**(*)
2+
Zamislite priču o SUPERMENU: sve
isto, padne kapsula sa alien bebom na Zemlju, u američku provinciju (a gde bi
drugde?), mladi par mrtav ladan usvoji vanzemaljsko „dete“ kao svoje (!), a ono ubrzo
počne da ispoljava nezemaljske moći. Ali, pazi twist: mali alien je ZAO, i
svoje moći ne koristi da spasava nemoćne, nego da - ubija. Wow, PSIHO-SUPERMEN!
Ili, bolje reći, IMA NEŠTO ČUDNO SA
BRENDONOM (jer tako se ovde psiho-klinja zove).
Idemo! Snimaj! Direktno sa salvete
na koju si nažvrljao ovu ideju čim ti je sinula!
I to je glavni problem ovog filmića
– paradigmatičan za filmotvorstvo danas uopšte, a žanrovsko naročito: solidna
PREMISA, fin koncept, ima čak i par lepih vizuelnih idejica – taman kolko za u
trejler, da se navade naivni! – ali je to skroz nerazrađeno, nesažvakano,
nesvareno, nego odma VOZI, MILE, od prve zamisli do finalnog filma preskočeni
skoro svi bitni koraci, jer su brzopleti tvorci požurili da brzopletoj (?)
publici što pre uvale fino upakovan koncept, u šarenoj ambalaži: samo što, kad
otvorite tu primamljivu kutijicu, u njoj je jedno veliko NIŠTA.
Salveta sa koje je snimljen ovaj film |
Sve je ovde telegrafisano, sve je
preko prečice dato: svi znaju priču o SUPERMENU, super, eto nama brenda i
trenda, nema se tu šta objašnjavati i rupa u saksiji izmišljati, znate priču... Videli smo
već dva milion EVIL KIDS filmova, pa se nećemo sad praviti kao da prvi put
pričamo ovu storiju o roditeljima koji počnu da sumnjaju da je njiovo zbogomče
možda MALI MANIJAK. Sve se tu već u startu podrazumeva, nema vremena za Tuluz a
kamoli za građenje iole kredibilne drame – u jednoj sceni mali psiho odbrusi
svom tatku u dajneru, ispolji bezobrazan neposluh pred grdnim svetom (za koji
bi u Srbiji smesta dobio šljagu, rođendan il nerođendan!), samo što ne istepa
tatka; u sledećoj, srećna mala porodica se ponaša kao da se ništa nije desilo,
idemo dalje, bla bla...
Ćale, nemoj ti ustanem da ti zalepim dve-tri vaspitne sad! |
Pazite, u redu je igrati se klišeima;
fuck, pa cela pop kultura je sačinjena od poigravanja sa njima (iliti, kad im
to uspe, kad su pametniji nego što treba – sa arhetipovima; a ako im ne uspe, umesto
poigravanja pričamo o prežvakavanju). I nije problem ovog filma što je priča
krcata kliše-likovima, kliše-situacijama, kliše-dramaturgijom,
kliše-završetkom, koliko što ti klišei nisu oživljeni sa dovoljno DUHA,
ljubavi, znanja i veštine da bi prodisali, prohodali, živnuli.
Plavuša u opasnosti! |
Nije poenta dobrog žanrovskog filma da vam otkrije
točak, nego da vas dobro, memorabilno provoza kao da se nikad do tad (tim
putem) niste vozili. Bedasti BRIGHTBURN to ne čini; delom jer ne ume, delom jer
čak tako nešto ozbiljno i ne pokušava. On je bio toliko oduševljen samim sobom
već na nivou salvete da se posle više nije ni trudio: ta salveta kao da je odmah
ubačena u neku mašinu-za-scenarije, ili je data nekom intern-odradeku koji je od
fotorobota 200 prethodnih EVIL KIDS filmova skarabudžio ovaj ovde, dvesta prvi.
Mališa je otkrio pornografiju - tačnije, Alien Porn |
Jedino čime se ovo ističe jeste
nešto više krvi u tri scene filma. Za ljubitelje splatera, baš lepo; fala vam
na tome; ali realno, čak i to preterivanje sa splaterom je neprikladno OVOJ
suštinski PG-13 pričici (a ako se skrati za oko minut, ovo bez problema može
biti PG-13, jer mu je opšta intonacija infantilna i šećerasta a nimalo mračno
morbidno stravoužasna).
Očno nasilje |
U dalekim 1980-im ovo bi bio B-film
koji bi pisao, a možda i režirao, Tom
Holand. On je, recimo, bio genije da uzme dobar koncept, ali umesto da tu
stane – on ga razradi, naDAHne ga svojim DUHOM, razvije ga u nešto duševno i
vrcavo i živahno i ljupko-zločesto; on zavrti svoj zavrtanj dva-tri puta, ne
zadovolji se onim prvim navojem. Pa se tu onda angažuju neki simpatični,
slikoviti, šarmantni glumci, pa vrhunski majstori za efekte... i onda dobijemo
nešto što, iako suštinski prežvakava poznate stileme i miteme žanra, zapravo ih
nadahnjuje i oplemenjuje (i konotativno i vizuelno) i čini nam se da gledamo nešto NOVO, sveže. I onda
imamo takve zimzelene bisere B+ filma kao što su Psycho II, Fright Night
i Child's Play, recimo.
Ali, ta vremena su prošla; tako
visprenih scenarista i reditelja danas nema (u Americi). Zato dobijamo ovu
zaboravljivu, nebitnu, ispraznu bozu – koja je tim gora što je proćerdala
potencijale od kojih bi neko kao vintage Holand ČUDA napravio (pazi samo taj cumming of age, kad tinejdž-hormoni probude Zlo... jaooo; ovde jedva taknuto- al ništa nije maknuto). Od materijala od
kojeg je mogao da nastane moderni KLASIK o kome bi se pričalo u decenijama koje
dolaze – smandrljana je ova poludupasta boza, pod producentskom šapom i kapom Džejmsa
Gana (ČUVARI GALAKSIJE), koja će biti zaboravljena pre isteka ove godine.
Klinac je dobar, ali mu scenario ne
dâ da uradi skoro ništa zanimljivo, osim da pozira, u kostimu i bez njega
(taman kolko za trejler!). Njegovo ponašanje je nekonsekventno, menja se lik od
scene do scene, karakter ne postoji, jer mu se i motivacija menja iz minuta u
minut. Do kraja nemamo pojma ni odakle je ni kako je ovde dospeo (slučajno?
greškom? namerno? kao deo neke planirane invazije alien-bebića?), ni da li je i
koliko svestan toga ko je, šta je i ŠTA HOĆE, pa je stoga i intelektualna i
emocionalna involviranost skoro nepostojeća. Dal da brinemo ZA njega (siroti
mali Džekil-Hajd, u srcu dobrog dečaka krije se uspavano ZLO – da li će mališan
nadvladati, ili će Zlo pobediti?) ili OD njega (mali je čisto zlo, nema tu
ništa ljudsko, sjebaće nas sve ako ga ne skembamo prvi, smesta ga spali napalmom!)...
Koliko će ovo sve biti kliše i
uvredljivo po mozak vidi se već u prvom minutu, kad kamera krene vožnju stanom našeg
vrlog para, i prikaže nam telegrafski, odmah, da ih muči nemanje poroda...
Valjda ove knjige na polici
objašnjavaju i kako je danas, u 21. veku, kad je sve digitalizovano i sve pod
kontrolom, tamo nekim Američanima pošlo za rukom da „usvoje“, odnosno kao svoje
dete prijave neko čudo koje im je palo nadomak kuće ko zna odakle. Kako je
sterilni par (koji je, kao takav, sigurno bio u evidenciji nadležnih državnih
službi) naprasno dobio sina, izvadio mu papire, upisao ga u školu itd. sve po
propisu, kao da je njiov, a nije. Pa čak i na Divljem Zapadu zvanom SRBIJA (gde čim dobiješ dete imaš 200 papira i pečata da izvadiš!) tako nešto teško da bi prošlo
a kamoli u zemlji VELIKOG BRATA!
Ali to je nebitan detalj, uzgred ga
pominjem, zato što je film sranje; u dobrim filmovima takve stvari ili i ne
primetiš, ili ti ne smetaju jer su zasenjene genijalnostima. Ovde to nema šta
da zaseni, pa dokon mozak i takve stvari, dosađujući se ovom mehanički
sklepanom storijom, pretura.
Prvi put s tatkom na jutrenje - muški razgovor o penisu, s uperenom puškom |
A koliko je sve tanko govori i jadno
trajanje: jedva su zbudžili 80-ak minuta (bez špice) jer, a) nisu znali šta bi
kad su potrošili svoju jednu i po ideju, i b) jer su se namerno stiskali i
štedeli, ostavljajući rupe i gde nisu morali, nadajući se da će rulja da se
uhvati na goli koncept, pa da im je stoga nastavak garantovan. Zato su (poput onih nekreativnih
„naučnih radnika“, koji svoj jedva nekako napisan magistarski rad zatim cede u
iduće tri knjige i šest radova) neke stvari, koje su možda imali na umu, ostavili
za posle. Da se ne istroše. Ne znam koliko će im se ova šićardžijska strategija isplatiti. Rulja
jeste neprobirljiva, i ume svašta da proguta, ali ako se na OVO primi, ako ovo
zaradi dovoljno da se radi i nastavak onda... jadan je ovaj svet, i horor u
njemu.
Samo vi plaćajte karte za OVO, pa ćete dobijati još više - OVOGA! |
PS:
Kad smo već kod zle đece – što je podžanr koji je u zadnje vreme u Americi
ponovo popularan (a to obično tako biva kad se mnogo zaoštre podele u društvu,
kao danas između Trampovaca i onih protiv njega) – nedavno je procurio i The Prodigy
(2019; nema veze s tehno-grupom) za koji važi slično kao za Brajtbern, samo još
gore, jer tamo je već premisa debilna. Spojler:
tamo je klinac zao zato što je fucking reinkarnacija nekakvog rumunomađarskog
psiho-serijskog ubice koji je ubijen u trenutku kad se mališan rađao... Potpuni
By The Numbers, bez trunke nadahnuća, predvidiv čak i u svom kraju: „Zlo dete pobeđuje
– keva gine u uzaludnom pokušaju da ga spreči!“
Uzgred, način na koji mali Brendon
ubije svoju kevu na kraju BRAJTBERNA je jedan od retkih baš lepih i nadahnutih
momenata, gde se na pametan i maštovit način koristi njegovo „supermenstvo“.
Ali, to je too little, too late...
jedan STVARNO drugačiji Supermen |
Ako imam ovde čitaoce iz ZRENJANINA i okoline, ili
ako znate nekoga tamo koga bi ovo zanimalo, prosledite im:
U petak, 24. maja od 19 časova u Gradskoj narodnoj biblioteci "Žarko Zrenjanin" biće predstavljena edicija "Poetika strave" izdavačke kuće "Orfelin" iz Novog Sada. Gost biblioteke ovim povodom biće dr Dejan Ognjanović, urednik edicije, pisac svih pogovora i prevodilac nekih od knjiga.
U petak, 24. maja od 19 časova u Gradskoj narodnoj biblioteci "Žarko Zrenjanin" biće predstavljena edicija "Poetika strave" izdavačke kuće "Orfelin" iz Novog Sada. Gost biblioteke ovim povodom biće dr Dejan Ognjanović, urednik edicije, pisac svih pogovora i prevodilac nekih od knjiga.