***
3-
Napomena 1: Ovaj film, kadrovi iz njega
i rivju koji sledi sadrže eksplicitne
prizore i jezik. Maloletnici i fundamentoli – oprez!
Napomena 2: Ovaj prikaz tiče se samo prve polovine, odnosno 1.
dela filma, i zasnovan je na donekle skraćenoj verziji u trajanju od 118'. Puna
verzija 1. dela traje oko 150'.
Napomena 3: Ovaj prikaz bazira se na skrineru koji sam dobio
specijalnim putem: filma trenutno nema na netu, pa mi nemojte tražiti linkove
ili torent. Nema ih. Gledajte na FEST-u ili u bioskopima, kad/ako dođe.
Kada sam čuo da Lars fon
Trir sprema "film" o nekakvoj radodajki u trajanju od oko pet i po
sati, mislio sam da će to biti nesnosno i negledljivo smaranje. Sad, kad sam
pogledao polovinu toga, shvatio sam da je iskustvo manje mučno nego što sam
mislio, čak bezbolno – a mestimično i prilično zabavno. Kao i u nekim
solidnijim ali ne vrhunskim filmovima Takašija Miikea, brilijantne deonice utopljene
su u kontekst koji je ipak neumereno prerazvučen i zahteva dobre doze
strpljenja kroz delove koji su samo solidni, ali ne mnogo više od toga.
Da, ima ovde sjajnih
replika za pamćenje i citiranje, naročito onih koji se tiču denunciranja fame o
tzv. "ljubavi" (npr. "Na svakih 100 zločina počinjenih iz
ljubavi dolazi jedan počinjen zbog sexa").
Da, ima tu vickastih i
razigranih momenata, neodoljivo bleskastih kao kod vintage fon Trira (npr. kad
mlade radodajke u nekakvom podrumu izvode skoro-satanističku idolatriju svojih
vagina tako što u horu pevaju pred natpisom na zidu: "Mea vulva, mea maxima vulva").
U tom smislu ima i
samocitiranja – npr. kadar u kome se vrata bolnice "sama od sebe"
otvaraju usred noći, na vetru koji nosi suvo lišće (iz njegovog do danas
najboljeg rada, TV serije KRALJEVSTVO),
koji služi za paralelu "vagina = vrata KRALJEVSTVA")...
Ima tu i drugih citata, od
fakata vezanih za klasičnu muziku, pecanje na mamac i matematiku pa do E. A. Poa. Tatko na horor prisutan je i
verbalno (citat početka "Pada kuće Ašer" u sceni u kojoj nimfomanka
ide u bolnicu u posetu ocu) i vizuelno (Skarsgard lista izdanje Poovih dela sa
čuvenim genijalnim ilustracijama Harija Klarka).
Ima i
formalnih razmetljivosti, kao u prvoj sceni, u kojoj Skarsgard nalazi prebijenu
(i silovanu?) Gejnsburgovu u nekakvoj stilizovanoj, lavirintskoj uličici.
Inscenacija toga donekle priziva egzibiciju uvodne scene u ANTIHRISTU, samo što
je ovde umesto Hendlove muzike – RAMMSTEIN!
Ima
tu i najmanje jedan memorabilan sadistički set-pis, kada Uma Turman (bez
šminke) dođe kod naše jebačice i tu zatekne svog muža kao jednog u nizu njenih opsluživača.
Ona dođe tu, naime, sa
svoja tri sinčića, da im pokaže tu profuknjaču i njen "kurvinski
krevet" u kojem je njihov vajni otac upropastio njihove male živote.
Podugačka, istovremeno crnokomična, groteskna i melodramatična scena, kako to
fon Trir najbolje ume da smućka.
Razni
su izvori zabave, ovde, naročito za osobe sa specifičnim smislom za humor – jer
gledati fon Trirove filmove kao nešto drugo a ne kao crne deadpan komedije znak je ozbiljne kratkovidosti ako ne i
slepila.
Kako drugačije, a ne kao sjajno šegačenje, tumačiti napadno nekongruentan
skor (fucking RAMMSTEIN, koji je auto-parodija već sam po sebi) odnosno nekongruentan
kasting (presmešni Hristijan Slejter kao tatko naše jebulje; Šaja LaBuf kao Perhan-mehaničar-japi-švaler...)?
Ima
tu i sirovijih fazona za šokiranje prostote, dražesnih u svojoj infantilnosti,
kao npr. krupni planovi nekih 30-ak različitih kuraca, uglavnom belih i
uglavnom neobrezanih, koji se nasred filma nanižu preko celog ekrana.
Samo
zbog ovoga vredelo bi NIMFOMANIJAKINJU gledati u Savinom Centru, pred FESTovom
publikom, kao svojevrstan bihejvioristički eksperiment...
I sve
je to lepo i krasno u dajdžest verziji, kad se ovako prepričava – ali istrpeti
puna dva sata ovog polufilma nešto je drugo; i u toj masi melodrame i fletlajn
naracije i fletlajn glume stvari počnu da postaju dosadnjikave.
Naravno, deo
fon Trirovog zajebavanja je baš u tome da napravi prilično neerotičan,
nestrastven, čak mehanički, dosadan film na temu jebanja radi jebanja, pa još
sa previše žgoljavom glumičicom u naslovnoj ulozi – ali mora se reći da je
njegov film, ipak, kao jedan od onih nehumano predugačkih viceva, koji traju i
traju i fucking traaaajuuuu, samo da bi se okončali limp-dick mlitavim i
predvidivim pančlajnom.
Dakle,
ako očekujete desadovsku "filozofiju u budoaru" i neki naročito
pametan podtekst u ovoj priči – smanjite entuzijazam: sem nekoliko simpatičnih
anti-ljubavnih pro-sexualnih replika, malo je ovde jouissance-a, malo radosti i slavljenja seksualnosti.
Štaviše, fon
Trir izgleda da parodira seksualnost kao takvu i svodi je na mehaniku (brojanje
mehaničkih in-out pokreta; takmičenje dve drugarice u tome koja će da udari
više recki u zavođenju putnika jednog voza), na biologiju (paralele sa
ribolovom i grabljivcima u prirodi, npr. jaguar koji kolje antilopu), na
fiskulturu (uključujući – istina, duhovitu – scenu na početku, u fiskulturnoj sali,
sa konopcem za penjanje)...
A možda on ovde kritikuje svođenje seksa na
udaranje recki? Videćemo jasnije kad čitav film bude dostupan za gledanje.
Nažalost,
najpronicljivije i najkontroverznije ideje u ovom filmu iznete su SAMO kroz
nekoliko replika, ali uglavnom nisu filmskim jezikom inscenirane i
dramatizovane.
Nema
ovde dubljeg uvida u seksualnost, a naročito u njenu ogoljenu, amoralnu
verziju, kroz nimfomaniju (dakle, ništa ljubav, emocija, ništa veza – džaba ovo
gledate da biste videli "da li će da se uzmu na kraju"!) a sporadične
pošalice – kao npr. paralelna montaža više radodajkinih laži različitim
ljubavnicima, tipa "Ti si mi prvi", "Ti si mi najbolji",
"Tvoj je najveći" i sl. – nisu dublje ni pametnije od prosečnog vica
sa nekog satiričnog sajta a la Tarzanija.
I
mada ne sumnjam da će artsy-fartsy gomila naći u ovom izvikanom filmu sasvim
dovoljno povoda za dugotrajna nagvaždanja na svojim post-FESTum večerinkama –
od "kontroverze" i "šoka" eksplicitnih scena pa do
filozofiranja o predstavljenim temama idejama – moram reći da će ozbiljno
misleća osoba posle ovoga ostati ako ne gladna, a ono ne baš ni utažena
"misaonom" dimenzijom filma koji ja vidim pre svega kao (još) jedan
fon Trirov (istina, glomazniji, razrađeniji) "prank".
Zapravo,
u tome se sastoji jedina velika razlika između fon Trirovih iole mislećih
gledalaca (dakle, ne računajući slepce koji ih prihvataju doslovce, i koji su
obilato kvasili maramice na BREAKING THE WAVES i na DANCER IN THE DARK): oni
koji imaju smisao za humor (kao ja) vole ga jer njegove zajebancije vide kao "pranks" i zabavljaju se; oni
koji nemaju smisao za humor (kao neki Crnogorci i Republikosrpskanci koje bih
mogao imenovati) njegove zajebancije vide kao "hoaxes" i osećaju se prevareni.
I to je sve, narode. Uđite
sa prikladnim očekivanjima i dobićete zabavu za svoje pare. Tražite od njega
nešto što on nije niti želi da bude, i bićete ljuti i razočarani. Hell,
odradeci repertoarske "zabave" sa beslovesno naštancovanim akcijašima
i Marvelovim superheroj-slikovnicama uvek su tu da vas okrepe i vrate u
"život".
A što se tiče drugih očekivanja
– ako spadate u gomilu koja u bioskop ide s kišnim mantilima (tzv.
"raincoat crowd"), moram vas upozoriti da je NIMFOMANKA slabo podatna
za tu vrstu masturbatorne konzumacije: scene sexa su ili previše kratke
(blink'n'miss!) ili previše hladne, neerotične, pa ako vas gola uspaljenost
vodi u art-bioskop, savetujem da radije svratite na, recimo, BLUE
IS THE WARMEST COLOR, gde se vidi i više i bolje i sexipilnije.
A i bolji je film uopšteno gledano.
Naravno,
sve gore izneto tiče se samo prve polovine NIMFOMANKE; kada ga odgledam ucelo,
dozvoliću sebi i dopunu ovog polu-rivjua, mada zaista ne očekujem suštastvenu
reevaluaciju. NIMFOMANKA u svakom slučaju pruža taman toliko da vredi gledanja,
ali jedva. Smanjite/prilagodite očekivanja, i daće vam nešto (sporadičnog) zadovoljstva.
Da parafraziram RIGET: "You have to take your fun with some boredom".
NIMFOMANKA svakako nije kondenzovana
kao ANTIHRIST, ali nije ni smarački rasplinuta kao MELANHOLIJA, pa zato, uprkos
svemu, predstavlja fon Trira u živahnijem, zabavnijem, vintage-wicked izdanju
koje će zabaviti pre svega njegove iskusne poštovaoce. Ipak, ne verujem da će
razočarani biti i oni koji su dali 500 din za rasprodatu projekciju na FESTu,
jer će za te pare dobiti temu za razgovor u društvu koje film još nije
pogledalo...
Na kraju, prijateljski
Ghoulish savet: pošto već fon Trir ne poštuje premudrost starog Hiča da
trajanje filma treba da bude prilagođeno izdržljivosti čovekove bešike, već umesto toga svoj sadizam prema gledaocu ispoljava i nehumanim trajanjem
od 4-5 sati, a ne zna se da li će FEST organizovati intermisiju (piš-puš pauzu)
usred ovog maratona (čisto sumnjam!) – mudri ljudi neće se nalivati sa previše
tečnosti par sati pre početka filma, a još mudriji će nositi sa sobom prazne plastične
flašice – zlu ne trebalo, ako ih usred filma baš pritera...
Uzgred, film se na FEST-u prikazuje baš za doček tzv. Dana žena: počinje 7. marta u 22h i traje do 8. marta oko 02h. Ne znam da li se u ovom tajmingu nalazi neka skrivena poruka ženama i njihovim partnerima, ali ne može se poreći da je malo boljih načina da dočekate Dan žena nego - uz NIMFOMANKU! Fon Trir je napravio savršeni "dejt muvi" baš zato što njime - ili barem njegovom prvom polovinom? - sugeriše da je tzv. ljubav jedna velika zabluda i zlo, fantazija od koje je više štete nego koristi za sve involvirane, i zato poručuje publici: "Jebite se!"
- NASTAVIĆE SE---