***
3
THE WORLD'S END je akciona SF-horor
dramedija reditelja filma SHAUN OF
THE DEAD, i prilično je dobra. Ako ste ovde samo zbog fucking preporuke – da, VREDI GA GLEDATI!
Ako ste, pak, ovde zbog mudrih
misli, pronicljivih opservacija, vickastih, ekscentričnih i ekskluzivnih
analiza i sinteza – na pravom ste mestu! Ali, znajte da ovaj rivju, od sad pa
nadalje, sadrži krupne SPOJLERE, jer
ovde se objašnjava sama esencija
ovog filma, uključujući tu i njegov kraj.
THE WORLD'S END je smela parabola o
pristupanju Srbije Evropskoj Uniji. Pošto su današnji srpski reditelji skoro
bez izuzetka imbecili koji se ne bave realnošću sveta u kome žive, niti
aktuelnim temama i dilemama svoje zemlje, nego svet i Srbiju uglavnom
posmatraju iz sigurne topline unutrašnjosti svojih dupeta (pa su im i filmovi
zato adekvatno ružni i glupi i irelevantni), onda smo prinuđeni da nam najbolje
srpske filmove u poslednje vreme snimaju stranci. Prvo je to bio Refnov PUSHER 3,
koji se na originalan način bavio suštastvenim pitanjem nacionalnih tenzija
između Srba i Albanaca, i uopšte pitanjem Kosova i njegove trenutne uloge u
Evropi (leglo kriminala, droge i prostitucije), a sada se, evo, Edgar Rajt, u
prikladno nazvanom KRAJU SVETA (KAKAV
POZNAJEMO) pozabavio i drugim po redu (ako ne i prvim) suštastvenim
pitanjem današnje Srbije – naime, njenim predstojećim (navodnim) pristupanjem
EU, i tenzijama koje to sa sobom nosi.
Glavni junak je Gari King (Sajmon Peg). Gari je vojvođanski sleng za
"baja", "tip" odnosno "ortak", a King je,
naravno, ono što svaki Srbin za sebe misli da je – Kralj. Jer, kao što nam to
RAVNA GORA nedavno reče, "Narod koji izgubi kralja – izgubio je sve!"
Pošto "bez kralja – ne valja", a njega smo izgubili, danas svaki
Srbin pounutarnjuje izgubljenog Kralja, i sebe samog vidi kao jednog (tj.
Kralja).
Naš Kralj, naravno, živi u
prošlosti. Sluša muziku iz 1980-ih, odeva se kao da '80-te nikad nisu prošle, ružno
je ostario, pati od arrested developmenta,
suštinski je infantilan, bučan je i ne sluša nikoga osim samog sebe, nabio
čet'ri banke u guzicu a još neoženjen, neobrijan je i smrdi na luzerstvo (i na
pivčugu), i opsednut je davno prevaziđenim (neuspelima) poduhvatima. Dakle,
prosečan Srbin.
Kralj ne priznaje sadašnjost, ne
prihvata realnost. Svi njegovi ortaci odavno su, što rek'o Frojd,
"prihvatili načelo realnosti": oženili se, izrodili klinčuriju, rade
dosadne poslove koje mrze ali nečim treba prehraniti familiju – bacili u podrum
stare ploče i kožne jakne, sad vezali kravate, utegli se u odela, robuju od 7
do 3 ili od 9 do 5, kuća-pos', pos'o-kuća… poneka slava ili rođendan, i tol'ko.
Ali, Kralj oličava esencija srpskog
duha nezavisnosti i nejebanja žive sile: fućka mu se za kravate i za žene-decu,
on glumi darkera i još sluša Sisters of
Mrsi (imidž darkera savršeno je u skladu sa još jednim tačno-pogođenim
Srbinom u stranom filmu, naime – Kralj je po tome naslednik Gavrila the
Great-a, iz Medinove odlične NAJTUŽNIJE MUZIKE NA SVETU). Naravno, ne može
Srbin da bude pravi darker, jer mračnjaštvo nije u njegovoj slovenskoj krvi. Crnina
na njemu deluje fejk jer ipak je on arhetip za fun loving animal koja voli da loče pivo, Mrsi or No-Mrsi.
Enivej, Kralj je predstavnik duha
bunta i parole "Srbin se saginjati
neće" u svetu u kome su se svi ostali sagli, i primili šta treba da
prime, i još se smeškaju dok ga primaju. S velikom mukom on natera svoje
"japi" ortake (koji su Izdali Stvar) da ponove svoju nekadašnju
akciju iz mladost-ludost dana: da za jedno veče odrade svih 13 kafića (ovde:
pabovi) u svom mestašcu tako što će u svakome da popiju po kriglu, sve do
poslednjeg kafića UZDRAVLJE (aka THE WORLD'S END).
Međutoa! U toj akciji nailaze na
prepreke. Pre svega, pošast korporativnog kapitalizma i globalizma i brendizma
ubila je duh tihi mesta. Ti kafići više nemaju dušu, nemaju onaj unikatni i
osobeni šmek koji su, u 1980-im, još uvek imali. Nema veze, Kralj je suviše
duboko zagnjuren u prošlost da bi to uopšte primetio, i ponaša se kao da
bezdušni, bezlični pabovi, koji svi liče jedan na drugi, i dalje imaju onaj
nekadašnji individualni duh.
Ali, njemu se sprema surovo buđenje!
Tu je i jedna mnogo gora prepreka. Nimalo slučajno, nju isprva otelotvorava
omladina ovog malog mista. I mada naizgled deluju kao delinkventi, ispostavlja
se da su upravo suprotno od toga: bezdušni, bezlični roboti u šakama Novog
Svetskog Poretka.
Time nam film nudi prodornu istinu
koju tek treba da se probije do analnih dubina naših zabrinutih kvazi-angažovanih
filmotvoraca, koji se bave kojekakvim skinhedima i ŠIŠANJIMA i VARVARIMA i tako
nekim nebitnim manjinama, slepo bauljajući i ne prepoznajući pravi problem,
koji Rajt tačno dijagnostifikuje (Damn wRight)! Mnogo veća pošast od maloletnih
delinkvenata i tako nekih "ekstremnih" grupa jesu – prividno dobra
dečica, odlikaši, Vukovci, stipendisti, POSLUŠNI GUTAČI KURCA svih boja i rasa (nebitno
da li je taj kurac pravoslavni ili briselski, ćirilični ili latinični)!
Da, pravi Satanin nakot su svi ti sluzavi klonovi Rastka Poceste i
tome sličnih kreatura što jedva čekaju da sebi oko guše namaknu omču zvanu
"kravata" pa da mašu plavim zastavicama jer sanjaju da im dođe
globalni market na seoski trg, pa da zapevaju ODU RADOSTI: svi ti budući
partijski kadrovi, stranački jurišnici orni da dudlaju svom Lideru: danas
Vučiću ili Dačiću, sutra već nekom drugom Murti, kad Kurta (neminovno, po
izvršenju svog izdajničkog zadatka) sjaše.
Da, ti odlikaši (što ne postavljaju
pitanja), ti odlični studenti što ređaju desetke (da li državnih ili megatrend
run-of-the-mill mlinova, nebitno; pokretna traka je ista, samo su nijanse
različite) a NE ZNAJU NIŠTA, ti fah-idioti, prazni manekeni, plastične olupine
spremne da se u njih ulije ma kakav sadržaj (nema veze koji, samo sipajte
gospodine profesore predsedniče svešteniče, samo mi dajte stipendiju honorar
platu nameštenje poziciju) – e, TO je ultimativno ZLO, a ne šačica maloletnih "ekstremista"
koji bi sutra mogli da se počiste i društveno-korisno angažuju, samo da postoji
volja tamo gde treba.
Kralj, naravno, ne pada na te body snatchers fore, i u
spektakularno-antologijskoj prejebano nemreš-bolivit režiranoj sceni makljaže u klozetu (how convenient!) stane
zavrat tim malim nakazama, i uz pomoć naprasno probuđenih ortaka i'cepa gi k'o
pile dzivku, pokida gi k'o Panta pitu i polomi gi k'o dete zvečku!
Sladostrašće ovog masakra jasno govori o emocionalnom i idejnom
involvmentu autora a klanica je ublažena plavom krvlju žrtava – ne, nije to
KRALJEVSKA plava krv, nego MASTILJAVA: ovim robotima u venama umesto krvi curka
mastilo iz penkala i pečata doživotnih SLUŽBENIKA sistema!
Posle još nekoliko scena akcije i jurnjave po mestašcu razotkriju se
prave (globalne) razmere pošasti robotizacije u kojoj se individualizam
zamenjuje bezlobličnom plastikom, a živi ljudi prividom života, poslušnim
simulakrumima. Na samom kraju – u podrumu kafića KRAJ SVETA – vidimo da su za
sve krivi TUĐINCI (ALIENI) iz dalekog svemira: jasna metafora za EU naciste.
Ta metafora postaje jasna ako samo pažljivo, iz Ghoul-angle-a,
osmotrimo i oslušnemo poduži dijalog koji naš Kralj (s mestimičnim upadicama
ortaka koji nisu u međuvremenu badisnečovani) ima sa nevidljivom, amorfnom
vanzemaljskom "inteligencijom" oličenom u bleštavom svetlu koje nije
lucifersko, prosvetljujuće, nego podmuklo, zaslepljujuće. Citiram iz filma ovu
deonicu:
EU: Ovde
smo da aktiviramo
vaš pun potencijal.
Kao
što smo uradili sa nebrojenim
svetovima
širom galaksije.
KRALJ:
Ma nemoj? A kako to?
EU: Izmenili smo mali deo populacije
na
ključnih 2000 mesta širom planete.
Ovo
obezbeđuje maksimalnu pokrivenost.
Odatle
smo stvorili "simulante"...
...koji
šire našu ideologiju putem
miroljubive indoktrinacije.
Naš
cilj je jednostavan: pripremiti ljude
da budu deo naše zajednice.
Ova
metoda zahteva neke žrtve.
Što
manje zamena napravimo
utoliko
je naša operacija uspešnija.
Umemo da cenimo to kada
nam neko pristupi dobrovoljno.
Onima
koji su spremni
da
to učine...
...nudimo
primamljive podsticaje.
Šansu
da ponovo budu mladi
sa
sačuvanim odabranim sećanjima...
Zar
ne bi želeo tako nešto?
Zar
to nisi oduvek želeo?
Lepota
našeg sistema
je u
tome što svi dobijamo.
Nema
gubitnika.
KRALJ:
Ko si bre, jebote, ti, da dođeš
ovde
i govoriš nam šta da radimo?
EU: Mi
smo "Mreža". Ovde smo
radi
vašeg boljitka.
Zar
nije bilo čudno što je informaciona
tehnologija
napredovala za ove 23 godine...
Zemlja
se smanjila ali istovremeno i
povećala
kako se povećavala povezanost?
Ovo
je naše delo!
I
ovo je tek početak.
KRALJ:
Oh! Odjebi, lampo!
Vi ste deca i
treba vam vođstvo!
Nema mesta nesavršenostima.
Hej,
Zemlja nije savršena! U redu?
...i
ljudi nisu savršeni.
I
čik pogodi? Nisam ni ja.
Otud
potreba za našom
intervencijom...
Mora
li galaksija da trpi celu planetu
naseljenu
ljudima poput tebe?
Ko
je tebe postavio
za
šefa? Je li?
Ko
si pa ti da sudiš svima?
Možda
misliš da je Gari kurac...
...i
jeste pomalo kurac...
Ali to
je moj kurac!
On
šteti sebi baš kao što
Zemlja
šteti celoj galaksiji.
Šta
reče?
Ponavljate
iste cikluse samouništenja
iznova
i iznova.
Trenutno je vaša planeta
najmanje civilizovana u galaksiji.
Šta
kaže?
-Da
smo gomila sjebanih.
To
je osnovno ljudsko pravo!
Ovu
civilizaciju su osnovali
sjebani
i znaš šta?
Ponosan
sam na to.
Kako
ide ona izreka?
Grešiti
je...
Grešiti
je ljudski.
-Grešiti
je ljudski!
Dakle...
Ne
verujemo da vi predstavljate
ceo
ljudski rod.
Vi
ste samo dvojica muškaraca.
Dvojica
pijanih muškaraca!
Odbijate
mudrost
bezbroj
sunčevih sistema!
-Rekao
si da niste ovde da nas pokorite?
(…)
Mislim da si odabrao pogrešnu
planetu,
prijatelju.
Da,
mi smo ratoborniji, tvrdoglaviji i
veći
idioti nego što možeš da pojmiš.
I ne
pričam samo o Gariju.
Da!
Ima mnogo Garija Kingova!
-Ali
malopre si rekao...
Znam
šta sam jebeno rekao!
Tvoja
vulgarnost i laži ilustruju nezrelost
cele
tvoje vrste i tebe kao jedinke!
Penji
se u svoju raketu i odjebi
nazad
u Legolend, pičko!
- Da!
Prestani da nas
starbakuješ,
čoveče!
Dužnost
nam je da
vam
postavljamo izazove!
Ostavi
nas našoj sudbini, galaktički gade!
-Ne
razumete! Mi...
-Niko
te ne sluša!
...
kada biste znali...
-Prihvati
to!
Mi
smo ljudska rasa. I ne volimo
da
nam neko naređuje šta da radimo.
Šta
vi želite?
Da
budemo slobodni!
-Da.
Slobodni
da radimo šta hoćemo!
-Tako
je.
Želimo
da pijemo!
I da
se zabavljamo!
I to
ćemo i da radimo!
Besmisleno
je raspravljati
se
sa vama.
Ostavićemo
vas...sopstvenoj sudbini.
Stvarno?
-Da.
Jebite
se!
E, tako govore pravi Srbi sa ovakvim
zlikovcima. Barem na filmu.
U stvarnosti, ovakve bundžije su ućutkane, skrajnute, zatrte da bi na vodeća mesta
došli POSLUŠNI, KOOPERATIVNI, oni što hoće da SARAĐUJU, što NE POSTAVLJAJU
NEZGODNA PITANJA, što neće da talasaju nego sve PROBLEME REŠAVAJU SAMO
PREGOVORIMA, ovi što im je refren "They say jump – you say: HOW
HIGH", što NE GLEDAJU U PROŠLOST, jer pustili su da begonije budu begonije
a božuri da budu nezavisnokosovski božuri…
No, dobro. Pustimo te begonije. Što
se filma tiče, šteta je što je ova bla-bla deonica preduga – što se u njoj
dotad prilično sinematičan film pretvara u radio-dramu (bez obzira što se tu
kazuju vredne i poučne stvari: ipak je na filmu lepše POKAZATI nego KAZATI,
naročito u ovolikoj preteranoj meri), i što posle tolikog brbljanja film oseća
potrebu da to nadoknadi usiljeno naguranom pirotehnikom i jurnjavom u kojoj
naši beže pred plamenom kuglom eksplodirajućeg badisnečovanog gradića: zaista
nepotreban dodir holivudizacije u inače solidnom engleskom (i srpskom!) filmu.
Ako tome dodamo predvidivo-tupavi
željoispunjavajući epilog kao i da filmu treba previše vremena da stane na noge, otpočne s pravom
pričom, i uopšte da pronađe pravi ton (što biva tek u apsolutno genijalnoj
sceni lomatanja s klinčurijom po klozetu – možda i najboljim set-pisom koji
videh ove godine u filmu ma kog žanra!), onda je jasno zašto ovom KRAJU SVETA
ne mogu da dam više od jedne solidne trojke. Inače, muzika je odlična, vizuelni
efekti i maske perfektni, a režija je zaista prva liga, naročito u tih nekoliko
scena kada se naši (Srbi, od krvi i mesa) bore sa EU robotima, otkidaju im delove
tela i makljaju ih njima...
PS: Fotke za ilustraciju ovog rivjua
namerno sam skinuo sa verzije filma sa kineskim titlovima, kako bih naglasio
pošast globalizacije koja je i ovu dalekoistočnu zemlju počela da gazi i
zombifikuje. U međuvremenu se pojavio dobar, čist rip bez tih titlova, pa ko
voli – nek izvoli!
"Друже Тито, ми ти се кунемо да са твога пута не скренемо" и "ЕУ нема алтернативу" - исти курац (у чело) и исто паковање.
ОдговориИзбришиЧитао сам данас чланак редитеља Јована Јовановића "Зашто је српска историја игнорисана у српском филму" и на њега се надовезао овај твој приказ.
Госн. Јовановић објашњава зашто нема прошлости у српском филму, а ти зашто нема садашњости.
"THE WORLD'S END je smela parabola o pristupanju Srbije Evropskoj Uniji."
Генијално :)