Imao
sam tu čast da ovog proleća budem član
komisije Filmskog centra Srbije, u kategoriji Sufinansiranje proizvodnje kratkometražnih
igranih filmova. Kolege u ovoj komisiji bili su mi Feti Dautović, predsednik, i Ivan
Šijak, Boriša Simović i Marko
Manojlović.
Na Javni konkurs za
finansiranje i sufinansiranje projekata u kinematografiji za 2017. godinu u
kategoriji: Sufinansiranje proizvodnje kratkometražnih
igranih filmova bilo je prijavljeno ukupno 40 projekata. Imam zadovoljstvo
da primetim da je među kandidatima sve
veća zastupljenost žanrovskih filmova, odnosno horora, SF-a i fantastike;
među prijavljenima bilo je skoro ¼
takvih projekata, a što je još lepše – nekoliko njih nametnulo se svojim kvalitetima
toliko da su se našli i među pet filmova koje je komisija predložila da im se
dodeli pomoć FCS-a. Praktično, od 5 odabranih naslova, čak 3 spadaju u horor i
fantastiku, a ako Upravni odbor odobri da se, vanredno, odobre sredstva za još
dva filma koja su se našla tik ispod crte a za koja se komisija založila, i
među njima ima jedan sa elementima fantastike, što će – ako se desi – ukupni
skor kandidata za neko buduće izdanje Festivala
Srpskog Filma Fantastike povećati na čak 4 od podržanih 7 naslova.
Čak i ako ostane na 3/5 ovo je svakako
značajno postignuće za ovdašnju žanr produkciju.
Ovakav
skor svedoči o povećanoj zrelosti domaćih autora na polju ovih žanrova ali i
služi na čast komisiji koja je to umela da prepozna i valorizuje i, još jednom,
raduje me što sam bio njen član i u poziciji da sve ovo bar malo i sam na delu
podržim. Naravno, osnovni kriterijumi komisije nisu bili vezani za žanr nego za
kvalitet predloženih projekata, pre
svega scenarija, ali i rediteljskih eksplikacija, minulog rada autora i ekipe, ozbiljnosti produkcije itd. Ovaj konkurs
će, siguran sam, biti odskočna daska za nekoliko ozbiljnih rediteljskih
karijera koje će biti započete zahvaljujući FCS-u, a pratiocima ovog bloga
najzanimljivije će biti jedno već poznato ime: Aleksandar Radivojević, višestruko dokazani scenarista koji upravo ovim projektom započinje i svoju karijeru reditelja.
Takođe, ovaj konkurs tek će u
prvi plan izbaciti dva nova, sveža, dosad neotkrivena imena koja na polju žanra
itekako obećavaju: Stefan Orlandić i
Saša Karanović.
Za
čitaoce ovog bloga sam uzeo PREDLOG KOMISIJE O IZBORU PROJEKATA PO KONKURSU ZA
FINANSIRANjE I SUFINANSIRANjE PROJEKATA U KINEMATOGRAFIJI ZA 2017. GODINU U
KATEGORIJI SUFINANSIRANjE PROIZVODNjE
KRATKOMETRAŽNIH IGRANIH FILMOVA i iz njega izdvojio tri žanrovska filma na koja vam skrećem pažnju. Celo rešenje, sa
svih 5 odabranih, možete videti javno obznanjeno OVDE.
Rang lista, prema glasovima komisije, i sa zvaničnim obrazloženjem:
1. BUDIMO U KONTAKTU
Režija: Aleksandar Radivojević
Produkcija: iManage Film
Scenario pruža mogućnost za transžanrovski, vizuelno
ekspresivan, univerzalno razumljiv, tematski intrigantan i uzbudljiv kratki
film. Kao aktuelna društvena kritika i satira film objedinjuje, horor, naučnu
fantastiku, psihodelični triler, socijalnu dramu i melodramu. Socijalni
realizam je izabran kao najpogodnija matrica za plasiranje eksplicitne
društvene kritike i dramski instrument ukazivanja na socijalne nepravde u
savremenom svetu. Film nije osuda tehnologije, već satirična analiza trenutno
najpogodnijeg sredstva za manipulaciju sirotinjom od strane prodavaca modernog
života. Locirajući aktuelne strahove savremenog čoveka u odnosu na tehnologije
koji svi neumitno nosimo sa sobom, Budimo u kontaktu bi trebalo da žanrovski,
tematski i vizuelno bude film dualiteta u kome je društveno dno suprotstavljeno
vrhu u bici u kojoj fatalizam ostaje večno - Neodoljiv.
3. SAMI
Režija: Stefan Orlandić Stojanovski
prema istoimenoj SF priči Pavla Zelića
prema istoimenoj SF priči Pavla Zelića
Produkcija: Living Pictures
Priča fima Sami je smeštena u otuđenom svetu
budućnosti i svojim karakterom nas upozorava na jedan human i dirljiv način. U
tehnološkom i tehničkom smislu film je veoma zahtevan, a nadahnuti autor je
Komisiji predočio sve detalje potrebne za uspešnu realizaciju filma.
Višestranost u pristupu, promišljenost i spremnost autora i ekipe da realizuju
ovaj komplikovan i kompleksan film u potpunosti su zadovoljili kriterijume
Komisije koja je donela odluku da se i ovaj projekat svrsta u grupu filmova
koje će FCS podržati.
4. NOĆ KAD JE HODALA
Režija: Saša Karanović
Produkcija: Sirius Production
Ovaj scenario se izdvaja snagom vizije, originalnošću pristupa i opštom hrabrošću da ide neutabanim, pa možda i pomalo kontroverznim stazama. Kritički odnos prema sopstvenom ambijentu dobro je argumentovan i ubedljivo, upečatljivo prikazan iz neobičnog, zanimljivo stilizovanog ugla, korišćenjem ikonografije i stilskih odlika horora, ali i fantastike u širem smislu, te groteske, ironije, parodije itsl. a sve to pod okriljem snažne autorske, osobene vizije. Projekat obećava naglašenu vizuelnost i filmičnost i može da dobro komunicira ne samo sa ovdašnjim (balkanskim) gledaocem nego i sa bilo kojim svetskim, budući da mudro koristi univerzalno utemeljen jezik, kako u smislu žanrovskih mitema tako i u pogledu zasnovanosti na antropološkim uvidima u kultove inicijacije i u srodnu društvenu simboliku.
* * *
To je ono što se sada može
obznaniti. Čestitam i u svoje ime odabranima – ovo važi i za nežanrovske
projekte, koji takođe zvuče vrlo zanimljivo i vredno! – i s nestrpljenjem čekam
da njihova dela što pre vidim i na velikom platnu!
PS:
Ko pogodi koje od ova tri obrazloženja sam ja napisao, ima od mene jednu žvaku
(nekorišćenu; mada, po želji, može i otherwise)!
EDIT:
Dodaću
u ovaj post i komentar koji je u međuvremenu poslao Nikola Popević jer vrlo je važan i previše se lepo nadovezuje
na ovo gore a da bi čamio samo u komentaru. Kaže on:
„Mogu i ja da najavim - na dugometražnim prošla su četiri izrazito žanrovska
filma (plus Šijanova otkačena komedija, ne znam da li se to računa) mračne
tematike: "Volja sinovljeva" (triler / revenge flick / SF),
"Mrak" (psihološki triler / horor; Kosovo, siege movie),
"Mezimica" (akcioni triler; trgovina belim robljem i organima, bivši
bezbednjaci, mafija), "Trag divljači" (neo noar; Istočna Srbija,
post-'68, jugoslovenske službe bezbednosti, istraga ubistva, lapot).
A na manjinskim je (konačno) prošla zombi-komedija "Poslednji Srbin u
Hrvatskoj" (zombi pošast na koju su Srbi imuni).“