недеља, 17. септембар 2017.

Razgovarao sam sa Dejvidom Linčom

 

            U Beogradu tokom celog septembra možete pogledati izložbu umetničkih fotografija koje je načinio Dejvid Linč. Izložba, na tri nivoa u KCB-u (ne propustite podrum!), pod naslovom „Small Stories“ sadrži divne crno-bele košmarne, hororične i tajanstvene radove koji savršeno u formi fotografije korespondiraju sa imaginarijumom ovog umetnika nama najpoznatijeg kao reditelja. 

Ekskluzivno u KCBu
– Izložba fotografija Dejvida Linča MALE PRIČE

01.09 - 30.09.2017
12:00-20:00
Galerija ARTGET
Galerija Podroom
Likovna Galerija

Izložbu čini 56 crno-belih fotografija velikog formata  sa svim odlikama njegovih filmova: čudesno preplitanje realnih referenata i fantazmagoričnih intervencija i kompozicija. Ovom izuzetnom i konzistentno osmišljenom izložbom želi se pružiti uvid u Linčovo vizuelno stvaralaštvo s kojim srpska javnost nije imala prilike da se upozna za razliku od njegovog kinematografskog opusa, koji ima kultni status.
Male priče, koje su producirali Galerija Item iz Pariza i Evropska kuća fotografije, u kojoj je izložba premijerno prikazana 2014, ekskluzivno će, po autorovoj želji, biti prikazana samo u sva tri galerijska prostora KCB-a, i nigde drugde u okruženju. 


Prosto rečeno, ako volite njegove filmove iz pravih razloga – ako kapirate njegov mračno-tajanstveni svet snova, mistike i jeze, ali i zanosne i prilično opasne lepote – onda će vam goditi i ove slike. Svaka od njih nosi poneku „malu priču“, a mnoge od njih vrlo su bliske pričama strave...
Ima tu atavističkih kreatura izvučenih iz ko zna kakvih dubokih slojeva podsvesti, iz kolektivnog nesvesnog, to su terate (lat. terata) donekle srodne onima sa crteža O. O. Spera, ali deluju još primarnije jer su isprane od glazure mita, ezoterije i okultizma. Nema tu ni satira, ni Pana, ni veštica, ni zlih čarobnjaka – ovo su primarni, primordijalni entiteti, Bez Imena, bez nacionalnosti, bez rase, neodređeno humanoidni ali ne nužno ljudski.

Ovo je the stuff that (bad) dreams are made of – praiskonska glina jedva nešto malo umešena i poluuobličena, ali bez vidljivih otisaka prstiju koji bi im, u kasnijim fazama izrade, podarili ograničavajući identitet.
Ovo su face bez izraza – i jezive ponajviše zato što NEMAJU izraz (ne keze se, ne mršte, ne beče kao na nekom horor posteru ili omotu hevi metal albuma), a opet deluju preteće, uznemirujuće, intrigantno, tajanstveno... Ukratko, ovo je prava strava, a Linč ume da je uhvati kao malo ko u istoriji filma. ERASERHEAD, anyone?
Kada sam prošle nedelje svratio do Beograda na još jednu promociju knjige VIŠE OD ISTINE, iskoristio sam priliku da posetim i ovu izložbu i nauživam se u Linčovim foto-radovima koji izgledaju kao da su nastali korišćenjem kamere za fotografisanje snova.
Mnoge Lynch-related fotke u ovom blog-postu načinio je Dušan Mladenović (Veseli Četvrtko) kojem dugujem zahvalnost što mi ih je ustupio. Još veću zahvalnost dugujem mu što je na vreme kupio karte za događaj održan 12.09. s početkom u 19h, kojom prilikom je prikazan dokumentarac o transcendentalnoj meditaciji (kojom se Linč bavi) a nakon toga – ono što me daleko više zanimalo: razgovor sa Linčom preko Skajpa!
Jeste! Iako ovaj velikan nije došao lično u Beograd (kako smo se jedno vreme nadali), imali smo privilegiju za next best thing: nekih 45-60 minuta razgovora s publikom koja je te večeri došla u DKC. Karte su bile rasprodate i mnogi su ostali van, ili su stajali sa strane ako su ušli preko veze! Naravno, iskoristio sam ovu unikatnu (?!) priliku da Linču postavim i par direktnih pitanja, pa evo mojih utisaka sa te večeri, kao i video-snimka razgovora s njim, koji je takođe kako-tako usnimio D.M.

* Film
Na temu transcendentalne meditacije, bio je klasična sektaška tvorevina, dobro napravljena propaganda sa Linčom u glavnoj ulozi. Videli smo ga kako spretno i iskusno odgovara na razna pitanja širom sveta – uključujući i neka neprijatna (npr. zašto je gostovao u zlikovačkoj totalitarnoj državi Izrael). Iz toga se vidi da je izuzetno vešt govornik, zaista zadivljujuće koliko se ne da zbuniti, koliko je siguran, uvek u svakoj prilici se dočeka na noge a da mu se cool stav nimalo ne poljulja, ni u glasu, ni u izrazu, ni u sadržaju odgovora. Da nije tako veliki umetnik mogao bi biti izuzetan političar. Ili vođa sekte...

            * Publika
            Iako masovna, i pretežno sektaška (malo sam filmofila koje znam sa filmskih dešavanja primetio u publici!), bila je na zadovoljavajućem nivou. Bojao sam se da će pitanja biti glupa – a uglavnom nisu bila! Bojao sam se da će ljudi biti stidljivi i da će malo ko smeti da izađe pred Linča i obrati mu se: naime, najčešće se na tribinama na kojima učestvujem desi da ukleto pitanje „Ima li pitanja iz publike“ završi muklim mukom od sve muke mrtvog mora Srbije. 
Srećom, ovog puta bilo je zaista puno pitanja, i mnogo onih koji su izašli na pozornicu i pred laptopom, „licem u lice“, pitali Linča šta su imali. Oni stidljiviji činili su to preko posrednika koji su zapisivali pitanja pa ih čitali Linču. Jedan se čak zanimao za tajnu njegove frizure. Kaže Linč: „Ne perem kosu, i slabo se tuširam; zato imam malo prijatelja.“ Uz smeh.

            * Linč
            Tamo negde oko 1997. nabavio sam pregenijalnu knjigu CRONENBERG ON CRONENBERG i slistio je s najvećim uživanjem, diveći se slojevitim i dubokim auto-uvidima u sopstveni opus od strane mog tada omiljenog redtelja. Očekujući more of the same, kupio sam tada LYNCH ON LYNCH – samo da bih bio bolno frustriran time koliko je malo ta knjiga nalikovala onoj prethodnoj. Linč, naime, ODBIJA da tumači svoje filmove, da govori o njihovim temama i idejama i simbolici i značenjima... I tako sam dobio knjigu koja baca vrlo slabo, mutno svetlo na to zašto ga inspirišu baš te ideje, zašto pravi baš takve filmove... Vremenom sam se u taj njegov stav dodatno uverio u brojnim intervjuima koje sam mu video na netu, i sve tako ostalo je do današnjih dana.  
Prosto rečeno, svako ko je Linča pomnije pratio (kao ja), znao je da je obično gubljenje vremena pitati njega šta mu znači ovo ili ono, koji je smisao ovoga ili onoga, zašto je stavio ovo ili ono a ne ONO u neki svoj film, da li su njegova dela metafora za ovo ili parabola za ono, šta misli o položaju žena ili radnika ili gejeva ili zapadne civilizacije itsl. jer se njegovi odgovori na takva pitanja (zašto ovo? šta znači ono?) svode na:
            „I don't know.“
            „The idea came to me, I fell in love with it and so I just did it.“
            „What do YOU think?“
            Zbog toga je zajebano intervjuisati takvog čoveka. Šta da ga pitam a da NE dobijem varijaciju na pomenute odgovore?
            „Ko/šta je Džudi?“ - „What do YOU think?“
            „Šta se desilo na kraju Twin Peaksa?“ - „I don't know.“
            „Zašto ste Kupera podelili na sve te Dagije, Ričarde, Zle Kupere i ostale?“ - „The idea came to me, I fell in love with it and so I just did it.“
            Moji prethodnici su se već opekli te večeri na sličnim stvarima. Jedan je pitao: „Will there be the 4th season?“ Odgovor, otprilike: „It's too early to tell... It would take a while anyway. It took me 4,5 years to make the 3rd season.“  
Drugi (ili taj isti? Ne znam, drao se odnekud iz publike) je pitao: „What happened to Audrie Horn?“ Odgovor: širok Linčov smeh od uva do uva, kao mačak koji je upravo progutao kanarinca. A onda, odgovor: „Ask him what HE thinks happened?“
Evo snimka toga:

I tako, na kraju, nisam ga pitao ono što me je najviše kopkalo, nego ono što sam mislio da može dobiti koliko-toliko konkretan i elaboriran odgovor.
Evo kako je izgledao moj razgovor s Linčem. Usnimio ga je D.M. ali je nevešto propustio da snimi početak, pa fali jedno 5-6 sekundi na samom početku, tokom kojih sam Linču kazao:
„Hello, Mr. Lynch. I have a great respect for your work and for yourself as an artist and as a person.“ Kraj ove rečenice se čuje, a onda sve ostalo što sledi možete videti i čuti ovde:


            Ili ako kliknete OVDE.

            Ko je slab na uhu ili prosto kome je lakše da ČITA nego da sluša engleski, evo transkripta:

„Hello, Mr. Lynch. I have a great respect for your work and for yourself as an artist and as a person.
My question for you is: if your message is positive, if it's about transcendence, unity, consciousness and so on, how would you explain or do you have any idea why is the imagery of horror, of darkness, of evil, so prominent in your work?“

„It's just like I said. I fall in love with certain stories and, you know, no one is forced to see these things, but there is thrill knowing you suspend your disbelief and try to make it as real as possible, but way back in the back of your mind, way back, sometimes, you know it's a film, but you wanna have an experience. And so you build these things so that people can go into a world and have experience. And sometimes there's fear, sometimes there's great elation, sometimes there's sadness, sometimes there's joy, or whatever and it's... it's a story. And it holds all these very different things. So they do hold dark things and frightening things but they do also hold, you know, humorous things and uplifting things... It's a story.
In the so-called real life, I try to tell people about things that bring an end to suffering and worry and stress and depression and all this stuff, but in the films I get ideas that I fall in love with and a lot of them hold dark things.“

„And one more, very brief. Have you encountered, in your special states of consciousness, in meditation or anything, any kind of existence of entities or intelligences that are not human? And do you believe in the existence of something like that?“

„No, I've not ever seen an alien or any kind of thing like that... I've experienced many fantastic things in meditation and out of meditation, but it has to do with kind of expansion, with positive and blissful things, so... And I did experience - I think I said it in the film – before I started meditating, I was filled with anger, and I had a lot of self-doubt and not a lot of self-assuredness and when I started meditating, the anger just lifted away. I didn't even know who lifted it really, I just stopped getting angry at my first wife and she was the beneficiary of that. She walked right away.
So, it's a real thing. Negativity goes away, gold comes in from within, and it's so good for the human being.“

„But are there those entities? Not as metaphors but as actual existences?“

„I don't know anything about those things. And the thing is, they say the field of relativity is huge. Unbelievably huge. Every single thing in the field of relativity has a lifespan, but that field that underlies the field of relativity is immortal, always there. Always full. And there's the Vedic description of it, it is Nitya Parasheya (?), meaning it's eternal and uncreated. No one created this field that's transcendent, it's always been and always will be, and it's our home, it's our Self, with a capital „S“. Know thyself. This is that thing. Don't worry about any entities. Don't get caught up in the marketplace, like maharishi said, go to the Palace. Get to the palace, that's the treasury within, and everything will take care of itself.“

„Thank you, Mr. Lynch, and keep up the good work!“   


Eto, tako je to zvučalo. Nije loše, utoliko što sam uopšte imao privilegiju da skoro 5 minuta pričam s Linčom i koješta ga priupitam, i utoliko što je bio razdragan i zabavan tom prilikom.
S druge strane, ne mogu reći da sam zadovoljan odgovorima, jer u oba slučaja je izvrdao i nije mi kazao ono što sam ga pitao. To je još jasnije ako ČITATE. Recimo, ja ga lepo pitam otkud toliko MRAKA I ZLA I NASILJA u njegovim filmovima, a on mi priča svoju staru otrcanu priču o tome kako mu dolaze svakakve ideje i on se zaljubljuje u njih pa ih onda radi. OK, to mi je jasno ali ZAŠTO BAŠ TE (MRAČNE I HORORIČNE) a ne neke druge, bliskije njegovim navodno vedrim i veselim Mahariši nazorima? Naravno da je mrak i zlo deo života, pa će se naći u svakoj priči, ali moje pitanje nije otkud UOPŠTE zlo i horor u njegovim filmovima, nego zašto su toliko PROMINENTNI. Na to mi nije odgovorio.
Drugi odgovor je još gori. Ja ga pitam da li je u svojim meditacijama i transcendencijama naišao na neke entitete – namerno sam tako rekao, da ne uplićem anđele i demone itsl. i ne navrćem vodu na neku religioznu vodenicu, jer to od njega i ne očekujem; ali nadao sam se da će, možda, otkriti da je naslutio i postojanje nečega kao što su „lodge spirits“ (da ih tako nazovem) iz Tvin Piksa, da je možda ponešto od tih džinova i patuljaka i drveća koje govori poteklo iz njegovih bluđenja po ko zna kojim stanjima (ne)svesti.
Umesto toga, on mi je izneo tipičan sektaški, vrdajući odgovor: „Pusti ti, sinko, entitete i samo meditiraj pa će ti se otvoriti vrata Zlatnog hrama jedinstva i svesti i svega postojećeg...“
No, dobro. Šta sad. Linč deluje vitalno i žilavo, i neka ga Azatot poživi još 100 godina, pa ko zna, ako nekad budem imao malo više vremena s njim nasamo, u 4 oka, naživo, pokušaću sa malo intenzivnijom primenom mojih trejd-mark inkvizicijskih metoda. Ali, odmah da kažem, iz svega što sam o njemu pročitao i video i čuo, ne nadam se da će taj ikada i ikako i u ma kojim uslovima biti naveden da otkrije VIŠE nego što inače želi, a to nije mnogo.
Da li je ovaj razgovor nešto promenio u mom odnosu prema Linču?
Pa, uh, recimo da sam blago razočaran tim njegovim Mahariši sektašenjem i predstavljanjem meditacije kao univerzalnog odgovora na sve muke i nevolje i probleme, kao i njegovim olakim otpisivanjem muka i nevolja kao lako rešivih stvari; previše vulgarnog optimizma za jednog takvog „mračnjaka“... S druge strane, i dalje ga poštujem kao retko stabilnu i cool osobu, kao veseljaka i zajebanta i trola kakvom nema ravnog...
Ali, dobro, više o Linču u mom upcoming osvrtu na TWIN PEAKS.

Za kraj, evo jednog detalja o njegovim pradavnim iskustvima u Srbiji i okolini:


            A evo i još nekoliko dešavanja vezanih za Linča koja možete poželeti da posetite ovih dana ako ste u Beogradu:

UTORAK, 19. SEPTEMBAR – Galerija Artget
19.00 – Razgovor: Male priče o Dejvidu Linču
Razgovaraju: Maja Uzelac, rediteljka,
Petar Jevremović, psihoanalitičar
i Zvonko Karanović, pisac

 
PETAK, 29. SEPTEMBAR – Galerija Artget
19.00 – Razgovor: Tvin Piks: Šta se zapravo desilo?
Razgovaraju: Bojan Vuletić, filmski reditelj,
Vladan Petković, filmski kritičar,
Dragan Dimčić, filmski montažer i teoretičar.
Razgovor vodi Stefan Arsenijević, filmski reditelj i urednik filmskog programa KCB-a


            Ako neko od čitalaca ovo overi, snimajte, slikajte, šaljite osvrte...

44 коментара:

  1. Još jedna šansa:

    https://www.amazon.com/Room-Dream-Life-David-Lynch-ebook/dp/B071ZDQHRT/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1505651605&sr=8-2&keywords=Room+to+Dream+%3A+A+Life+in+Art

    ОдговориИзбриши
  2. Holy jumping George,šta videh i čuh!?
    Nije ti rekao za te entitete da te ne plaši,al ti je rekao da ne brineš jer kad brineš onda oni dolaze...Uh,al je bilo zanimljivo ovo drugo pitanje,da si imao još malo vremena da ga istroluješ onako osvetnički...Mogo si možda da mu pomeneš da si fan Lavkrafta i da bi voleo da vidiš njegovo viđenje istog -
    čisto da mu upališ lampicu,jer on ne čita knjige a naročito ne tu horor literaturu.Možda je tebe tada razočarala ta knjiga Linč o Linču al iz ove perspektive ona je riznica,jer jedino tu on otvorenije priča o likovima iz filma,čak sam se iznenadio do koje mere racionalno.

    ОдговориИзбриши
  3. Bilo bi dobro kad bi ovo iz Artgeta moglo da se gleda negde.

    ОдговориИзбриши
  4. Gulj, ne razumem kako ne vidis da ti je implice odgovorio na pitanje - ako u njegovom Maharishi palamudu postoji VECNA DIMENZIJA, to ce reci BOG, onda je naglaseno ZLO naglaseno upravo zato sto postoji BOG (ref. Dostojevski)

    ОдговориИзбриши
  5. Uhvatio sam ga u jednom dokum. o snimanju Inland Empire,đe zove ženu i kaže joj kako je depresivan bez njene podrške...mislim se đe ti je sad ta trans meditacija,a na snimanju TP kažu da je bio agresivan i zadrt- Dzuli Kruz je rekla da nikad vise nece da radi za 'Imperatora'
    Izgleda da CIA daje velike pare za te sekte,jer to ti je ista priča ko sa Djokovićem...a on računa ovamo-glupak će da pogine pa će da pogine...
    Nego izgleda da ga niko nije pitao što je TP snimao u didzital.

    ОдговориИзбриши
  6. svakako ću prvom prilikom pročitati tu linčovu biografiju, možda je dobijem preko ru morga ranije. a da sam imao vremena i slobode s linčom malo više i duže, svakako bih ga pito za lavkrafta i druge pisce koji su videli crnilo i ponor u svemiru a ne zlatne palate koje mu je mahariši 'otkrio'.
    satire (od kurca) - VECNA DIMENZIJA kakvu linč opisuje NE implicira klasičnog DUALISTIČKOG boga pa stoga ni ZLO kao paralelni entitet iste snage i važnosti. linč je tokom ove večeri - dal u filmu il u priči s nekim - kazao eksplicitno da je za njega ZLO = ODSUSTVO DOBRA a ne aktivni, delatni entitet. plus, moje pitanje uopšte nije nužno impliciralo ZLE entitete, ja pito za bilo kakve, možda neke kao anđelčiće, ili divove-patuljke koji su pomagači...

    ОдговориИзбриши
  7. Gulj ja se is nisam poziv'o na KLASIĆNOG KATOLIČKOG ili GNOSTIČKOG DUALISTIČKOG BOGA, DEMIJURGA, itd nego na našijeg pravoslavenskog, koji je doista, pravo govoriš, APSOLUTNO DOBRO, dok je Zlo kao Zlo ODUSTSVO OD DOBRO, a ne aktivni, delatni entitet. U našu teodiceju, zlo je medjutim i personalizovano, ono je delo od Antihrist, a i zli (aktivni delatni) entiteti, demoni, postoje u službu Sotoni.To je stoga što je Ličnost u pravoslavenstvo sveta, pa tako kao što Dobro ima lik u Hristu i andjeli, tako i Zlo ima u Sotonu i demoni.

    Iz toga ne sledi da je Zlo u DIJALEKTOČKOM odnosu sas Dobro, a la Jin i Jang, jerbo naš bi Bog postojao i bez njega. Nego sledi da iz perspektive čoveka, Dobru ne možeš ni prismrdjeti ako prethodno ne prodješ kroz oganj (fire walk with me) pročišćenija, i u TOM smislu, nema Dobro bez Zlo, Zlo nije ontološki neophodno, ali je za čoveka neizbežna konfrontacija sas njim.

    Ti si pito za andjelčiće i patuljke zato što želiš da ih vidiš, dotakneš, doživiš, pa si očekivo da ti ih deda Linč pokaže. Ti otkad si se rodio juriš te entitetčiće. Deda ti je medjutim u uvijenoj formi reko, zajebi, Gulje, ENTITETE, nemoj na marketplace, nego na Palace, ostav dakle idolatriju i vrati se srcu svom, vjeri, apsolutnom dobru, pomoz Bog i tako dalje.

    ОдговориИзбриши
  8. U Transcedentalnoj meditaciji nema boga. Čovek govori o SOPSTVU koje je po vedskim učenjima večno i nestvoreno.

    ОдговориИзбриши
  9. Za razliku od SVIH OSTALIJEH petparačkih gnostičkih konfabulacija koje se trenutno vrte po Holivud, jedino kod deda Linč Laura Palmer mora da si izabere izmedju PRSTEN (prokletstvo) i VERU (prosvetlenije i voznesenije).

    ОдговориИзбриши
  10. Borisave, ne govorim samo o tome šta je Linč rekao Gulju, nego recimo i o tome da pokojni Heri Din Stenton, u seriji, vidi Boga (voznesenije detetove duše u nebesa), i tako još neki ključni detalji iz kojih je jasno da naspram Pakla reinkarnacije i večnog ponavljnja, stoji i Bog.

    ОдговориИзбриши
  11. to što je detetova 'duša' (ili šta god) odlepršala negde gore niti ukazuje na raj niti na boga. to ti učitavaš. nikakvog boga HDS nije tu video. ako neko-nešto predstavlja boga u toj seriji, onda je to DIV, u onom zamku, a on NIJE 'NASPRAM' reinkarnacije nego je ona deo njegovog masterplana, kao i sve ostalo.

    ОдговориИзбриши
  12. A što ondak Heri Din Stenton (a ne ja) izgovara upravo BOG, kad vidi taj prizor, i zašto duša (esencija, vatra) odlazi DIREK na nebo umesto da prolazi kroz ezoterične inicijacijske rituale i gnostička rascijepljivanja od Lože i sva ta spiritualna zajebanjcija?

    To nije isti Bog kao Džin, Džin više liči na gnostičkog demijurga i koji da, pravo govoriš, 'menadžuje' reinkarnaciju, a iz hobija pravi Kurvu Vavilonsku ko od te gline Linčove, Prima Materia et Faeces.

    I što se Laurinoj drugarici, kad se POKAJE pred andjelom, izaslanikom Božijim, otvore vrata da UTEKNE, a Lora, evo, završ'la u sedmi krug od Pakao možda još i gore u osmi.

    ОдговориИзбриши
  13. Obe se kurvaše, što silom, što od milja. Al Rozeta il Roneta il Roksana il kako se već zvaše imala je hrabrosti, da se spusti u blato, i da dragom Bogi zavapi za spas duše svoje. Dok Laura, ta princeza Puritanska, nikako sebi priznati nije mogla, da j GORDOST uzrok vascelog zla.

    ОдговориИзбриши

  14. )Još sam se grohotno smejo kad je PRINC, agent Kuper, koji i posle Srbije, i posle Iraka, i posle Sirije, još uvek SPASAVA SVET, pokušo da kresne Kurvu Vavilonsku,al ORGAZMA NIGDE - ispostav'lo se da njegova američka projekcija od istočnjačku Nirvanu nije nikaka Nirvana nego paklenski krug reinkarnacije

    ОдговориИзбриши
  15. satire (od kurca) - molim te da sročiš SVE što imaš da kažeš i to smestiš u JEDAN post, umesto da mi zatrpavaš blog svojim tok-svesti dosetkama i haiku-'mislima' na svakih 5-10 minuta. u suprotnom, ako nastaviš ovako, biću primoran da se bavim moderacijom tvojih neumerenosti.

    ОдговориИзбриши
  16. Pa eto reko sam ti. Mislim dakle da je Tvin Piks tragikomedija o totalnom krahu bolesnog Puritanskog uma pred Bogom, a gledalištu poruka da prodje kroz vatru i veruje u apsolutno dobro. End of sermon.

    ОдговориИзбриши
  17. "moje pitanje nije otkud UOPŠTE zlo i horor u njegovim filmovima, nego zašto su toliko PROMINENTNI"

    Ovo jeste sustina. I ja bih pitao isto. Izgleda da od onoga sto ga progoni ne moze pobeci, pa cak ni pomocu Transcendentalne Meditacije™

    ОдговориИзбриши
  18. Moraću da štrcnem još jednu, naime, ti pravo govoriš da je sumnjiv i iritantant njegov all round Hare Krišna optimizam, ali tek posle Tvin Piksa mi je potpuno jasno da zavodljivost i sveprisutnost besmislenog Zla, u slikama i filmovima, govori o tome da on u krajnjoj liniji nije New Age Krišna nit' će ikad biti, jer on je očigledno svestan kakvu ulogu u iskupleniju igraju gordost i patnja, ne verujem da ćemo ga moći prisvojit' u SPC ili RPC, ali mogli bi bar da mu dodelimo neku plaketu što radi za našu stvar, mesto što mašemo jednim istim starosavnim ikonama.

    ОдговориИзбриши
  19. Ne znam zašto nema celi razgovor,vidim da je tamo pričao čak i o Elvisu nešto...ko zna šta sve ?
    Ako nekad razgovaraš s njim pitaj ga za Ivicu i Maricu - mož zamisliš ti to u režiji njegovoj,taj košmar...a pazi on to drži u glavi ceo život.

    post continental satyr

    Ima tu nešto..onaj lik Jay Dyer što je pisao o TP se baš bavi Pravoslavljem(drži čak i prav.ikonu na polici)
    nego,kako ti vidiš kraj filma Vatro...kao katarzu(čiju?) ili prelest(čija?)?
    Ovo za dve kurve ti je dobro zapažanje.
    Kažeš 'naša stvar' nači ne smeta ti semitsko poreklo te religije,neki smatraju da je ta religija generalno u suštini pogubna za Evropu?

    ОдговориИзбриши
  20. Barone, pre neki dan sam otkrio tog Jaya, odličan je, mada na prvi pogled izgleda kao teoretičar zavere (od one loše vrste što Linč parodira u liku dr. Džejkobija), kad pogledaš malo bolje, njemu je sva inspiracija pravoslavna teologija, i tekstovi su potkovani ozbiljnim studijem filozofije i religije, a naročito je dobro stavio u kadar RASKOL IZMEDJ DUHA I TELA.

    Kraj sugeriše večni povratak, shvaćen ili kao reinkarnacija ili kao prokletstvo, i u tom smislu je beznadežan i nihilistički. Ali s druge strane prisustvo Boga ukazuje na to da poruka nije nihilistička, nego više jedna vrsta konfrontacije, kao neki MORALITET, u stvari. Moramo da se probudimo i pronadjemo veru koju smo izgubili. Vrisak možeš da shvatiš kao večno prokletstvo, ali i kao vrisak za oslobodjenjem.

    Ja ne sudim o religiji po tome da li je semitska ili indijska ili albanska, nego prosto slušam šta mi govori, i jedino u pravoslavlju čujem tu istinu, da nema nikakvog Raja bez patnje, bez tela. To je takodje jedina religija koja problem raskola duha i tela razrešava panenteistički (Bog je istovremeno nesaznatljiv i povučen, i sve vreme prisutan u telu, na zemlji). I to je religija koja ne vidi greh kao KAZNU, nego kao bolest koju Bog treba da izleči. Zlo dakle nije inherentno čoveku. Takodje religija sa dubokim poštovanjem za MISTERIJU, misteriju dobra i zla, to je sentiment koji Linč ponajviše deli s njome.


    ОдговориИзбриши
  21. ,neki smatraju da je ta religija generalno u suštini pogubna za Evropu?

    Ta religija JESTE pogubna za Evropu jer je Evropa, dignuvši ruke od hrišćanstva, prizvala Kurvu Vavilonsku (u Linču prisutna kao onaj glineni hermafrodit što BLJUJE jaja u nuklearnom oblaku) u modernoj gnostičko-tehnotronskoj varijanti bića 'bez pola', 'bez identiteta', 'bez granica', 'bez morala' itd, itd, to ti je ova propaganda koju svaki dan možeš da čuješ na evropskim demokratskim kanalima, i zbog koje su se nakostrešili i Putin i ruska crkva.

    U Mark Frostovim piskaranjima možeš da nadješ da je inspirisan Alister Kraulijevom 'Mother of Babalon', a koju je Krauli izgradio na osnovu Kurve Vavilonske. Ironično i paradoksalno, to je bilo nakon Kraulijevog boravka u Rusiji, gde je bio impresioniran pravoslavljem.

    ОдговориИзбриши
  22. Pravoslavni fanatizam znaci i ovde vlada. Posto covek spasenje trazi u meditaciji i budizmu, a ne u krstu i molitvi, odmah je sektas???

    ОдговориИзбриши
  23. post continental satyr

    Znači postoji veza između tih skarletnih žena u Piksu i 17.glave Otkrovenja?- Imao sam tu čast da čitam vrlo rano taj ultra-mistični tekst koji se dosta razlikuje od ostatka Biblije i kao mali iako njesam razumevao mnogo toga uvek sam ulazio u neka posebna stanja svesti čitajući ga...

    ОдговориИзбриши
  24. Milose gde sam ja to posezo za bilo kakvim FANATIZMOM i SEKTARENJEM pa da bi me ti optuzio za isto?

    Nit vidim u Pravoslavnoj crkvi, osim incidenata kao sto je prebijanje LGBT populacije, i tu i tamo Amfilohijeva agresivna retorika, mada koja nikad nije potpuno bezumna, nikakav konzistentan sistematski i istorijski fanatizam. Pravi FANATIK je oduvek bila Katolicka crkva i njene razne ispostave diljem zapadnog hriscanstva.

    I sama Prav. crkva, pitaj bilo kog popa, ce ti reci da akcenat uopste nije na crkvi i na instituciji, nego na praksi vere, moliti se u srcu doma svoga i ciniti dobro u zajednici. Nema pravoslavlja bez zivota u drustvu.

    A drugo ne razumem zasto bih kao Srbin covek posezao za Budizmom kad su odgovori tu vec preko puta ulice. Lincovo objasnjenje Unified Field, premda ga on smesta u self, sopstvo, coveka, n razlikuje se, osim retoricki, od Boga. Pa vec time sto self TRANSCENDIRA sebe ono ulazi u polje van samog sebe.

    U stvari zasto ne posezem za Budizmom, zato sto mislim da Budizam ne daje ceo odgovor, nego te dovodi samo do Nistavila, do Nirvane, a dalje kud koji mili moji, to pitanje ZLA, koje je i pokrenulo ovu diskusiju, mi bode oci.

    Barone u Frostovoj knjizi SECRET HISTORY OF TWIN PEAKS imas pasaz gde on pise o Kraulijevom/Parsonsovom prizivanju Mother of Babalon, a koju je Krauli izmislio na osnovu Whore of Babylon.



    ОдговориИзбриши
  25. Satire, dobar ti je ovaj tvoj pravoslavni blog The Cult of Ghoul...

    Dr Ghoul: šta misliš, zbog čega se Linč u svakom intervjuu pravi naivan?

    Toliko izbegava mogućnost bilo kakve interpretacije da interpretaciju ili zaista smatra nemogućom ili sluti da je štetna. Ako je štetna, može biti štetna po njegov pogled na svet (da ne kažem "sektaštvo", pa da me grde) koji stoji u oštroj suprotnosti sa njegovim delima ili može biti štetna po samo delo tako što ga svodi na jedan jasan narativ. Ako se radi o ovom poslednjem, da li Linč interpretaciju vidi kao demistifikaciju ili kao nužno pogrešnu? Tj da li nam prodaje nikad bolju maglu, ili radikalne ideje za koje smatra da se ne smeju ili ne mogu eksplicitno izreći (u tom smislu "Lavkraftovske" ideje)?

    ОдговориИзбриши
  26. Svašta smo ovde mogli da čujemo. Da je Linč svojevremeno poštovao Hitlera, da je prikriveni budista, pravoslavac, religiozni fanatik, sektaš itd. Ako je on tajanstven kad je u pitanju smisao njegovih filmova i likovnih radova, nije takav bar kad se radi o njegovim nazorima. U ma kojem intervjuu sa njim možete čuti da je njegova misija stvaranje umetničkog dela pomoću kreativnog kombinovanja različitih ideja. Kaže da je glavna prepreka rađanju ideja dugo vremena u njegovoj karijeri bio bes koji je osećao u sebi. Tek sa upražnjavanjem transcendentalne meditacije uspeo je da nađe smirenje i ostvari plodno tlo za razvoj kreativnosti. Trans. meditacija je samo tehnika, a njemu predstavlja sredstvo da spreči stvaralačku blokadu. Simbol te tehnike u Tvin Piksu može da bude Džejkobijeva zlatna lopata, koja je opet sredstvo da se ukloni sav talog naše materijalne civilizacije, a koji prekriva naše nepatvoreno ja i sprečava ga da se kreativno izrazi.

    ОдговориИзбриши
  27. Dve stvari -

    (Gluposti ali:)

    - Zizek je jedanput, onako kako samo on to zna; usput-uzgred, spomenuo nekakvog Linc-Insajdera, koji mu je prenjeo da Linc ima prilicno konzervativne nazore u onom ajzenhauerskom blue-collar, davno isparenom, smislu.


    dalje:

    Iz knjige The Man from Another Place, Dennis Lim:

    Lynch’s association with the movement ( has not been without controversy. He visited Germany in 2007 hoping to buy Teufelsberg, or Devil’s Mountain, a hill in the outskirts of west Berlin consisting of some twelve million cubic meters of World War II rubble. Under it lies a never-completed Nazi military school designed by Albert Speer; on top of it is the white-domed remnant of a Cold War–era U.S. “listening station.” The plan to transform this curious site into a transcendental university ran into negative publicity when Emanuel Schiffgens, a German TM “raja,” wearing a white robe and a shiny gold crown, stood before a Berlin audience next to Lynch and proclaimed, in German: “We want an invincible Germany!” He later clarified that he meant “invincible” in the sense of “free from negativity,” but the damage had been done.

    i ovo:

    Many have wondered out loud if meditation has dulled Lynch’s edge or driven him to distraction. “If you’re a meditator it doesn’t mean that you’re going to do movies about knitting,” he told the New York Times in 2003. But in the decade since his emergence as a TM advocate, Lynch has made only one film, Inland Empire, his most experimental work as well as the one in which his spiritual cosmology is most apparent. He maintains he is just waiting for the right idea to come up, the right big fish. But some think he has found a higher calling. The filmmaker Abel Ferrara, in an interview with the Indiewire website in 2011, put it most bluntly: “Lynch doesn’t even want to make films anymore. I’ve talked to him about it, OK? I can tell when he talks about it.” He added, mockingly: “I’m a lunatic, and he’s pushing Transcendental Meditation.”

    ta-da

    ОдговориИзбриши
  28. LOL Gledao sam taj video iz Nemačke,ne znam da li još postoji na yt,kad taj TM radza flipne i u jednom trenutku počne da bunca o vanzemljacima i kako je Hića hteo da ih pobedi...i tu je Linč morao da uskoči jer je publika počela da urla,teško neprijatna situacija...
    matoji
    To je tehnika koja zahteva specijalnu mantru koju ti oni daju..za keš naravno.
    Vidi šta je Lenon reko svojevremeno za Maharišija,nemoj slušati Makartnija jer je tulpa.

    ОдговориИзбриши
  29. Nije Linč digao ruke od filmova, nego su producenti digli ruke od njega. Prvi novac koji je dobio bez uslovljavanja nakon 10 godina, pretočio je u OSAMNAESTOČASOVNI FILM, a evo čini se da je spreman da režira i novu sezonu ukoliko mu to omoguće. Takođe, niko ne može da kaže ni za Inland Empire, ni za novi Tvin Piks, iako su nastali tokom TM perioda (ili baš zato), da su ispod standarda njegovog stvaralačkog genija!

    ОдговориИзбриши
  30. Matoji ne ja NISAM rekao da je Linc pravoslavan, samo sam rekao da me nj kosmologija i pogled na svet u izvesnim kljucnim stvarima podsecaju na pravoslavlje.

    Sto se tice tvog 'nepatvorenog Ja', to medjutim mogu da oborim lako iz prostog razloga sto su mu svi filmovi o totalnom gubitku Ja i ulasku u neku sferu, valjda njegov Unified Field, koja transcendira to Ja.

    Inland Empire ima pregrst potpuno genijalnih vizija, ali to sve zajedno traje mozda pola sata. Izmedju su smrtno dosadna bauljanja po mracnim kafkijanskim hodnicima. Linc je mislim u optimalnom modusu onda kad kombinuje SASPENS sa filozofijom i mistikom, npr Mulholland Drive ili dobar deo Tvin Piksa.

    ОдговориИзбриши
  31. Ove što prave digresije sa svojim mlakim komentarima i zahtevaju političku korektnost u Post-Tvin Piks histeriji đe je vazduh još naelektrisan bih bljunuo iz ustiju svojijeh,ko Majka Boba,al pošto ne mogu samo ću da ih pljunem pu pu pu...Mi smo ovđe zaglavljeni u crnoj loži komentara i nemamo kuda.
    Što se tiče Pravoslavlja imate horor elemente u toj literaturi kod Svetih Otaca tako da ne znam u čemu je problem.

    ОдговориИзбриши
  32. Barone, nisam siguran u čemu je problem, ali imam utisak da diskusije o duhovnosti koje uključuje neku formu odgovornosti nisu POPULARNE u današnjoj New Age klimi, gde samo izvesna blagoteleća pozitivnost, bez bola i patnje, prolazi. Bilo bi to UOBRAŽENO od mene kad bih reko da ne razumem taj pogled na svet. Ko zna da li i ja ne bi, suočen s nekim jezivim bolom ili gubitkom, prizivao eutanaziju, mesto dobrog Boga. Lako je teoretisati o tome, a mnogo teže živeti istinu, kad se čovek stvarno suoči sa hororom. Medjutim u najmanju ruku mislim da je dužnost umetnika da ne LAŽE, pa zato pozdravljam Linčov 'prosvetljeni pesimizam', nasuprot humanističkom optimizmu koju nam nude ostale (gnostičke) konfabulacije. Upravo s teškom mukom pogledah nekoliko epizoda serije WESTWORLD, gde čovek ponovo pronalazi središte u sebi, Bog je moja svest, Bog je u meni, ja sam Bog, to zvuči tako jadno i prazno u svetu koji je očigledno životinjski pocepan, ne rastrgnut, iracionalnim silama van čoveka.

    ОдговориИзбриши
  33. pošto nemam vremena za detaljne komentare samo ću reći a) samo vas gledam i b) sa satirom se inače vrlo retko slažem, ali sa njegovih zadnjih nekoliko komentara slažem se preko 90%! eto, i to se jednog dana moralo desiti!

    ОдговориИзбриши
  34. Gulj pod c), Sotir u jednoj ruci drži Kurac, a u drugoj Svetlost Božiju. Izbor je na čitaocu. To što ti u 90 posto slučajeva vidiš Svetlost, rezultat je podelenija duše tvoje, jer onih 10 posto dao si Zavodniku.

    ОдговориИзбриши
  35. Gulj, jutros mi odjednom u glavi Darabontov MIST:

    kad na kraju balade preživeli izadju napolje, i vide samo Ništavilo, pa se onda samoubiju, ne bi li se ispostavilo da je spas ipak postojao, da li je to po tebi cinična potvrda Ništavila, ili posledica njihovog nedostatka VERE?

    ОдговориИзбриши
  36. kraj tog precenjenog (u nekim krugovima) filma naročito mi je ogavan zato što ispada da je glavni junak kriv zbog svog nedostatka VERE U AMERIČKI VOJNO-INDUSTRIJSKI kompleks. da je samo još koji tren sačekao KONJICU...

    ОдговориИзбриши
  37. Dobro to je neizbežna ideologizacija koju imaš u 90 posto američkijeh filmova, ali ovako čisto formalno gledano, problem me podseća na pitanje koje iza sebe ostavlja Piks - da li mi sami kreiramo Pakao zato što verujemo u njega?

    To mi ni kod Ljavkrafta nikad jasno bilo nije. Recimo (mada nisam čito njegovu originalnu priču) u DAGONU, ono što me zaista elektrificira, dovodi do sotirijazisa, nije saznanje da je junak oduvek bio amfibija, nego začudna EROTIZACIJA njegovog konačnog spuštanja u misteriozne dubine. Formalno gledano kraj je crnji da crnji ne može biti, ali ima nešto neodoljivo u tom prepuštanju, nešto erotsko.

    ОдговориИзбриши
  38. morske dubine su oduvek simbolizovale večito žensko; predavanje njima neizbežno je erotsko. zapravo, verovatno je svako predavanje (a naročito kad je telesni aspekt toga naglašen, ako kod lavkrafta) donekle erotsko. davanje, gubljenje u drugome, ili bar u orgazmu. što se tiče pakla, ja sam operisan od religijskog mišljenja i mislim da je tzv. pakao lična stvar koja nastaje u spletu okolnosti na koje se ne može uticati i sopstvenog delanja. sad, kod nekoga su okolnosti dominantne a delatnost minorna, a neko bude dete sreće pa se opet slobodno, svojeručno posere po tome i stvori si pakao... ali to zavisi od slučaja do slučaja...

    ОдговориИзбриши
  39. evo linka na insert da ljudi znaju o čemu pričamo https://www.youtube.com/watch?v=1VCe3Iz-ieE

    in that lair of the Deep Ones we shall dwell amidst WONDER and GLORY FOREVER''

    ne znam da l je erotičnost dobar izraz, jer privlačnost ovog prizora je POVUČENA, ne dolazi iz nekog prisustva, erekcije, ili orgijastične emocije, nego iz njina odsustva, i taj besmertni wonder and glory o kome govori, elem, da skratim priču, ČUDESNOS tog prizora, ... tu negde horror vacui susreće (religioznu) 'apofatičnu' ekstazu, narodski rečeno, upravo u praznini je vozdignuće

    ОдговориИзбриши
  40. i kad onome starcu ljudi ribe ogulje kožu, zahvaljujući redateljskom geniju stjuarta gordona, ne znam da li je isto tako u priči, takodje čudesnos tog prizora dovodi mi do utiska da je to OSLOBODJENIJE kroz paklensko (telesno) mučenje

    ОдговориИзбриши
  41. ništa slično ne postoji u toj priči. čitaj, barabo! ako je po tebi čiča tu OSLOBOĐEN, šta da ti kažem: dabogda i tebe tako oslobodili!? nego, slušaj, moraću da ti ograničim na 2-3 posta dnevno, ne mogu dopustiti da mi zasipaš blog svojim komentarčićima na svakih 10 minuta. smisli šta imaš da kažeš na neku temu, sroči sve to i izruči ODJEDNOM a ne u 10 mini-nastavaka.

    ОдговориИзбриши
  42. Vesti

    Las Vegas-Dvesta ljudi ranjeno...Vrata lože su ponovo otvorena...Ivl Kup ponovo jaše...

    ОдговориИзбриши
  43. Room to Dream = ovu knjigu uskoro izdaje dereta na srpskom. najnestrpljiviji i željni čitanja na engleskom već mogu da je skinu s neta.

    ОдговориИзбриши