четвртак, 21. октобар 2021.

DUNE (1984)

 

**(*)

3-

 

U okviru akcije pripreme za DUNE (2021), prisetio sam se Linčove verzije. Nikad nisam bio fan ovog filma, i slažem se sa konsenzusom da je slab, i kao ekranizacija, i kao film po sebi. Ali, pošto ga dugo nisam ponovio, pre par nedelja sam ga reprizirao ciljano zbog Vilneva, da mogu svežeg uma da ih uporedim.

Tačnije, budući da se Linč odrekao tog filma, nijedna postojeća verzija nije stvarno Linčova: ja sam pogledao valjda najdužu postojeću verziju, koju su fanovi izmontirali, ubacivši većinu izbačenih scena i koječega, sve to zajedno u trajanju od čak tri sata, pod nazivom DUNE: The Complete Saga.

Pa, deco, čak i u toj ogromnoj verziji, mnijem da je najveći problem – zbrzanost. Prenatrpano je to. Grdni likovi protrčavaju tu, a da ih i ne osetimo, a kamoli upoznamo ko su, šta su i šta hoće, i zašto. Svašta nešto se tu izdešava, ali malo toga ostavi bilo kakav impakt, jer Nou Tajm Tuluz, sat otkucava, mora još stvari da se desi pre odjavne špice, i zato je sve to na gomili prilično otuđujuće.

Nema se utisak da se gleda film sa iole zaokruženom pričom (iako on pokriva duplo više materijala od Vilneva, odnosno prve dve knjige), nego to sve podseća na onaj stari ali danas sve rašireniji trend u srpskoj „kinematografiji“: snimiš seriju od nekih deset sati materijala, pa onda od toga izmontiraš nekakav produženi trejler, „best of“ u trajanju od 100-120 minuta, bez adekvatnog ritma i ugođaja, bez pitke i jasne naracije, bez prikladno pripremljene naracije i emocije, pa onda to narodu u bioskopima prodaješ kao „film“.

Drugi veliki problem jeste što se prećeralo s kičem, kempom i groteskom, nepriličnim tom materijalu. Deluje maltene kao da je Linču neko na silu uvalio taj projekat i knjigu koja ga lično ne tangira, koju možda nije ni pročitao, pa sad on veštački pokušava sebe da zabavi u tom tezgarenju ubacujući ono što NJEGA zanima u plot, svet i likove koji s time imaju vrlo malo veze. Onde gde to ima bar malo uporišta u predlošku, npr. morbidna ogavnost Barona Harkonena koju je Linč još znatno više pobolesnio, rezultat je zabavan i memorabilan. Kao, uostalom, što su i SVI njegovi zlikovci.

Jer može Linč do sudnjega dana da serucka svoje sektaške mantre o transcendentalnoj meditaciji, unutrašnjem svetlu i ostalim hipi sranjima, ali taj čovek ima u sebi takav crni mulj da kad god zakopa po njemu – iz njega izvadi takve mega-Bolesnike, giga-Zlotvore i gaćeuseravajuće-jezive Kreature da čitavo Udruženje Američkih Horor Reditelja može samo da cvili od muke & zavisti i da piški u gaće od strave dok gleda čak i kad Linč potpisuje nešto što nije horor nego SF, kao ovde, ili triler, kao u PLAVOM SOMOTU, a kamoli kad uradi nešto što zapravo i jeste horror, a la Lynch (HAJVEJ / MALHOLAND / mnoge deonice u TVIN PIKS 3).

Takođe su mi njegove ćelave Bene Gezeritkinje jezovitije i gnusnije od ovih kod Vilneva, i po dizajnu i po kastingu. Uz sav respekt prema Šarloti Rempling, koja jeste odlično kastovana kod Denija, ona je debilnim dizajnom odore, koji uključuje i rešetkasti veo (!) praktično sakrivenog lica iza vela koji joj zaklanja većinu aduta, uključujući te njene pakleno-ledene oči. Kakav fejl!

Zatim, kod Linča je scenografija nesnošljivo kičasta, kao da ju je stari šićardžija DINO reciklirao iz svog kemp FLEŠ GORDONA od četri godine ranije – s tim što FLEŠU kemp priliči,  jer je plitkoumna svemirska opera, ali ne priliči DINI koja ima ozbiljnije pretenzije, ili ih je barem imao predložak, pre nego što je poslužio kao odskočna daska za gomilu karikatura i za šou program Sedmorice Mladih. Čak i onde gde scenografija NIJE kičasta i drečava, nepodnošljivo mi smrdi po studiju, bilo da su u pitanju hodnici palate na Arakisu ili pećine slobodnjaka.

Linčov kast ima gomilu dragih lica, koja inače volimo – ali ta su lica bila bolje i prikladnije upotrebljena drugde. Ma koliko da su dobri glumci, ovde su protraćeni i Maks fon Sidou (recikliran iz FLEŠ GORDONA; kod Vilneva ga igra crnkinja, eto koliko je to bitan lik) i Jirgen Prohnov i tada prelepa i u cvetu mladosti Virdžinija Medsen (kakav zločin što ona nikada više nije igrala kod Linča!), a Frančeska Enis je miskastovana kao Polova majka, jer previše ona izgleda normalno i obično za jednu prekaljenu Bene Gezeritkinju.

Nešto slično važi i za Kajla Meklahlana: ne pucajte odma’, saslušajte – super je on i lik i glumac, što je dokazao već par godina potom u PLAVOM SOMOTU, a onda i drugde, u TVIN PIKSU itd, ali nije on najsrećnije rešenje za Pola Atreida. Taj lik, u kasnijem razvoju zapleta, ima da ide na neka vrlo mračna mesta, a Kajl ne daje ni najmanji nagoveštaj toga u sebi tokom ovog filma. Da to ima u sebi videli smo kasnije, u SHOWGIRLS, a naročito u TVIN PIKS 3, ali to nismo videli, ni u naznakama, u DINI.

Kajl je, prosto, suviše all-American boy-scout (zato Linč i voli da se igra s njim!) a da bi igrao Izabranika, Mesiju, Vođu, nekog potencijalno-zajebanog lika. Ne verujem mu ni kad se bori sa onim prekaljenim instruktorima i mašinama, a kamoli kasnije, kad ubije okorelog pustinjskog ratnika i postane Muad Dib, a ponajmanje kad (nekih desetak minuta kasnije u filmu!) doživi prosvetljenje i stekne „začinske“ plave oči krenuvši putem Kvizac Haderaha.

Da i ne govorim o karikaturama i preglumljavanju Džeka Nensa, Breda Durifa, Fredija Džonsa i još nekih članova ovog prešarenog, prekarikiranog ansambla – uključujući i smesta-iz-filma-izbacujućeg Stinga. (Samo im je još Majkl Đekson falio za ovu Kič-paradu, a da nije bio preskup tada, možda bi njega i doveli da igra likinju koju ovde, za promenu fino kastovana, igra Šon Jang.) Ionako sam lošim, zbijenim, prenapučenim storitelingom vrlo plitko involviran u DININ zaplet, takav kakav jeste, samo mi još fali da me svako malo iz praćenja filma izbaci neka od ovih karikatura, ili drečava/fejk scenografija.

Da, znam da je za ovo po pitanju izgleda filma kriv DINO NA GOVNO SI ZINO DE LAURENTIS, jer je prisilio Linča da sve to uslika svetlije nego što je ovaj hteo da mrači, kako bi mu se bolje videlo na videlu tadašnjeg VHS-a, ali svejedno, čak i sa zatuljenim svetlima teško da bi onaj barok i rokoko delovali mnogo manje nalik unutrašnjosti vikendice nekog gastarbajtera iz okoline Negotina. Ovako kako se vidi u filmu, to baš bode oči.

To što su neki viz. efekti prilično loše ostarili donekle nije pošteno prema filmu starom 40 godina – ali, s druge strane, ako ga uporedimo sa visokobudžetnim SF spektaklima iz tog približnog doba kad je ovaj nastao, dakle sa BLEJD RANEROM ili IMPERIJOM…, vrlo su upadljivo slabi, naročito kompozicija svemirskih brodova i drugih letilica. Svejedno, to je moja najmanja zamerka ovom filmu.

On pada, iznad svega, na tome što je sasvim omašio TON za ovu priču, i što nije uspeo da je ispripoveda na dovoljno intelektualno ili bar emocionalno prijemčiv način. It’s just a bunch of stuff that happened! Jeste, ponešto od toga ne izgleda loše (dobri su crvi i svi slow-mo efekti vezani za pesak), neke od scena su solidne (trening-borba pod štitovima, iako sa prevaziđenim efektima; sve sa Baronom, itd), film nije dosadan čak ni u verziji od tri sata jer, rekoh već, tu se stalno nešto dešava (čak i previše toga), zatim, tema Brajana Enoa, „The Prophecy Theme“, je zarazno-hipnotičko-mistična u svojoj svetoj jednostavnosti, 

a kreatura navigatora Karla Rambaldija je vrlo memorabilna… ali… ipak, premalo je to za nešto što je trebalo da bude klasik i u svom žanru i šire od njega, a pretvorilo se, s pravom, u komercijalni i umetnički promašaj. Mestimično zanimljiv, ali ipak promašaj.

Vilnevova najnovija DINA popravlja većinu ovih problema, ali nije bez nekih svojih – ili onih inherentnih književnom predlošku. O tome – u idućem nastavku. Dotad svakako pogledajte novu DINU, jer to je sasvim OK film i jaka trojka (3+) po mojoj tarifi.

44 коментара:

  1. Jer može Linč do sudnjega dana da serucka svoje sektaške mantre o transcendentalnoj meditaciji, unutrašnjem svetlu i ostalim hipi sranjima, ali taj čovek ima u sebi takav crni mulj da kad god zakopa po njemu – iz njega izvadi takve mega-Bolesnike, giga-Zlotvore i gaćeuseravajuće-jezive Kreature da čitavo Udruženje Američkih Horor Reditelja može samo da cvili od muke & zavisti i da piški u gaće od strave dok gleda čak i kad Linč potpisuje nešto što nije horor nego SF, kao ovde, ili triler, kao u PLAVOM SOMOTU, a kamoli kad uradi nešto što zapravo i jeste horror, a la Lynch (HAJVEJ / MALHOLAND / mnoge deonice u TVIN PIKS 3).

    Stvarno je život paradoks... To je sve toliko uvrnuto kao radnja iz njegovih filmova,kao da je postao lik iz sopstvenog filma,filma kojeg ne može da snimi iz nekog razloga pa u pobuni pretvara život u film.

    ОдговориИзбриши
  2. Jer može Linč do sudnjega dana da serucka svoje sektaške mantre o transcendentalnoj meditaciji, unutrašnjem svetlu i ostalim hipi sranjima, ali taj čovek ima u sebi takav crni mulj da kad god zakopa po njemu

    -- ti uvek hoces da navedes vodenicu na taj CRNI GNOSTICIZAM u njemu, cinjenicu da on svuda ima nekakvog zlog Demijurga, da je materija pokvarena (to je i u Dini slucaj: gnoj curi iz vascelog kosmosa), ali nikad ne spominjes da - u ostrom kontrastu sa drugim gnostickim naracijama - on takodje ima izuzetno HRISCANSKI pogled na spasenije, koji obradjuje u skoro svakom filmu. Na primer, junakinja Mulholanda i Laura iz Tvin Piks OBE moraju da naprave egzistencijalni izbor, on im ostavlja tu mogucnost, jer dobro, takodje, definitivno postoji, kao i sloboda izbora; ishod naracije nikad nije SAMO usud, samo losa karma, nego i mogucnost svetla, spasenja: LIGHT THROUGH DARKNESS.

    za razliku od Linca, Vilnev nema NIKAKVU filozofiju. bolje receno, njegova filozofija je totalno u korporacijskoj liniji. On se bavi nekakvom glorifikacijom visokoestetizovane PRAZNINE, gde sve IZGLEDA ozbiljno produhovljeno, angazovano, kao GENTRIFIKOVAN PRDEZ, ali ja ne osecam apsolutno NISTA iza svega toga, jer to i jeste jedno veliko nistavilo

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. nemam vremena ni volje da se osvrćem baš na svako tvoje TRT ovde, ali - fuck! - kakvo si ti jebeno "spasenije" video, i gde, u Mulholandu i Lauri iz Tvin Piksa? ko se tu i kako tačno spasio? gde vide jebeno usrano hrišćanstvo kod ovog sektaša svami maharihiši dejanande?

      Избриши
    2. Mulholand: ako bolje pogledas kraj, videces da se zavrsava sa ''superimposed'' slikom koja nas vraca na sliku njih dve srecne. To je istovremeno sama struktura - Mebijusova traka - gde uek postoje dva paralelna puta.

      Избриши
  3. “We all have at least two sides. The world we live in is a world of opposites. And the trick is to reconcile those opposing things. I've always liked both sides. In order to appreciate one, you have to know the other. The more darkness you can gather up, the more light you can see too.”

    ― David Lynch

    ОдговориИзбриши
  4. PS on jeste maharidisi-sisi-shishi, formalno=pravno gledano, medjutim pravoslavenstvo ne zahteva od tebe da potpuno odbacis sve druge sisteme verovanja, nego samo odredjene aspekte koji se kose sa osnovnim principom voskresnuca: na primer, u Budizmu je Nirvana skladna sa nasim shvatanjem, dok reinkarancija nije. ali na onom skupu u domu omladine, koji ti ocigledno uopste nisi slusao, jasno je rekao da ime viziju - ne VECNOG VRACANJA - nego VECNOSTI, vecnog izvora ideja, koja se ne uklapa ni u kakve hinduisticke pojmove, jer samo hriscanstvo ima tu propoziciju - vecnosti posle smrti - PLUS sloboda izbora: Dijana je slobodnom voljom izabrala da ubije Kamilu, jer se zaljubila u ''prelest'' (recnuikom moderne psihologije: u narcisovu sliku u ogledalu) i nije mogla da oprosti Kamili. Pa ipak, kao sto kraj pokazuje, cak i u Paklu postoji jos uvek druga mogucnost, paralelni put (pa zato nasi oci dopustaju molitvu za preminule duse, kao i molitvu preminulih za nas)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. muka mi je više od tvog lupetanja i zatrpavanja ovog bloga desetinama nesuvislih komentara. ovaj poslednji o incestu je čak i za tvoje standarde predebilan, i neću ga odobriti, kao i nijedan više od tebe. idi negde drugde pa se prazni.

      Избриши
  5. Dragi Dejane,
    Pogresno vreme, a tek mesto.Stize nam Vampir, pa kad stignes, molila bih te za misljenje😘

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. pisaću možda za ru morg o vampiru, pa se suzdržavam ovde. ali ukratko, ne očekujte mnogo... solidni potencijali uglavnom su protraćeni.

      Избриши
  6. Linc i hriscanstvo? Taj citat koji si gore naveo samo govori o tome da on veruje u dualizam sveta i bica i nista vise.Ideja o dualizmu je stara koliko i homo sapiens,svako mislece bice zna da postoje dve strane u ovom (i onom ) svetu.Seti se bogova Starog Rima, Anticke Grcke, Starog Egipta itd.Uvek postoje sile Neba i podzemlja,zar ne? Ili simbol jina i janga...pre ce biti da se on nadovezuje na takva uvek aktuelna razmisljanja a ne na hriscanstvo.Taj se ne bavi raspetim Hristom i ucenjima njegovog oca sabranim u one dve hrestomatije.
    A ovo "PS on jeste maharidisi-sisi-shishi, formalno=pravno gledano" sam preplakao...nema tu formalno pravno,hriscanstvo ne dozvoljava druga ucenja,ili islam itd.Monoteisticke religije priznaju samo sebe, sva druga ucenja su sektaska ili inoverna.
    Pitanje - objasni ovo - " u Budizmu je Nirvana skladna sa nasim shvatanjem", na koji nacin?
    Evo ti malo o nirvani - https://en.wikipedia.org/wiki/Nirvana_(Buddhism)
    Idi na poglavlje Meaning, pa objasni sa cim je to kompatibilno u hriscanstvu?
    Pozdrav !

    ОдговориИзбриши
  7. Ako bi poredili budizam i hrišćanstvo, onda bi se to odnosilo ne na pravoslavlje, već pre svega na neka ranohrišćanska gnostička učenja. Origen, jedan od prvih gnostika je zastupao učenje o tri stepena prosvetljenja, tj. procesu obogotvorenja kod odabranih koji su sposobni da dušu na ovom putu prožmu eonima ili božjim esencijama. U budizmu odabrani postaju bodisatve nakon desetostepenog uzdizanja do nirvane, ali odlažu nirvanu sve dok poslednji čovek na zemlji ne doživi prosvetljenje. Isto tako i Origen najavljuje apokatastazu ili izbavljujuće savršenstvo u kojem se sve duše pretvaraju u anđele, čak i najgrešniji od svih, sam đavo. Dakle, postoje neke sličnosti, ali razlike ipak pretežu. Ovo o Origenu sam upravo pročitao u „Knjizi jeretika“ Valtera Niga, švajcarskog protestantskog paroha, teologa i istoričara crkve, koji ističe značaj ovih izopštenika po samu crkvu i njenu dogmu, ali i kritikuje katoličko-protestantski odnos prema ovim filozofima hrišćanstva, kako ih je nazvao. Nig prema njima zauzima u najmanju ruku objektivan stav, ako ne i pomalo romantičarski, daleko od one jednodušne osude i zatucanosti koju su ispoljavali crkveni oci prema svim ovim oblicima jeresi. Ovo umno i elokventno štivo na datu temu ne može a da se ne preporuči za čitanje!

    ОдговориИзбриши
  8. Pitanje - objasni ovo - " u Budizmu je Nirvana skladna sa nasim shvatanjem", na koji nacin? Ne znam da li ce se odgovor preziveti moju golgotu preko Prokletija, jer Princ od Prokletija je opet nesto NADRKAN

    Jedna gugl pretraga u stilu isihazam i Nirvana, ili pravoslavlje i Budizam, lako ce te dovesti do odgovora na postavljeno pitanje, medjutim kad je rec o Lincu konkretno, nema nista BUDISTICKO u njegovim pricama, ciji progres nikada nije jednostavno MIRENJE SA SVETOM, nego ljut i cesto tragican rat sa demonima, gde je dobrota kao kakav plemeniti dijamant - izuzetno redak fenomen koji se tesko ukazuje. Medjutim meni je takodje jasno iz nj filmova,da on u nju SVEJEDNO veruje, upravo zato sto je akutno svestan zla. To nije dualizam.

    ОдговориИзбриши
  9. Matoji nisam uspeo da nadjem nesto konkretnije o Origenu, ali ako ukazes na neki link, svakako cu pogledati

    U principu ovo bi bio sazeti stav svetoslavlja o gnostici

    У неколико црта могу да кажем да се он развија на појму демијурга или потчињеног бога, који непосредно управља светом. (tu figuru vidimo kod Linca na primer u ERASERHEAD) Тај свет је повезан са
    злом, али могуће је кроз одређене ритуале достићи избављење. По њима Господ Исус Христос није се никада оваплотио, нити је имао то опитно учешће у спасењу света, него је био повезан на један удаљен начин са оним што је објављено његовим ученицима. (I to je glavni kamen spoticanja: posto gnosticar veruje u pokvarenost materije, on takodje odvaja telo i duh, dok je sama najdublja sustina hriscanstva upravo inkarnacija - ulazak u telo, a ne beg od njega)

    U premisljanju, onda, da li je Linc vise gnosticar ili hriscanin, i shvatajuci da je takvo etiketiranje u konfliktu sa njegovom dubokom NEVEROM u reci i intelekt, razmisljam recimo o Frenku iz PLAVOG SOMOTA. Njegov sadomazohizam NE doima mi se kao ono psihoanaliticko, ''uzivanje u nanosenju bola''. Smisao prikazanog rituala je da se kroz utrobu ''mamice'' Doroti vrati u rajsko stanje. Zle strasti koje ga ophrvavaju, prozete su u stvari mistickom vizijom DOBRA, a ne zla. To je jasno i iz njegove strasti prema TUZNOM (blue) somotu, i suzama koje iskreno lije u svom ganucu. On place u stvari zbog posrnulosti sveta. Kao da to misticno zlo sluzi da otvori viziju, i srce, prema Raju, ne da bude svrha samom sebi.

    Zbog toga sto je ova misticna vizija uvek prisutna, on nije u stanju da ispusti gentrifikovani prdez kao sto je Vilneuvljeva DINA, u kojoj su i dobro i zlo totalno apstrahovani, racionalizovani, OBJASNJENI, kroz nekakav erzac-virtuelni-misticizam bez uporista u telu, u zivotu, u patnji (i radosti).

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. U jednom pasusu pises - "dok je sama najdublja sustina hriscanstva upravo inkarnacija - ulazak u telo, a ne beg od njega", a u sledecem (u vezi P.somota)- "Njegov sadomazohizam NE doima mi se kao ono psihoanaliticko, ''uzivanje u nanosenju bola''. Smisao prikazanog rituala je da se kroz utrobu ''mamice'' Doroti vrati u rajsko stanje."
      Vrati u rajsko stanje...to su suprotstavljeni stavovi.
      I da li je onda Linc hriscanin kada njegovi likovi rade suprotno od "najdublje sustine hriscanstva"-ulaska u harem ...pardon, telo ?

      Избриши
    2. Vrati u rajsko stanje...to su suprotstavljeni stavovi. - pa NE, iz pravoslavske tacke gledista; zato sto u nas telo nikad ne umire; kad budemo vaskrsli, vraticemo se u svoje telo. Gnosticari smatraju da Hrist nije vaskrs'o, dakle On je ''cisti duh''. Nego ja sam vise hteo da kazem da je Frenk na isti nacin fasciniran ''misterijama ljubavi'' kao i ostali likovi, kao da su njegovi zlocini NEUSPESAN pokusaj da ljubav otkrije/dobije

      Избриши
  10. dodatno objasnjenje: u svetosavskom sistemu, coveku nije dato da zna razliku izmedju dobra i zla - to moze samo Bog. Nasa perspektiva je dakle uvek MISTERIOZNO MESANJE DOBRA I ZLA (Lynch ne propusta da naglasi, kako ga opcinjavaju MISTERIJE - the mysteries of love, koja je u stvari prava tema somota) Gnosticar je medjutim ubedjen da on te misterije moze da resi, i zato se bavi izucavanjem zla, opsenjen je njime.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Kada pominjes "svetosavski sistem" pravis lapsus jer mislis na Pravoslavlje ili ne?

      Избриши
  11. Umesto toga šta kaže svetosavlje o gnosticizmu, osvrnuo bih se pre na ono što kaže Bertrand Rasel, a to je da je on u osnovi sinkretizam Novog zaveta (Jovanovog jevanđelja i Pavlovih poslanica), neoplatonizma i manihejstva i da se kao takav konfrontira prema Starom zavetu, oličenju „prljave telesnosti“ i fizičkog sveta uopšte. Origen je zajedno sa Plotinom učio kod Amonija Sake, osnivača neoplatonizma, i upravo je neoplatonizam, pored Novog zaveta, od najvećeg uticaja na njegovo učenje. To znači da je besmrtnost i seljenje duše koji vuku korene od orfizma i platonizma, kao i pojam jednog, intelekta i duše u Plotinovom sistemu i njihova hijerarhijska povezanost kao kontemplacija uzdizanja prema jednom, ka ekstazi, ono što pravi paralelu sa budizmom.

    Eto toliko, najjezgrovitije, o gnosticizmu i Origenu, tj. vezi hrišćanstva sa budizmom. A ako već hoćeš da Linču učitaš religioznost, onda to mora biti upravo taj „crni gnosticizam“ ili hinduističko-budistička spiritualnost, ali pre će biti da je to pitanje umetničkog senzibiliteta i pesimističkog pogleda na svet. Jedina njegova vera je vera u umetničku kreaciju, a transcendentalna meditacija je samo sredstvo da dođe do te kreativnosti. Dostići prosvetljenje (ili, ako hoćeš, otići u raj sjedinjen u ljubavi sa Hristom) za Linča znači zaokružiti ideju koja vodi ka realizaciji umetničkog (remek-) dela. Ništa više od toga.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. A za ovo ti svaka dala - "onda to mora biti upravo taj „crni gnosticizam“ ili hinduističko-budistička spiritualnost, ali pre će biti da je to pitanje umetničkog senzibiliteta i pesimističkog pogleda na svet. Jedina njegova vera je vera u umetničku kreaciju, a transcendentalna meditacija je samo sredstvo da dođe do te kreativnosti"
      Pogodio si 100 posto!
      To je i moj utisak, covek tezi remek-delu i nista vise od toga,dao se umetnosti do kraja...

      Избриши
    2. http://ngbooart.blogspot.com/2021/10/bliss.html

      Избриши
  12. to toliko, najjezgrovitije, o gnosticizmu i Origenu, tj. vezi hrišćanstva sa budizmom. A ako već hoćeš da Linču učitaš religioznost, onda to mora biti upravo taj „crni gnosticizam“ ili hinduističko-budistička spiritualnost, -- Ne ja necu da mu ucitavam religioznost, on je sam rekao da veruje u Boga, sa nekim sinkretickim-ekumenistickim pogledom da do Njega vodi vise putica, a osim toga cesto je pricao o nekoj VECNOJ reci, iz koje iskacu ideje

    ОдговориИзбриши
  13. Matoji nece ti uspeti da me ko zednog preko Prokletija konvertujes na Budizam, svejedno sto je to na Zapadu jedna Visoka Moda (evo, i Vilnev ocigledno ima vise simpatija za njega, i vise se bavi njime, nego bilo kakvim hriscanstvom). I ne treba mi nikakav Bertran Rasel da bih to sebi objasnio. Naime, ja sam oduvek smatrao da je Budizam IN DENIAL upravo naspram zla. Povlaceci se iz sveta u kontemplaciju, meditaciju, i svakojaki majndfulnes, on se ponasa kao da je moguce od zla se ''ograditi'', pa je to najverovatnije razlog sto im se usrane krave vuku po blatnjavim vodama, dok prenatrpani vozovi vuku te iste krave na poslove u zapadnim kolonijalnim ispostavama. Ta misao o povlacenju je doduse LEPA i SMIRUJUCA, narocito kad se naduvas pa zapalis tamjan u sobi, ali sta mi to vredi, ako nije ISTINITA.

    HEPI HELOVIN svim dobronamernim prijateljima i poznanicima!

    ОдговориИзбриши
  14. nost, ali pre će biti da je to pitanje umetničkog senzibiliteta i pesimističkog pogleda na svet. Jedina njegova vera je vera u umetničku kreaciju, a transcendentalna meditacija je samo sredstvo da dođe do te kreativnosti" - Pa MISIM Matoji vera u kreativnos' je religioznos par ekselans (kako je Bog stvorio svet? EX NIHILO - ni iz cega)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. od danas uvodim pravilo: u okviru 24 časa (od jedne do druge ponoći) svako ima pravo na max dva komentara ovde na blogu, OSIM ako je osoba od mene kupila PROKLETIJE, u kom slučaju ima pravo na max još dva komentara u 24 časa.

      Избриши
  15. Bolje gledaj da nam uvedeš postovanje bez tvog odobrenja.

    ОдговориИзбриши
  16. Gulj imam razne ideje ja tu za marketing: Supersun bi mogao da se pojavi go ispred Filozofskog sa transparentom BIO SAM NA PROKLETIJAMA u rukama; a Matoji bi mogao u Hare Krishna kostimu da valja Prokletije kao nezvanicnu biografiju Tome Zdravkovica; ja bih sa svoje srane mogao da pravim 1euro Prokletije merchandise, jer u ovoj niziji fale brda i planine; Covek iz Doline mogao bi u dolini da reklamira besplatne kovid propusnice za nevakcinisane za kupce PROKLETIJA. Mogucnosti su neogranicene!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. LOL ! Moze,ja sam uvek za golotinju,s tim sto bih da penetriram u mejnstrim,pa bih setao u "BG na vodi".Ko zna ,mozda se "Prokletije" posle toga prodaju u 3000 primeraka!
      Pristajem na tu zrtvu, sve za art!

      Избриши
    2. Supersun odlicno, jos razmisljam o nekom performansu, na primer Agota da pluta po Dunavu kao Ofelija, a na celu karminom napisano PROKLETIJA, pa onda da naplacujemo ljudima da je spasavaju.

      Избриши
  17. Hoce li biti reci o filmu DAU Ilije Krzanovskog?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. možda, ako se nekad nateram da to pogledam. skinuo sam odavno, ali niti imam vremena za 500 sati nekakvih dramurdi, niti mi se, realno, baš toliko snažno gledaju. ali daću im šansu, nekad, kad budem u moodu za tako nešto.

      Избриши
  18. Gulj ko je onaj Bob Knezevic da mu prebijem noge. JEDINI je u nepreglednoj listi recenzija na good reads koji je umesto pet dao jednu zvezdicu. I 2, oces li molim te negde da objavis PODATKE O NARUCIVANJU

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. više puta sam na ovom blogu pisao o piratu i lopovu, bobanu kneževiću, a najnovije povodom njegovog traljavog romana PAGANIN. ako ti promaklo, nađi to na blogu. e, na sve moje vrlo argumentovane kritike i zamerke tom romanu on je, iako ima već 60 godina, iz tim godinama neprikladne, puke klinačke, balave, nezrele OSVETE podelio ocenu 1 ne samo PROKLETIJAMA nego svim mojim knjigama na gudridsu... što se tiče kupovine PROKLETIJA, sve je rečeno još u raspisu pretplate, a ko je za to odocnio, isto važi i sada: svako ko želi tu knjigu, ili NAŽIVO, KULT GULA, NEKRONOMIKON ili neku drugu knjigu, neka mi piše na mejl dogstar666@yahoo.com da se dogovorimo oko ukupnog iznosa, poštarine, načina plaćanja. iz tuđine primam paypal, šaljem od kanade do australije i rusije, ko voli - nek izvoli!

      Избриши
  19. Inace,prosle nedelje je objavljena prva(cini mi se) srpska recenzija Dine od Vilneva.Covek nije dao numericku ocenu,ali zakljucujem da je trojka.
    Glupo je da dajem link pre nego sto Ognjanovic objavi svoju,posle cemo da citamo obe uporedo...

    ОдговориИзбриши
  20. najnovije povodom njegovog traljavog romana PAGANIN. ako ti promaklo, nađi to na blogu. e, na sve moje vrlo argumentovane kritike i zamerke tom romanu on je, iako ima već 60 godina, iz tim godinama neprikladne, puke klinačke, -- ocekivao sam opasnu intrigu, i na kraju tucu u blatu a la Dinastija, medjutim Bob deluje metiljavo i dosadno...

    ОдговориИзбриши
  21. Gulj zasto si dao tako nisku ocjenu TITANI? Ako postoji dobar film u ovom zanru ''queer gender studies'', onda je to to. Prevashodno zato sto pravicno i ravnomerno dekonstruise i transdzender, i patrijarhat, a onda na kraju, prilicno neocekivano i sokantno, VERU (postavljajuci joj logicno pitanje: sta to konkretno znaci voleti bezuslovno?), a kojoj se negde, takodje VRACA, usred dekonstrukcije. Film je skoro na svakoj stanici izbegao klise, ideologizaciju. U dometima je vrlo blizak Makavejevu (Misterije Organizma). To je bas vrsta filmejkinga koji treba pozdraviti.

    ОдговориИзбриши
  22. Hm..."Prevashodno zato sto pravicno i ravnomerno dekonstruise i transdzender, i patrijarhat", ali trenutak, transdzender u odnosu prema kome/cemu? Patrijarhat u odnosu prema kome/cemu?
    Pitam to zato sto u filmu ne vidimo ni jednog normalnog muskarca i skoro ni jednu normalnu zenu.Autorka prikazuje caleta kako je obogaljio glavnu junakinju...OK, ali zar ne bi i najgori alkoholicar od oca bio malo nezniji prema cerki posle svega?A ne kao u onoj sceni kad se vraca iz kupovine, ulazi u sobu i ne progovara sa njom nista, jede sam, ignorise je itd...mislim stvarno, ko bi se tako ponasao? Tu vidimo jednu od dve normalne zene-Majku br.1 koja ulazi ,prica sa cerkom,ljubi je u glavu itd...Druga normalna zena je Majka br.2 koja odmah shvata da to nije njeno dete i nasamo joj kaze da je ne zanimaju njeni motivi, ali je moli da bar brine o njemu, jer i dalje,ocigledno,nesto oseca prema svom,bolesnom u glavu, bivsem...To su jedine dve normalne zene u filmu, a od muskaraca imamo vatrogasca koji je provalio ko je ona,ali ipak ne odlucuje da je prijavi policiji,cime je sebe iskljucio iz spiska normalnih.To je sve,ostalo je extremno preterivanje, kao da gledas komendiju brace Marx, a ovo nije komedija, nego drama.Za dramu je potrebno malo vise uverljivosti,molim lepo...
    Ovo je po meni najobicnije muskomrzacko delce, koje potpuno ignorise i zene,ali i trandzama se ne pise dobro jer glavna junakinja zavrsi tragicno...zasto tako, to ni sama Dikurnoova ne zna...mogla je da zivi, zar ne?
    Film jedino moze da bude shvacen kao labava pohvala majcinstvu i to je sve.
    Za glumce cista petica, mozda i vise, a za film kao celinu 1,5 i kraj.Dvojka bi govorila da je dovoljno dobar za 2.gledanje, ali nije.Vise srece za Zuliju neki drugi put (odmah mi je bila simnjiva ta palmica)

    ОдговориИзбриши
  23. joj kaze da je ne zanimaju njeni motivi, ali je moli da bar brine o njemu, -- ni rediteljku ne zanimaju motivi; u intervjuima je rekla da je tema filma - bezuslovna ljubav. Ona se prema polu, i transdzenderu, i ocinstvu, i na kraju, prema veri, postavlja kao prema misteriji. I to me je odmah ''kupilo''. Titane nije ni lezbejka, ni feministkinja, ni zena, ni muskarac, nego je nesto U NASTAJANJU. Ona nema ''identitet'', kao sto bi imala u klasicnoj LGBT-kvir formi price. U ulozi ubice, njene zrtve su jednako ugrozene manjinske grupe (onaj crnac sa ogromnim sisama) kao i svi ostali, tako da ne mozes ni da joj pripises neki ME,TOO projekat, osvetu patrijarhatu. Ona jednostavno, nema motiv, i iz toga proizilazi uzbudljiva nova dramska konstrukcija, koja na momente podseca na Leosa Karaksa u miksu sa Lincom i Kronenbergom.

    Pitam to zato sto u filmu ne vidimo ni jednog normalnog muskarca i skoro ni jednu normalnu zenu.Autorka prikazuje caleta kako je obogaljio glavnu junakinju...OK, -- mislim da je vise naglasak na tome da otac NE RAZUME njen ''death drive'' (psihoanaliticki pojam, koga autorka takodje evocira u intervjuima), njenu strast prema automobilu, masini, i zbog toga nije u stanju da joj bude otac, tj. da simbolizuje taj drive, koji se ne moze simbolizovati, jer je van simbolickog poretka.

    To je sve,ostalo je extremno preterivanje, kao da gledas komendiju brace Marx, a ovo nije komedija, nego drama.Za dramu je potrebno malo vise uverljivosti,molim lepo... - sve to mi se svidelo. Kako ne bi bilo PRETERIVANJE kad joj je to stilska figura (extreme cinema)? A humor, izvanredan je. Na primer, nacin na koji se prica izmedju Titane i Tate odvija kao epizoda Tvora Pepea. Tvor Pepe voli svoju macku i pored toga sto ZNA da to nije macka. Generalno, animacija deli sa hororom interes za EKSTREM, pa otuda film (namerno) koristi strategije animacije u svom humoru, ali takodje i u rezijskom pristupu - pantomima, pokret, telesne deformacije...

    Ti kazes 'nema nijednog normalnog muskarca i zene...' (osim vatrogasceve zene). Pa u tome je cela poenta. On pokazuje da je vatrogasceva konstrukcija muskosti takodje TRANS, jer je taj histericni patrijarhalni ideal muskosti jednako NEMOGUC kao i koncepcija ''treceg pola'', koncepcija transhumana. Kad se na kraju rodi transhumana beba, to je prikazano - bukvalno - kao povratak na veru, jer takodje, i VERA poziva da se transformisemo u nesto NEMOGUCE: bezuslovna ljubav je nemoguca, i poziva nas da telo, u asketizmu, povrdgnemo body horror ritualu, da bismo ga transformisali u Boziju nameru. I transhumanizam, i hriscanstvo, govore o besmrtnosti.

    .Druga normalna zena je Majka br.2 koja odmah shvata da to nije njeno dete i nasamo joj kaze da je ne zanimaju njeni motivi, ali je moli da bar brine o njemu ... ona KAZE da je ne zanimaju motivi, ali taj zahtev postavlja tako nemilosrdno i hladno, da je jasno, da je njoj najvise stalo da svog muza oblikuje po svom nahodjenju, sto je verovatno razlog njihovog razvoda, a ne njegovo tzv ludilo

    ОдговориИзбриши
  24. Pa da,ni rediteljku ne zanimaju motivi-to se vidi iz aviona.
    Nego da se razumemo-ja sam zato naveo da nemamo ni jedno (maltene) normalno ljudsko bice,zato sto sam video da su njoj svi isti,to je jasno, ali ne pristajem na to da je normalno da glavni lik nema motiv, ma sta Dikornoova pricala.Ona moze da snima takve filmove (zasto da ne ,ja sam ipak demokrata),ali je to za mene no-no.Takvi filmovi ne mogu da me dodirnu.
    Sto se tice extreme cinema, samo polako...takvi filmovi podrazumevaju vizuelni extremizam ali ne podrazumevaju odsustvo motiva, sto mu gromova! Pod extreme cinema idu i filmovi kao Saw,rani Piter Dzekson ,razni splateri itd...Zar se zrtve u Saw,Brain Dead,Srpskom filmu krecu preko ekrana tek tako,nemotivisani?Nalepnica extreme cinema ne moze Zuliji da bude opravdanje za tanak scenario i tacka.
    A bezuslovna ljubav...pa OK sa tim mogu da se slozim,ali je to za mene i dalje tanko kao paus papir.Ima i boljih filmova ove godine...

    ОдговориИзбриши
  25. Ona moze da snima takve filmove (zasto da ne ,ja sam ipak demokrata),ali je to za mene no-no -- Ti si IPAK demokrata, znaci generalno gledano si konzervativac?

    ОдговориИзбриши
  26. Ne,ne,neka cveta hiljadu belih rada,samo ja cu da izaberem koja je za mene, a ne kanski ziri.
    Jos nesto u odbranu majki u ovom filmu - posle sam se setio one tvoje opaske da je njena posesivnost/dominatrix persona razlog razvoda, ali ne!Pogledaj jos jednom tu scenu pre kada mu ona kaze za stolom-ovde sve podseca na njega,kako mozes da zivis tako? Pre ce biti da je ona pobegla iz te kuce/mauzoleja svom sinu jer nije mogla da zivi sa tim mirisom smrti oko sebe,sa svom tom memorabilijom,htela je da zivi sa manje boli,za razliku od opsednutog tate...koji gle cuda ima isti death drive kao i novi sin/cerka mu, zato se i slazu,jel te...
    Rekao bih da je razlog razvoda to,a ne njena zelja za dominacijom.Rekoh vec, mame su jedine u libelu u ovom filmu.
    Uzgred,i tata na kraju postaje mama,kad privije ono bebce na grudi,teska je glavobolja biti mati!

    ОдговориИзбриши
  27. Rekao bih da je razlog razvoda to,a ne njena zelja za dominacijom - sad sam pomislio: i majka i Titane su u stvari ''dominese''. I dalje mislim da je majka pokusavala da kontrolise muza, jer to je izvesno profesionalna kurolomka, zena koja nista ne prepusta slucaju.- Uzgred,i tata na kraju postaje mama,kad privije ono bebce na grudi,teska je glavobolja biti mati! - Da, slazem se, to je intimacija, u izvesnom smislu, sofijanizma (ono ''Bog je u stvari bio Majka'')...ali S DRUGE STRANE takodje je istina da se Titane ovde po prvi put PREPUSTA OCU... i eto jos jedan primer kako ovaj film, u najboljoj tradiciji Makavejeva, izbegava kategorije i ideologije; ako u tom transhumanom projektu ima nesto, onda bi to trebalo biti: NI MUSKO NI ZENSKO, ni otac ni majka, nego nesto novo, nesto trece

    ОдговориИзбриши
  28. Šta da vam kažem. Dune (2021) sam počeo da gledam pre 51 minut, pod ispijenom litrom Graševine i dva prsta kisele po čaši i mogu vam reći da je tu teška interstelarna politika za neki začin koji omogućuje interstelarna putešetvija. Prespavaću ostatak filma, te pogledati kad se otreznim. Mitrovdanak je, crkvena mi slava u selu koje je oko 98% kristijanizovano, možda i njih 100% simuliraju da su hrišćani, Crnih svadaba nijemamo, te slavimo crkvenu slavu i zasluženi godišnji odmor hajdučije.

    ОдговориИзбриши
  29. Ako budeš stigao da pišeš o Dini, hoćeš li o oba dela posebno, ili ćeš ih strpati u jedan rivju?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. svakako ću se osvrnuti na obe DINE u jednom textu, mada i za njega nemam mnogo vremena, jer... čućete uskoro zašto... u subotu gledam D2.

      Избриши