U
okviru akcije „Najbolji filmovi 21.
veka“ rešio sam da, pre nego što izbacim svoju mega-listu naj-filmova iz
ovog veka, prvo istaknem REDITELJE koji su u poslednjih 15 godina proizveli
značajne filmove, i od kojih uglavnom i dalje možemo očekivati dobre stvari.
Spisak sam podelio u dva dela.
U prvom su oni koji su
svoje najznačajnije filmove proizveli u 20. veku, i mada su tanke šanse da će u
ovom proizvesti neko remek-delo na nivou onoga što su radili ranije, ipak u
većini njih još postoji pomena vredna žeravica i dovoljno nade da se od njih
još mogu očekivati velike i vredne stvari. Ukratko, iako su već zrele čiče, a
poneki i dede, ovi dole su su reditelji koji i dan-danas nisu SAMO biološki
živi, na aparatima za održavanje (kao što su to Karpenter, Kronenberg, Romero,
Arđento i slični kreativni mrtvaci), nego su još uvek živi i kao AUTORI, i od
njih se još s dobrim razlozima možemo nadati da izađu na megdan mlađariji i
pokažu im KAKO SE TO RADI.
U drugom delu će biti izlistani
oni koji su debitovali, ili barem svoje najvrednije filmove napravili u 21.
veku.
1) I DALJE
POTENTNI AUTORI IZ 20. VEKA
Paul
Verhoeven
Veliki genije filma u ovom
veku nas je poslednji put častio još pre 10 godina (!!!) sa vrlo dobrim filmom ZWARTBOEK
– ali, po svemu sudeći, njegov najnoviji (i meni najočekivaniji film godine) ELLE predstavlja povratak u velikom
stilu jednog od najsvežijih i najsmelijih i najluđih reditelja ikada za kojega
sam, inače, svojevremeno kazao ono što i danas potpisujem: „Svaki film koji
postoji ili se najavljuje da bi mogao postojati bio bi znatno bolji kad bi ga
Verhoven režirao!“
William
Friedkin
Taman kad smo pomislili da
je zreo za penziju (mene nije impresionirao opšteobožavani BUG!) žestoki dekica
nam se vratio sa KILLER JOE
kojim je pokazao da smo požurili s tim i da u ovog starca još ima udarca.
David Lynch
Prošlo je 15 godina od
odličnog Mulholland
Drive; nije me kupio INLAND EMPIRE, ali zahvaljujući velikom
kreditu koji je stekao filmovima iz prošlog veka (plus sa BULEVAROM ZVEZDA) ja
mu s velikim nestrpljenjem i razumno-velikim očekivanjima brojim dane do
najnovijih epizoda TWIN PEAKSa koje kreću dogodine.
Michael
Haneke
Voleli ga ili mrzeli, ali
Haneke kao malo ko ume da inscenira neprijatnu, sumornu, mračnu, morbidnu, pa
vala i jezivu i napetu scenu. Nekrunisani majstor horora i horor-drame ne
pokazuje znake posustajanja: setite se one genijalne (i prekratke) horor scene
iz filma LJUBAV!
Najnoviji film mu se zove HEPI END!
Takashi Miike
Miike snima ko lud,
neumereno mnogo i neumereno dugačke filmove, i mada odavno nije snimio ništa za
antologiju, s vremena na vreme uspeva da prebaci prosek i pruži još poneki BIP
na relativnom fletlajnu njegovog novijeg opusa.
Sion Sono
Hit & Miss, ali sa
većim % pogodaka (pa čak i zabavnijih promašaja) od Miikea; plus, od njega je smeliji
i luđi i intimniji i dublji. Od novijih mu filmova, najviše užitka pružio mi je
COLD
FISH.
Werner Herzog
Teško da iko može da snimi još dva takva igrana filma u karijeri kao što su AGIRE ili PATULJCI... ali neko
sumanuto ludilo poput BAD
LIEUTENANTA 2 nije nemoguće. Velike stvari od njega na polju dokumentaraca
su znatno verovatnije od igrenjaka.
Lars von
Trier
Ludi genije, pozer i
pacijent ume da smori (MELANHOLIJA, NIMFOMANKA) ali i da prijatno iznenadi (ANTICHRIST).
Upravo sprema film o serijskom ubici. Horor? Manje bitno. Biće to film Larsa
fon Trira. O serijskom ubici! Jedva čekam.
N.W. Refn
Uobraženi genije može da ugnjavi
(DRIVE) ili oduševi (VALHALA),
a ponekad i oboje u istom filmu – kao nedavno u NEON
DEMON! Mlad je, besan, boli ga patka, filmofil je, voli dobre
filmove a ponekad ih čak i sam pravi!
Shinya
Tsukamoto
Od svih modernih japanskih
reditelja ima najbolji track record, odnosno nema nijedan promašaj. Dosledan,
konzistentan, uvek svoj i uvek lud; šteta samo što je toliko van mejnstrima da
radi u gerilskim uslovima, i sve teže, sve ređe. Njegov poslednji film (FIRES
ON THE PLAIN rimejk) izašao je još pre dve godine, ali ga još nigde na netu
nema!
Agusti Villaronga
Naš omiljeni gej mračnjak
malko je posustao – CRNI
LEBAC je bio okej, a najnoviji mu, nedavno procureli (ali još ne
vidim titlove), KRALJ HAVANE,
najmanje liči na ono što od njega volimo i očekujemo. Ipak, sa tim minulim
radom on i dalje ima šta da pokaže, pitanje je samo da li će mu se dati
prilika.
Tom Tykwer
Ovaj je skroz nepredvidiv,
nema prepoznatljivu tematiku ili žanr, čas radi ovo, čas ono, ali kad uradi
nešto kako valja – to stvarno treba videti! Recimo, poslednji baš dobar bio mu
je nedovoljno hvaljeni INTERNATIONAL. Pomalo
skrajnut, Tikver ima asove u svojim rukavima i ko zna šta još ima da nam pruži.
Uprkos svemu,
za penziju još nisu ni sledeći:
Brian de
Palma
Quentin
Tarantino
Stuart Gordon
George Miller
Ulrich Seidl
Darren
Aronofsky
Guillermo del
Toro
Guy Maddin
Danny Boyle
+
Nažalost, prevremeno „penzionisani“ A. Balabanov napustio nas je u cvetu
autorske zrelosti; ipak, zaslužuje da bude pomenut ovde zajedno sa onima koji
su dosadašnjem filmskom 21. veku dali itekako snažan i prepoznatljiv pečat.
+
Ima, naravno, još puno
dobrih reditelja koji su živi i vredni. Možda naprave ponešto okej, mada su
šanse manje nego kod gorenavedenih, ali ajde, recimo da nešto malo (teoretske) nade
još ima i za imena kao što su
FRANK HENENLOTTER
PUPI AVATI
RIDLEY SCOTT
MICHELE SOAVI
ALEJANDRO JODOROWSKY
…
---U IDUĆEM
NASTAVKU: NEKI NOVI KLINCI ---