Kao što sigurno znate, najiščekivaniji
filmski događaj ove godine jeste vaskrsenije i produženije kultne
horor-sapunice, Tvin Piks, poznate po
tome što je smatram najboljom TV serijom napravljenom u SAD (odnosno, uopšteno
gledano, prvom do najbolje ikada i igde, KRALJEVSTVA
/ RIGET).
Prve dve epizode moći ćemo
da pogledamo već negde u ranu zoru u ponedeljak 22. maja... I ne, nisam
pogrešio kada sam gore kazao „filmski
događaj“ – jer a) serija je
snimana na 35mm traci a ne digitalno
(kako se danas radi i ogromna većina tzv. bioskopskih filmova), i b) sve epizode režirao je jedan od
najsinematičnijih reditelja koji su ikada pravili filmove, Dejvid Linč. To znači da ovo nije toliko TV serija koliko film u
trajanju od 18 sati koji ćemo morati da gledamo u nastavcima.
Linč će, siguran sam, i
ovom prilikom da razbuca kao sitnu decu sve te nabeđene Vestvorlde i Ameriken
Godse i kojekakve srodne koještarije za malu decu i pružiće nešto
inovativno, sveže, drugačije, smelo, osobeno, samosvojno i, nadajmo se,
revolucionarno – kao što je to bila i izvorna inkarnacija ove serije kada je
prvi put, kao neka Boja Izvan Ovog Svemira tresnula bez najave i presedana posred
zabezeknute TV publike i neke, šokirane, rasterala, a neke druge, malobrojnije,
opčinila. Pre četvrt veka narod nije očekivao tako nešto; danas, umnogome
zahvaljujući baš Linčovoj seriji, imamo drastičan pomak u kvalitetu TV serija,
pa će publika valjda biti nešto spremnija za njegove ekscentričnosti i ludila.
Iako sam celokupnu seriju
reprizirao još prošle godine, nisam stigao da se na nju blogovski osvrnem i
neću moći ni sada da to u sitna crevca činim jer sam prezauzet drugim pisanijima,
ALI – 1) svakako ću praviti paralele
između ondašnjeg i današnjeg PIKSA čim pogledam prvih nekoliko epizoda, i 2) umesto mene, izuzetan tekst o ovoj
seriji napisao je povremeni saradnik ovog bloga, moj imenjak, poznatiji kao „matoji“.
Ovaj njegov sažetak je
nešto izuzetno i preporučujem ga
SVAKOME, bilo da je gledao seriju u skorije vreme ili ne, jer on je u svom
tekstu naglasak stavio upravo na mistično-okultno-misterijsko-hororični deo
zapleta, dakle očistio je osvrt od Ko-će-koga, Ko-je-s-kime sapunjarskih
zavrzlama i napravio odlično podsećanje i UVOD koji će nam dobro doći da
osvežimo sećanje, rekapituliramo gde smo bili i šta smo WTF gledali, te da se lakše
snađemo u ko zna kakvim ludilima koja nas čekaju.
Linč je kazao da je za
bolje razumevanje nove serije poželjno reprizirati film TWIN PEAKS: FIRE WALK WITH ME. To vam i ja savetujem da obavite pre
ponedeljka – i da, pride, overite donji, zaista odličan i nadasve koristan tekst.
A sada, sklanjam se iza
crvene zavese i reč prepuštam gostu-domaćinu.
TWIN PEAKS
by
„matoji“
Tvin Piks je malo mesto
smešteno u severozapadnoj – pacifičkoj zoni Sjedinjenih Američkih Država, u
blizini granice sa Kanadom, ali i između dva sveta, ušuškano u četinarsku šumu,
uvek niske oblake i huk vodopada, koji zaodevaju ne samo mesto, već i meštane i
utiču na njihovu prirodu svojom veličanstvenom mističnom spokojnošću, ali i
iskonskim silama koje su često razorne moći. Kako drugačije shvatiti likove
koji su čudni, nepredvidivi, višeslojni, kao da u njima postoji drugo, treće
ili četvrto ja, koje je često iracionalno koliko je nestvaran i sam ambijent u
zoni prožimanja iskonske, divlje prirode i rubne civilizacije poznate pod
nazivom Tvin Piks.
U mestu u kojem je ritam
života usporen, možda i zbog konstantnog mirisa Daglasove jele koja dominira u
okolnim šumama, desilo se brutalno ubistvo lokalne miljenice Lore Palmer. Zbog
surovosti kojom je počinjeno ovo delo i kompleksnosti slučaja lokalni organi
reda na čelu sa šerifom Harijem Trumanom dobili su ispomoć u vidu Dejla Kupera,
specijalnog agenta FBI-a. Ako postoji neko na koga iskonske mistične sile Tvin
Piksu ne utiču, onda je to šerif Hari Truman, kao potpuno prizemna i krajnje
racionalna osoba. Sa druge strane, čini se da Dejla Kupera, iako je tek došao,
magija ovog mesta potpuno izobličuje u još jedan „tvinpiksovski” lik. Izgleda
da u toj transformaciji nisu presudni ni miris kafe i pite od višanja u
restoranu RR, pa čak ni miris Daglasove jele, već čini se ono nešto što dolazi
iz okolnih šuma, ali ne atakuje na čula, već na podsvest. Kuper shvata da to
nešto preko njegovih snova pokušava da mu pomogne u rešavanju slučaja ubistva Lore
Parmer, i to preko različitih simbola i zagonetki. Rešiti ih nije ni malo lako,
pa on pored zvanične deduktivne metode pribegava i paranormalnim metodama kakve
su hipnoza ili rituali tibetanskog budizma. Hari Truman je naravno zapanjen
Kuperovim metodama, ali ga strahopoštovanje prema agentu FBI-a i nekakvo
neobjašnjivo lično poverenje teraju da mu veruje i pomogne koliko je to u moći
njegovog racija. Ovaj spoj Kuperovih paranormalnih metoda istrage i Trumanovih
zdravorazumskih zaključivanja i kompatibilnost koja vlada između njih dvojice,
izazvana valjda ovim krajnjim suprotnostima, čini da ovaj detektivski tandem
postane efikasna mašina u raskrinkavanju zločina. Svakako, mašina ne bi
funkcionisala da u njoj nisu svi šrafovi na svom mestu, tako da šerifovi zamenici,
nespretni Endi Brenan i Indijanac Tomi „Houk”
Hil, kao i luckasta sekretarica Lusi Moran ravnopravno doprinose efikasnom radu
policije.
Liland i Sara Palmer,
ožalošćeni Lorini roditelji, njeni školski drugovi i udvarači Džejms Harli i
Bobi Brigs i najbolja drugarica Dona Hejvord nisu poznavali tamnu stranu Lore
Palmer. Ona je iza očiju javnosti bila heroinski
zavisnik i prostitutka uhvaćena u smrtonosnu mrežu, koju su ispleli
diler droge Lio Džonson preko Lorinog dečka Bobija i Bendžamin Horn, vlasnik
kockarnice/bordela „Jednooki Džek”. Ben Horn je lokalni moćnik koji pored „Jednookog
Džeka” poseduje i robnu kuću, a radi i na tome da otkupi zemljište na kojem se
nalazi pilana u vlasništvu kosooke Džoslin Pakard. Vremenom istraga dolazi do
saznanja da je noć u kojoj je ubijena, Lora provela u jednoj kolibi van grada
sa Liom Džonson i Žakom Renoom, jednim od mušterija “Jednookog Džeka”, ali i da
je u njihovom društvu bio i treći muškarac koji je izvršio ubistvo. Prema
Kuperovom mišljenju taj treći muškarac je lik iz njegovog sna i halucinacija
osoba bliskih Lori Palmer – čovek duge sede kose. Policiji su u rešavanju
slučaja nastojale da pomognu i školske drugarice Dona Hejvord i Odri Horn, Benova
ćerka, koje su sprovodile sopstvenu istragu, ali je u daljoj policijskoj istrazi
ključno bilo privođenje jednorukog Filipa Džerarda, prodavca cipela, čije telo,
čini se, zaposeda izvesni duh po imenu Majk. U trenutku opsednutosti
Džerardovog tela Kuper je iznudio Majkovo priznanje pokazujući mu fotorobot
lika iz njegovog sna. Majk progovara kroz Filipa Džerarda: „Njegovo ime je Bob.
Treba mu ljudski domaćin. Hrani se strahom i zadovoljstvima. To su njegova
deca. Ja sam sličan Bobu. Nekad smo bili partneri. Ali onda ugledah lice božje
i bejah pročišćen. Odsekao sam svoju ruku, ali sam ostao blizu ovog tela i
povremeno sam mu se vraćao da bih zaustavio Boba. Njegovo pravo lice retki mogu
videti, samo vidoviti i prokleti”. Nakon što se desi još jedno ubistvo, ubistvo Medi Ferguson, Lorine
sestre, Kuper postaje svestan da njegov
metod koji uključuje konvencionalne istražne procedure, ali i tibetansku
metodu, intuiciju i sreću nije dovoljan, pa pribegava magiji. U određeno vreme
i na određenom mestu okuplja grupu ljudi koji su na neki način povezani sa
slučajem Lore Palmer. U atmosferi naelektrisanoj grmljavinom i sevanjem munja
Kuperu se razotkrivaju simboli iz njegovih snova i vizija. Svi oni se stapaju u
konačnom otkrovenju: Lorin ubica je njen otac, Liland Palmer.
Uhapšeni Liland
sada tokom ispitivanja pokazuje svoju mračnu stranu, koja se predstavlja kao
Bob, i priznaje da je počinio ubistva. Bob likuje i najavljuje napuštanje
Lilandovog tela. Kada je ostavljen sam u ćeliji prisiljava Lilanda da se ubije
udarcima glavom o zid. Pre nego što je izdahnuo, sada bez Boba koji je napustio
njegovo telo, Liland se ispoveda detektivima, pokazuje kajanje za učinjena dela
i očaj zbog smrti svoje ćerke.
Da li su na delu nečiste,
paranormalne sile ili je Hari Truman u pravu kad kaže: „Bob ne može postojati.
Liland je samo lud. Zar ne?” Da li su Filip Džerard i Liland Palmer zaposednute
osobe bez sopstvene svesti i savesti ili su samo podvojene ličnosti, žrtve
šizofrenije – psihički bolesnici? Da li Dejl Kuper ima proročke moći ili je
njegova umešnost samo posledica vešte primene policijskih metoda i deduktivnog
pristupa istrazi? Ono natprirodno ukoliko postoji, prikazano je krajnje
suptilno i ne može se tvrditi da egzistira u stvarnosti, iako se tokom serije
gomilaju fantastični nagoveštaji. Mogu li se svi ti nagoveštaji tumačiti kao
plod misterioznog funkcionisanja ljudskog uma –
najveće tajne univerzuma? Nije li Bob samo simbol svekolikog zla koje
ljudi čine, kako reče forenzičar Albert u
jednom trenutku, i zar je tako veliko zlo u ovom divnom svetu, kako se sa
čuđenjem zapitao major Brigs.
Šta je zapravo to što može
biti natprirodno u seriji „Tvin Piks”? Samo prisustvo Dejvida Linča kao
kreatora, tekstopisca, režisera pojedinih epizoda i na kraju i glumca
nagoveštava nešto mistično, nadrealno ili uvrnuto (pre svega na nivou psihe
protagonista), što je svedeno pod opšteprihvaćen pojam u svetu filma - „linčovski”.
Ono „linčovsko” se ogleda najpre u osnovnom zapletu, gde se slučaj ubistva
rešava uz pomoć „proročkih moći” detektiva Dejla Kupera i vizija Boba, koje
imaju pojedini stanovnici Tvin Piksa povezani sa žrtvama ubistva kao što su
Medi Ferguson i Sara Palmer. Jedan od važnih Kuperovih pomagača je i Margaret, žena
sa trupcem u naručju, koja, kako se ispostavlja nije sasvim luda, već kao
medijum preko ovog komada drveta prima informacije značajne za istragu.
Kuperova „proročka moć” se
ispoljava kroz snove i vizije. U trećoj epizodi prve
sezone prikazan
je Kuperov san u kojem se pojavljuje jednoruki Filip Džerard, zaposednut
entitetom zvanim Majk, i obraća mu se ovim rečima:
„Kroz tamu buduće prošlosti
Mag žudi da vidi
Prolaz između dva sveta
Vatro, hodaj sa mnom.“
„Živeli smo među ljudima.
Mislim da to zovete trgovina. Živeli smo iznad. Mene je takođe dodirnulo nešto
đavolsko. Tetovaža na levom ramenu. No, kad sam video lice boga, bio sam
promenjen. Odsekao sam celu ruku. Moje ime je Majk – njegovo Bob“. U tom snu se
javio i Bob: „Majk, čuješ li me? Uhvatiću te sa mojom vrećom smrti. Možda
misliš da sam poludeo. Ali obećavam… ubiću ponovo“. U nastavku sna Kuper vidi
sebe u prostoriji sa crvenim zavesama zajedno sa misterioznim čovekom patuljastog
rasta i Lorom Palmer. Lora ga posmatra i daje znak dodirujući kažiprstom svoj
nos. Patuljak progovara: „Imam dobre vesti. Ta žvaka koju voliš vratiće se sa
stilom.“ Pogleda ka Lori i nastavlja: „Ona je moja sestričina, ali zar ne
izgleda isto kao Lora Palmer? Kuper odgovara: „Pa to i jeste Lora Palmer...
Jesi li ti Lora Parmer?“ `Lora` odgovara: „Osećam se kao da je poznajem, ali mi
se ruka ponekad savije unazad.“ Patuljak nastavlja: „Puna je tajni. Tamo odakle
mi dolazimo ptice pevaju lepu pesmu i uvek je muzika u vazduhu.“ Patuljak
ustaje i počinje da se izvija u ritmu džeza koji ispunjava prostoriju. Zatim i
Lora ustaje, dolazi do Kupera, ljubi ga i šapuće mu nešto na uvo. U tom
trenutku Kuper se budi.
U prvoj epizodi
druge sezone Kuper leži ranjen na podu svoje hotelske sobe i u bunilu doživljava novu
viziju. U sobu prvo ulazi ostareli konobar neobično visokog rasta sa šoljom
mleka na poslužavniku. Pozdravlja ga i nudi mleko namerno previđajući da Kuper
leži u krvi i traži pomoć lekara. Uz osmeh u nekoliko navrata izjavljuje „Čuo
sam za tebe” i uz podršku u vidu podignutog palca napušta prostoriju. Zatim se
u sobi pojavljuje džin-duh i započinje razgovor: „Reći ću ti tri stvari.
Ako ti ih kažem i obistine se, hoćeš li mi tada verovati? – Ko si ti? – Pitanje
je gde si ti otišao... Prvo ću ti reći ovo: ’Postoji muškarac u vreći koja se
smeje’. Drugo: ’Sove nisu onakve kakvim se čine’. I treće: ’Bez hemikalija
ništa nećeš postići’. To je sve što ti mogu reći. Daj mi svoj prsten. Vratiću
ga kad vidiš da sam ti rekao istinu. Želimo da ti pomognemo.“ Nakon toga
džin-duh nestaje, a na vrata banu policajci raspršujući viziju. Ovaj džin se
Kuperu javlja i kasnije (u sedmoj epizodi druge
sezone) u trenutku kada Liland Palmer ubija svoju sestričinu Medi,
upozoravajući ga sa „Ponovo se dešava“. Takođe, u devetoj epizodi druge sezone
uz njegovu pomoć Kuper sada može da čuje ono što mu je Lora šapnula u snu, snu
koji je bio i Lorin san: „Ubio me je moj otac“. Nakon što je saznao istinu
Kuper dobija i svoj prsten nazad.
Ovi nadrealni
snovi i vizije pružaju ključ rešenja misterije ubistva Lore Palmer. Potrebno je
samo pravilno shvatiti iznesene izraze, znakove, mimiku i događanje u toj
drugoj ravni stvarnosti. Toga je svestan Dejl Kuper i, stoga, osnovna vodilja u
njegovoj istrazi je ta simbolička nit, koju mora da raspetlja. Raspetljana nit
dala je sledeće objašnjenje. Majk i Bob su bili zli duhovi koji su opsedali
tela i kroz njih činili zločine. Nakon što je Majk doživeo prosvetljenje videvši lice boga,
postaje Bobov neprijatelj. Kroz telo Filipa Džerarda pokušava da pomogne
Kuperu, pa od njega Kuper saznaje i Bobovu istoriju. Ljudi koje je Bob
nastanjivao bili su njegova deca. Kada je Liland bio dete, njegov komšija (otac)
bio je sedokosi Robertson (Robertov, odnosno Bobov sin). Bob se nastanio u
Lilandovom telu, a zatim je pokušao da zaposedne i njegovu ćerku, Loru. Lora je
bila veći borac od Lilanda i bila je spremna na samoubistvo ako izgubi bitku.
To je i najavljivala u svom tajnom dnevniku dan pre ubistva. Kada je Bob video
da ne može da joj uzme dušu, ubio ju je Lilandovim rukama.
Rešenje slučaja Lore Palmer
nije i kraj serije. Štaviše, tek smo na njenoj polovini. Liland je formalno imenovan
kao ubica, ali Kuper i njegova ekipa znaju da je Liland bio marioneta bez
svesti i savesti, a da je konce vukao Bob, tajanstveni entitet koji je napustio
Lilandovo telo pre njegove smrti. Možda je to i bio razlog što je Kuper
produžio svoj boravak u Tvin Piksu, a ne samo privlačnost koju je osećao prema
ovom mestu ili suspenzija iz FBI-a, koju je zaradio kršeći pravila službe zbog
neprijavljenog prelaska kanadske granice i akcija koje je tamo sproveo.
Nadrealna dešavanja u
drugom delu serije započinju nestankom majora Brigsa tokom noćnog pecanja sa
Dejlom Kuperom. Prethodno je Brigs Kuperu pomenuo „Belu kolibu” kao stanište
duša u šumama Tvin Piksa. Predosećajući vezu između Brigsovog nestanka i „Bele
kolibe” Kuper saznaje od zamenika šerifa, Indijanca „Houka”, da je prema
lokalnoj legendi „Bela koliba“ mesto gde obitavaju duhovi koji vladaju ljudima
i prirodom. Međutim, postoji i legenda o „Crnoj kolibi“. „To je međustanica
kroz koju svaki duh mora da prođe na putu do savršenstva. Tamo ćeš sresti svoju
suprotnost. Moj narod to zove „očekivanje na pragu“. Ako se suprotstaviš „Crnoj
kolibi“ sa nesavršenom hrabrošću, uništiće ti dušu.“ Major Brigs je posle dva
dana nađen u šumi, iscrpljen i sa gubitkom pamćenja. Ipak, u sećanju mu je
ostao huk sove, dok mu se ispod desnog uva pojavio ucrtan simbol u vidu tri
trougla. Brigs je saznao za fenomen „Bele kolibe“
kroz tajni vladin projekat „Plava knjiga“ u koji je bio uključen. Kuperu otkriva
da se taj projekat odnosi na istraživanje fenomena NLO-a. Napušten je još 1969,
ali je on nastavio istraživanje u šumama Tvin Piksa, upravo zbog fenomena „Bele
kolibe“.
U međuvremenu, u
policijskoj stanici osoblje nalazi mrtvog čoveka za šahovskom tablom, sa tragom
sečiva ispod grudi i glavu jelena. Kuper prepoznaje „rukopis“ Vindoma Erla,
svog partnera koji je nekoliko godina ranije završio u ludnici nakon ubistva
Kerolajn, svoje žene, a Kuperove ljubavnice. Nakon saznanja da je Erl ponovo na
slobodi, Kuper, kao suspendovani FBI-ovac, prihvata posao zamenika šerifa Tvin
Piksa i preuzima slučaj. Vindom Erl se zarekao da će se osvetiti Kuperu i nakon
što se nastanio u jednoj kolibi izvan Tvin Piksa, uz pomoć lokalnog siledžije,
Lia, planira nova ubistva. Erl svoje planove projektuje na šahovsku tablu, pa
je Kuper uz pomoć Pita, vrsnog šahiste, prinuđen da mu parira na šahovskoj
tabli, jer svaki loš potez i odnesena figura, nagoveštava novo ubistvo. Kuper i
Pit svoje poteze oglašavaju preko lokalnih novina, dok Erl pod maskom isporučuje
poruke sa odigranim potezima stanovnicima Tvin Piksa.
U Tvin Piks ponovo
svraća Gordon Kol, Kuperov kolega iz FBI-a, skida mu suspenziju i vraća ga u
FBI, s obzirom da su optužbe protiv njega odbačene. Takođe, donosi deo dosijea
Vindoma Erla, u kojem stoji da je i on bio na haloperidolu kada je poludeo, kao
i jednoruki Džerard. Ali Erl je koristio ovu drogu da simulira bolest (šizoidni
manevar). Inače, Erl je kao i major Brigs radio na projektu „Plava knjiga”, a
kada je cilj projekta prebačen sa svemira na šume Tvin Piksa, Erl postaje čudak.
Bio je posesivan i nasilan, pa je uklonjen iz projekta. Video snimak koji je
stigao do detektivskog tima iz arhive projekta, sadrži izjavu Vindoma Erla:
„Ovi zli čarobnjaci koje zovu Dagpas, neguju zlo u ime zla, ništa više.
Ispoljavaju se u tami bez ujednačavanja svojih motiva. Ova strastvena čistoća
im omogućava pristup tajnom mestu, gde zlo daje moć. Ovo mesto moći je
opipljivo i kao takvo se može pronaći, ući u njega i možda se upotrebiti na
neki način. Dagpasi imaju mnoga imena za njih, ali glavno je „Crna koliba”.
Kuper,
shvatajući da su slučaj Vindom Erl i nestanak majora Brigsa povezani, pokušava
da odgonetne simbolične trouglaste oznake na Brigsovom vratu i na nozi dame sa
trupcem, Margaret, koja takođe tvrdi da joj se beleg pojavio nakon amnezije,
koja je bila obeležena blještavom svetlošću i hukom sove. Kombinujući ova dva
simbola Kuper dobija sliku koju je video u obližnjoj Sovinoj pećini, a koja je
deo jednog većeg petroglifa, kao deo misterioznog nasleđa Tvin Piksa.
Kuper misli da simboli
predstavljaju nekakav putokaz. Erl, takođe, pokušava da ih odgonetne, pri čemu
špijunira Kupera i kidnapuje majora Brigsa. Na kraju dolaze do otkrića da je
crtež u pećini mapa na kojoj je prikazan put do „Crne kolibe”. Kuper smatra da
vrata „Crrne kolibe” mogu biti otvorena samo u određenom trenutku. Astrološki
simboli Jupitera i Saturna, prikazani na crtežu, nagoveštavaju konjukciju u
kojoj se sada nalaze ove dve planete. To znači da predstoje velike promene i da
sledi otvaranje vrata „Crne kolibe”. Šerif Hari na pećinskom crtežu prepoznaje
lokalitet Glastonberi, jer je prikazan krug koji čine 12 američkih platana
(sikamora) i tog trenutka su ubeđeni da su otkrili položaj „Crne kolibe”.
Margaret, dama sa trupcem, donosi u policijsku stanicu spaljeno motorno ulje,
koje joj je doneo muž pred smrt, rekavši joj da ono otvara vrata „Crne kolibe”.
Vindom Erl je preko
prislušnih uređaja u policijskoj stanici saznao za Glastonberi. Njegov sledeći
potez je uzimanje kraljice na šahovskom polju, a u stvarnosti otmica novoizabrane
kraljice Tvin Piksa na izboru za mis, Eni Blekburn, Kuperove izabranice.
Uzimanje kraljice bi ga dovelo do kralja, odnosno do Dejla Kupera, što je
njegov konačni cilj. Erl uspeva da otme Eni i odvodi je
sa sobom u šumu, gde nailaze na otvoren prolaz ka „Crnoj kolibi”. Detektiv Kuper i šerif Hari kreću za njima i
pred krugom od 12 sikamora se razdvajaju, jer Kuper insistira da uđe sam u „Crnu kolibu”. Unutar nje on se bori za spas svoje i Enine
duše, koje su ugrožene od nesmirenih zlih duhova personifikovanih kroz lik Boba,
patuljastog čoveka ili kroz svoje sopstvene dvojnike. Njih dvoje na kraju ipak
uspevaju da se vrate u ovaj materijalni svet, ali sa nesagledivim posledicama…
Serija emitovana 1990/91.
godine sastoji se iz dve sezone. Prva sadrži 8 a druga 22 epizode. Pilot prve i
dugometražnu prvu epizodu druge sezone režirao je Linč, ali i još četiri dodatne epizode. Prva sezona deluje kompaktno i
funkcioniše sasvim dobro kao krimi-drama o rešavanju slučaja misterioznog
ubistva, filovana sa šarenolikim likovima i njihovim međusobnim intrigama. Iako
su događanja interesantna, a atmosfera misterije uvek prisutna, povremeno preti
opasnost da serija upadne u kolotečinu činjenica i procedura istraživanja
jednog ubistva ili da se zaplete u silne ljubavne trouglove. To imajući u vidu
Linč se prihvata režije uvek u pravom trenutku, tako da nezaboravni pilot druge
sezone u istraživani slučaj ubistva unosi nadrealne elemente, a seriju
obogaćuje bizarnim humorom koji zadire i u slepstik komediju. U ovoj epizodi
otvoreno se ironizuje melodrama, koja je sastavni deo Tvin Piksa, aludirajući
pritom na sapunske opere i njihovu nezasluženu popularnost. Ova aluzija je i
materijalizovana u vidu sapunice „Poziv na ljubav”, koja se vrti na televizorima
domaćinstava u Tvin Piksu.
Prednost „Tvin
Piksa“ u odnosu na sve druge serije ovog tipa je u konstantno prisutnoj
atmosferi misterije. Čak i kada se radi o svakodnevnoj komunikaciji meštana u
barovima, restoranima, hotelima i privatnim kućama, blic kadrovi tokom kojih
kamera odluta na njišuće krošnje obližnje četinarske šume, na vodopad ili na
semafor koji se lagano njiše na vetru unose nemir i svest o postojanju nekakve
skrivene pretnje. Te pretnje su svesni i sami stanovnici Tvin Piksa. Tako, na
primer, politički korektan govor prepun opštih mesta o zaštiti prirode, koji
iznosi mis Tvin Piksa, ima zlokoban prizvuk, jer govoreći o šumi, njenoj lepoti
i spokoju, Eni mora da naglasi i da „svaka šuma ima i svoju senku”.
O senkama
govori i Kuper kada ga optužuju za neprijavljen prelazak kanadske granice, napad na
bordel, krađu droge, pa čak i dvostruko
ubistvo: „Postoji veća igra od ovog što mi vi
prebacujete. Zvuk koji nastaje kad vetar duva kroz borove. Životinjski osećaji.
Ono čega se bojimo u tami i ono što leži iza tame. Sada vidim dalje i od
straha. Gledam na svet sa ljubavlju.“ Na kraju, ne
treba zaboraviti da, osim slika i zvukova prirode, veliki doprinos građenju
atmosfere daje i muzička pozadina Anđela Badalamentija sa svojim
melanholično-jezovitim tonovima.
Ipak, za kraj ostavljam finale.
U trećoj epizodi prve sezone, a zatim i u prvoj epizodi druge sezone Linč, kao
režiser, uvodi nadrealni svet kroz Kuperove snove i vizije, sa snoviđajnim
kulisama, patuljcima, džinovima, ljudima i događanjima kao simbiličkim
predstavama. Kulminacija ovakve predstave „stvarnosti” data je u finalu serije,
kada dolazi do obračuna između Kupera i Vindoma Erla u „Crnoj kolibi“,
boravištu duša na putu pročišćenja, i kako kaže legenda, mestu gde nalaziš
svoju suprotnost i ako se ne suprotstaviš sa savršenom hrabrošću, uništiće ti
dušu. Ova poslednja scena ne može biti rastumačena u realističnom ključu, nego
samo primljena direktno kroz emotivni doživljaj, doživljaj naših najdubljih
strahova i utoliko je jedino moguće doslovno je transkribovati:
Erl dovodi Eni do magičnog
kruga od 12 sikamora. Iza njega u tami šume pojavljuje se crvena zavesa i oni
odlaze iza nje. Nedugo zatim dolazi i Kuper sa Harijem. Kuper ulazi sam u hodnik
omeđen crvenim zavesama sa antičkom statuom na njegovom kraju, a onda i u sobu
sa blještavim trepćućim svetlom, gde ga sačekuje čovek patuljastog rasta i
utvara sa mikrofonom koja peva o susretu pod sikamorama. Patuljak mu se obraća:
„Kad me budete videli sledeći put, to neću biti ja. Ovo je čekaonica. Hoćete li
malo kafe? Nekoliko tvojih prijatelja je ovde.“ Dolazi i pozdravlja ga Lora
Palmer: „Videćemo se ponovo za 25 godina. U međuvremenu...“ i zauzima ukočen
položaj kao da pozira, pa nestaje. Kafu mu donosi stari konobar iz njegovih
snova, a zatim i džin-duh koji kaže: „Jedan i isti“. Patuljak trlja ruke, a
Kuper uzima kafu koja postaje čvrsta, a zatim uljasta. Patuljak kaže: „Vau,
Bob, vau. Vatro, hodaj sa mnom.“ I scena se pretvara u vatrenu stihiju, a zatim
pod trepćućim svetlom Kuper izlazi iz prostorije. Kreće dalje hodnikom, a onda
ulazi u drugu sobu za koju se ispostavi da je ista kao prethodna i da je
nastanjuje isti patuljasti čovek. On kaže: „Još jedan čovek“, pa onda nestaje,
a pojavljuje se Medi i poručuje mu da se čuva njene rođake. Vraća se u prvu sobu,
ali ovog puta ona je potpuno prazna.
Ipak, iskrsava patuljak i kaže: „Zla
bliznakinja“. Pojavljuje se Lora i izvrnutih beonjača mu kaže: „U
međuvremenu...“ i počinje histerično da vrišti i atakuje na Kupera. Kuper otrči
do druge sobe, gde primeti ranu i krv na svom stomaku. Vraća se u prvu sobu,
gde vidi sebe i Kerolajn kako leže u krvi. Zatim, shvata da je to Eni, koja se
podiže. Ponovo odlazi u drugu sobu, gde ga sačeka ista ta Eni, s kojom obavi
sledeći razgovor: „Dejl, videla sam lice čoveka koji me je ubio. To je moj muž.
– Eni? – Ko je Eni? To sam ja. – Kerolajn! – Sigurno si pogrešio, ja sam živa!“
Osoba pred Kuperom menja svoj lik; bila je Eni, pa Kerolajn, zatim zlokobna
Lora i na kraju Erl. Kuper je oči u oči sa Erlom, dok Eni stoji sa strane i
iznenada nestaje. Erl se zasmeje, pa kaže: „Ako mi daš tvoju dušu, pustiću Eni
da živi. – Hoću.“ Onda Erl vadi nož i zabija ga Kuperu ispod rebara. Scena se
pretvara u vatrenu stihiju. Zatim se film odmotava unazad do trenutka koji
prethodi zarivanju noža i pred Kuperom Bob hvata Erla koji vrišti, zauzdava ga,
a Kuperu kaže da ide. „Erl obmanjuje. On ne može da traži tvoju dušu. Ja ću je
tražiti.“ Kuper odlazi, ali zatim utrčava njegovo drugo ja, Kuperova zlokobna
varijanta i kezi se u lice Bobu. Ona „bolja“ varijanta Kupera u hodniku nabasa
na Lilanda koji kaže: „Nikoga nisam ubio“. Zatim do Lilanda dolazi i zlokobna
varijanta Kupera, pa počinju da se cerekaju jedan drugom u lice. Kuper broj 1
juri Kupera broj 2 (ili obratno) i kada se sustignu, u krupnom kadru pojavljuje
se đavolsko lice Boba. U tom trenutku sa ove strane kruga od 12 sikamora pred
Harijem se pojavljuju nepomična tela Kupera i Eni.
Kuper se budi u hotelskoj
sobi sa Harijem i doktorom Vilom, dok je Eni u bolnici. Želi da opere zube i
odazi u kupatilo. U kupatilu, kao pod hipnozom, cedi pastu u lavabo, a zatim
lomi glavom ogledalo u kojem se nalazi lik Boba. Okreće glavu krvavog čela i
zlurado ponavlja pitanje: „Kako je Eni?... Kako je Eni?...“, zlobno se
cerekajući.
Tu se serija završava. Ne
sumnjam da se u ovom psihodelično-nadrealnom raspletu nalaze svi odgovori. Samo
što ih je, kao što rekoh, teško racionalizovati, jer se do njih dolazi
intuitivno. Jedino je nedvosmisleno jasno da se Lorina najava „Videćemo se
ponovo za 25 godina“ (bila ona nada, obećanje, pretnja ili neminovnost), ostvarila.
Snimljeno je novih 18 epizoda u kojima su isti ovi likovi okupljeni nakon 25
godina. U to ime, želim vam svima plodonosne košmare i u novoj sezoni.