недеља, 22. фебруар 2009.

FRIDAY THE 13TH (2009)

**(*) 2+

stvar je vrlo prosta: 80ih, kada su 'cvetali' džejsonovi đulići-uveoci bilo je vreme reganove amerike i debilne cenzure scena nasilja i sexa, tako da su jedine stvari vredne gledanja u tim produktima bile – osunećene. za razliku od toga, danas je u holivudu prisutna daleko veća tolerancija prema nasilju – hej, pogledajte samo to pomodarstvo torture porna! pogledajte kolike pare SAW serijal vrti! kakva sadistička iživljavanja se danas puštaju u 3000 bioskopa širom amerike – a pre samo 20 godina džejson nije smeo nekome ni u oko da brkne a da neki idiot s makazama ne skoči i to ne iseče iz filma, pa makar trajalo samo 2 sekunde!

pod rediteljskom palicom markusa nispela, koji je već uradio podnošljivo skrnavljenje masterpisa THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE tj. njegovu MTV-zaciju i reteradaciju i palatalizaciju (ali i torture-pornizaciju!) za današnju omladinu, imali smo sva prava da očekujemo ultimativni đejson-flick u kome će manijak moći bez zauzdavanja da se razmaše mačetom, ali, zašto da ne, i testerama, sekirama, vilama, kosama, harpunima, strelama, žaračima, kineskim štapićima, čačkalicama i ko zna čime sve ne! hej, đejsone, suprajz mi! bar što se tiče metoda za istrebljivanje bludne omladine mašte ti nije manjkalo! a sad kad je i tehnologija efekata uznapredovala, a cenzura dopušta mnogo više – hey, sky is the limit!

bar su tako naivčine mislile.

na žalost, limit je u mašti scenarista i ambicijama reditelja.

iako su obećavali ultimativni F13 – ta titula i dalje pripada IV delu.

najveći zločin ovog rimejka je njegova mlakonjavost u 'nasilje' departmanu; sisa još i ima, što plastičnih, što pravih, ali klanje je zaista uvredljivo nemaštovito. što se tiče ubijanja – ovaj F13 samo što nije PG-13. da, deco, markus nas je obmanuo i uvalio nam FG13!

u celom celcatom filmu postoji samo JEDNO ubistvo koje ima ghoul's seal of approval – jedna jedina situacija kada mi je srce zaigralo: kada đejson kroz rupu između dasaka na doku zabije mačetu u glavu curi koja se krije ispod, u vodi, i podigne je tako glavonamačećenu (usput otkrivši i njene sise iz vode). to je, otprilike, JEDINI nadahnut momenat u celom filmu. potražite ga na jutjubu da ne gubite vreme na sat i po nemaštovitog ostatka.

scenarijem i likovima neću da se bavim – oni su u F13 uvek bili nužno zlo, kolaterala, najnebitniji deo. ipak, glupo je što nimalo truda nisu uložili da đejsona uvedu u priču kako treba. jer, on je ovde manijak, 100% čovek, kao zombijev majkl majers. sa životnom pričom još glupljom od trailer trash majkla. naime, njegova mama je bila ubeđena da se mali retard utopio. nije jasno kako i zašto je to pomislila. otkud joj ta ideja? niko to ne zna. uglavnom, ona pokolje ceo kamp đece i instruktora u znak osvete za davljenje svog neudavljenog sina (gde je on bio za sve to vreme dok ona misli da je on udavljen?). njen neudavljeni sin se ipak slučajno (?) zatekne tu baš u trenu kad mu majka ostane bez glave, i ostatak života provede sveteći smrt osvetnice svog neudavljenja.

glupo, zar ne? ali, hej, koga je briga?! valjda su procenili da bi današnja omladina teže prihvatila zombi-retarda od 2 metra i 200 kila trulih mišića, pa im je ova tužna ruralna životna priča bila manje zlo. whatever.

nerazumevanja sopstvene formule se nastavljaju i u ovom rimejku:

1) džejson nikada ne bi u podrumu dva meseca čuvao živu curu u zatočeništvu, pa makar ona i ličila na njegovu kevu. to je debilni captivity relikt torture porna koji ovde nema šta da traži.

2) podzemni tuneli, raspadnuta rednečka straćara i prljavi podrum takođe su relikti iz wrong-turn-hills-have-eyes-rimejaka – potpuni promašaj! implikacija da su đejsonu potrebni podzemni tuneli? da su đejsonu potrebne jebene sijalice na svaka 2 metra u tim tunelima? da đejson ne vidi u mraku? zaista debilna slepački prepisana scenografija koja potpuno unižava ono što bi trebalo da bude ikonički lik!

3) previše drame! hej, narode, pa previše kenjate sa tim 'likovima' i njihovim 'pričama'! to je, kao, neki 'realizam': kao, ajde da 'upoznamo' topovsko meso! ajde da razvijemo 'simpatije' prema njima, da nas kao bude 'briga' kad ih potom đejson prikolje! ma daaaj, nispele, pa ti ništa nisi shvatio! koga bre zabole za bilo koga u F13 filmu? narod hoće što antipatičniju omladinu i što moćnijeg (i maštovitijeg) đejsona. to je SVE! zar je to tako teško shvatiti i primeniti? koga je bre briga za beskrajne trzavice i rasprave između 'likova'? pri tom, scenario je toliko glup i bez duha da čak ni svoja lažna obećanja ne ume da ispuni: npr. imamo tog lika u čiju vikendicu dolazi družina (tačnije, sve je tu od njegovog ćaleta-bogatuna). tokom celog filma se malo-malo pa napravi neki geg vezan za njegovu opsesiju svojim bogatstvom i bojaznima da mu neko ne izgrebe ili ošteti neki deo poseda. svaki pravi film buff očekuje pay-off u vidu pogibije tog lika koja bi trebalo da bude vezana za jedinu njegovu karakterizaciju: npr. da ga đejson nabode na jelenske rogove iznad kamina; ili da ga zgnječi preskupim džipom; ili da ga prelomi nadvoje preko preskupe heirloom stolice! ali ne. retardi koji su ovo pisali ga prosto nabiju na neke kurce koji štrče s nekog kamiončeta u prolazu, i to je to. nema pay-offa.

nema pay-offa ni u kom smislu. završna jurnjava je déjà vu iz bilo kog recentnog slashera. mehaničko protrčavanje kroz obavezna mesta, bez trunke zadahnuća. bez imalo duha. poigravanja. varijacija. iznenađenja.

gola šićardžijska rutina.

pri čemu je poslednja scena toliko glupa da nisam mogao da verujem: ladno su prepisali poslednju scenu iz kansinghemovog F13, ali ovde to NIJE SAN! đejson koji je sve vreme u filmu bio 'samo' volovska copina od 200 kila u poslednjoj sceni naprasno, ne znamo kako ni zašto, postane zombi (?) i, iako zatepan, iskoči da pridavi the final girl.

wow!

tko bi se pak toga dosjetio?
ne, ovo đubre zaista nije vredno ovolike priče. you get the idea.
ćorak, skoro potpuni.

ono što nije loše:

-đejson je dobro slikan i dobro se kreće u prvoj polovini filma; pred kraj postaje pozer, ali nispel ga ne prikazuje previše, a to malo što se vidi – deluje strašno.

-ubistva, iako su pretežno zbrzana i nenadahnuta, lepa su za videti. bar neka od njih.

-sexipil je solidan.

-sve je to dovoljno kratko i dinamično da se ne rasteže bez potrebe: 90ak minuta nepreterane patnje.

ipak, u krajnjem saldu, ovaj mediokritetizam je zaista daleko ispod onoga što smo danas, od ove ekipe, imali pravo da očekujemo. što je najzabavnije, STOKA je pohrlila u krdima na ovu orgiju retardacije, i po svemu sudeći, rođen je novi serijal debilnih F13 nastavaka.

pitam se da li će se neko setiti da je tom savini još živ?

4 коментара:

  1. Čekam neki ozbiljan DVD rip za ovo. Nego, ide mi na živce to dobro uslikavanje pozerskih ubica. Lederfejs u novim TCM-ovima izgleda kao da je ispao iz nekog spota Slipknota pa umontiran u film. Skoro svaki kadar u kome se nalazi mogao bi 'ladno da se odštampa kao poster za sobe nu-metalaca, što nikako nije dobro. Ne zato što ne volim Slipknot i te razne nove metale, već zato što ta forma zaguši ionako tanku suštinu. Toliki pozeraj više nije ni horor, nije ni kemp, nije ni treš, šta je kojmoj?

    ОдговориИзбриши
  2. Skoro sam siguran da je izvjesni Nikola Popević prije mnogo godina pisao za Svet kompjutera...

    ОдговориИзбриши
  3. I ja sam siguran. Pisao je malo za Moj mikro i za Računare, malo više za Politikin zabavnik. :-)) Eto, ima onih koji još to pamte. Po zlu ili po dobru, kakogod.

    ОдговориИзбриши
  4. ajde, ajde, priznaj da si pisao i za Mikijev zabavnik i za Tik-Tak!
    nego, glede tog pozeraja - pa da, to sam i ja već skicirao, a evo sad sam ubacio u text i fotku koja ilustruje to što me nervira, a o čemu i popević popuje: ta instant-posterizacija, kako bi maloumne američke paljevine mogle da klikću: WOW, DUDE! AWESOME!

    ОдговориИзбриши