субота, 30. март 2024.

Objavljen je novi dvobroj časopisa ATHANATIK


 

Obznanio sam na ovom blogu pre oko godinu dana da je u Crnoj Gori izašao regionalni mega-časopis (veliki format, na 300-ak strana) posvećen svim oblicima FANTASTIKE, pa time, nešto malo, skromno, i HORORU.

Časopis se zove ATHANATIK (naslov koji mene uvek neodoljivo tera da pevušim: ATHA-THANATIK, ATHA-THANATIK, ATHA-THANATIK, INTER-GALACTIC…). U njegovom prvom broju bio je objavljen moj stručni rad, „Problemi poetike Stivena Kinga“.

Šta je sve još bilo u njemu – a bilo je svašta zanimljivo – čitajte OVDE.

E, a baš ovih dana iz štampe je izašao i drugi broj i, suprajz, i u njemu imate jedan moj stručni rad: do sada je bio objavljen u Hrvatskoj, u jednom akademskom zborniku, ali u Srbiji još nije. Naslov mu je STRAVA ILI UŽAS: LAŽNA DILEMA?

O čemu je taj rad? Evo, ukratko. 

Sažetak:

Učestala distinkcija u horor književnosti neretko predstavlja stravu (eng. terror) i užas (eng. horror) kao različite žanrove. Ona je utemeljena je na određenju strave i užasa kao dve nepomirljive suprotnosti kod spisateljice gotskih romana En Redklif, u eseju „O natprirodnom u poeziji“, prema kojem strava „uvećava dušu i budi joj odlike sve do najvišeg nivoa života“, dok ih užas „sužava, smrzava i gotovo uništava.“ Suprotstavljene „krajnosti“ strave i užasa sažeto su prikazane kroz tabelu čija analiza implicira čitav niz izvedenih dihotomija. Rad problematizuje ove dihotomije ukazujući na specifičnost umetničkim delom potaknute emocije koju je filozof Noel Kerol nazvao „umetnička strava“, a naročito se oslanja na integracionističko određenje emocije koju Džulijan Hanič naziva „Angst-Lust”, ili prijatni strah. Razvijajući Haničevo određenje, rad postavlja hipotezu da je poetika horor žanra zasnovana na izazivanju emocije prijatnog straha kroz stalnu tenziju između strave i užasa, sugestije i pokazivanja. Dokazi da se radi o jednoj emociji širokog dijapazona nalaze se u primerima iz klasičnih priča E. A. Poa i M. R. Džejmsa. Rad pokazuje da ne postoji inherentna vrednosna pretpostavka sadržana u jednoj ili drugoj krajnosti prijatnog straha i da su vrhunski umetnici strave i užasa sa podjednakim umećem baratali i jednim i drugim oblikom horora.

 

Ključne reči: strava, užas, žanr, „art-horror“, „Angst-Lust”

 

A sada, da vidimo šta još ima u novom broju. Prenosim vest sa ART-ANIME (najboljeg i najpouzdanijeg domaćeg sajta o fantastici), koji pak prenosi delove iz crnogorskih medija.

 

Objavljen je novi dvobroj časopisa ATHANATIK

 

Nakon što je prošle godine ugledao svetlost dana, pre nekoliko dana iz štampe je izašao drugi dvobroj Athanatika, prvog časopisa za fantastiku u književnosti i umetnosti u Crnoj Gori – javljaju Vijesti.me.

 

„Athanatik je već postao prepoznatljiv časopis u Crnoj Gori i regionu koji privlači pažnju velikog broja čitalaca i kulturnih centara spremnih da promovišu našu publikaciju. Drago mi je što smo nakon predstavljanja prvog broja dobili poverenje eminentnih autora i teoretičara žanra fantastike, čemu svedoči drugi broj Athanatika, koji smo obogatili novim sadržajem. Zahvaljujući radu Vasilija Savovića, koji je analizirao upliv epske fantastike u popularnu muziku, otvorili smo prostor za novi segment časopisa koji smo nazvali Epska muzika“, kazala je za Vijesti dr Marijana Terić, glavna i odgovorna urednica časopisa, ali i glavni krivac što je Crna Gora „prvi put dobila ključeve podzemnih dvorana fantastike“ odakle je lakše „posmatrati svet satkan od snova“.

 

Prema njenim rečima, drugim brojem luksuznog časopisa, potvrdili su da je fantastička književnost u Crnoj Gori dobila na značaju, kao i da je sve više onih koje ova vrsta literarnog stvaralaštva privlači.

 

„Posebno me raduje činjenica što smo pomerili granice naše zemlje i povezali se sa najvećim majstorima ove vrste umetnosti u svetu. Izdvojila bih radove Villijama Simpsona iz Holivuda, Endrjua Skota iz Španije, Fione Sampson iz Ujedinjenog Kraljevstva, ilustracije engleskog strip velikana Dejva Mekina, koji je ilustrovao naslovnice knjiga Reja Bredberija. Ne umanjujemo značaj autora i strip umetnika sa naših prostora, ali zahvaljujući pomenutim velikanima, fantastika Crne Gore dobija međunarodni značaj u svetu“, istakla je Terić.

 

Časopis je sastavljen iz više segmenata: Proza, Poezija, Iz ugla nauke i kritike, Prevodi, Intervjui, Likovna umjetnost, Strip, Epska muzika, Filmska kritika i In memoriam.

 

Stranice Athanatika, „časopisa koji produžava život u izmaštanom svetu tajanstvenih predela“, kako ga nazva Terić, otvara najstarije književno delo Ep o Gilgamešu.

„Budući da smisao našeg života nije u nalaženju, nego u traženju, usudili smo se da, poput drevnih pustolova, tražimo neotkriveno blago dalekih krajeva. Kao rezultat našeg kolumbovskog puta, čitaocima donosimo novi, tematski bogatiji i raznovrsniji sadržaj časopisa… Prvi crnogorski časopis je i ovog puta obuhvatio najznačajnija domaća, regionalna i svetska ostvarenja na polju fantazija, horora, naučne i epske fantastike, čime će crnogorski čitaoci biti upoznati sa savremenim tokovima fantastičke literature, reprezentativnim autorima i kritičarima ovog žanra i upoznati se sa dostignućima fantastike u stripu i filmskoj industriji“, poručila je glavna i odgovorna urednica Athanatika.

 

Redakciju časopisa čine prof. dr Budimir Aleksić (Nikšić), Adnadin Jašarević (Zenica), prof. emeritus dr Sava Damjanov (Novi Sad), akademik Vlada Urošević (Skoplje), prof. dr Lidija Kapuševska Drakulevska (Skoplje), prof. dr Pavao Pavličić (Zagreb), akademik Goran Tribuson (Zagreb), dr hab. Dejan Ajdačić (Gdanjsk), dok je stručna saradnica mr Natalija Đaletić.

 

I ovoga puta za naslovnicu časopisa bio je zadužen grafički dizajner Ivan Cakić, kome je Crvena stijena bila inspiracija za dizajn i pesmu na koricama Athanatika, dok je tehnički urednik Krešimir Rezo.

Izdavač Athanatika, koji je finansijski potpomognut od strane Ministarstva kulture i medija i Narodne biblioteke „Radosav Ljumović“, je izdavačka kuća Ouroboros.

 

SADRŽAJ

 

RIJEČ UREDNIKA

 

REDAKCIJA ČASOPISA

 

EP O GILGAMEŠU
Prevod: Žarko Milenić

 

PROZA

 

PRSTI / LJUBAVNIK / SF / GLUMICA
Aleksandar ĆUKOVIĆ

 

ŠETAČ SNOVIMA
Adnadin JAŠAREVIĆ

 

ULIKS / LORD
Milisav POPOVIĆ

 

UKLETO ŠIPRAŽJE
Željka MIRKOVIĆ

 

GRAD UKLETIH
Andrija PETKOVIĆ

 

ODLAZAK
Rusmin NIKOČEVIĆ

 

OTMICA EUROPE
Mitko MADŽUNKOV

 

TRI FANTASTIČNE PRIČICE
Aleksandar PROKOPIEV

 

SAN ANDRIJE GAVROVA
Božidar ZEJAK

 

DRIJADIN
Tamara LUJAK

 

BEZ IMENA
Alma ZORNIĆ

 

POEZIJA

 

SONETNI VIJENAC SA AKROSTIHOM MAG RED BREDBERI
Milan DRAŠKOVIĆ

 

IZ UGLA NAUKE I KRITIKE

 

FANTASTIKA I ČUDESNO
Vlada UROŠEVIĆ

 

ONTOLOŠKI ASPEKT U UTOPIJSKIM I NEGATIVNO UTOPIJSKIM DJELIMA SF ŽANRA
Ferid MUHIĆ

 

STRAVA ILI UŽAS: LAŽNA DILEMA?
Dejan OGNJANOVIĆ

 

ŽIVOTINJSKI SVIJET KAO IZVOR FANTASTIČNIH MOTIVA U ROMANIMA ZA DJECU ČEDA VUKOVIĆA
Budimir ALEKSIĆ

 

MOZAIK NALIČJA ŽIVOTA
Božidar ZEJAK

 

BOSANSKA FANTASTIKA NA BESPUĆIMA SOC-REALIZMA
Adnadin JAŠAREVIĆ

 

PREVOĐENJE KAO USUD
Goran SKROBONJA

 

THE NARRATIVE OF ARTHUR GORDON PYM OF NANTUCKER, AVANTURE ARTURA GORDONA PIMA
Tihomir JOVANOVIĆ

 

GAVRAN
Adnadin JAŠAREVIĆ

 

BOŽIDAR ZEJAK, HRONIČAR ČUDESNOG SVIJETA VRANEŠKE DOLINE / FANTAZIJA O TRAGICI I HEROICI ISPOD BARIČKOG NEBA
Dragan B. PEROVIĆ

 

ANALIZA PJESME PETRA II PETROVIĆA NJEGOŠA
Vladimir KARADŽIĆ

 

SVIJET POMJERENE REALNOSTI LET U KOSMIČKE VISINE ILI TRAGANJE ZA SUŠTINOM BIĆA
Marijana TERIĆ

 

PREVODI

 

NIKOLA ĐUKIĆ

William SIMPSON / STRIPSKA UMJETNOST I UTICAJ BOGOVA

 

Andrew SCOTT / GRASPING ECHOES / LOVEĆI ODJEKE

 

FIONA SAMPSON / FRANKENŠTAJN, ILMARINEN I DEDAL: KROZ LAVIRINT OD MITA DO NAUČNE FANTASTIKE

 

INTERVJU

 

KAD PIŠETE, MORATE ZABORAVITI NA SVA PRAVILA
Vlada Urošević

 

U UMETNOSTI SI JEDINO I ISTINSKI SLOBODAN DA BUDEŠ ONO ŠTO JESI
Tatjana MILIVOJČEVIĆ

 

„NOVO SJEME“ MARIJA ŠKORINA – AUTOROVA PERCEPCIJA STVARNOSTI
Julijana KARADŽIĆ

 

STRIP

 

Dave McKEAN

 

Filip ANDRONIK

 

Iztok SITAR

 

Adnadin JAŠAREVIĆ

 

EPSKA MUZIKA

 

ROK MUZIKA I EPSKA FANTASTIKA
Vasilije SAVOVIĆ

 

LIKOVNA UMJETNOST

 

NOJEVA BARKA MILOSTI
Alicia Susana

 

VARELA (NAD)REALIZAM DARKA ĐUROVIĆA – OD FANTASTIKE DO MISTIKE
Nikolina ĐUROVIĆ

 

Damir PAVIĆ SEPTIC

 

FILMSKA KRITIKA

 

CRIMES OF THE FUTURE
Mario RADIŠIĆ

 

THE NORTHMAN
Mario Radišić

 

UPGRADE (2018): PITANJE UTOPIJE KOJA RAĐA DISTOPIJU
Amar MULABEGOVIĆ

 

IN MEMORIAM

BLAGOJE VUJISIĆ: ČOVJEK NAD LJUDIMA

Marijana TERIĆ

 

REČ-DVE O DVA SUSRETA S BLAGOJEM VUJISIĆEM

Božidar ZEJAK

 

NE ODLAZI ONAJ KOJI OSTAJE U SRCIMA SVOJIH NAJMILIJIH
Wanda VUJISIĆ

 

***

 

Kako nabaviti ovo?

Možda piše na sajtu! Come to Daddy: https://ouroboros5.godaddysites.com/

 

P.S. Znam da izgarate za davno najavljenim NAJAVAMA horor aktivnosti.

Avaj, potcenio sam sporost odgovora od agenata i zastupnika autorskih prava. Neke od njih čekamo bukvalno MESECIMA da aminuju naše ponude… Radimo druge stvari u međuvremenu, i ono što je dogovoreno, koliko je moguće, ali... zavisimo i od drugih.

I ja sam nestrpljiv da sa vama podelim ono što se sprema – a sprema se i VIŠE i BOLJE nego što očekujete! – ali, prosto, ne mogu vam najavljivati zeca dok je još u šumi, pa da me onda posle proganjaju opsesivno-kompulzivne osobe sa svojim: „Aly obyćao si! Aly najavyo si!“ Ništa ne najavljujem dok se mastilo na ugovorima ne osuši, sem ovoga: za prve naredne dve knjige iz edicije „Poetika strave“ pretplata se raspisuje u prvoj polovini aprila (jedna od njih je Ejkman, NESMIRENA PRAŠINA), a da vam ublažim duševnu bol zbog dugog čekanja na ove knjige, valjda se neću pokajati što ću vam nagovestiti da ćemo ove godine MOŽDA u toj ediciji objaviti ŠEST, a ne kao do sada četiri naslova…

            Ali, o tome, nadam se, uskoro…