Imam
ogromno zadovoljstvo da najavim sledeće: za oko mesec dana iz štampe izlazi
moja poetika horora! To je doterana,
proširena, uglačana, ulepšana, dodatno razvijena doktorska teza koju sam, pod
naslovom "Istorijska poetika horor
žanra u anglo-američkoj književnosti" odbranio na Filološkom fakultetu u Beogradu 22.02.2012.
Knjigu
izdaje idealan izdavač za nju (a i za mene) – Orfelin iz Novog Sada,
pod uredništvom Milenka Bodirogića.
Ovde na blogu već godinama unazad hvalio sam njegova izdanja i Zlatnim Ghoulovima (TM) ih nagrađivao – npr.
BUNTOVNICI,
itd. – i ne sluteći tada da će se uskoro u tom sjajnom nizu kvalitetnih i
predivno estetski uobličenih i odštampanih knjiga naći i moj Magnum Opus. Ne –
neću da glumim skromnost: poetika
horora je ne samo najznačajnije nešto što sam do sada napisao, nego će, šta god da do kraha svog života budem još objavljivao, bez
ikakve sumnje biti u samom vrhu najznačajnijih mojih dela. To znači da će, jednog
dana kad umrem, ili me uhapse, pisati: "Dejan Ognjanović, autor poetikE horora,
danas je..."
O
knjizi, ukratko:
Poetika horora je studija koja definiše
horor kao književni žanr i objašnjava nastanak i razvoj njegove poetike od
gotskih romana 18. veka pa do bestselera s kraja 20. i početka 21. veka. U ovoj
knjizi prikazuju se ključne faze i akteri, i analiziraju najreprezentativnija
dela u kojima se ogledaju prelomne tačke u razvoju žanra: Rani gotik (Horas Volpol: Otrantski
zamak), Pozni gotik (Meri Šeli: Frankenštajn), Edgar Alan Po i horor priča,
Priča o duhovima ("Okretaj zavrtnja" Henrija Džejmsa), Viktorijanski neogotski roman (Drakula Brema Stokera), "Čudne priče" kosmičke strave ("Boja
izvan ovog svemira" H. F. Lavkrafta), Horor
kao bestseler (Isijavanje Stivena Kinga) i Savremene tendencije u hororu koje oličavaju Moderni gotik (Širli Džekson, Anđela Karter, Džojs Kerol Outs), Priča o duhovima (Robert Ajkman), Telesni horor (Klajv Barker), Psihološki horor (Robert Bloh, Tomas
Haris) i Kosmička strava (Tomas
Ligoti). Poetika horora prikazuje kontinuitet ali i neprestanu evoluciju
i sazrevanje ovog popularnog, provokativnog i inspirativnog žanra. Studija se sve vreme, a naročito u poznijim deonicama, koje se bave modernim hororom, bavi i dvosmernim vezama između književnosti i filma, a za definisanje žanra podjednako se oslanja na uvide teoretičara filma i književnosti, pa stoga može biti vredna i onima koje zanima žanr na filmu isto kao i u književnosti.
O autoru, ukratko:
Autor knjige je Dejan Ognjanović,
pisac, filmski i književni kritičar, esejista i prevodilac, a tekst je
zasnovan na doktorskom radu odbranjenom na Filološkom fakultetu u Beogradu.
Ognjanović je poznat kao autor dva romana: Naživo, 2003, i Zavodnik, 2014, dve
studije: Faustovski ekran: đavo na filmu, 2006, i U brdima, horori: srpski film
strave, 2007, i zbirke eseja Studija strave (2008), i kao
priređivač antologije najboljih priča H. F. Lavkrafta, Nekronomikon (2008; 2012).
Evo
odlomaka iz recenzija relevantnih
stručnjaka:
Ova iscrpna, promišljena i
celovita poetika horor žanra pokazuje njegov značaj za popularnu književnost, ali
i književnost uopšte. Veliki broj svežih i relevantnih zaključaka svog
istraživanja, sprovedenog s istinskom posvećenošću, ali i čvrstom naučnom
utemeljenošću, autor je izložio metodološki precizno, preglednim i jasnim
stilom.
- prof. dr Zoran Paunović -
Poetika horora predstavlja kapitalan rad
koji omogućava dublje razumevanje i ozbiljno, naučno zasnovano proučavanje ovog
slabo istraženog žanra u domaćoj teoriji.
- prof. dr Sava Damjanov –
Studija
koja je pred nama jedna od onih koje su hronično nedostajale srpskom čitaocu,
kako laiku tako i stručnjaku. Od jasnog problemskom određenja, preko dobre
sistematizacije i više nego korisnih terminoloških i pojmovnih određenja, a
kroz i uz ponovno isčitavanje reprezentativnih dela ovog žanra, autor nas vodi
do razumevanja kako njihove osobene estetske namere, tako i šireg društvenog,
kulturnog i istorijskog konteksta u kojem su nastajala, ali i u kojem se
poetika horora razvijala, menjala i osvajala.
- prof. dr Žolt Lazar
Što
se tiče izgleda i obima knjige, evo
nekih osnovnih podataka:
Broj
strana: 524
Format:
165 X 235mm
Povez:
polutvrdi, korice sa širokim klapnama, štampane i sa unutrašnje strane.
Papir:
90-gramski, bezdrvni, što bi trebalo da nam omogući kvalitetnu štampu. (Danas
se, i kod velikih izdavača, knjige štampaju na 60-gramskom, recikliranom,
voluminoznom papiru.)
Ilustracije:
crno-bele (fotografije, slike i crteži autora i dela koja se obrađuju)
Autor
naslovne strane i unutrašnjih ilustracija između svake glave + kompletan
grafički dizajn: Dragan Bibin
Izgled:
knjiga ima dominantno crnu prednju i zadnju koricu, a sa strane su ivice
listova poprskane crveno, pa to sve izgleda kao velika porodična BIBLIJA, što i
jeste prikladno – jer poetika horora
će biti važnija nego Biblija svakom ovdašnjem poštovaocu i proučavaocu horora.
Korica: iako je naslovnica
dominantno crna ona će biti štampana u punom koloru, u četiri prolaza, čime će
se postići intenzitet crne i njena dubina, a diskretni kolorni detalji, poput
tanke crvene linije koja odvaja naslov knjige od imena autora, samo će
doprineti tom utisku. Potom, na ovako odštampanu koricu dolazi još jedan prolaz
u UV laku kojim će biti istaknuta tekstura "lobanjica" u pozadini.
Kad pređeš vrhovima prstiju preko knjige moći ćeš taktilno da osetiš tu
teksturu, koja će biti vidljiva samo pod određenim uglom, u
zavisnosti kako svetlost pada na knjigu.
U
pogledu formata, knjiga je približno iste veličine kao NEKRONOMIKON, samo što
je za 1,5 cm šira (NEKRO = 15 cm, POETIKA = 16,5 cm).
Apsolutno najpovoljniji
način da ovu knjigu nabavite jeste – pretplatom! Pretplata traje od 11.
septembra do 11. oktobra. Pretplatna cena je 1.250 dinara i u nju je uračunata i dostava. Pretplatu možete
izvršiti na račun Orfelin izdavaštva 220-73108-85, sa naznakom Uplata za Poetiku. Posle uplate
pošaljite vaše podatke (ime i prezime, adresu i broj telefona) na e-mail: orfelinns@gmail.com. Puna prodajna cena
knjige biće negde oko 2.000 din. Kad
knjiga bude izašla, imaću jedan manji broj primeraka za one koji baš žele da
knjigu kupe od mene – po onoj ceni koja tada bude važila.
Kompletan
sadržaj izgleda ovako:
POETIKA HORORA
UVOD
DEFINISANJE OSNOVNIH POJMOVA I PROBLEMA
DEFINISANJE OSNOVNIH POJMOVA
Žanr,
estetska namera i "horizont očekivanja"
Romansa
Gotik
/ gotski roman
Horor
Istorijska
poetika
DEFINISANJE PROBLEMA
Horor
u teoriji na engleskom jeziku
Horor
u teoriji na srpskom jeziku
OD GOTIKA DO HORORA: NASTANAK ŽANRA
Rani gotik
Horas
Volpol: Otrantski zamak - kulturna
klima, intencija i recepcija
Otrantski zamak i retorika horora
Tekovine
ranog gotika
Pozni gotik
Meri
Šeli: Frankenštajn, ili Moderni Prometej
- kulturna klima, intencija i recepcija
Frankenštajn: estetski i idejni dometi
Frankenštajn i poetika horora
Tekovine
poznog gotika
Edgar Alan Po i horor priča
Teme
i motivi američkog gotika
Edgar
Alan Po i poetika kratke (horor) priče
Tematski
ciklusi Poovog opusa
Mrtva draga
"Đavo perverznosti"
Kosmička strava
Tekovine Poove poetike
horora
KLASIČNA DELA HORORA
Priča o duhovima
Mesto
natprirodnog u poetici Henrija Džejmsa
"Okretaj
zavrtnja": intencija i recepcija
"Okretaj
zavrtnja": estetski i idejni dometi
Tekovine
priče o duhovima
Viktorijanski neogotski roman
Motiv vampira u
književnosti pre Drakule
Drakula Brema Stokera: intencija i recepcija
Drakula: estetski i idejni dometi
Tekovine
Drakule i neo-gotskog romana
"Čudne priče" kosmičke strave
Lavkraftova
poetika fantastike i horora
Lavkraftov
odnos prema nauci i fantastici
Lavkraft i tradicija horora:
uticaji i razlike
Lavkraftov stil
Recepcija Lavkraftove
poetike
"Boja
izvan ovog svemira": estetski i idejni dometi
Tekovine
Lavkraftove poetike
MODERNA HOROR KNJIŽEVNOST
Horor kao bestseler
Stiven King i poetika
horora
Stiven
King i horor tradicija
Poetika
horora Stivena Kinga
Vidovitost kao moderni horor bestseler roman
Tekovine poetike horora
Stivena Kinga
Savremene tendencije u hororu
Moderni gotik: Širli
Džekson, Anđela Karter, Džojs Kerol Outs
Psihološki horor: Robert
Bloh, Tomas Haris
Priča o duhovima: Robert
Ajkman
Telesni horor: Klajv Barker
Kosmička strava: Tomas
Ligoti
ZAKLJUČAK
DodaCI
Hronologija
horora
BIBLIOGRAFIJA
INDEKS KLJUČNIH IMENA
SUMMARY
O AUTORU
A
evo, da se na kraju podsetimo kako je moja odbrana doktorata o POETICI HORORA
izgledala pre 2,5 godine u ovoj jezgrovitoj, ali rečitoj reportaži:
Izgleda fenomenalno! Čestitke.
ОдговориИзбришиJako lijepo izgleda, svaka čast!
ОдговориИзбришиStigla je poetika - dominira u delu rezervisanim za Yu nebletristička dela moje skromne Yu biblioteke pored Tarasa Kermauenera, V. Despotova, kontroverzi Branka Petranovića, tvog recenzenta Save Damjanova, J. Aćina, Igora Mandića, R. Konstantinovića, J. Hristića, itd, itd :D
ОдговориИзбришиUpravo su mi drugari poklonili "Poetiku" za Novu godinu :-)
ОдговориИзбришиe, to su PRAVI drugari!
ОдговориИзбриши"Poetika Horora" je u *najužem* izboru za nagradu "Nikola Milošević", priznanje Radio Beograda 2 za najbolje delo u oblasti teorije književnosti i umetnosti, estetike i filozofije objavljeno u protekloj godini. Osim mene u najužem izboru je još par naslova (ne znam kojih). Danas je o tome pričao profesor Milo Lompar, predsednik žirija, na RB2 u emisiji "U prvih pet" Sanje Milić. Obznana nagrade je 27.01.
ОдговориИзбришиЧеститам!
ОдговориИзбришиНадам се да ћу још једном да честитам након проглашења победника :)
Nosim se mislju da procitam Otrantski zamak, aspiracije su sto je to gotsko prvence i naslov mu je nekako ukusan, misteriozan.
ОдговориИзбришиDa li ce me taj roman uspavati cekajuci na mahove neku misterioznu scenu ili delo ima "tezinu"?
uspavaće te! zaobiđi! težina je za proučavaoce, ne za obične čitaoce.
ОдговориИзбришиDejane, prošlo je neko vrijeme otkako sam pročitala Poetiku horora. Dakle, prvobitno ushićenje je prošlo, tako da mogu "objektivno" da prenesem svoje utiske, mada sigurna sam da tebe moje analize ne interesuju, ali svejedno ću ti reći. E sad, da bih mogla tebe da kritikujem, morali bismo biti barem na istom obrazovnom nivou, ali eto ovo je Poetika horora iz moje vizure kao tvog fana, odnosno fana onoga čime se ti baviš! Kao prvo, duguješ mi bijelu ljetnu Victoria's Secret majicu, veže se oko vrata, pošto sam sigurna da tebe ti detalji interesuju, imajuću na umu onu situaciju u vezi sa džemperom i njegovim zakopčavanjem. Naime, knjigu sam držala u krilu dok sam putovala i valjda sam je nesvjesno čvrsto prigrlila i odjednom, sklanjam knjigu, kad tamo na platnu tragovi crvene boje od oboda stranica! U medjuvremenu, majica se uspješno oprala, tako da 'ajde, to ću ti oprostiti. Zaključak: 1. Od Poetike horora se ne možeš odvojiti; 2. Ostavlja trag, kako u pamćenju, tako i onaj "fizički". Ok, 'ajmo sad ispočetka. Poetika horora. Ljubav na prvi pogled! Dakle, od trenutka kad knjigu uzmeš u ruke. Tamne korice, ornamenti u obliku lobanjica, crveni obodi stranica - dakle, crveno i crno, eros i tanatos, jin i jang, simbolično kao što to i poetika horora predstavlja: paradoks! Zašto se "uživa" u neprijatnim osjećanjima poput straha? To sam se pitala odmah na početku, iako znam šta moderna psihologija kaže na tu temu, a onda si ti to lijepo objasnio, čini mi se u zaključku.otvorite knjigu, a tamo: blago! Sve sam rubin do rubina i dijamant do dijamanta, pa ne znaš gdje prvo da pogledaš, šta prvo da pročitaš, a najbolje je ipak početi od početka. Ovdje je sve do detalja hronološki objašnjeno, što bismo mi uBosni rekli - od Kulina bana pa do današnjih dana, uz obimne reference i bibliografiju, zaista zadivljujuće! Poetika predstavlja jedan sveobuhvatan osvrt na horor kao žanr, od njegovog samog začetka pa do oblika kakav je otjelotvoren danas. Zaista jedan prije svega, predan rad autora, koji na elokventan akademski način razrješava sve dileme u vezi sa hororom kao književnim žanrom, jer on to i jeste. To si i dokazao! Svaka čast! Sve pohvale! Fascinantno! Fascinantno! FASCINANTNO! Znam koliko mrziš capsLk! Zadivljujuće i do najsitnijih detalja objašnjena djela istaknutih horor pisaca. Najljepše analize: Okretaj zavrtnja, Drakula, Isijavanje (ako bih baš morala neke da izdvojim). Zanimljivo je pomenuti poglavlja. Osim što se mogu čitati i zasebno, interesantno su oslikana! Opet moćna simbolika: rekla bih da se radi o uvijenoj plahti, odnosno nečemu što liči na uže ili konopac. Dakle, što se mene tiče, uže se tumači dvojako: dakle, ne pojavljuje se nigdje nikakav čvor, što znači, autor je to sve do detalja razrješio, više nema misterije, do te mjere da je i sam konopac počeo da odvrće, otuda mi liči na plahtu. Ako uzmemo da je konopac simbol vezivanja, onda možemo reći da će ova knjiga da vas osvoji i "veže" za ovaj žanr do kraja života. I oni koji možda osjećaju odbojnost prema ovom žanru, smatraće ovu knjigu , ako ništa drugo, a onda barem dopadljivom! Posebno mi se svidjaju oni hronološki poredani podaci o hororu, od samog njegovog nastanka, pa do danas. Sve u svemu, kažu da savršenstvo ne postoji, e pa kod Ognjanovića postoji! Uostalom kupite knjigu, pa ćete se uvjeriti! Sve pohvale, nijedno 'zašto', uživala sam istinski!
ОдговориИзбришиhvala, zlato, na ovoj sitnoj knjizi! drago mi je što, izgleda, ostavljam trajnije tragove od onih na majicama!
ОдговориИзбришиKad ce da bude neko novo izdanje ove knjige,dosadilo mi da citam tudje komentare?
Избришиhvala
trebalo je ove godine, ali zbog tehničkih i finansijskih razloga, prebačena za iduću godinu. da smo živi i zdravi, 2. izdanje biće tokom 2022.
Избриши