**(*)
3-
U okviru akcije priprema za dugočekanog četvrtog LUDOG
MAKSA (koji premijeru, čak i u Srbiji, ima 14. maja) odlučio sam da repriziram
opštepopljuvani i mnogoignorisani III deo. Uostalom, njega sam do juče gledao
samo jednom, ili maksimalno dvaput u životu. Osim toga, prva dva sam gledao više
puta, i oba nedavno: MM1 sam baš prošle godine reprizirao, a drugi sam (po ko
zna koji put) gledao septembra 2011. u Beču, u njihovoj Kinoteci, na
super-restaurisanoj 35mm kopiji.
Prvi
i drugi su, naravno, superiorni, vrhunski, antologijski u svojim žanrovima (pre
svega akcionom, ali ne zaboravimo i pametan SF, naročito u I delu). O Mad
Maxu sam svojevremeno napisao (ovde):
"Retko opipljiv mrak, pretnja realnog nasilja, mega-paranoja,
bezizlaznost, beznađe, jeziviji film od većine horora – čak je i katarza na
kraju gorka, skrnava, ali ipak dobrodošla. Baš baš žestok film, prva
liga."
Isto
ovo moglo bi se reći i o prvom TERMINATORU. A njega pominjem zato što je
održiva paralela između prva dva T i prva dva MM filma: u oba slučaja, prvi je
mračniji, žešći, crnji, gotovo do nivoa sveprožimajuće zastrašujućeg horora,
dok drugi deo (u oba slučaja) donosi više akcije, vedrine, lepršavosti i
optimizma (i dece: tj. klinačkog sajd-kika!). Iz istih razloga, mnogi gledaoci
preferenciju daju 2. delu obe franšize. Što se mene tiče, MM1= 5-, MM2=4+ dok, u pogledu Kameronovih SF akcijaša, stanje stoji ovako: T1= 5, T2= 4+.
Posle
ovako žestokog početka, razumljivo je zašto je treći MM bio doživljen kao
razočarenje: u poređenju sa prva dva, on zaista donosi skoro neshvatljiv pad i
ne može se opisati drugačije nego kao promašaj.
Istina, to je promašaj koji i dalje ima zanimljivih ideja i scena i koji
zaslužuje bar malo ljubavi i razumevanja. Evo nekih impresija sa najnovijeg
gledanja MM3.
1)
Lost me at HELLO sa jebenom pesmom jebene Tine
Tarner tokom najavne špice! Come ON! Mrzim takva pop sranja i tokom
odjavnih, ali na najavnoj je to stvarno promašeno; tim pre što se radi o nekoj
neupečatljivoj pjesmici čak i za njene (meni savršeno nezanimljive) standarde.
2) Naš Maksa je u ovom
filmu previše ponižen i srozan: ne radi se bre to sa junakom! Prvo ga kao
debila izradi onaj zubati aeroplanac na samom početku i otme mu kočiju i
kamile. OK, to nam je kao potrebno da se pokrene zaplet, nismo umeli drugačije,
pa i da nekako progutamo.
Ali tome nije tu kraj, jer posle toga gledamo: a)
Maksa sa debilnom so-1980s čupavom "frizurom"
a la proto-Braveheart; b) kako ga bacaju u svinjac da lopata govna; c) kad
ga proteraju u pustinju, na glavu mu metnu karikaturalnu glavu nekakve lutke,
eto tako, zajebancije radi; d) a onda ga film nemilosrdno baca među nekakvu dečurliju koja kao da su zalutala iz
australijskog mutanta između PLAVE LAGUNE i GOSPODARA MUVA!
I tu se naš Maks (kao lik),
a i čitav MADMAX3 (film), definitivno surva u provaliju promašenosti, loše
računice, besmisla i budalaštine, i ne oporavi se sve do kraja, čak ni tokom
obligatorne masovne scene jurnjave po pustinji.
3) Tina Tarner nije kriva
za pad ovog filma samo zbog svoje bljuzgave "muzike"; podjednako je
kriva i kao "glumica". Njena pojava još i đene-đene, može da prođe u
tom kostimu i s tom njuškom, dok stoji i ćuti (iako je tu njeno umjetničko ime
- "Tetkica"! Jao, iz'em ti ime za glavnog Zlikovca u filmu!): avaj,
čim zine, to BOLI. To para ušesa! Njen glas, "gluma", a naročito ono
što naš narod zove "delivery"
(izgovaranje dijaloga) naprosto je užasno: ona toliko frflja i zbrzava da je
neshvatljivo kako je nešto tako bedno i smandrljano i jedva-razumljivo (hvala
engleskim titlovima!) završilo u finalnom filmu! Očigledno, nije je dovoljno
mlatio taj njen muž-tabadžija. Ili je s tim počeo tek posle ove njene
"uloge"?
4) Akcije je nedovoljno:
treba da prođe pola sata do prvog jakog set-pisa, sa Master-Blasterom, u
Tanderdomu, a posle njega trpimo još skoro sat vremena koještarija do završnog
lomatanja. I to je SVE. Malo, brate, malo...
5) Loše je sve što je
vezano za ovu decu; njima, prosto, nije mesto u ovom filmu. Ili Maksu sa njima.
Sve je tu fejk. Fejk je njihov backstory (srušio se avion u pustinju, oni
preživeli u maloj oazi), fejk je njihova mitologija o pilotu koji će se vratiti
da ih povede kući, fejk je njihov odurno izveštačeni način novogovora, a
naročito je madrfaking FEJK dugačka naracija njihovog mita koju Maksu dečica
insceniraju. Fejk je njihova psihologija: oni su nešto kao dobroćudnija verzija
"Izgubljenih dečaka" (NE Šumaherovih, nego iz PETRA PANA!),
benevolentni, nimalo divlji – u tom i takvom okruženju. Prc! Ma šta mi reče! Čitali
smo / gledali smo GOSPODARA MUVA!
6) Pored toga što ovaj film
kao da ne razume svog naslovnog junaka i praktično ga izdaje (sa svim tim
nepotrebnim ponižavanjem i bacanjem u obdanište), još gore je što film kao da
ne razume ni ono što je prva dva dela učinilo uspešnim, a to je SVETA
JEDNOSTAVNOST scenarija. Da se podsetimo.
MM1: Maks se zameri psiho-bajkerima.
Bajkeri mu prate i najzad ubiju ženu i dete. Maks im se osveti. Kraj.
MM2: Maks dođe u naseobinu Dobrica
koje opsedaju Zlikovci koji bi da im uzmu gorivo. Maks im pomaže da prebace
gorivo i sebe na bezbedno, usput se makljajući i lomatajući po autoputu sa
zlikovcima. Uspeju. Kraj.
A onda, posle svega toga,
dođe nam
MM3: Maksu ukradu kamile.
Maks ih traži. Dođe u Bartertaun, postapokaliptičnu verziju vestern gradića
kojim vlada em žena, em crnkinja
(napredno, bre, liberalno to postapokaliptično društvo!). Angažuju ga da ubije
Blastera. Kad to, manje-više učini (ne baš on, ali pomogne, donekle), proteraju
ga. U pustinji nađe naseobinu dečice. Dečica krišom odu u Bartertaun (za koji
dotad nisu znala). On ide za njima da ih vrati. Pa onda krene jurnjava oko
Mastera (patuljak koji jedini zna sa mašinerijom koja celom mestu daje struju
iz svinjskih govana, tj. metana!). Pa beže s njim kroz pustinju vozom.
Pa beže
avionom. Pa odvede decu u srušeni i pust Sidnej, u njihov "dom"... Pa
jeeebote, šta je ovde glavni konflikt? Scenario skače tamo-vamo kao borci u
Tanderdomu na elastičnim kaiševima – ide kao jo-jo, bez ikakvog cilja i pravca.
Nigde ideje vodilje, glavne teme, ničega, nego kao da je nastao po principu
zvanom "inventing as we go
along". Da je barem bio "inventive" pa da mu oprostim, ali ovo...
7) Kraj je bezvezan u
svakom smislu. Akcija je deža vi rimejk MM2, ali na njenom kraju umesto
finalnog okršaja imamo – Tinu Tarner koja ima Maksa pod svojim nogama, ali
posle sveg tog jurcanja i gutanja prašine, kad ga ima u šaci, samo se iskezi i
kaže nešto u stilu: "Jao, Makse, ludi smo kolko smo blesavi, hi hi hi!"
I ostavi ga tu, pusti ga na miru i ode nazad u svoju rupu gde više niko ne zna
šta da radi sa svinjskim govnima i gde će svi ostatak života morati da noću
bdiju nad svećama (mada je pitanje odakle im i to: malo nešto pčela videh u toj
pustinji...).
Kao da to nije dovoljno
bzvz, imamo i hepi end sa dečicom, koja u srušenom (i ozračenom!) Sidneju nađu
svoj stari/novi dom.
Ali NE, ni to nije sve, jer
devojčica Savana (sa nezahvalnom ulogom da izbljuje bar 90% svih kretenskih
monologa u filmu) ima da nam film okonča ovom newspeak tiradom:
"Time counts and keeps countin', and we knows
now finding the trick of what's been and lost ain't no easy ride. But that's
our trek, we gotta' travel it. And there ain't nobody knows where it's gonna'
lead. Still in all, every night we does the tell, so that we 'member who we was
and where we came from... but most of all we 'members the man that finded us,
him that came the salvage. And we lights the city, not just for him, but for
all of them that are still out there. 'Cause we knows there come a night, when
they sees the distant light, and they'll be comin' home."
Pa molim vas! Jesam li ja neki nadžak-nečovek, ili stvarno postoji neko ko ovo sranje može da svari i kaže, pa OK, nije loše, simpatično je?!
Hepiend! Naročito kad Tetkica Tina opet zapeva.
Ovog puta HIT: "Ne treba nam još
jedan heroj!"
I posle se još neko čudi što je ovo opšteomražen
film?
Ipak, da ne budem skroz u duhu negativnosti, rekoh
već da ima ovde i pozitivnih stvari.
1) Mel je vintage
Mel, čak i sa fizurom nekog 1980s metalca; jes' da mu scenario ne da bogzna
šta cool da kaže ili uradi ovde, ipak ga je lepo gledati u ovoj ulozi. Isto kao
Fredija u Freddy's Dead: film je uglavnom sranje, al jbg, ipak je to
Fredi.
2) Fotografija je izvanredna, i to ne samo u
predelima koje svaka šuša ume da uslika turistički lepo (pustinja, oaza) nego
pre svega u tom svinjcu i sranju, koje je savršeno osvetljeno i uslikano tako
da bude jasno i pregledno (a istovremeno gotski mračno) i ne onoliko mučno i tegobno
koliko bi u neukim rukama nekog manjeg umetnika od Dina Semlera (MM2, APOKALIPTO…).
3) Scenografija, kostimi i sve vezano za dizajn i
šminku je prva liga, imaginativno i inovativno i deluje živo, nošeno, smisleno,
a ne kao na kineskom buvljaku zbudženi sirotinjski frikšou parti (kao u maltene
svakom drugom PostAp filmu ikad snimljenom).
4) Master-Blaster je simpatična zamisao, i
konceptualno, i vizuelno.
5) Čak i pomalo poludupasta jurnjava frik-vozilima
po pustinji bolja je od nikakve: ne može baš svaka da bude kao ona u MM2, a ova
ovde je ionako samo 2nd best
ever od te sorte…
Eto, toliko o nesrećnom III delu
(kojeg, zapravo, i nije celog Miler režirao, nego samo scene akcije, a ostatak
neki TV odradek). Četvrti obećava povratak duhu prva dva dela i svetoj
jednostavnosti – dva sata jedne neprekinute jurnjave, manje-više. Stoga mislim
da je realno očekivati da najzad dam jednu jaku
četvorku, u najgorem, ako ne i malo više od toga… Videćemo, za koji dan…