***
3-
Čuda
su ipak moguća: PROMETEJ 2 uopšte nije toliko loš kao njegov prethodnik,
dapače, ima i određenih nezanemarljivih kvaliteta! Ipak, sa sobom nosi DNK
pretka i nije lišen gluposti i bezvezarija začetih u njemu, ali ih barem nešto
bolje prikriva – odnosno, neke popravlja, neke briše, neke razvija u
solidno-prihvatljivim pravcima, tako da je opšti utisak povoljan. A budući da
je tako, tj. da je ovo ipak solidan film, spojleri će biti pažljivo sklonjeni i
obeležni, pa slobodno i bez brige čitajte dok ne dođete do upozorenja.
Pre
svega, treba reći jednu stvar vezanu za kritike koje viđam kojekude, u stilu:
„Buaaa, film je glup, demistifikuje nam aliena, daje nam odgovore koje ne
želimo, razbija misteriju, stravu, ovo ono!“ Da, to u načelu jeste istina, ali
nažalost, proces demistifikacije je neminovan u SVAKOM serijalu, u svakom
žanru, pa i u hororu. Voleo bih i ja da ne znam da je Blekovo pravo ime Janik
le Rok, i da nisam video baš svaki detalj Čikovog detinjstva, i kako je Fredi
nastao gengbengom opatice, ali...
To je, prosto, neizbežna zakonitost: svaki
naredni nastavak trudi se da opravda svoje postojanje ubacivanjem novih
objašnjenja i popunjavanjem rupa iz prethodnika. To, nužno, dovodi do
ublažavanja strave jer – strava je, kao što ja to uvek ponekad kažem, zasnovana
na RUPAMA, na onom neizrečenom, nejasnom, mračnom, onom u senkama, u tami... I
što više se te rupe popunjavaju, što više lampi i reflektora usmeravate na te
senke i mrak, to ih više razbijate i umanjujete stravu. Nikome to nije milo,
ali to je naprosto tako, i tu nema beganja. Ne jebe vas Ridli Skot, nego
činjenica da je ovo šesti film o alienu (ako ne računamo one detinjarije protiv
predatora)!
Recimo,
ALIEN je izuzetan horor zato što vam daje NAGOVEŠTAJ neke mitologije i čudesa i
ekosistema kakve niste ni slutili, koji imaju PRIVID unutarnje konzistentnosti
i biološke logike, a opet ne kazuje vam ni ŠTA je to alien čudo, ni ODAKLE je,
ni je li samo gadan živi stvor ili je nekakav neuništivi demon – tj. je li ono planeta ili pakao, je li ono brod ili hram, vanzemaljac
ili idol boga, itd.
I to je u duhu Lavkrafta, koji je svoju kosmičku stravu
takođe gradio NAGOVEŠTAJIMA mitologije koja je zapravo bila sva u parčićima, i
to u parčićima koji, ako baš zapnete da ih spojite i napravite celovitu sliku,
ODBIJAJU da se u takvo što spoje, ostaju da štrče, preklapaju se,
nekonzistentni su. I to tako treba, ako
hoćete horor. Horor je, da vam doktor kaže, zasnovan na tome da SVAKO ZAŠTO
NEMA
SVOJE ZATO. Horor je zasnovan na rupi, na mraku, na SLUTNJI – a ne na znanju.
I
horor je počeo da se rasipa već u prvom nastavku, tj. u ALIENS
– gde smo umesto jednog skoro mističnog stvora dobili mase i buljuke kreatura
svedenih „samo“ na vrlo neprijatne i teško uništive – ali ipak UNIŠTIVE – zveri. I onda smo imali
RATATATATA-BANG-BANG-KRAAAŠ-CANGRRR-KA-BUUUUMM! Horor film Ridlija Skota pretvoren je u prvoklasni ratni akcioni film Džejmsa Kamerona. I
budući da je bio prvorazredan u tome čemu se posvetio, većini nije smetala
promena žanra, mada je još tada bilo gunđanja tipa: „Buaaa, film demistifikuje
aliena, razbija misteriju, stravu, ubacuje pozitivne emocije, akciju, ovo ono!“
Naredna
dva nastavka ALIEN sage najradije bih ovde preskočio: treći deo je
nepodnošljivo mračan i ružan film čija „kulminacija“ izgleda kao da je snimana
kroz teglicu sa nečijim uzorkom urina, prosto mi je MUKA kad samo pomislim na
one odvratne žućkaste mokraćne farbe odnosno filtere kroz koje je slikan, a da
ne govorim o napadno antipatičnim likovima, o ugođaju sveopšteg beznađa i pakla
koji tu vlada i pre nego što alien dođe i koji ni on ne uspe da „razvedri“...
Drugim
rečima, kako da osetim strah za ljude za koje me živo zabole, jer su svi
najgori zlikovci, pa još i takvi jedva skicirani, koji su već na početku filma
IZGUBLJENI i bez nade, ubilo ih neko čudo ili ne, pa još povrh toga kako da me
bude briga za imbecilni subplot o odbeglom serijskom ubici koji krene da
voršipuje aliena kao nekakvo božanstvo i postane mu nešto kao sidekick, a kao
šlag na to žuto govno imamo šavove i ožiljke problematične produkcije u kojoj
se više ne zna ni kolko babica ima ni koje tačno dete oćemo da
porodimo/napravimo – pa još kad krenu oni primitivni CGI efekti, pa Sigurni
koja si umišlja da je Terminator 2 dok pravi salto unazad ka istopljenom olovu
ili čemu već beše u pećnici dok joj zametak iskače iz grudi a ona ga davi
zubima – ma i'te molim vas, da me zajebete s vašeg Finčera i njegovo
„neshvaćeno“ kvazi-remek delo!
Dobro,
četvrti deo već ionako niko ne voli, pa ću ja samo reći da ga se ne gnušam
sasvim zato što je prelepo slikan – fotografija je znatno bolja nego u
pišaćka-Finčer varijanti – plus ima najviše krvi u celom serijalu, i zabavne
efekte kreatura, a to je ipak važan plus, iako su likovi i zaplet sasvim kretenski.
A
onda dolazi deda Ridli i kaže: „Deco, dosta ste se igrali u mom dvorištu, ajde
sad IŠ, saće deka da vam pokaže.“ I napravi PROMETEJA,
odnosno pokušaj da horor serijal navrne na vodenicu SF-a, i da se baci u filozofijadu ko smo šta smo odakle smo, što u načelu nije tako loše; loše je
samo kad odgovore na ta velika pitanja traži kod Denikena, švajcarskog
hotelijerskog prevaranta, i kad uposli imbecila koji se posrao na mnogovoljenu
seriju (koju sam ja u startu odbacio kao nezanimljivu) da mu piše scenario po
njegovim u startu bezveznjačkim idejama.
Tragovi
te tendencije, tog SF reziduuma prisutni su i u KOVENANTU; i da, istina je da
oni idu još dalje u procesu demistifikacije aliena i svođenja skoro mitskog
stvora na čudovište iz epruvete, na plod genetskog inženjeringa, kao što se
slutilo već decenijama unazad. I tu nas deka nije ničim iznenadio, kazao nam je
ono što se i dosad slutilo, da alien nije začet prirodnom evolucijom na nekoj
paklenoj planeti nego je proizveden od strane... nekoga ili nečega... radi neke
vrste biološkog rata...
Pre
nego što se bacim u spojlere, da kažem ovo: OSMI PUTNIK (holy fuck!!!): KOVENANT
(šta god to na srpskom značilo) je značajan napredak u odnosu na
lepoizgledajući ali napadno-glupi i konfuzni, mnogim babicama okilavljeni PROMETEJ.
Uzbudljiviji je, ima bolju priču i konzistentnije ideje, zanimljivije
situacije, 3-4 baš odlična set-pisa, izgleda baš onako vrhunski lepo kako se od
Skota i očekuje i, ukratko, ovo je najbolji ALIEN film još od prva dva dela
kojima je ionako zaludno očekivati da će iko ikada više prići. Ako ste, posle
PROMETEJA, došli na KOVENANT očekujući nešto u rangu ALIEN/ALIENS, sami ste
krivi što živite u carstvu u kojem su kuće od čokolade a prozori od marmelade.
Kameron je danas zabavljen
svojim štrumpfovima; eno, zapretio je da će da pravi još pe-šes filmova o onim
plavim macanima, ima da muze to sranje do kraja života, Blomkampu je dekica oteo
leba iz ruke (Sigurni ili ne-Sigurni!) ali budući da ja tog baju ne gotivim,
tj. ne volem mu naročito ništa što je radio, pa čak ni mnogoobožavani DISTRIKT 9,
skeptičan sam i prema njegovom mrtvorođenom ALIEN 5, a Verhovena, nažalost,
niko i ne zove da to režira, jer jedino bi on umeo da napravi nešto što bi moglo
da stane oči u oči sa ALIEN i ALIENS. Do tada, možemo reći da je Ridli naučio
lekciju iz packi koje je s pravom dobio za moronizme PROMETEJA i da ovim filmom
polagano serijal vraća na pravi
kurs. Za jedan, najviše dva nastavka, osetićemo svi na svojoj koži blagodeti
njegovih reformi!
Daleko
je ovo od odličnog, ima tu i dalje problema: glavna glumica jedva drži vodu (to
se videlo odmah čim je bila obznanjena: ta faca treba da igra neshvaćene
umetnice u chick-flickovima a ne svemirske heroine!), ljudski likovi su pretežno
nezanimljivi i slabunjavi – daaaleko najzanimljiviji lik i dalje je android
(ovde dupliran), ovi rocket scientists i dalje se ponašaju kao budale i donose
neverovatno loše odluke – ne baš u rangu antologijskih retarda iz PROMOTEJA
koji kreću rukom da maze alien-zmijokurac i gube se po hodnicima ko neki
debilni PETAK 13-TI tinejdžeri, ali ne baš ni mnogo daleko od njih; povrh
svega, ima tu i grdnih rupa i rupica u scenariju, ali o tome dole. Ipak,
ukratko rečeno – ono što je dobro u KOVENANTU, mnogo je bolje nego u PROMETEJU,
a ono što je glupo – nije toliko napadno glupo kao tamo. Dobar film za videti u
bioskopu.
E, a
kad ga pogledate, vratite se ovde da vidimo da li se i koliko slažemo oko
spojleričnih detalja.
Dakle,
od sad pa nadalje i ubuduće – SPOJLERI!
NE
ČITAJ DOK NE POGLEDAŠ FILM!
Neću
da zacrnjujem tekst jer ovo nije par pasusa nego sega-mega masa teksta pa bi
ružno izgledala tolika crna rupa na blogu. Valjda smo se razumeli: odavde pa
nadalje NE ČITAJ PRE GLEDANJA!
Vežite se, polećemo...
Stvar
koja mi je najviše smetala u PROMETEJU bila je nejasna motivacija androida
Dejvida: zašto čačka mečku, zašto donosi zarazu, za čije babe zdravlje radi, za
svoju zabavu, ima li neku ozbiljniju agendu od pukog zezanja, ima li on uopšte
100% slobodnu volju ili ga je programirao starac Vejland od stotinu ljeta, ili
šta kog kurca? Imaš ceo film čiji je zaplet zasnovan na nejasnoj motivaciji
jedinog lika koji je uopšte kreiran kao koliko-toliko zaokružen LIK u 3-D. To
je ne samo frustrirajuće nego i vrlo glupo. I to je, za mene, potonulo taj
film. Da me zajebete sa ono: „Čekaj nastavak ili dva da ti bude jasno zašto je
ovaj ovde uradio baš ovo!“
E,
KOVENANT počinje odličnom – da, odličnom! – scenom koja nas zaista upoznaje sa
Dejvidom, ali i sa Vejlandom; u pitanju je prikvel scena, u smislu da prikazuje
nešto iz dalje prošlosti, i da je bilo pameti na vreme, OVO je trebalo da bude
u PROMETEJU a ne ovde! No, bolje ikad nego nikad! Barem nije nekakav extra,
deleted scene il' tako neko uskršnje jaje na DVD-u nego je deo filma, kako
jedino i valja. Tu vidimo da je Vejland grešni Tvorac koji zavidi svom sopstvenom
stvorenju zato što je bolje od njega, a biće vala i trajnije od njega – što je
skroz na tragu BLEJD
RANERA sa njegovim sebično-zavidnim tvorcem koji ograničava
sopstvene kreature da ga ne bi nadmašile.
Možda ovde Ridli krade od
samog sebe, ali hej, ako kradeš barem kradi od najboljih! Dakle, jeste, ovde
imamo istu dinamiku između Vejlanda (prebogatog industrijalca i tvorca pametnih
igračaka) i Dejvida (buntovnog androida) kao između Tajrela (prebogatog
industrijalca i tvorca pametnih igračaka) i Betija (buntovnog androida). Oba
androida imaju daddy issues i oba su
osvetoljubivo nastrojena. Beti se zadovolji time da smrska Tajrelovu lubanju,
dok bi Dejvid da zbriše čitavu ljudsku rasu. I ne samo ljudsku. Najzad motivacija s kojom čovek može da
saučestvuje!
Lepo je to postavljeno na
početku, kad Vejland superpametnom androidu stavlja do znanja da od njega
očekuje da mu bude batler, da mu je podario pamet i svest samo da bi ovaj mogao
da ga služi čajem i da mu titra jajca, da mu svira kad je njemu do muzike, a ne
da mu bude parnjak, ravan, individualan i kreativan. I tu se zajebao. Zato se
zli vladari obično okruže ološem i slinama a ne pametnima i individualcima –
mada, na kraju, stradaju baš zbog njih, takvih. Zajebana je ta vlast – bilo da
se okružiš Slinom ili Genijem, ovako ili onako ima da te skembaju!
Ova
centralna narativna i idejna linija ima kulminaciju u prelepoj sceni sa frulom,
kada odmetnuti Dejvid podučava Voltera (takođe ga, odlično, igra Majkl
Fasbender, koji je i'cepao u obe uloge!) da svira. Volter je, naravno, kasniji
model kojem je ukinut poriv za stvaranjem, onaj isti koji, u pervertiranom
obliku, od Dejvida načini Zlog Demijurga. Ne samo što je scena u kojoj Fasbender
svira sam sa sobom tehnički besprekorna – bukvalno nisam mogao da vidim ni
najmanji „šav“ koliko je to savršeno izvedeno (eh, kad se setim kakvim
relativno sirovim postupcima je morao da pribegava Kronenberg u DEAD RINGERS
pre samo 30 godina da bi Ajrons mogao da se igra sam sa sobom u istom kadru...)
– nego je i konotativno prelepa i skoro dirljiva.
Neki slepi „kritičari“ u
ovoj sceni vide i navodne homoerotske momente, ali to je sušta budalaština: oni nisu NIKAKVI sexualci, oni su roboti. A i da
roboti imaju sex, ono njihovo, u toj sceni, nije ni po čemu homoerocko: to je
bezazleni odnos učitelj – učenik (u pokušaju) a ne “Sviraj u moju frulicu, ja
ću u tvoju”. To su prljave projekcije prljavih umova i time neću da se bavim.
Istina,
Dejvidova genocidnost je možda malkice preterana, budući da je vidimo ispoljenu
i prema tzv. Inženjerima (mala digresija: kad sam bio klinja hteo sam da budem
inženjer jer mi je bilo rečeno da oni imaju veoma velike plate; kasnije sam
shvatio koliko se dosadnim poslovima bave i rešio da radije radim ono što volim
za manje pare nego da budem dosadan i prezauzet i prebogat kao Inženjer). Šteta
je što film od Dejvida pravi skoro pa brkove-uvrćućeg zlikovca, moglo je to
malo suptilnije – ali jasno je da su im ruke donekle bile vezane prethodnim
filmom, nesrećnim Prometejom i potrebom da se NEŠTO uradi s tim nesrećnim
albino-Inženjerima a pošto nisu znali ništa pametnije, oni ih istrebe ko zadnji
ološ...
Ipak, cela ta fora sa
androidom koji bi da se igra boga zabavna je i dražesna i lepo zaokružena
finalnom scenom. Da, taj kraj jeste predvidiv, i horde kritizera po netu istovremeno
kukaju i hvališu se kako su tačno ZNALI šta će biti i kako će biti. Pa, bravo.
Mnogo ste pametni. Alal vam patke. Kao da je biti nepredvidiv, po svaku cenu,
uvek i svuda, obavezno kvalitet. Pa, suprajz: nije. Eno, Lavkraft odavno
objasnio, onima koji su pažljivo čitali.
Ponekad je NEUMITNO SRLJANJE KA
PREDVIDIVOJ TRAGEDIJI strašnije od NEOČEKIVANOG TVISTA KOJI DOLAZI NIOTKUDA I
ZAPREPAŠĆUJE SMORENOG GLEDAOCA. Wow, nisam to očekivo! Ima nešto i u smislu, u
doslednosti teme i ideje. Alter kraj, u kojem sve jeste baš onako kako izgleda,
bez twista, sa dobrim robotom preživelim, ne samo što bi bio glup, nego bi i
okrnjio dramsku strukturu filma, i njegovu centralnu temu (ne/odgovornost
stvaranja novog, inteligentnog života!), najavljenu pomenutom prvom scenom. Ko
ume da stvari gleda kao celine, a ne na parče, shvatiće zašto je ovaj kraj
sasvim OK.
Ima i
drugih lepih detalja vezanih za Dejvida – recimo, ono kad pripiše Šelijevu
čuvenu pesmu „Ozimandijas“ Bajronu i tom pogrešnom notom naruši svoju navodno
savršenu simfoniju, i dodatno odlepi kad shvati svoj kiks. Pa scena borbe
Dejvida i Voltera: poslušnost protiv individualnosti, a mi još navijamo za
poslušnost! I naravno, završetak sa celim tim odlično odglumljenim i
insceniranim „da li jeste ili nije on“.
Šta
još valja?
Više
horora!
Tačnije,
horor akcije, ali – daj šta daš!
Scena napada u žitnom polju je odlična i šteta što nije duža i elaboriranija, što
je previše trepni-i-propusti. Scena u kojoj se naša poor man's Ripli maklja i
lomata s alienom na brodiću koji je već poleteo je antologijska.
Završnica sa kamionima je
nešto konvencionalnija, ali ipak korektna, mada, možda za neki manji film, ne
baš za Ridlijevog novog ALIENA. Ipak, stari dobri zenomorf je odličan, kad se
napokon (posle predugog čekanja!) pojavi.
Nego, da vidimo sad šta mi sreću kvari i
šta ovom filmu fali.
Najveći
problem je što se od PROMETEJA nasledio koncept „Morons in Space“. Ovde čitav zaplet zavisi od nepojmljive
neodgovornosti i gluposti, u spoju sa how convenient slučajem. Naime, KAKO naši
kolonisti uopšte dospeju na pogrešnu (lošu) planetu? Tako što SLUČAJ sjebe brod
(valjda se zato film zove ALIEN: convenient!) i to baš u blizini zle
planete (what ARE the odds?!), pa onda uhvate signal i „krenu da istraže čudnu
buku“, najotrcanija motivacija u slešer hororu ikada!
Jeste, kapetan-zamenik
(pošto je prvobitni reš ispečen prilikom incidenta sa solarnim olujama) odluči
da rizikuje živote i sebe i svoje posade i DVE ILJADE KOLONISTA U HIBERNACIJI
(plus zameci) kako bi otišao na planetu koju dotadašnja ispitivanja nisu
pokazivala (KAKO TO? RUPA u scenariju!) umesto da nastavi tamo gde se zaputio.
Kao, ova mu bliža, ne lega mu se u krio-san posle reš-pečenja itd. Ma nemoj!
A
onda, slete na NEPOZNATU planetu, i samo zato što im instrumenti pokažu da je,
manje-više, nalik Zemlji (Terens Malik, govnu nalik!), siđu napolje bez kaciga
– ama, bez i najobičnijih maski za disanje kakve narod ovde nosi i na Sajam
knjiga a ovi ih ne meću na alien planeti! PA MISLIM JEBOTE! A posle kad im uđu
spore u uši i nos – kriv im Đavo! E, pa nije Đavo, deco, nego elementarno
nepoštovanje procedure. I zdravog razuma! Jebo vas ko vam dade vozačku dozvolu,
a kamoli da vozite u daleki svemir! I još da u svojim neozbiljnim šakama držite
preko 2.000 uspavanih života!
Gluposti
nema kraja – ovde tek počinje. Od onih koje baš snažno iritiraju izdavajam još
dve. Prvo, kad cura koju na prizemljenom brodiću napadne alien a ona krene
panično da puca svuda uokolo, sa sasvim logičnim rezultatom, da sebe iz nevolje
spasi tako što digne u vazduh i brod i sebe i još ponekog na njemu! Ko tebe
posla u svemir, mora da si preko stranke tu ušla, jebote, sa lažnom diplomom! Mislim,
možda bi se moja strina tako ponela, hell, možda bi i mene u'vatila panika, ali
ne baš tolika da pucam svuda po brodu punom goriva! A ja još i nisam prošao
pilotsku obuku i ko zna koje sve super-mega psihofizičke i mentalne pripreme
koje su za ovakvu misiju potrebne!
Drugo, ne znam koju diplomu
ima nesprženi kapetan, ali stvarno nije potrebno da si rocket scientist pa da NE
radiš ono što ovaj Vođa učini: kad ga android, koji je dotad dao više nego
dovoljne i jasne naznake da mu nije verovati, da nešto muti,
odvede da mu nešto
pokaže u prostoriji u kojoj samo što nije iznad onih alien-jaja napisao grafit
FREE HUGS, a ovaj slepac poslušno krene za njim. Kao, šta bi moglo da pođe po
zlu? I kad se ono ljigavo jaje otvori, slepac mu priđe. Bulji unutra. „Šta je
bre ovo?“ pita on. ZINI DA TI KAŽEM! Kaži „AAAAAAAAAAA“!
A tu
su i RUPE – i to ne od one dobre sorte, koju horor zahteva, o čemu sam pisao
gore. Ne, nego RUPE u scenariju kroz koje duva promaja, a promaja, kao što je
naučno dokazano, ubija!
Evo
nekih.
Da li
se Dejvidov brod skršio niz planinu, kako vidimo u filmu (KAKO? ZAŠTO?) ili je
nežno i polagano pristao u alien-pristanište nakon što je zbrisao lokalnu
populaciju superiornih bića koja se ponašaju kao retardi (kako vidimo u
flešbeku)?
Zašto
je Dejvid pobio sve Inženjere? Što nije malko eksperimentisao sa njima? Što
nije proverio maksimu U TUĐEGA TATKA POGOLEMA PATKA? Da ispipa i isecira tatka
koji je napravio njegovog tatka?
Zašto
se crna smola sad (u flešbeku) ponaša kao neka vrsta kiseline koja prosto speče
i skameni Inžinjere? Zar ona ne bi trebalo – prema onome što videsmo u
PROMETEJU – da u njima izazove mutacije, da ih promeni a ne ubije? Eventualno
da ih rastoči na sastavne delove, na prah i spore, kao u prologu PROMETEJA, a
ne da od njih napravi vizuleno zanimljive varijacije na-licu-mesta-skamenjene
žrtve vulkana koje su, ipak, besmislene i nedosledne pravilima serijala. Ali ta
crna smola ionako služi ko neki Mekgafin, kako kome ćune i šta mu zatreba. čas
ubija, čas skamenjuje, čas rastače, čas u monstrume ove ili one sorte pretvara.
Anything goes!
Životni
ciklus aliena se ovde dodatno komplikuje toliko da to više nema nikakvog
smisla. Sad i mikro-spore mogu kroz uvo ili nos da proizvedu chestburstera. Još
gore, kad izađe, on ne liči na onoga iz ALIENA nego, bedno, na majušnu verziju
odraslog xenomorpha! Pa čekajte, deco, dogovorite se sa sobom, ne može to tako!
Gde
su ovde matice? Gde je prostorija sa „zasađenim“ jajima u Dejvidovom brodu na
koju treba da nabasaju nesrećnici iz ALIENA za samo 17 godina? I kako su uopšte
napravljena jaja, bez matice koja ih kvočkasno nosi? Nju nigde ne videsmo, čak
ni u nacrtima!
Plus,
napravljena je prilična zbrka oko toga koje je koja planeta i koje je koji
brod! U PROMETEJU je Rapaćeova rekla da ide na planetu s koje su došli
Inženjeri. Ali NEJASNO je da li je ova, na koju su došli u Kovenantu, ta,
njihova, rodna, ili neka ispostava (kao što izgleda)!
Plus,
srušeni Dejvidov brod ovde, uprkos onom čuvenom Gigerovom dizajnu sa repom u
obliku ustaškog U (oličenje Kosmičke Strave!) koji smo videli u ALIENU, bez
obzira na sve asocijacije, izgleda da NIJE taj brod na koji će, 17 godina
kasnije posada Nostroma da nabasa. Takav isti će on valjda da otme u nekom
narednom filmu i da ga booby-trappuje na paklenoj planeti LV-426. Jooj
konfuzije!
Da ne
ulazim sad u to da li je na svom survanom, poluuništenom brodu (KAKO? ZAŠTO?
Što ga nije lepo prizemljio, ko mu je smetao?) imao potrebne
tehničko-tehnološke uslove da se igra boga, tj. da vrši komplikovane
experimente sa DNK, koji zahtevaju aparaturu koja radi na struju, kompjutere,
preciznu mehaniku itd. itd. I odakle mu onolika artija po kojoj je, golim
rukama, škrabao, crtkao, pisao...?
Ako
je ova planeta bila dom Inženjera i tehničara – gde su tragovi da je tu bila
jedna toliko super-tehno napredna civilizacija? Gde su im gradovi, gde tehnika?
Sve se svodi na jedan omanji gradić s jednim „hramom“ i jednim „trgom“! I to je
sve što je bilo od jedne toliko mega-napredne civilizacije koja je postigla taj
nivo da ide širom svemira i zasejava svetove svojim raspadnutim lešinama? JEDAN
GRADIĆ? Koji jedno malo bio-bombardovanje svede na gomilicu pocrnelih
Inženjera? A svuda uokolo samo šumetine i planinčine? PRC!
A ako
je ovo bila samo još jedna ispostava (kao ona u PROMETEJU), koji su Đavo uopšte
Dejvid i izgubljena-između-dva-filma-Rapaće sletali na nju, umesto onde gde su
na kraju prošlog filma REKLI da će ići? ZAR JE PROMETEJ LAGAO?!
Zatim,
čemu pšenica? Što je Dejvid to uopšte sadio? Trebala mu za one spore? Ili samo
za set-pis valjanja u žitu (but not of the Clive Barker kind!)?
Još
neki problemi: Inicijalne blede kreature izgledaju bezveze i predugo vremena
treba da se pojavi klasični Gigerov Zenomorf zbog koga smo platili kartu i
došli da dedi pružimo još jednu priliku! U PROMETEJU nas je dražio ceo film i
dao nam ga samo u poslednje tri sekunde filma, pa još u kretenski
redizajniranom obliku! U KOVENANTU nas zamajava nekim glupim zamenama i sitnim
bljuzgavcima cele prve DVE TREĆINE, da bi nam tek u zadnjih pola sata dao OSME
PUTNIKE (sic, jebi ga, tako glasi naslov, moraju da budu osmi po redu u posadi
od sedam ljudi i androida!).
Na kraju ali nikako
najmanje bitno: Preduga priprema, konvencionalne i prekratke i glupe horor
scene. Hej, gledali smo već tolike nastavke, nemoj nas zamajavati sat i po
UVODOM, skrati žvaku, daj odma ono zbog čega smo došli, pusti te "likove" i
surogate i trčeće guštere! Horor scene, tj. ubistva, prekratke su i
nemaštovite.
Ona poslednja, pod tušem, pa to je za JASON X a ne za Ridlijevog ALIENA,
bemu lebac, da li nam to deda poručuje da smo svi mi retardirani američanski
tinejdžeri koji nisu za bolje nego za OVO! A sve i da jesmo, čak i taj deo nas
ostao je gladan. Ako već ideš u „retard mode“, idi u „FULL RETARD“ – nemoj mi
tu scenu rešiti u 3-4 konvencionalna, nenadahnuta kadra! Daj malo retardiranog
splatera i golotinje, ako si već prišao tome da golicaš, nemoj da mi glumiš
finoću, ostani đubre do kraja!
U
svemu tome, čak je pomalo i simpatično nastavljanje tradicije neceremonijalnog
zatiranja likova, začeto u MORONSKOM istrebljenju dvoje preživelih iz ALIENS na
početku urinarnog ALIEN 3: ovde imamo zaista smešno zapečenog Džejmsa Franka, a
od glavne junakinje PROMETEJA – ha ha, ostali samo dugmići!
Sve u svemu, kompromisi koje je
Ridli ovde pravio nisu tako veliki i bolni, uprkos donekle vezanim rukama zbog
propusta načinjenih u PROMETEJU, ovde je ipak uspeo da izgura kakvu-takvu (čak,
prilično zanimljivu!) priču, da deliveruje malo više od pukog koktizinga iz
PROMETEJA, i da pruži dovoljno zabave i užitka da to, na ovo krizno vreme, bude
sasvim podnošljivo.
Eto, ušao sam u film sa lošim, sniženim očekivanjima, a na kraju izašao umereno zadovoljan jer sam dobio više i pameti i horora nego što sam smeo da se nadam, utopljene u gluposti (ono klizanje po krvi u laboratoriji, jaooo!), nedomišljenosti i lenjosti koji mi, čak ni u ovoj meri prisutni, NISU ubili užitak ponovnog druženja sa alienom i golicavu tematiku preuzetu i razrađenu iz BLEJD RANERA.