субота, 19. март 2016.

AICKMAN’S HEIRS



            S velikim zadovoljstvom mogu da objavim sledeće: druga knjiga u ovogodišnjoj Orfelinovoj ediciji 'Poetika strave' biće roman UKLETA KUĆA NA BRDU Širli Džekson. Prava su upravo obezbeđena. Prevod radim ja.
Podsećam, prva naša knjiga ove godine je zbirka HLADNA RUKA U MOJOJ Roberta Ajkmana, na kojoj se uveliko radi i očekuje se da izađe ubrzo posle izbora. Širli bi trebalo da izađe tokom leta, a do Sajma stiže i treća (Koja? Čuće se!).

O Ajkmanu sam već pisao u POETICI HORORA, ali i na blogu: podsetite se OVDE.
Takođe sam opširno pisao o njemu i za RUE MORGUE, taj članak ste čitali još pre dve godine, na engleskom. Sad, dok čekamo prvu (ali ne i poslednju!) zbirku ovog genija na srpskom, evo mog osvrta na jednu omaž-antologiju u kojoj su prošle godine savremeni pisci strave pokušali da svojim pričama iskažu poštovanje ovom majstoru i da urade u prozi nešto slično onome što je ovaj radio.


Prikaz je takođe originalno izašao u magazinu RUE MORGUE a ovde i sada ga ekskluzivno i po prvi put čitate na srpskom.


Aickman’s Heirs – ed. Simon Strantzas
Undertow Publications, 2015


Godinu dana nakon stogodišnjice rođenja Roberta Aickmana (vidi članak u RM #148) stiže ova antologija da izrazi poštovanje nasleđu njegovih "čudnih priča". A i ove čudne jesu, zahvaljujući Simonu Strantzasu, piscu koji se već pokazao kao urednik (Shadows Edge, RM #134) i njegovim autorima "otvorenim za istraživanje novih načina suptilno bizarnog", kako to uvod obećava. Uvod, takođe, upozorava čitaoca da ne očekuje pastiše već priče u kojima pisci "kopaju po svojoj ličnoj psihologiji, istražuju svoju podsvest, kao što je to i Aickman činio." Ipak, najbolji u grupi su oni koji sadrže prepoznatljive Aickmanovske elemente: jezivi primorski gradovi, otuđene usamljeničke likove, naznake nenormalne seksualnosti i neobičnosti koju je teško definisati.
Brian Evenson's “Seaside Town” savršeno otvara zbirku, jer ubedljivo beleži sve veće otuđenje protagoniste i od njegove nove supruge i od tuđinskog, stalno menjajućeg okruženja negde u Francuskoj. U "Neithernor" Richard Gavin predstavlja zabrinjavajuću parabolu umetničkog stvaranja iza zapleta o piscu u potrazi za autorkom nekih dvosmislenih artefakata. John Langan je tu sa pričom “Underground Economy” kao modernom, manje fantastičnom verzijom Aickmanove čuvene priče "Mačevi" (uskoro na srpskom!), smeštenom među seksualne radnice i njihove neljudske (?) mušterije, iako je ova previše neodređena i u anderstejtmentu za svoje dobro.
“The Book That Finds You” by Lisa Tuttle je dobra priča iz sveta ljubitelja knjiga, o ženi koja otkriva tajanstveni roman svog omiljenog natprirodnog autora (sada mrtvog), namenjen jednom jedinom čitaocu. Nina Allan's “Change of Scene” priziva i nosi očigledan dug prema najboljoj Aickmanovoj priči, "Ringing the Changes", iako iz svog zapleta u potpunosti isključuje žive mrtvace i stavlja veći naglasak na slojevitim osećanjima izgubljene ljubavi i prijateljstva.  To je najatmosferičnija i najzlokobnija priča u knjizi i jedina koja odražava Aickmanovu preferiranu formu – noveletu.  
            U ovoj antologiji mogu se naći i solidne priče autora kao što su Daniel Mills, Lynda E. Rucker i Malcolm Devlin i vrlo malo ćoraka (koje potpisuju Michael Wehunt i, iznenađujuće, Michael Cisco) da zaokruže ovu sasvim pristojnu omaž-antologiju. Relativno nizak nivo strave, a visok naglasak na ljudskim odnosima odlikuje ove priče koje su često previše "tihe" i blage a da bi bile nezaboravno jezive (kao što je Aickman redovno bio), ali literarna je i iznad proseka u najmanje polovini svog sadržaja.
Antologija Aickman’s Heirs zaslužuje vašu pažnju.