**(*)
3-
Pogledao sam 1. epizodu ove
mnogočekane serije, a po prvim reakcijama, i mnogohvaljene: svi moji američki
FB frendovi iz krugova izdavača, pisaca, kritičara, filmadžija itd. šikljaju
hvalospevima na sve strane; pa, evo i nekih mojih (suzdržanijih) zapažanja i
impresija.
Pre svega, nisam čitao roman po kome
je ovo rađeno (imate ga i na srpskom, ko želi), prosto nije me dovoljno
zanimala postavka, ali na ovu 1. epizodu bacih oko više zato što se, kao,
dotiče HPL-a, pa time i mene, negoli što sam imao jaka očekivanja. Ukratko, ja ovime
nisam impresioniran, ali široke narodne mase verovatno će biti zadovoljnije.
Glavna tema priče je rasizam u Americi. Tačnije, težak
položaj crnaca u Americi sredinom 20. veka. Za početnike. Ono, 101.
Pojednostavljeno. For dummies. RACISM IS BAD, MKAY? BLACK LIVES MATTER, MKAY?
Ovo je pisanje s tezom, pa
ekranizovano, s istom agendom: da se pokaže kako Lavkraft i ostali rasisti nisu
bili u pravu, jer i crnci su ipak ljudi, vole, pate, dišu, čitaju SF i horor, slušaju
ploče i sviraju rok (odnosno, ovde, džez, bluz, itsl). Agenda u osnovi nije
pogrešna, naravno da su i crnci ljudi, i da su Ameri bili (i ostali) teška
rasistička stoka koja se svinjski odnosila prema potomcima robova koje su sami
dovukli iz Afrike, a svinjski su ostali čak i nakon što su, oficijelno, na
papiru, te robove „oslobodili“.
Ono što je sporno, za mene, ovde, in concreto, jeste napadno fejk dramatizovanje te agende: ovo
prosto vrišti od (belačke – jer autor romana je belac) potrebe da se dodvori
crncima, da im se ulizuje prikazujući ih u najsvetlijim (sic) bojama, kao
toliko liberalne, i talentovane, i emancipovane i gudi-tu-šuz likove – dok su
njihovi protivnici, beli rasisti, na nivou grotesknih karikatura – da taj deo
priče meni deluje kao veća fantastika nego posle, kad krenu čudovišta i pipci. Prećeraše,
brate, s fantazijom!
Glavni lik, crnac, Atikus, veteran korejskog rata, guta
pulpu, sve živo, Džon Karter s Marsa
i ostalo, pa u toj gomili, eto, i Lavkrafta. Svestan je da je ovaj imao
rasističke nazore, ali mu to ne smeta previše. Dapače, tatko mu je čitao čuvenu
pesmicu „On the
Creation of Niggers“ i terao ga da je nauči napamet pre nego što
nastavi s čitanjem Lavkrafta, što je ovaj i učinio, bez većih problema.
===Uzgred, da vas Dr Ghoul pouči,
kad već ova serija neće: ta HPL-ova pesmica napisana je kad je on imao oko 20
godina, i nikad i nigde nije bila objavljena. Ta mladalačka žvrljotina iz
njegovih privatnih papira iskopana je i javnosti prezentovana tek sredinom
1970-ih, 20 godina nakon dešavanja u ovoj seriji. Prema tome, niko živ, pa ni
ovi hororoljubivi crnci sredinom 1950-tih, kad se ovo dešava, nikako nisu mogli
za nju znati a još manje je napamet učiti. Ali unutar ove agende taj falsifikat
je „dopustiv“ jer je ta pesmica suviše zgodan malj za lupanje po HPL-u, suviše je
trigeroidna a da se ne (zlo)upotrebi za trigger-happy woke pozere (woke: The act of being
very pretentious about how much you care about a social issue)
===
Njegov ujak, crnac, putuje po
Americi, odseda po hotelima, motelima i dajnerima, i onda piše i sam objavljuje
(samizdat!) vodiče za crnce. Kao, u Donjoj Pavijanoguziji će vam kelnerica
pljunuti u kajganu, ali će ista stići za 10 minuta; u Malom Mokrom Džeksonu će
u vas pucati nakon zalaska sunca; u Vajttreš Džankšnovici je kafa nedovoljno
crna a hleb je previše beo. Itsl. I od toga ovaj, kao, živi.
Ujakova malena ćerčica (crnkinjica,
ako moram crtati) amaterski crta stripove (o crnoj intergalaktičkoj heroini),
ali njeno kadriranje pa i crteže očito je radio neki profi baja iz ove HBO
produkcije, jer je daleko čak i iznad nivoa stripova koji su objavljivani
1950-ih.
Usput se dvojici muža u potrazi za
tatkom našega Atikusa prišljamči i „stara prijateljica“ potonjeg, jedna mlada
zgodna crnkinja u supertesnim vrućim crvenim pantalonicama (da li je ijedna
žena tada, u to vreme, a naročito crna, smela ovako izazovno da se oblači i na
ulicu da izlazi a da je smesta ne preliju katranom i perjem?). Ona je, naravno,
slobodna, seksualno emancipovana (vidi pod vruće pantalonice) omoćena mlada žena koja vidi i zna bolje
i više od muškaraca, vozi kola ludački dobro, bolje nego muški, a kad joj ujka
kaže: „Damnit, girl, you're gonna crash us,“ ona mu, usred jurnjave, podvikne: „My
name's not "girl." It's Letitia fucking Lewis!“
Ako vam ovakvi likovi i situacije,
ovakve woke projekcije 21. veka na likove i ponašanje od pre 60-ak godina ne
smetaju, odnosno ako ih uopšte i ne opažate jer ste previše površni gutač palpa
i/ili ste ideološki zaslepljeni woke fantazijama, dakle ako na ovakvu repliku ne
kolutate očima i ne jaučete, nego kažete: „To, curo omoćena, emancipovana i
liberalizovana, tako mu reci! Nagari!!!“ onda je ovo prava serija za vas.
Što se mene tiče, ovo mi previše
smrdi na plod griže savesti liberalnih Amera zbog genocidne, robovlasničke i
rasističke prošlosti njihove nacije: i ponavljam, ta griža je itekako čvrsto
utemeljna, opravdana i meni intelektualno pojmljiva. Ali, ja nisam Amer, ja to
breme na sebi nemam, ne delim ni njihovu krivicu ni potrebu da se ovakvim
falsifikatima i karikaturama „perem“ i dokazujem svoju „pravovernost“,
političku korektnost i šta ti sve ne. Ukratko, meni, sa strane, ovo je bičevanje
mrtvih konja, pored ostalog i zbog smeštanja u 1950-te. Nešto hrabrije bilo bi
da je ova priča bila smeštena u rasističku Ameriku današnjice.
Treš mi je to sve i dok karikature
od redneka jure ove crnce kamionetom da ih pobiju jer su im došli u gradić i
seli u dajner da jedu, treš mi je i kad ih zaustavi lokalni rednek šerif da ih
kinji („Imate 10 minuta do zalaska sunca, i tačno toliko dok vas sve ne obesim
o prvo drvo ako ste mi tad još u kauntiju!“), ali još veći treš postaje kad se
tu pojave nekakva čuda koja bi možda trebalo da budu gulovi, ali imaju znatno
mišićaviju konstituciju, te grozdove očiju na glavama po kojima više nalikuju
šogotima. A onda ti „šoggulovi“ krenu da kolju (too little, too late, u ovoj
epizodi), ali, začudo, grickaju samo belo meso...
Kuda sve to vodi – meh, lično me
vrlo slabo zanima, nisam uvučen u ovo dovoljno, ali nateraću se da ispratim još
koju epizodu u nadi da će naredne biti svarljivije, manje karikirane, manje
fejk. Plus, ne mogu odoleti da pogledam sve što se iole dotiče Lavkrafta a
rađeno je sa pristojnim budžetom, mada se i ovde već prećeralo sa CGI-jem.
Za sada, javlja mi se da je jedan od
problema ovog projekta i taj što u njemu pulp
podriva politiku, a politika guši pipke – ili, nacrtano, politička agenda,
ionako uprošćena, karikirana, dodatno je oneozbiljena i trivijalizovana ubacivanjem
tih čudovišta, a s druge strane, dramosranje je previše prominentno ovde, i pokušaji
plasiranja nekakvih aktuelnih poruka, a da bi bilo efektno to malo horora koji
videsmo ovde (petparačka akcija, ništa atmosfera, sugestija, jeza, nego sve
WHAM BAM KRAAAAK GRROAAARRR!).
Dakle, ako me pitate ima li ovde
Lavkrafta u nekom ozbiljnom smislu, odgovor je jasan: ne, nema. Samo u tragovima, trivijalizovano, svedeno na B-monster
movie. Pre svega ovo nije serija o kosmičkoj nego o ovozemaljskoj stravi, vrlo
je tematski lokalna (Amerika) i ograničena (rasizam). To malo fantastičnog,
natprirodnog horora što vidimo oličeno je u čudovištima, koja su prikazana
konvencionalno i akciono, dakle u duhu Weird
Tales pulp proze koje se Lavkraft gnušao i koju, u svojim pričama, nije
primenjivao.
S jedne strane, ne sviđa mi se što
je Lavkraftovo ime (zlo)upotrebljeno za nešto što s njim ima vrlo malo
(sumnjive) veze; s druge, ako će ova visokoprofilna serija naterati masu i
rulju koja do sad to nije činila da krene da kupuje i traži Lavkrafta, i ako će
to dovesti do veće popularnosti tog imena kad neko idući put treba da dreši
kesu za neku seriju ili film „po Lavkraftu“, onda OK, podržavam.
P.S. Poslednja scena ove epizode
nasmejala me je sugestijom lavkraftovskog tvista, naime da će glavni lik, crni Atikus, na
svoj užas i grozu, možda uskoro otkriti da u
sebi nosi belačku krv!