2
jedina 2 tračka originalnosti koja ga izdvajaju iz zombi-rulje sastoje se u tome što su u pitanju NORVEŠKI moroni protiv NACI zombija.
norveška baš i nema neku tradiciju horora, zapravo, može se reći da je to jedna od retkih civilizovanih zemalja koja ima manje horora nego čak i srbija: mrzi me sad da tačno čačkam po imdb-u ali po mom subjektivnom osjećaju rekao bih da je ovo tek 7. ili 8. horor koji je norveška ikada napravila. ono što su do sada napravili a ja pogledao (FRITT VILT, VILLMARK, ROVDYR, NABOER) bili su besramni derivati američkih formula: slešera u VILTU i redneck torture porna u ROVDYRU i VILLMARKU, dok je NABOER nešto respektabilniji ali u krajnjem saldu ipak praznjikav pokušaj artsy triler-horora.
a sad, eto, dolazi i DEAD SNOW – besramno nemaštovit i nezadahnut zombi film o grupi morona koji dolaze u udaljenu kabinu u planinama (gde, naravno, mobilni nema domet!) da rade ono što moroni obično rade kad su sa sebi sličnima. btw. ovi moroni su zapravo studenti medicine – ali to je možda i najveći dokaz kakvi su to moroni u pitanju: zar bi neko ko nije moron posvetio svoj život zavirivanju u rupe i šupljine kojekakvih ljuckih bića te brčkanju po njihovim mokraćama, izmetinama, i ostalim izlučevinama? case closed!
naci-zombi momenat je pokraden iz onog (kako je izgledalo na osnovu promo reela) beskrajno nadahnutijeg holandskog filma-u-pokušaju koji već godinama bezuspešno nastoji da sakupi neku siću i bude snimljen. kako vidimo, moronima stvari idu mnogo lakše u životu! iako ni DS nema ne znam koji budget, mora se priznati da to izgleda prihvatljivo: fotografija je odlična, ambijenti tih planinčuga i šuma su slikoviti već po sebi a dobra kamera ih jasno i precizno frejmuje, efx maske su OK, razrađeni (mada brza montaža uglavnom prikriva njihove mestimične šortkaminge) a gluma je prihvatljiva. znači, tehnički to pije vodu – za razliku, recimo, od zombi filma jedne takođe neiskusne zemljice kakva je srbija.
na žalost, kreatori se nisu potrudili da nešto i urade sa svojom premisom o naci-zombijima, koja je toliko bezvoljno i nerazrađeno prezentirana da je to uvredljivo. ajd što uopšte ne saznamo kako i zašto su naci mrtvaci oživeli – i zašto samo oni, iako je i lokalni norveški narod ginuo u tom istom kraju – ali ovi 'zombi' narušavaju toliko pravila žanra da je teško reći da li se radi o neznanju ili nezainteresovanosti autora: ovi zombiji se kreću kao živi ljudi – trče brzo, odsečno kad zatreba, koriste alatke (noževe, itd.), pesniče se tj udaraju nokaute i levom i desnom, krvare obilatu crvenu krv iz svojih rana kao i svaki živi stvor, a ubijaju ih meci u trup – ne mora nužno čuveni 'pucanj u glavu'. pored toga, kad zatreba, creva su im toliko jaka da mogu da izdrže težinu 2 krupna odrasla muškarca u punoj zimskoj (a jedan i ratnoj) opremi koji, o tom crevu, vise nad ponorom.
pri tom vidimo 'srpski sindrom' na delu: iako priča ima potencijala za nešto lokalno i autentično – kroz bekgraund tih nacista u norveškoj II svetskog rata, kroz priču o zlatu koje su napljačkali od norvežana, kroz odnos današnjih norvežana prema nemcima (a, istovremeno, i sa američkom kulturom iz koje slepački prepisuju formule) – NIŠTA se s tim ne uradi sem uobičajene, jedva-gledljive sprdačine bez pravih likova, zapleta ili smisla.
krv na snegu lepo izgleda, ali malo se od toga napravilo. rade tu i motorne testere, i udice, i motori snowmobila i švapski mitraljezi i šta sve ne, al džaba sva ta (često CGI) krv, kad nema duha, nema smisla, nema poente, nema ničega posebnog, različitog od stotina drugih 'moroni protiv zombija' filmića.
ako bih ga poredio sa našom ZONOM, rekao bih da je DEAD SNOW jedan film isto toliko glup, nepotreban i nebitan, te lišen duha i svakog smisla postojanja koliko i ZONA MRTVIH. razlika je samo u tome što je uslikan i režiran znatno bolje od ZONE, što su splatter efekti bolji i raznovrsniji (i pregledniji, tj uslikani tako da se u njima može uživati), što je gluma pristojnija no u ZONI, te što ima više akcije a manje dosadnog tupljenja.
zbog svega toga, DEAD SNOW je nešto gledljiviji i zabavniji film od ZONE MRTVIH, pa mu zato dajem dvojku, naspram (2-) za ZONU.
šta ću kad i moj patriotizam ima granice!
Norveška i čitava Skandinavija je odlično tlo za zasad horora, sva ta misteriozna prostranstva, fjordovi. Sa druge strane, sterilnost života u smislu gustine, turobna samoća i dosadne višemesečne obdanice i noći verovatno gube apetit svakog pisca ili scenariste, mada ne bi trebalo. izuzetak je Mišel Pejver i njena "Tamna materija".
ОдговориИзбриши