четвртак, 20. фебруар 2014.

ONLY LOVERS LEFT ALIVE (2013)

**(*)        
2+

            Džarmuš? Lost me at 'Hello'! Oduvek mi je već sam njegov nomen bio zloguki omen da nailaze naduveni pozeri, polupametni kvazinačitani "we who are NOT like others" odlikaši, i uopšte tako neka nabeđena elita koja sebe elitom smatra samo zato što je čitala mudrijaške knjige dok je njihovo okruženje čitalo tabloide i/ili šund literaturu, i što je slušala (alter) rok dok se okolina davila u turbo-folku ili treš-pop-roku. 
"Mi smo, znate, čitali Hesea... i gustiramo poeziju... palimo se na mistiku – ali ne baš nešto duboko sad da zalazimo u tirade Svetog Jovana od Krsta ili Svedenborga, nego eto, prelistamo malo Kastanedu, i volimo da svoje police sa knjigama ukrasimo nekom orijentalnom egzotikom... i da duvamo travicu... da zamračimo sobu i slušamo stonerski dron..."
            Na stranu to što su mi zapleti njegovih filmova zvučali napadno nezanimljivo, baš kao i inserti iz njegovih filmova u Hronikama FEST-a, Džarmuš mi je bio pre svega antipatičan zato što su mi bili odreda odbojni oni koji su otkidali na njega i povremeno mi ga nutkali ("Ovo moraš da gledaš! Kafa i cigarete! Noć na zemlji! Ludilo!"). 
Dakle, pozeri, ali ne nužno oni najgori i najgluplji fenseri koji se inhaliraju sopstvenim prdežima (mada ima i takvih!), nego polupametni. Na neki način još gora sorta, jer nisu baš goli idioti da ih vidiš kao takve iz aviona, već polupametnjakovići koji su možda nekada davno krenuli stazom pameti, ali zastali na nekom od nižih stepenika, previše samozadovoljni sobom i svojom nabeđenom "različitošću" da bi se uopšte smarali daljim penjanjem do vrha – ili barem do viših nivoa...
            Ipak, budući da mi je njegov DEAD MAN svojevremeno prijao (fina, lepa trojka) a da se njegov najnoviji film bavi vampirima, rešio sam da Džarmušu dam još jednu šansu. I nisam se pokajao. Only Lovers Left Alive je gledljiv, pretežno prijatan, mada suštinski isprazan, a meni privatno i odbojan film, iz svih predvidivih razloga koje sam skicirao u uvodu.
            Pre svega, da odmah kažem očigledno: formula Džarmuš + vampiri nikome sa ove planete ne bi trebalo da stvori očekivanje horor filma, ili barem filma s nečim na pameti maskiranog u horor (a la WISDOM OF THE CROCODILES, ili SHADOW OF THE VAMPIRE). Ne. To bi bilo previše. Ovo je skroz naskroz pozerska lagana "romantična" dramica – čiji protagonisti, eto, žive vekovima i pijuckaju ljudsku krv iz čašice. Ali, naglašavam, moji negativni sentimenti nisu prouzrokovani time što film nije horor, što nema krvoprolića, niti stalk'n'slash scena, saspensa ili bilo čega od te sorte.
            Only Lovers Left Alive nije o vampirima. To je film o hipsterima, za hipstere, i oni će da ga progutaju celog i da cvile za još!  
Oni su tako cool! Bledunjavi, umorni od života, blazirani, mutno melanholični (ali ne baš toliko da ne bi otišli da se protresu u bučnom kafiću ili na rock koncertu), zgađeni običnim ljudima (koje nazivaju "zombijima"), povremeno su čak pomalo pozerski suicidalni…
            Oni su iznad zombi-rulje jer imaju svoje biblioteke, svoje knjige svuda po stanu – čak i u fucking frižideru (puk'o sam od smeha kad sam video taj detalj: zaista rečit simbol za tu vrstu pametnih idiota!!!). Njihovi arty stanovi sadrže mini-oltare posvećene književnim i drugim kulturnoumetničkim idolima s kojima se identifikuju, nesvesni da su životi njihovih idola, kao i masterpisovi koje su ovi proizveli potpuna negacija njihovih plitkih egzistencija… Potpuno je prajsles scena u kojoj vampirica pakuje kofere knjiga, i brzinski ih čita - doslovno preleće preko stranica - površno kao i hipsteri koje oličava.
            Oni se drogiraju specijalnom, vrhunskom, mega-retkom drogom. Ovde, konkretno, to je posebna vrsta krvi koju zovu "the good stuff", mada je nejasno po čemu je ona tako posebna da se stvara hajp oko nje. Zašto naš roker Adam (fletlajn mladunac kome je niotkuda uvaljeno da igra glavnu ulogu prvobitno namenjenu za Fasbendera) u Detroitu mora da skupo plaća taj staf koji dobija "preko veze" od jednog doktora, i zašto ostareli pisac u Tangeru iste te bočice nabavlja od nekog specijalnog "francuskog doktora". Uglavnom, i kroz idolatriju te krvi provlači se (nenamerni?) profašistički vajb – "Mi smo previše dobri i zaslužujemo samo najbolje". Čista krv za čistu (bledu) rasu!
            Oni su snobovi, spadaju u crème de la crème: Adam se svojevremeno družio sa Bajronom i ostalom romantičarskom ekipom (ali sve što je iz toga dobio jeste par tračeva i anegdota za prepričavanje na žurkama, vekovima kasnije) a Eva (Tilda Svinton, rođena da igra anđele, demone, hermafrodite, dečake i vampire) i dan-danas se druži sa Kristoferom Marlouom (Džon Hart) – koji ne samo da je vampir u Tangeru (!) nego, kako nam film tvrdi, zapravo stoji iza Šekspirovih slavnih komada.
            E, tu već film prelazi iz nesnosno klinačkog (što ovde i očekujem i podnosim) u privatno iritirajuću teritoriju, kad krene da se bez ikakve poente ili smisla sprda sa najvećim piscem koji je ikada postojao, i kad jednom ipak drugorazrednom (mada istorijski značajnom, i po mnogo čemu simpatičnom) dramopiscu ne samo pripiše najlepše redove koje je ljudska ruka ispisala, nego mu još u usta ubaci sledeći Shakespeare-bashing: "Illiterate zombie philistine!"
            Pa napušiš mi se..., maloumni nepismeni hipsterski zombi-snobe! Da, tebi kažem, Džarmuše; Marlou ništa nije kriv, i obrće se u grobu zbog ove karikature u koju si ga pretvorio.
            Šta sve ovde nije oskrnavljeno! Šekspir! Bajron! Marlou! Barouzov Tanger sveden na kulise za nekakve darkere-pozere! Po i Kafka, čije se slike, ničim izazvano, nalaze na oltaru ovih snobova! Čitav podžanr vampirskog filma, ovde svedenog na metaforu za "alter" noćne ptice...
            Jeste, sve je to sporo, maltene lišeno zapleta: mislim, postoje tu neka, kao, dešavanja, ali svedena na minimum, i lišena dramske napetosti, konflikta, gradacije ili bilo čega – to je prosto nizanje dešavanja, sa manje ili više konsekventnosti; i jeste, praćeno je sve vreme nekim laganim, sporim, dron muzičicama, uz povremene arapske tonove (prodavaće se saundtrek – među "odabranima"!); i ima tih noćnih vožnji kroz slikovite delove urbanog američkog postindustrijskog gotika kao i nešto malo severnoafričke egzotike – pa zbog svega toga površnijem gledaocu može, recimo, da se prividi ovako nešto:
"The mature tone is pregnant with the kind of disaffected slow gaze that would probably result from a century or three on this imperfect earth with its revolving social cycles.  It achieves a modern-Gothic romanticism better than pop culture's own aging vampire-queen Anne Rice ever managed in novel form or when adapted to celluloid."
Na to ja kažem: koješta! Kakav crni "zreli" ton: ovi Ameri čim vide "vampirski" film koji nema videospotovski dizajn i videoigričastu dinamiku – čim nema UNDERWORLDovskih pozera u kožnim mantilima što lepršaju na vetru i obilja akcije i krvi što šiklja i prska okolo – nego im umesto toga krknu spori ritam, dron muziku, sveden zaplet, dugačke scene, "književne" reference – oni odma' pomisle da je to nešto strašno ozbiljno, odma' krenu da trljaju svoje bradice i da škilje u "dubinu".
Koješta, kažem: ovo je duboko kao i bilo koji današnji TWILIGHT ili njegov klon: ista takva nezrela, infantilna, klinačka, tinejdžerska "imaginacija" i osećajnost stoji iza ovoga. Pomenuta En Rajs je čak i dublja, originalnija i zrelija od ovoga. Ne mnogo, ali ipak jeste. Na planu ideja ili karaktera ovo je sasvim na istom nivou kao otužne teen romanse od kojih bi da se distancira: patetika, pozerstvo, "romatika, ba", plitki "gotik", sve upeglano i fino, neproblematizovano, nepromišljeno… Samo što – horror nad hororima – glavni likovi nisu krupnooki tinejdžeri kojima se te romatničnopatetične budalaštine još i mogu oprostiti, nego matore konjine koje bi trebalo da su –posle tolikih vekova!– bar malko ozbilnije...
Čak i ako bismo ovo načas osmotrili kao film o vampirima, njegov zaplet je u žanrovskom smislu jezivo derivativan – čitava srednja deonica u kojoj se pojavi Mia Vasikovska nenamerno je identična situaciji koju smo imali u prošlogodišnjem hipsterskom pokušaju rekonstrukcije arty-vamp flika iz 1970-ih u KISS OF THE DAMNED: i ovde kao i tamo imamo par vamp-ljubavnika koji su mnogo fini pa pijuckaju krv iz čašice, kupljenu na crno, a onda dođe njena mlađa sestra, besnulja, nekontrolisana, sebična i drčna, pa napravi sranje kad krene da kolje i krv pije direktno iz ljudskih vratova, naživo...
 Only Lovers Left Alive ne može se gledati drugačije nego kao umišljena wish-fulfillment fantazija narcisoidnih snobova o tome kako su oni posebni i cool – iako baš ništa što govore ili rade (pa ni dronovi koje Adam drnda iz svojih fensi retro gitara iz 1950-ih i 1960-ih) ne daje za pravo toj umišljenosti. Njihovo najveće postignuće nije lično – nije nešto što su oni sami uradili, nego je indirektno: "važni" su po tome što znaju važne ljude, druže se s nekim veličinama – ili im barem čitaju knjige i maštaju da budu kao oni… 
To je sindrom koji bih nazvao i patentirao kao "quality by association" – nisi ti vredan po tome što jesi ili što radiš, nego već si vrednost pridaješ po kafiću u koji izlaziš, po društvu s kojim se viđaš, po muzici koju slušaš, po literaturi koju gustiraš, filmovima koje gledaš – nebitno da li i šta i koliko kapiraš iz svega toga što gutaš, da li si u stanju da artikulišeš bilo šta iz objekata svoje fetišizacije, već samim tim kafićem, tim društvom, tim omiljenim bendom ti sebi kačiš bedž posebnosti, uzdignutosti... Ako "gledaš Džarmuša", ti si po ovoj asocijaciji automatski cool, nevezano za to da li uopšte iz ovog filma možeš da ekstraktuješ smisleniji i razrađeniji osvrt od "Baš je kul Tilda" ili "Dobar je saundtrek" ili "O, je, to tak romantićno"!
Inače, baš nigde u filmu ne dovodi se u pitanje ili ikako preispituje vampirska egzistencija ovih pozera, odnosno ta mala "sitnica" vezana za njihovu ishranu; kao, to što pijuckaju krv iz flašice a ne iz odranih vratova njih čini prihvatljivim. Pih. Nju je ipak neko iz sopstvenih vena dao, za svrhu pomoći teško obolelima, a ne da tamo neki goth hipsteri to žderu i loču kao delikates. 

Kao "vampirski" film, Only Lovers Left Alive je plitak, ne donosi ništa novo, njegovo poigravanje s tradicijom vampirskog motiva može da bude sveže i originalno jedino Džarmuš-hipsterima koji su možda odgledali samo 10-ak najizvikanijih naslova ovog prebogatog podžanra. Kao romantična drama, on je nesnosno infantilan i isprazan, moralno neodgovoran, po omladinu štetan, i zapravo najvredniji je kao simptom i dijagnoza jednog lifestyle-a, jednog etitjuda i jedne grupacije ljudi koja do sada nije bila dovoljno surovo secirana…

SPOJLER: Na kraju, kad im Marlou skvikne zato što više nije imao "the good stuff" pa je morao da cugne neki drugorazredni bad stuff, naši ljubavnici u Tangeru, nasukani bez svoje droge, reše da šutnu dotadašnju "finoću" i vrate se u 15. vek: na cuganje vruće krvi direktno iz još živih pulsirajućih karotida. I bace se, ni manje ni više, nego na dvoje tamnoputih ljubavnika koji se ljubakaju u jednoj uličici. Pravdaju se time da neće da ih iscevče do kraja, nasmrt, nego će da ih "preobrate" – pa srknu malo, i time ih pretvore u novu decu noći. Da li ovi Arapi to žele, da li im se sviđa – niko ih ne pita! Ali, sebičnost ovih vamp-ljubavnika prikazuje se sve vreme, a sa vrhuncem u tom kretenskom kraju, kao neupitna, samopodrazumevajuća i supersjajna – pa to, valjda, važi i za njihovu krvopijsku budućnost u severnoj Africi. Whatever.

19 коментара:

  1. nisam hteo da spojlujem - renfild je blaženo nesvestan bilo čega, pravi kreten, koji završi kao kolateralna šteta: brzo i olako odbačen, bukvano u đubretu.

    ОдговориИзбриши
  2. Što si tako surov, pa moraju i hipsteri da gledaju horore ponekad?! :D P.S. Noć na zemlji je (bar meni) mnogo dobar film, zajebah se pa pogledah i "Down by the Law", te rekoh zbogom Džarmuše... I to što kažeš za te nabeđene da vlaže na njega, živa istina, uverio sam se više puta.

    ОдговориИзбриши
  3. Napljuva Dzarmusa covek od 40, koji se potpisuje dr za horror, omiljeni film mu je covek koji postaje muva, a dopao mu se film gde camerunka jebe auto...oh well!!!

    ОдговориИзбриши
  4. ahahhhaa Volim Tildu i htio sam samo zbog nje da pogledam ovaj film, dopada mi se kritika, pljuvanje po snobovima.

    "nevezano za to da li uopšte iz ovog filma možeš da ekstraktuješ smisleniji i razrađeniji osvrt od "Baš je kul Tilda" ili "Dobar je saundtrek" ili "O, je, to tak romantićno"!" hahahahhaa sjajno!

    ОдговориИзбриши
  5. Hvala! Ovo je jedan od dugo ocekivanih filmova za mene, nadam se da ce opravdati ocekivanja bar donekle.

    ОдговориИзбриши
  6. ti bas i nisi citao sekspira i as you like it ili lira kad ne znas da je za pamet potrebna luda pa makar bila tako prljava kao renfild ti kakav si ti bi poubijao sve lude iako psihonauka svedoci da su svi renfild a zivot da ce svi da svrse ko renfild a srecom epistemologija da je jezik jedna klovnovska rabota i da je sve manje vise kreativno lupetanje i zbrka u sluzbi daljeg mnozenja ljudi(majmunosvinja u svetlu najnovije hipoteze)samo prividno redukuje patnju ustvari je produzava optimizujucu stvar(nice) i da bilo kakvo shvatanje a narocito transponovanje tog shvatanja van culnog aparata(nebulozno prosvetiteljstvo)nije nesto vazno ne bi faust dzaba digo ruke inace bi neko mogo zivo da se potrese zbog takvih sublimno pakosnih nepotrebno cinicnih citaj medju redove komentara al dobro tesko je odoleti voleju
    poJenta je u tome da moram da spojlujem do krajnjih granica banalnosti zbog onih kojima je asocijativni cortex zakazao renfild iz price je dakle tom waits u drakuli a zapravo je drugar na dz al who gives a fuck anyway

    uzivaj u lupetanju
    i naravno pokretnim slikama
    jer ta tendencija podredjivanja istih knjizi je zabavni promasaj svodjenje filozofije na aristotela (cuj zaplet kod dzarmusa)ko da su ti boz me prosti siskel i ebert tata i mama al aj sad treba coek da se zamajava necim u zivotu dok ne umre

    ОдговориИзбриши
  7. Zasto r-tardi seru po The Counselor,vaistinu dobar film !
    Bese na mojoj ignore listi ali zbog gula usudi se da ga pogledam,Fun Time !




    ОдговориИзбриши
  8. Ovo bi trebalo da prevedes na engleski i postujes ovde kako bismo mogli da poturimo pod nos svakom belosvetskom ispraznom snobu, hipsteru

    ОдговориИзбриши
  9. Snob, hipster ovo ono...ne gledajte ako vam se ne svidja.
    Tacno, nije uradjeno nista novo (Kiss of the Damned i Byzantium, donekle) ali ovo je dobar film, vizuelno prava poslastica.
    Ne znam da li je od Dzarmusa trebalo ocekivati horor film u pravom smislu. Meni se dopao, mada, naravno, ima stvari koje zameram: mnogo price/drame, nedovoljno "good old ultra viloence".
    Jako su mi komicni ljudi koji se ljute na ovakve filmove: to su horor snobovi.

    ОдговориИзбриши
  10. Ognjanovicu JEBOTE i POBOGU.

    Kako si uspeo da dodjes do ideje da je ova izvrsna pljuvacina po zapadnim darkerima (''hispters'') njihovo slavljenje i hvaljenje???

    I kako su ti promakle sve politicke-marksisticke metafore ukljucujuci eksploataciju istocno-zapadnih kolonija i sve sto to implicira?

    I gde je veza sa I AM LEGEND?

    A sve iz nekog pseudo-desnicarskog pozivanja na ''klasike'' (????) koji su ovde po tebi oskrnavljeni - to ce reci na Tirketovu puristicko-zanrovsku otrcanu teoriju.

    Da te ne znam bolje...

    ОдговориИзбриши
  11. I gde je veza sa I AM LEGEND - INDEED, GDE JE?

    ОдговориИзбриши
  12. Pa kako gde je, radi se o albino-vampirima koji prolaze kroz napustene izrabljene vampirske gradove gde nema nikog i niceg osim robova koji sluze njihovim prehrambenim potrebama. Ako hoces vec dizajn maske je vrlo slican adaptaciji sa Carltonom Hestonom, zaboravih rezisera.

    Ili je mozda trebalo, samo da bismo bili potpuno verni Tirketu, da nekakav animirani karakter postavi znak ''Asocijativna referenca na I AM LEGEND'' , nesto kao Ptica Trkacica,i onda bi ti svrsio mozda cak udelio tri zvezdice?

    Medjutim najinteresantnije mi je kad se stavis NA STRANU snobovskih vampira i krenes da branis klasike, a Dzarmus je samo hteo da ismeje njihov pseudointelektualizam, koji je uvek zasnovan na ''klasicima''.

    ОдговориИзбриши
  13. Tj na Puritanskoj odbrani klasika od pretnje modernizma itd

    ОдговориИзбриши
  14. A ova ti druze zasluzuje ne jedan nego tri Razija

    Ovde, konkretno, to je posebna vrsta krvi koju zovu "the good stuff", mada je nejasno po čemu je ona tako posebna da se stvara hajp oko nje.

    Stvarno ne znam kako ti je to ''nejasno'' da krv ne sme biti kontaminirana crnackom, srpskom i muslimanskom prljavstinom

    ОдговориИзбриши
  15. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  16. Istina je ovo sto user-slavisa spama,i ja svedocim jednom sveopstem kasapljenju Kamija/Kafke/Nicea i mnogi drugih! Uzdizanje sranja i odricanje cim nesto postane popularno/iole zapazeno - je standardna praksa...

    ОдговориИзбриши
  17. iz svega ovoga jasno se zaključuje da njihovo obrazovanje ne počiva na klasicima.


    Stanisa tacno je to sto govoris, ali... i ''klasici'' mogu da se posmatraju pozerski (elitisticki) - ja sam citao Sekspira dok vi slusate Jelenu Karleusu. Prevedeno na jezik Ghoul kulta, ja znam sta je ''pravi, zanrovski, dobro osmisljen horor film sa uverljivim karakterima'' nasuprot ovom ''praznjikavom post-modernom proseravanju''.

    Drugo mislim da je Dzarmusov akcenat u filmu na tome da se ANGLO-SAKSONSKI klasici kontinuirano reprodukuju kao marker dominantnosti zapadne kulture. Nigde u filmu ne vidis crnca, muslimana ili Srbina osim likova koji sluze kao robovi hipsterima. Sta je sa njihovim klasicima? I u momentu kad vampiri srecu Jasmin Hamdan, pevacicu iz Libana, oni je vide samo iz perspektive dominantne zapadne kulture (''Bice uspesna!'') - a ne kao neki autonomni kulturni fenomen.

    Ukratko za mene je ovaj film korektna satira narcisticke i samodovljne zapadne kulture, sa sve njenim klasicima, koja je odavno umrla ali nastavlja da eksploatise i pije krv svima i svemu oko sebe.

    ОдговориИзбриши
  18. izašla neka bolja kopija, blu rej rip, šta li je, pa da se podsetimo!

    ОдговориИзбриши