Drugu
polovinu septembra ove godine proveo sam u Istri, gde sam obišao čitav niz
"gotskih" lokacija: stare zidine, utvrđenja, groblja, crkve, vampirski
muzej, veštičje okupljalište, vikanski "stounhendž", masonsku ložu i
druga slikovito-okultno-hororična mesta.
Prvi
deo mog istarskog putopisa, u kojem su slikovito opisane neke zabavne lokacije
u Rijeci i Opatiji, možete pogledati OVDE,
a ostala pomenuta mesta biće prikazana uskoro.
Ali, od svih njih, definitivni šnjur nosi
Dvigrad – pusti srednjovekovni grad čije su mi hororične ikonografske
potencijale hvalili mnogi kojima sam pominjao gde će me put odvesti. Na svu
sreću, ispostavilo se da su ruševine Dvigrada na razumnoj udaljenosti od moje
drugarice i domaćice, Natalije, pa smo iz njenog Višnjana (kod Poreča) bez
problema, i za manje od sat vremena autom, došli do ovog slikovitog mesta.
Nataliji
imam zahvaliti na gostoprimstvu (o drugim mestima koja samo obišli – drugi put),
ali i na ovoj vožnji, kao i na fotkama na kojima se ja vidim. One koje prikazuju
samo ruševine uslikao sam ja. Copyright za sve fotografije zadržava The Cult of Ghoul: neovlašćeno korišćenje biće surovo sankcionisano.
Uzgred, dan je bio banalno sunčan, i jedino je to pomalo kvarilo ugođaj ovog mesta – zbog toga sam odlučio da, pored regularnih fotki, koje prikazuju stvarnost na njenom najpatetičnijem nivou ("tako kako je bilo"), neke prizore prebacim u crno belo, sepiju ili drugačije tonalno obradim kako bi se razotkrili i drugi, jezovitiji ili barem slikovitiji aspekti ovog ambijenta onda kada se napadni kolorit iz njega izbaci ili zameni nekim svedenijim.
Uzgred, dan je bio banalno sunčan, i jedino je to pomalo kvarilo ugođaj ovog mesta – zbog toga sam odlučio da, pored regularnih fotki, koje prikazuju stvarnost na njenom najpatetičnijem nivou ("tako kako je bilo"), neke prizore prebacim u crno belo, sepiju ili drugačije tonalno obradim kako bi se razotkrili i drugi, jezovitiji ili barem slikovitiji aspekti ovog ambijenta onda kada se napadni kolorit iz njega izbaci ili zameni nekim svedenijim.
Zaista ima istine u rečima
Đorđa Kadijevića povodom zelenila u prirodi: kada sam ga pitao nešto vezano za
doba godine kada je najbolje snimati, kazao mi je da od svega najviše mrzi
leto, kada, kako je rekao, "nabuja sav taj spanać" – misleći na
zelenilo uopšte, žbunje, lišće, travu, svekoliku vegetaciju. Spanać, zaista!
Nego, da ne bi sve ostalo
samo na slikama, nego da ostanemo u kulturno-obrazovno-zabavnom duhu dulce et
utile, evo malo odabranih podataka sa Vikipedije, čisto da znate šta gledate na
slikama:
Dvigrad (ital. Duecastelli, Docastelli)
su ruševine srednjovekovnog grada smeštene u Istarskoj županiji u Limskoj
dragi blizu Kanfanara.
Najočuvanije su ruševine poslednje faze života
grada smeštenog na uzvisini Monkastelo. Na susednoj stenovitoj izbočini Kastel
Parentino (zapadno od Monkastela) nalazila se još jedna utvrda,
napuštena već u ranom srednjem veku.
Zahvaljujući izvanrednom strateškom položaju,
blizini vode i obilju plodnog tla, područje je naseljeno već u praistoriji (oblik
tipičnog terasastog gradinskog naselja). Arheološki nalazi potvrđuju
kontinuitet naseljenosti Dvigrada u antici (keramika, oružje, predmeti svakodnevne
upotrebe, numizmatika, epigrafski spomenici).
Nakon višestrukih epidemija bubonske kuge krajem 6. i
početkom 7. veka naseljavaju se prve slovenske skupine. U
istorijskim izvorima Dvigrad se prvi put spominje 879. godine, kada umesto pulske
biskupije jurisdikciju nad dvigradskom crkvom dobija Akvilejski patrijarhat.
Patrijarsi preko svojih feudalnih
ovlašćenja utiču na javni i administrativni život grada nekoliko sledećih
vekova. Potkraj 13. veka posed nad Dvigradom dobijaju grofovi Gorički,
a patrijarh je prisutan samo kao nominalna vlast. Tokom 13. veka postepeno
se menja etnička struktura stanovništva dvigradskoga područja, pa uprkos većem
prilivu germanske populacije dominantan uskoro postaje slovenski etnos.
Nakon perioda napretka pod mletačkom upravom,
krajem 14. veka dolazi do nove epidemije kuge, a na početkom 16.
veka i malarije. Istovremeno pristiže novi talas doseljenika,
uglavnom izbeglica pred osmanskim osvajanjima iz Zagore i Hercegovine.
U vreme uskočkog rata između Venecije i
Austrije, Dvigrad 1615. odoleva višednevnoj opsadi, ali uništena su
okolna sela. Zbog takvih su se prilika stanovnici postepeno iseljavali u okolna
područja. Oko sredine 17. veka u Dvigradu živi svega nekoliko
porodica. Napuštanje crkve sv. Sofije 1714. i preseljenje župe u Kanfanar značilo
je i konačan kraj kaštela.
Danas vidljivi ostaci su najveće ruševine urbanoga naselja u Istri i pružaju
jedinstvenu sliku potpuno očuvanog tipičnog srednjovekovnog grada, tj. kaštela.
Grad je opasan duplim odbrambenim zidinama, međusobno povezanim trima
gradskim vratima. U sklopu unutrašnjega zida nalaze se tri kule, koje su u
sadašnjoj formi izgrađene tokom 14. veka. Unutar zidina sačuvani su ostaci
više od 200 zdanja te pravci komunikacija među njima.
Centralnim delom naselja, koji je ujedno i
njegova najviša tačka, dominira crkva sv. Sofije. Ispred crkve nalazio se
glavni gradski trg, okružen reprezentativnim objektima - gradskom palatom
na istočnoj strani i prostorima koji su pripadali kaptolu na zapadnoj. Zapadno
od crkve nalazi se niz prostorija vezanih za fortifikacijski sistem, a
služile su za smeštaj vojne posade.
Jugozapadni deo naselja čini zanatska zona, dok
je ostali deo popunjen uglavnom stambenim prostorima. U srednjovekovnom
periodu na području Dvigrada nalazilo se više od 20 crkava, od kojih su očuvane
samo neke.
Važnu ulogu u istoriji Dvigrada imali su i benediktinci,
čiji je red na dvigradskom teritoriju počeo delovati u drugoj polovici 10.
veka. Osim izgradnje nekoliko manastira, među kojima je najvažniji sv.
Petronila, benediktinci su oživeli taj prostor kultivacijom
napuštenih terena. Ruševine samostanske crkve nalaze se uz cestu za Kanfanar.
Toliko od istorije, historije i povijesti, a sad: uživajte u golim slikama:
Obrati pažnju na ovaj iznenadni nailazak sablasnih opatica!
Čist M. R. Džejms!
Нема коментара:
Постави коментар