što izgleda i kao što ga neki na netu hajpuju, ali
nije nevredan gledanja.
Zaplet,
u srži, pomalo podseća na Kronenbergov SHIVERS: glavni junak je ružni doktor,
došljak, u malom mistu, koji počne da sluti kako se nešto krupnije valja iza
niza naizgled normalnih "incidenata", a u istrazi mu pripopaže zgodna
cura koja se malo nakratko i skine.
Umesto sex-parazita ovde
imamo nešto prizemnije – pse koji napadaju ljude, a umesto niza horor
set-pisova imamo daleko veći naglasak stavljen na prostodušnu idejnost i
angažman, dok je krv potpuno svedena, čak neprirodno, imajući u vidu da se radi
o ujedanju za meso i vratove, da se tu kidaju vene i karotide...
Ipak, zajednička im je,
pored ostalog, atmosfera opšte otuđenosti među ljudima, zbog čega PSI pomalo
podsećaju i na našu KIČMU, u kojoj, istina, ne napadaju psi ljude, nego ljudi
pse: setimo se one sirote zadavljene pudlice ili tako nekog sitnog sobnog
kučeta. Još lepše, tu je i za filmove 1970-ih tako tipičan ugođaj sveprisutne
pretnje nasiljem koje svakog časa može da eksplodira, na najmanji povod ili BEZ
povoda.
Žerar Depardje ovde igra
dresera pasa koje ljudi, uplašeni za svoju bezbednost, masovno kupuju i
dresiraju "za samoodbranu" (a onda počnu da ih vode u kafanu, u
većnicu, u crkvu...). U jednom trenu on izgovara čuvenu maksimu da nema loših pasa, nego samo loših vlasnika.
I to je glavna poruka ovog filma: ljudi su džukele a ne psi.
A to važi za SVE ljude, ne
samo za napadače nego i žrtve. Neko bi mogao pročitati dozu oh-so-1970s mizoginije u prikazu mlade
silovane žene koja se potom ostrvi i postane krvožedna wannabe o'svetiteljka.
Jedini izuzetak od džukelosti su crnci (žrtve francuskog kolonijalizma): oni su
dobri, pevaju plemenske pesme i pomalo kraduckaju, ali bože moj, bar nikog ne
ubijaju (u ovom filmu).
Koreni nasilja, kako ih
ovaj film prikazuje, nalaze se u industrijalizaciji. Razlog za poremećene
odnose koji kulminiraju stavom "čovek je čoveku džukela" eksplicitno
je povezan sa obližnjom ogromnom fabrikom plastike koja iz đubreta pravi
"nove" proizvode a ovi će ubrzo i sami završiti u đubretu i tako
poslužiti kao sirovina za nova-stara plastična govna. "Pa vi ste ovde
izumeli perpetuum mobile", kaže
naš doca gazdi na fabriku tokom ničim izazvanog obilaska. Ovaj se mudro smeška.
Jer zaista jeste tako.
Šta god direktor kenjao o
sjajnim uslovima rada (uključujući idealnu "mentalnu higijenu"!),
nešto kasnije od radnika fabrike čujemo da se njegov posao sastoji u
svakodnevnom dosadnom pomeranju nekakvih poluga levo-desno, gore-dole. Nije ni
čudo što je radničkoj klasi dosadno, i što požele da se uveče malo razonode
borbama pasa, borbama sa psima, izigravanjem pasa-čuvara u uličnim patrolama,
pa vala i ponekim malim silovanjem među "prijateljima".
Najveća ironija – uz to,
vrlo rečita – jeste u tome što diša govori o zavidnoj "mentalnoj
higijeni" baš pred radnikom za koga se u ovom lejm "whodunitu"
na kraju ispostavi da je maskirani silovatelj. Industry made me do it! Society is to be blamed! Ne zamerite na
SPOJLERU, ionako je taj krimi aspekt krajnje mlak i sporedan.
Sve u svemu, kao satira
ovaj film nije sasvim loš, ali nije ni bogzna kako dubok niti pronicljiv:
poente i simbolika su mu prilično prvoloptaški. Kao triler, nije naročito
uzbudljiv, likovi su slabo zanimljivi (distancirani, skicirani, uninvolving),
"akcija" je svedena na vrlo kratke scene napada pasa, saspensa nema
mnogo, eksploatacije još manje, i najveći plus filma je pomenuta polu-hororična
atmosfera.
Najveći minus, pak, tiče se
nepotrebnog mučenja životinja u dve scene. U jednoj vidimo vučjaka uvezanog kao
salama, maltene razapetog na krst, pa još s nekakvom maskom na glavi – bez
ikakve (narativne, idejne...) potrebe.
Ni ovo nije bilo nužno i
neizostavno za film: moglo se to i dručajije prikazati, ali ovako je bilo lakše.
Ipak, time nam njegovi tvorci još jednom, na delu, dokazuju da su SVI, baš svi
ljudi džukele. Osim mene, naravno.