Posle jednogodišnje pauze –
jer tokom crne crne crne 2013-te nisam ni hteo ni mogao da se bavim
festivalisanjem – ovog leta sam ponovo bio gost Grossmann festivala filma i vina. Bio je to ukupno moj šesti odlazak
tamo, počev od 2007. naovamo. Izveštaje sa ranijih izdanja imate ovde na blogu:
bilo je tu sočnih i zabavnih stvari, ako su nekome promakle, pa ih potražite u
arhivi.
Iako je ovo bilo jubilarno,
deseto izdanje, festival nije uspeo
da ga proslavi spektakularno velikim inostranim gostima kakvi bi mogli da se
mere sa ranijim, kao što su bili Kristofer
Li i Rodžer Korman, ili barem
B-klasicima kakvi su Ruđero Deodato,
Jorg Butgerejt, Brajan Juzna i sl. Razlog tome je što je u poslednji čas gostovanje
otkazao čuveni evropski exploitation glumac koji sada živi i radi u Holivudu, i
to zato što mu je preče bilo gostovanje u američkoj TV emisiji nego da se pet
dana opija i provodi na Grosmanu! I posle se još neko buni na Hičkokovu zlatnu
maksimu, da su glumci = stoka! Uglavnom, zbog otkazivanja tako kasno nije bilo
vremena za obezbediti belosvetske rezerve.
Na svu sreću, ove godine je
pristao da gostuje Đorđe Kadijević,
kome sam i ranijih godina preporučivao da na Grosman dođe, ali on nije mogao iz
privatnih razloga. Sada se tako potrefilo da je najzad uspeo da dođe do
Slovenije, makar na tri dana, i tako spasi Grosman od totalne katastrofe.
Naravno, mi u Srbiji smo privilegovani da povremeno budemo u prilici da čujemo
i vidimo Kadijevića uživo, što na tribinama i promocijama u Beogradu, što na
nekom od festivalčića diljem zemljice, ali za Slovence i ponekog Hrvata ovo je
bila izuzetno retka privilegija (njegov prvi dolazak u Sloveniju još od raspada
SFRJ) – i meni je drago, pre svega, što su i organizatori i sam Kadijević bili
prezadovoljni ovim gostovanjem.
Ja sam se, istina,
pribojavao njegove reakcije, jer ipak je ovo jedan razbarušen, neobavezan,
prilično neformalan, neuštogljen festival (zato ga i volim!), i nisam baš bio
siguran kako će čovek njegovih godina, ugleda, ukusa, preferencija i
raspoloženja da se oseća u atmosferi mladalačkog veselja, muzike, vina i
galame, okružen treš filmovima. Ipak je to čovek koji se uglavnom distancira od
horora – u uvodnoj reči pre prikazivanja ŠTIĆENIKA on je po ko zna koji put
načinio distinkciju između Hičkokovog PSIHA, kao filma u kojem je, po njemu,
sve objašnjeno i jasno do kraja (i gde sevaju noževi i šiklja krv), i svog TV
filma kojim vladaju misterija, atmosfera i neodgovorena pitanja...
Bojao sam se, dakle, da će
mu biti nelagodno među mlađarijom sa hevi metal majicama i odeždom
"ukrašenom" horor motivima, među iskeženim facama i monstrumima –
ali, pokazalo se, on je bez zazora i gnušanja prihvatio taj ambijent, i
imponovala mu je pažnja kojom je bio obasut, kako od strane organizatora tako i
od medija (dao je nekoliko intervjua za slovenačke novine, radio i TV) i od
poštovalaca koji su mu tražili autogram. Tako da, umesto da zareži "Gde si
me ovo doveo – ja mislio ovo ozbiljan festival?", Kadija je na kraju bio
prezadovoljan celim iskustvom i drago mi je što sam imao određenog udela u tome
da on provede nekoliko vedrih dana u inače vrlo crnom periodu svog života.
Ove godine je "Voz
bratstva i jedinstva" iz Srbije bio sveden na samo nekoliko kola: nije
bilo make-up efx rulje, nije bilo nekoliko manje-više ustaljenih gostiju sa
ranijih izdanja festivala, spala knjiga na dva-tri slova – pa sam ja, recimo,
u Sloveniju, umesto mini-busa (kao ranijih godina) putovao kolima s Nenadom
Bekvalcem i njegovom goth ženom, komotno razbaškaren na zadnjem sedištu
njihovog novog auta. Vožnja je protekla u prijatnom ćaskanju o raznim filmskim
trivijama i detaljima vezanim za njegov novi posao u JU (!) Kinoteci; na
granicama nas nisu dirali, nije bilo gužve, a zajedno sa dve pauze vožnja je
trajala oko 6,5 sati. To znači da smo u Ljutomer stigli u ranim popodnevnim
časovima, pa je bilo vremena da odspavam par sati i svež kao rosa ustanem taman
za večeru, a onda i za odlazak na ceremoniju otvaranja.
Hotel "Stela" u
Ljutomeru, na glavnom trgu, ponovo radi, i to s novim vlasnikom – agilnim i
ljubaznim čovekom kome želim sreću i u nefestivalskim danima, pa da nas i
dogodine ovako lepo dočeka. Hrana je bila znatno bolja nego u ranijim
inkarnacijama ovog mesta – i toliko obilna da mi je bilo neprijatno da u
nekoliko navrata nepojedeno vratim mesište iz skoro polovine obroka. Recimo,
ako mi ne bi odgovarao dezert, uvek je kao rezerva tu bio ponuđen sladoled
(prema kojem s Lavkraftom delim preferenciju). Posebno me je razveselila opcija
da se za doručak, pored uobičajenih đakonija na švedskom stolu (pršute,
slanine, kobasice, više vrsta sireva itd), moglo dobiti i praseće pečenje! Da, komadi nasečenog pečenja lepo su stajali tu
već u prepodnevnim časovima i ja sam se samo pitao: dođavola, zašto se niko
ovoga u Srbiji nije setio?! Prvo su nam oteli ajvar, sad nas pretekli s pečenjem
za doručak – šta je sledeće?!!
Anyway, otvaranje je
proteklo u standardno razdraganoj atmosferi – lepo je bilo videti na okupu
Grosman ekipu, pa čak i Tomaža, mada sam se i ovom prilikom ponajviše družio s crnpurastom
ali duševnom braćom Marks... ovaj, Mehtsun.
Bilo je dobrog vina u izobilju a našla se tu i
horor torta u znak komemoracije proteklih 10 Grosmanovih godina koja je, kako
to obično biva sa ovako nakićenim đakonijama, ipak bila više za slikanje nego
za jedenje (iznutrice su bile sasvim prosečne, at best: pola je bila kvazi-čokoladna, a pola kvazi-voćna, pri čemu je nekakav žele ili tako nešto veštačko glumilo jagode).
U holu bioskopa otvorena je
izložba horor skulptura inspirisanih Klajvom Barkerom i Lutkeom (to
je nemački umetnik koji je dizajnirao nakaznosti iz ranijih spotova Merilina
Mensona a njegovi radovi korišćeni su i u spotovima grupa Dimmu Borgir, Kreator,
Meshuggah i Rage). Autor ovih neodoljivo
morbidnih divotalnosti je subotički umetnik Arpad Slančik.
Žao mi je što ne stigoh da s njim popričam onoliko
koliko sam želeo, ali biće valjda još prilike, naročito ako me pozovu na novi
subotički horor festival Hrizantema
(sic). Ove skulpture i slike svakako dovoljno govore za sebe.
A onda – suprajz! Već prve
večeri: odličan film! S velikim uživanjem odgledao sam španski satanistički
horor ASMODEXIA – toliko dobar da sam, tokom festivala, odgledao i
njegovu reprizu par dana kasnije. Rivju ovog filma stiže na blog uskoro, a do
tada, reći ću samo da mi je drago da sam imao priliku da upoznam i obilato
popričam s njegovim rediteljem, Markom
Kareteom.
Ubeđen sam da će od njega biti nešto veliko ako nastavi u ovom
pravcu – još od Balaguera nije u Španiji debitovao reditelj sa ovako istančanim
smislom za slikovit, vizuelno nadahnut, atmosferičan i crno-crn horor. Uradio
sam i intervju s njim i nadam se da ću zainteresovati RUE MORGUE da za njih napišem članak o ovom filmu, kojem predviđam
nagrade na predstojećim žanrovskim festivalima. Svakako će biti u samom
samcitom vrhu moje godišnje horor liste i nije nemoguće da se zakiti s nekoliko
Zlatnih Gulova.
Veče mi je, ali samo
donekle, zagorčao drugi film na programu – argentinski DEEP SLEEP / SONNO PROFONDO.
U pitanju je nešto kao poor man's AMER: pokušaj omaža klasičnom italo đalu
(giallo), ali izveden neopisivo jeftino, ružno, dosadno i artsy-fartsy
uninolving, a bez eye-candy-ja koji imaju filmovi belgijskog dueta
Forzani+Katet. Zaplet je nezanimljivo predvidivo nebitan, vizuelnost je
siromašna, ritam je nepostojeći, sve je to repetitivno i na silu rastegnuto na
67 minuta, iako bi komotnije stalo u nekih 15-ak. Fetišizam ipak traži
budžet... i talenat, a ne samo prenadrkanost i dobru volju. Od mene: *(*) odnosno 2-.
Posle još malo zezanja sa
gostima i domaćinima u bašti hotela, povukao sam se u svoju sobu, s indignacijom
odbivši da idem u nekakav noćni klub previše daleko odavde (tako da se do tamo
i nazad mora ići organizovanim prevozom): bio sam preumoran za noćni život, plus
omamljen svim onim vinom i više nego uspavan prikladno nazvanim DUBOKIM SNOM
onog argentinca, tako da sam negde oko jedan iza ponoći otišao na spavanje.
Uzgred, cimer mi je bio Andrej Boka, filmadžija iz Subotice
čije sam dosadašnje radove već hvalio ovde na blogu (vidi npr. PRIČA
O STANOVNICIMA ZIDA). On je prošle godine na Grosmanu dobio Hudoga Mačka za taj film, a za ovogodišnje izdanje je sačinio sve džinglove i inserte za finalnu ceremoniju dodele nagrada - kao i ovaj nadahnuto zabavni promo-video koji je svake večeri išao pre projekcija:
Boka je ne samo dobar filmadžija od kojeg tek treba očekivati velike stvari, nego i divan momak, tih, uredan, pažljiv i praktično neosetan kao cimer pa je stoga i ovaj aspekt mog gostovanja bio sasvim prijatan. Naročito u svetlu alternative! Moram da u tom smislu pohvalim domaćine koji su reditelja ZONE OF THE MRTVIH i MAMULE (koji iz meni nejasnih razloga gaji animozitet prema meni) sklonili u sasvim drugi smeštaj, daleko od Ljutomera, pa sam ga tokom celog trajanja festivala jedva i video a kamoli nešto gore od toga.
Boka je ne samo dobar filmadžija od kojeg tek treba očekivati velike stvari, nego i divan momak, tih, uredan, pažljiv i praktično neosetan kao cimer pa je stoga i ovaj aspekt mog gostovanja bio sasvim prijatan. Naročito u svetlu alternative! Moram da u tom smislu pohvalim domaćine koji su reditelja ZONE OF THE MRTVIH i MAMULE (koji iz meni nejasnih razloga gaji animozitet prema meni) sklonili u sasvim drugi smeštaj, daleko od Ljutomera, pa sam ga tokom celog trajanja festivala jedva i video a kamoli nešto gore od toga.
--- NASTAVIĆE SE… sa još
dobrih filmova, zanimljivih poznanstava, sočnih ogovaranja, slikovitih ilustracija itsl.
Jesi li ti fotografisao Slančikove skulpture?
ОдговориИзбришиnisam. autor svih fotografija je TINA BABIČ LTD. što pitaš? nisu dobre? ili predlažeš da dogodine ja budem zvanični fotograf festivala?
ОдговориИзбришиSvakako bi trebalo da ti budes zvanicni fotograf festivala, jos pitas, naravno. A sto se tice fotografija, svidele su mi se, pa sam se zapitao da li ce se odjednom ispostaviti da imas i talenat za fotografiju.
ОдговориИзбриши