**(*)
3-
Овца
ми се јагњи, зато ћу бити кратак.
Pogledao sam TV seriju po preogromnom romanu Dena
Simonsa, pisca koji mi je delovao vrlo dobro početkom 1990-ih, ali sam prestao
da ga pratim čim sam primetio tragove besramne komercijalizacije nesumnjivog (pa
tim više protraćenog) talenta – tačnije, kad je počeo da neumereno razvlači,
rasteže i nakucava nastavak svog odličnog Hiperiona
u Usponu Endimiona, i kad je bez
trunke stida uzeo da ejpuje Stevu Kinga i njegove „grupica dečurlije pobeđuje
kosmičko zlo tokom letnjeg raspusta“ budalaštine u Letu noći, Zimi podneva, Proleću predvečerja i gde god, kao da je
tamo neki bedasti Din Kunc ili Mekemon, a ne pisac (činilo se, na početku) malo
višeg ranga. Svaka njemu čast na Hiperionu,
zbirci priča Ljubav i smrt i na prve
2/3 romana Pesma boginje Kali (pre
nego što taj divno gnusan roman ne devoluira u patetično-otužnu šećerlemicu),
ali to je, što se mene tiče, SVE od Simonsa, uz još pokoju kratku priču.
Njegove cigletine
od romana me apsolutno ne zanimaju: život je prekratak da bih čitao
beskrajna nakucavanja na po 800-1000 strana u kojima nikakav editor nije imao
muda da našem piscu saopšti kako ne mora da čitav svoj jebeni research natrpa u
neskraćenom obliku u roman. To što je pošlo za rukom Melvilu u Mobi Diku, jednom, zato što je čovek bio
genije, i stvarao u sasvim drugo vreme, i sa smislenom zaleđinom za svoj
postupak, ne znači da će uspeti svakoj šuši vek i po kasnije koja to čini samo
da bi se razmetala i budžila svoje cigle. Plus, dodatno sam se oladio na to
piskaralo nakon što je zdušno izrazio podršku NATO bombardovanju Srbije (u
prepisci sa G. Skrobonjom koji je o tome više puta javno govorio i pisao).
Dakle, svakako nisam imao nameru da čitam njegov
'iljadustranični UŽAS, ali kad je Ridli Skot ove godine producirao TV seriju po
tome, rešio sam da joj dam šansu – jer, kao, radi se o stravi i užasu u
polarnim predelima, što je ambijent gde počinje i okončava se jedan od najvećih
horor romana, Frankenštajn,
i gde se dešavaju takvi masterpisovi kakvi su Lavkraftov U planinama ludila (uskoro
u mom novom prevodu, za Orfelin!) i Karpenterov
Stvor
(1982).
Ukratko, serija me je umalo ostavila hladnim – i to
ne na poželjan način, da učini da cvokoćem od prenetog mi osećaja polarne zime što
se steže oko mene zajedno sa pipcima kosmičke strave, nego prosto kroz učinak mlake
kurobolje za bilo koga i bilo šta što se tu dešava.
Ne sviđa mi se što ima previše likova i što treba
da prođe pola serije, pa da se negde oko 5. epizode (od 10!) najzad izdvoji
neki, kao, „glavni“. Dakle, rasplinuta je u smislu involvmenta za bilo kog
pojedinog „junaka“, a čak i ovaj kad se najzad izdvoji – mada dobro glumljen,
teško da je Lik zbog kojeg bih inače krenuo da pratim neku seriju. A ovi oko
njega su takođe tek mlako intrigantni.
Zatim, serija je rasplinuta i dramaturški, gde me
je dodatno izgubila svojim vrludanjem između obilate međuljudske drame (sa
nezanimljivim likovima!), natprirodne strave (vidi dole!) i nekakve, po meni,
sasvim izlišne akcije sa brodskom pobunom koja uzima previše vremena i energije
i skreće pažnju sa onoga što sam se nadao da će biti u centru, a to je –
natprirodna pretnja.
Prc! Ta „strava“ ovde ispade samo začin za jednu
slabo uzbudljivu avanturističku dramu. Kao u onom vicu o tome šta radi Mađarica
između dva Slovenca, tako bi se i ovde moglo reći: Šta radi Duh-Međed u priči o
istraživačima nasukanim u ledu Severnog pola? Odgovor: SMETA!
Što je još gore, scene horora, kad se jednom dese
(prilično retko!), loše su režirane: ili su prebrze i nepregledne, ili previše
otkrivaju od neubedljive CGI kreacije tog belog medveda koja deluje previše
fejk da bi ikoga uplašila.
Od atmosfere paranoje, tihe pretnje, jezivog vetra
što bruji napolju, bezizlaznosti, čemera večite noći – ima vrlo, vrlo malo;
premalo, za taj ambijent i tu premisu. Kod pametnih umetnika – Šelijeva, HPL, Karp
– polarni ambijent (nebitno dal severni ili južni) je ultimativna pozornica za
dodir sa Sublimnim (Uzvišenim) i Svetim. Kod ovih ovde, u TERORU, od Sublimnog
jedva jedno malecko „s“ se nazire u izmaglici. Premalo!
Pomalo me brine što je ovaj TEROR adaptirao taj Kajganić
(izedem mu ime!) koji je pisao i novu SUSPIRIJU – ali uzdam se da su brojni
problemi ove serije potekli iz romana (čujem da je zapravo ona znatan napredak
u odnosu na knjižurinu) kao i iz činjenice da su nju režirali nekakvi dežurni
TV odradeci, dok novu SUSPRIJU režira odličan reditelj, Gvadanjino, plus njen
koncept je odličan i teško se može tako lako pokvariti. Videćemo, jesenas, da
li se od Kajganićevih jaja ikakav jestiv obed može napraviti.
Dodatno me je izgubio osećaj proizvoljnosti tog
centralnog fenomena, odnosno veza između tog eskimskog (zlo?)duha i belih ljudi.
Način na koji su oni dovedeni u vezu je trapav i besmislen: radi se o pukom
nesrećnom slučaju, a ne nekakvom prestupu, hibrisu itsl. Ljudi sasvim slučajno,
bez svoje krivice, bez svesti i namere, upucaju šamana koji kao kontroliše
Duh-Međeda i onda se ovaj ostrvi na njih simbolizujući --- šta, tačno? Njihovu
krivicu što su uopšte tu? Što pokušavaju da nađu „severni prolaz“? Bullshit!
Niti je ta ambicija zla po sebi, niti su oni bili
zli po svom ponašanju prema prirodi ili Eskimima da bi zasluživali ikakvu
kaznu. Dakle, to što ih strefi, i prirodno (zatočeništvo u ledu, gladovanje,
bolesti, itd) i natprirodno (Međedoliki Demon!) deluje krajnje proizvoljno,
nema tu nikakve nužnosti niti meni pojmljive simboličke vrednosti u toj „gomili
stvari koje su se desile“. Da, ovaj zaplet je za mene samo „a bunch of stuff
that happened“ – ali mi za sve to nedostaje „rhyme & reason“.
Plus, ambijent je takođe previše fejk. Ja razumem da nisu mogli ili hteli
da idu i snimaju na Aljasci ili tako negde, u pravom snegu i ledu, ali ta
rekreacija Severnog pola u studiju previše smrdi
po studiju! Kao neki novogodišnji program o Deda Mrazu.
Plus, u mnogim scenama se nisu potrudili makar da
kompjuterski nacrtaju oblačiće pare iz usta glumaca: u dobroj seriji ili filmu
to ne bih ni primetio, ali u slaboj, eto, i to mi je smetalo. Nisam nijednog
trena poverovao da su ovi ljudi stvarno u uslovima užasne hladnoće i večitog
leda i da su na ivici smrzavanja do smrti! Moja neverica nije bila suspendovana
ni na čas! Čak i Šopolin Igmanski marš
je to daleko bolje uradio!
OK, to sa brodovima i posadama i palubama i
potpalubljima i kabinama i mornarima – tu ima nešto realizma u scenografiji i u
kastingu i u scenariju... ali to je meni daleko najnezanimljiviji deo priče, i
džaba im čak i neke hirurško-autopsijske gadosti i sve. A paralelno s ovim
iščitavao sam Hodžsonove
pomorske priče strave, pa mi je kontrast sa ovim ovde bio tim veći, izraženiji
i svežiji.
Zatim: zlikovac je previše stripovski karikirano
preteran, sasve njegovim neprestanim zluradim keženjem, kao da kuje urotu
protiv Pere Detlića a ne tamo nekih „realistički“ postavljenih likova.
Idejne konotacije koje tema nameće –
istraživači-ledolomci, rušenje limita ljudskog i neljudskog, engleski
kolonijalizam i odnos prema domaćim kulturama, sukob hrišćanstva i paganskih
„bogova“, itd, itd. --- sve je to samo pipnuto, taknuto, skicirano, ali ništa
nije zaista tematizovano, ništa razrađeno, ništa o tome nije zaista REČENO.
It's a bunch of stuff cobbled together – nabacano,
pa veštački, tankim užem povezano. Drži se to, istina, ali labavo i jedva, i
bez prave potrebe da se uopšte čini toliki trud radi TOGA. I roman, na
neviđeno, i serija, na viđeno, deluju mi kao ilustracija ovdašnje izreke: „Na
vr' brdo za kašiku pilav.“
Plus, sam samcit kraj – završni cheesy „okršaj“ sa
Međedom – to je toliko patetično u svakom smislu, i zbog slabih efekata, i zbog
slabo koncipiranih i insceniranih dešavanja, da je mučno i prisećati se tog
buđavog sira.
Dakle, ovo je bilo JEDVA toliko zanimljivo da se
nateram da odgledam do kraja, mlako zaintrigiran ali svakako neuzbuđen i
neoduševljen. Čini mi se da je naš narod ovde, po forumima i fejsbuku, bio
daleko naklonjeniji ovome, valjda kupljen onim što im je delovalo kao
„realizam“, „ubedljivost“, „originalnost“ itsl. Kritike su isključivo povoljne
(računajući i strance, tj. Amere), svima je ovo bilo super. Pa, OK, baš mi je
drago zbog vas. Ja ovime nisam bio kupljen, iz razloga koje sam gore naveo.
A sad, da vidim ono jagnje...