***(*)
3+
evo jednog sjajnog filma koji bi mogao da vam promakne ako se kljukate samo anglo-američkim produktima, a jedino osveženje (if any) tražite u aziji, zaboravljajući na bogatstvo stare dobre evrope, kolevke svega što valja u današnjoj zapadnoj kulturi, a svakako – u filmu. ne zaboravimo da su nam mađari dali mihalja kertesa, ali takođe i majkla kertiza! da ne govorim o beli taru, caru, ili mađarskoj privrednoj komori i jezeru balaton.
dakle – ISTRAŽIVAČ – ponegde na eng. i pod naslovom DETECTIVE (mada to nije baš tačno, jer u pitanju je neoficijelni, neprofesionalni istraživač) odličan je mađarski film kome lepim nepodeljeni Ghoul's seal of approval. u pitanju je neodoljivo cinična dead-pan komedija mizantropske intonacije i egzistencijalističkih overtonova napojena na vrelu noara (žanra začetog u evropi ili od strane evropljana u americi, gde je i doživeo apoteozu, a sada se vraća kući, pevajući).
pošto je u pitanju sjajan film – neću otkrivati previše, a savetujem da ne čitate rivjue na netu pre gledanja da vam ne pokvare važan preokret koji se dešava negde na polovini i dešavanjima daje dodatno zabavnu dimenziju.
na početku vidimo nervoznu ženu iznerviranu što joj se zaglavila zavesa u gornjoj ivici prozora. ona se popne da je oslobodi – i ispadne kroz prozor. razbije se 10ak spratova niže. onda je vidimo u sali za obdukciju. radovi na njoj samo su skicirani, nema gross-outa. onda tek shvatimo da će glavni junak biti lik koji je upravo analizirao a potom i našminkao i u adekvatnu fijoku pohranio njeno telo. matter-of-fact način slikanja svega toga i dead-pan bezizražajna faca tog baje, zajedno sa apsurdno-tragikomičnom akcijom u prvih 5 minuta, jasno nagoveštavaju etitjud u ostatku filma.
majka našeg bezizražajnog junaka (ali ne bezličnog: zapravo, vrlo intrigantnog i zabavnog na nekonvencionalan način) umire od raka. on pokušava da od švedske fondacije sredi njenu operaciju, ali ga ovi odbiju jer nema para. onda ga, niotkuda, startuje lik da za njega ubije nekoga i za to dobije 40.000 E. ovaj slegne ramenima i prihvati.
šta dalje biva, neću vam reći. ali biva svašta vredno gledanja.
očito, u pitanju je već provaljena fora: 'treba lova za operaciju voljene osobe – koliko daleko bi išao da do para dođeš?' odnosno 'da li bi ubio neznanca da spaseš sebi blisku osobu?' iako je 'provaljena', ipak je u pitanju iskonska dilema, borba primarnih sila – između egoizma i altruizma, 'ja' vs. 'drugi', zločin vs. pravda, dobro i zlo, itd. dakle, situacija s kojom svako može da se identifikuje, glavolomka koja će uvek biti aktuelna, jer uvek će ljudi bolovati, uvek će im faliti pare, i uvek će neko želeti nečiju smrt…
kritika u varajetiju zamera filmu previše likova i pod-zapleta koji, navodno, rasplinjavaju thrills. glupi ameri! promašili su žanr – jer ovo je samo površno gledano 'triler'. nije to ni žanrifikovana 'drama' sa socijalnim angažmanom (a la KLOPKA). po zločesto crnom duhu (i sličnoj problematici) A NYOMOZÓ je mnogo bliži SYMPATHY FOR MR VENGEANCE, mada je egzekucija manje barokna i flashy nego kod čanvuka. to ne znači da je ovo rađeno kao tv film ili išta slično – naprotiv, režija je odlična, ali uglavnom nenametljiva, sem u scenama koje vizualizuju interakciju unutrašnjeg sveta našeg gl. junaka i spoljašnjeg sveta.
npr. neodoljive su, unikatno duhovite, i vizuelno nadahnute scene u kojima on čita pismo od švedske fondacije, i odjednom ga vidimo na morskoj plaži uz zgodnu devojku koja mu zavodljivim glasom obećava brda i doline u lečenju – ako plati kolko treba, dok se jedan rak (kraba) povlači unazad baš kao što će i kancer nakon operacije. da ne otkrivam neke kasnije prizore u sličnom stilu: – duhovito a bez "knack-knack, say no more" muvanja laktovima u rebra gledaoca. zapravo, samo totalni slepac može da ovu ledenu komediju posmatra prevashodno kao 'triler' (mada ona jeste i to: tu postoji whodunit, postoji zločin, istraga, osumnjičeni, crvene haringe i sve po PS-u)!
režiser Attila Galambos ovim debijem stavljen je na mapu "obratiti pažnju na buduće radove" jer je u A NYOMOZÓ pokazao ogromne doze duha i talenta, originalan i mudovit etitjud i retko viđenu intonaciju koja se ne dodvorava gledaocu a u krajnoj instanci ga ipak zadovoljava, mada možda ne nužno na način koji je ovaj očekivao. samo da je kreirao tog glavnog nekro junaka – već bi bio uspeh vredan pažnje. a atila, bič mađarski, napučio je ISTRAŽITELJA sa bar još 10ak epizoda koje su potpuno prajsles, te situacijama i dijalozima za pamćenje. ovo je film mračan ali ne sumoran, zabavan ali i zahtevan, mizantropski ali sa dozom humanosti, ciničan ali ne zamoran ili klinački u tome, nego baš onako, lepo odmeren, feelgood crnjak!
plus, ima dražesno nepredvidive, britko-šokantne scene nasilja koje su istovremeno grozne i smešne. nije u pitanju splatstick jer ne šiklja skoro nimalo krvi, ali su ipak inscenirane kao ničim najavljeni udarci biča – tresnu vas pre i nego što shvatite šta se zbilo, i odjekuju dugo zatim.
a tu je i neodoljivo bizarna, lepa, blesava, nekromantična poslednja scena…
svakako istražite ISTRAŽITELJA – nećete se pokajati!
Madjari su 2006. imali zanimljiv film - Taxidermia. Ne znam da li si ga vec pogledao, a verujem da ce i citaocima ovog bloga to biti zanimljivo ostvarenje.
ОдговориИзбришиda, naravno, Taxidermia je ušla u opštu lektiru, poznat je to film, a pratim ja palfija još od ŠTUCANJA (mada ovaj najnoviji njegov uopšte ne deluje tako dobro - čuči mi na hardu već više od pola godine i nikako da se nateram da ga odgledam - jesi li ga ti?)
ОдговориИзбриши