**
2+
Ovo je tokom 4/5 svog
trajanja zapravo sasvim OK triler otmice: ženica se nađe u atomskom skloništu
nekog debelog sumnjivca (Džon Gudmen, dobar kao preteći tip) koji tvrdi da se
neko neimenovano čudo – opšta zaraza, apokalipsa, šta li – desilo nakon što joj
se ovaj nabio u kola i zanesvestio je, i da je sad u njihovom zajedničkom
interesu da tu čame ispod zemlje i čekaju, ko zna koliko, da sranje prođe.
Srećom, on ima zalihe – celog života spremao se za ovo...
Ona, naravno, sumnja u
njegovu priču, i ostatak filma se sastoji u njenim pokušajima da pobegne. Ona
bi napolje, on joj ne da (ako otvori vrata, prodreće zaraza iz spoljašnjeg
sveta), nastaju igre mačke i miša, naročito kad se tu pojavi još jedan (nešto
mlađi i mršaviji) mačak, pomoćnik debeljka, koji mu skroz veruje, dok ženica ne
počne i kod ovoga da seje seme sumnje...
I tako, kažem, 4/5 filma gledamo
njihovo nadmudrivanje, koje samo po sebi nije sasvim nezanimljivo, a na samom
kraju, u zadnjih 15-ak minuta „otkrijemo“ suprajz tvist, odnosno razlog zašto
se u naslovu potencira adresa koju niko u filmu uopšte i ne izgovori, a teško i
da je to stvarno adresa ove farme u zabiti ispod koje se sve dešava!
A onda (SPOJLER!) vidimo da „adresa“ nije
slučajna, kao što nije slučajno što je i ovo producirao J. J. ABRAMS, i da je
ovo u stvari nekakav bezveznjački polunastavak iliti side-story ionako tupavog
SF horor FFF-a Cloverfield (baci
pogled na rivju!), pa stoga dobijemo nešto smandrljane, zbrzane „monster“
akcije koja je toliko prećerana sa ženskinim superherojisanjem da te
kaskadersko-pirotehničke egzibicije u minut do 12 ubijaju i poslednji tračak
kvazirealizma iz dotadašnje „studije karaktera“ i „psiho“-triler-horora.
Sve je to nalepljeno kao
sise na proverbijalno pile, ali narod danas voli da bude „iznenađen“, čak i
onda kad im se to radi ovako mehanički i besmisleno, i šta sad tu možemo mi,
dinosaurusi iz doba jure, navikli na zaokružene i smislene priče. WOW, DUDE,
DIDN'T SEE THAT COMING! Film o globalnoj vanzemaljskoj pošasti koji se 4/5 trajanja dešava u rupi duboko pod zemljom gde jedno ženče ima da se preganja s debelim psihom, a o vanzemaljcima ni pomena!
U idejnom pogledu je
kretenski što film, na kraju, zapravo daje za pravo ludaku: uvek je glupo kad psiho
ispadne u pravu (osim ako to, nekako, nije svesna poenta filma, kao npr. u
Romerovoj NOĆI ŽIVIH MRTVACA --- što ovde nije slučaj), a ovaj ovde jeste, jer ovaj
HADERSFILD nam pokazuje da su frikovi što kopaju tunele i atomska skloništa
ispod svojih farmi i natrpavaju ih konzervama zapravo tračak zdravog razuma i
evolutivni predvodnici, oni koji će da iznova nasele Zemlju kad mi, glupani sa
površine, budemo istrebljeni od strane čudovišta iz svemira.
Pored toga, feminista u
meni bi imao šta da kaže i o muškošovinističkoj fetišizaciji još jedne ženice u
beloj majici sa bratelama, o eksploataciji maštarija da se jedna takva drži kao
robinja Izaura u svom sopstvenom podrumu i uopšte o muškom gejzu kojem je inače
simpatična meri Elizabet Vinsted ovde sve vreme podvrgnuta (a što nije anulirano
ni kada na kraju ona postane nova Ripli, iako se ne skida u gaćice).
U dramaturško-strukturalnom
pogledu, debilno je praviti film koji u zadnjih 15 minuta tako dramatično menja
žanr za 180 stepeni i maltene baca u kantu ono što je prethodilo: na pola filma
to još i može da ima smisla, ako se izvede s veštinom i duhom (kao u FROM DUSK
TILL DAWN), ali pred sam samcit kraj? Čemu, zašto? Samo zbog tog jeftinog suprajz
efekta? „Aha, OVO niste očekivali!“ GOTCHA, BABE!
Šta je sledeće? Luckasta romantična
komedija o radnicima neke TV stanice iz 1970-ih u kojoj 5 minuta pred kraj
otkrijemo da je sve to zapravo bio prikvel ZORE MRTVACA?
Arty SF drama o čoveku koji
pluta svemirom u svojoj kapsuli i meditira nad smislom univerzuma i izgubljenom
draganom, što se u zadnjih 15 minuta ispostavi kao spin-off ALIENA?
Gorkoslatka crnohumorna
drama o mladom bračnom paru koji živi u Bramford zgradi (gde se dešava Rozmarina beba) koji samo usput, u
liftu, jednom susretnu Rozmari?
DRAKULA ispričan iz ugla
seljaka u transilvanijskoj krčmi koji Džonatana Harkera odvraćaju od puta u
zamak, pre nego što se vrate svojim uobičajenim sitnim seljačkim razmiricama i
ogovaranjima?
Dosadni krimi triler za
koji tek na kraju otkrijemo da ima neke usiljene veze sa Lament konfiguracijom
i Pinhedom? (Hej, čekaj, ovo smo već videli, nekoliko puta, u „nastavcima“ HELLRAISERA!)
I možete se ovako igrati, u
ovom stilu, i zamišljati slične spin-offove – i biće vam zabavnije nego
gledanje ovog KLOVERFILDOVOG zbogomka.
upravo je izašo 3. deo, pa da se podsetimo prva dva.
ОдговориИзбриши