3+
Evo
nama, na FEST-u, najzad jednog zamalo pa odličnog horora: nemam nikakve sumnje
da će mi GOODNIGHT, MOMMY na kraju godine biti u
top-10 naj-horora, a možda čak i u top-5.
U
pitanju je vrsta horora koju najviše volim, ona u kojoj se spajaju art i žanr u strastvenom neraskidivom zagrljaju koji niko sem
najzadrtijih slepaca ne može, niti treba, da rastavi na sastavne delove. S
jedne strane kao ko-rediteljku imamo stalnu saradnicu Ulriha Zajdla,
austrijskog autora niza ledenih i mizantropskih (?) filmova (meni najdraži:
PASJI DANI – nikad ljudska bića nisu bednije i uništenja-vrednije izgledala na
filmu!).
Zajdl je ovo i producirao, a njegov dokumentarac U PODRUMU takođe igra
na FEST-u (i vredi pažnje!). S druge, pak, strane, imamo nepatvorenog
predstavnika "zla đeca" podžanra, sekcija: blizanci! Pa ko to da ne
voli?
Na
ivici šume, daleko od sveta, žive dva dečaka od kojih 10-11 godinica, braća
blizanci. Eto ih u kući čudno modernističkoj, da ne kažem art deko ili tako
nešto: kao da je projektovao neki frigidni Austrijanac. Ništa brvnara, ništa
sjedinjenje s prirodom, nego naprotiv – ovo odskače iz zelenila kao pakla
cigareta posle piknika zaostala na proplanku.
Kući
se iz bolnice vraća majka – sa licem u zavojima. Ne znamo šta je bilo, o kakvom
se zahvatu radi i zbog čega, ali klinci ubrzo počnu da sumnjaju u maminu
autentičnost, tj. da li je to uopšte stvarno njihova mama, ili nešto tuđinsko.
Tu su i neke vizije, ili snovi, ili stvarnost – ne zna se šta je – u kojima
čudne bube ulaze mami u uho (slično kao u Soavijevoj SEKTI, ali s drugim
konotacijama) a ona ne reaguje.
Pošto
ni mama nije baš nežna prema dečacima, a ni njihovo ponašanje nije baš iz
udžbenika, stvari na kraju eskaliraju u pravcu nečega što bi se moglo nazvati
torture pornom, ali pošto je sve u krugu familije, ipak ne bih aludirao na
incest porn (a ionako se ovde ne zalazi baš duboko u patologiju a la SRPSKI
FILM).
Vizuelne
reference se kreću od Frankenštajnove neveste i Očiju
bez lica pa do Hellbounda (ovo sa SEKTOM je
verovatno nenamerno, ipak je to "niži" nivo, B-movie, ispod radara za
ove arty Austrijance, bez obzira što je Soavijev film zapravo arty-pulp svoje
vrste). Glavna žanrovska referenca, međutim, spada u SPOJLERE, pa radije ne bih
to ni nagoveštavao...
Režija je klinički ledena,
kamera mirna, bez egzibicija, hladno beleži sve, uz povremene "etide"
koje dodaju na začudnosti, npr. kadrovi u kojima majka zavijenog lica stoji
pred ogledalom u dugačkoj haljini koja vijori na vetru, ili scene snova/vizija,
uključujući jednu koja, ipak nepotrebno, rabi onaj danas već otrcani "zamućeni"
efekat brzomrdajuće glave patentiran u DŽEJKOBOVOJ LESTVICI KOŠMARA.
Ono što krasi LAKU NOĆ,
MAMA (tj. VIDIM, VIDIM, u doslovnom prevodu s nemačkog – prema nekakvoj
pesmici-razbrajalici) nije toliko zaplet po sebi koliko sveopšti ugođaj:
unikatno creepy atmosfera u kojoj je teško staviti prst tačno na ono što je
jezivo, napeto, strašno, jer ne zbiva se bogzna šta spektakularno, a opet, ima
nešto u ritmu, u bojama, u svetlu, u detaljima, u sitnim zločestostima i
nagoveštajima što se polagano akumulira u pravcu većih i otvorenijih gadosti.
Zamislite onaj pritajeni
sadizam, tik ispod glazure "normalnosti", iz filmova Mihaela Hanekea
– zamislite BELU TRAKU svedenu na intimnu priču jedne krnje familije (nema Oca,
ni svetoga duha... samo Magna Mater...), ali sa znatnom dozom horora ubačenom,
i eto vam ideje na šta liči ovaj film.
Ja imam određene rezerve
prema kraju i raspletu, ali ništa fundamentalno: svakako treba da iskoristite
priliku i ovo pogledate na FEST-u, tim pre što filma nema u alter-izvorima, tj.
na netu (ja sam pogledao skriner "preko veze", nevezano za FEST, a
vezano za RUE MORGUE), i pitanje je kada će se pojaviti pred cyber-narodom.
SPOJLER – ne čitaj pre gledanja filma!
Bio sam iznenađen da jedan
austrijski arty film uopšte ima TWIST! U američanskim filmovima sam na oprezu
oko toga, ali ovde sam se, priznajem, malo opustio, i twist ("ma ne, neće
valjda? ne, nije valjda...?") naslutio nešto kasnije u filmu, tek u drugoj
polovini.
Ono što ovom filmu pomalo oduzima jeste činjenica da je taj twist
identičan onome u klasičnom (mada, masama manje znanom, neizvikanom) hororu THE
OTHER (1972); dakle, oduzima mu u očima znalaca, mada gledalačke mase teško da
taj film drže negde blizu svesti kao potencijalnu referencu. Uzgred, ko ga nije
gledao, ozbiljno preporučujem - THE OTHER (1972) je jedno od skrajnutih,
neopevanih malih remek-dela američkog horora i zaslužuje mnogo viši status nego
što ga sada ima.
S druge strane, međutim,
twist nije tu radi sebe samog, tj. nije prepisan nego je smisleno integrisan,
deo je te priče, i kada se sve karte razotkriju, DODAJE filmu na značenju i
emociji. Jedino što krupnije zameram ovome jeste varanje: pre svega, u
smeštanju te kuće u potpunu izolaciju, sa minimalnom interakcijom sa spoljnim
svetom. THE OTHER je hrabrije i smelije svoju storiju smestio u ruralnu
zajednicu sa svim njenim stanovnicima i odnosima – toga ovde skoro da uopšte
nema.
Pored toga, u svetlu onoga što na kraju saznamo, početak filma deluje
fejk: jer, ko bi jednog dečaka tih godina ostavio da živi sam samcit u kućerini
na ivici šume, a naročito posle onoga što je uradio tj. što se desilo. Nema
teorije da to i takvo dete ne bi bilo u nekoj instituciji – ipak je to
Austrija, dakle uređena država, a ne Srbija! Umesto toga, samo dete (i njegov
imaginarni, mrtvi brat) cunja po kući dok čeka da mu mama dođe iz bolnice. Ma
nemoj! Ali jbg, bez toga ne bi bilo ni filma...
zadnja slika ko iz zavodnika
ОдговориИзбришиZa mene je film potpuno razočaravajuć, zamoran i dosadan.
ОдговориИзбришиi to je, što reko dimbo vojnov, 'sasvim legitimno'.
ОдговориИзбришиTwist u ovom filmu, mislim da ga možemo otkriti pošto ne verujem da neko od posetilaca ovog bloga da sada nije video film, je neočekivan i efektan. Ipak evo upozorenja – SPOJLER. Elijasov brat blizanac Lukas se utopio u jezeru, što je samo nagovešteno kao mogućnost na početku filma, ali odmah potom i pobijeno pojavljivanjem oba brata u njihovoj luksuznoj kući. Dalja radnja ničim ne nagoveštava da pojavljivanje oba brata predstavlja samo Elijasovu konstruisanu stvarnost i tako sve do trenutka kada majka Elijasu kaže da on nije kriv za bratovljevu smrt. Film je inače pun nagoveštaja, tj. naglo prekinutih scena baš u trenutku kada one trebaju da daju nekakav odgovor, što doprinosi mistifikaciji. Ali to je čini se i bio cilj, jer je tako pripreman teren za iznenađujući obrt na kraju filma.
ОдговориИзбришиMeni ovakav rasplet ne dovodi u pitanje realističnost situacije u kojoj dete starosti oko 10 godina povremeno ostaje samo u kući na nekoliko dana, s obzirom da je majka prilično hladna prema njemu (bar je takva posle operacije, a kakva je bila pre - ne znamo). Takođe, čini se da je u Austriji trend poslednjih godina da se ljudi povlače iz urbanih sredina u ruralne, gde se izoluju i žive poprilično usamljeno. To sam zaključio gledajući austrijske filmove nastale poslednjih godina. Filmove Götz Spielmann-a, Julian Pölsler-a, Andreas Prochaska-e.
Austrijski film nikad nije bio vitalniji nego što je to u poslednje vreme. Haneke i Zajdl su dobili zdravu konkurenciju. Da to nije slučajno (ništa nije slučajno) saznao sam na otvaranju festivala novog austrijskog filma, kada je predstavnik austrijske ambasade govorio o njihovim ulaganjima u film. Ona su poslednjih godina znatno povećana zajedno sa ukupnim ulaganjima u kulturu. Ne treba ni govoriti da su više desetina puta veće, ne samo sume, nego i procenti u odnosnu na ulaganja u Srbiji. Rezultat tih ulaganja su filmovi čija je dodirna tačka fotogeničnost austrijske provincije i divlje prirode osunčanih i večito snežnih Alpa, kao i odraz te surovosti i hladnoće, ali i stidljive topline u Austrijancima. Zajednička crta je i to nešto zlokobno što preti iza fasade prividnog mira u koji su umotani ambijent i ljudi. Stoga, moja topla preporuka za Revanche (2008), The Wall (2012), Oktober November (2013), The Dark Valley (2014) itd. Naravno i za Ich Seh, Ich Seh (2014).
Taj, što kažeš twist, je toliko očigledan, proziran i pokraden da ubija želju za daljim gledanjem filma. Kod mene, naravno.
ИзбришиSitne nedoslednosti na nivou manifestne radnje mogu se pravdati ukoliko se film iščita kao parabola o krizi identiteta (Majka ne uspva da prepozna sebe u igri pogađanja, opsesivno stoji pred ogledalom strepeći šta je čeka posle skidanja zavoja i t.d...).
ОдговориИзбришиŽena koja se ne miri sa nadolazećim zrelim dobom pokušava da povrati mladalačku lepotu uz pomoć estetske hirurgije. Blizanci se mogu posmatrati kao dva nerazdvojiva aspekta njene ličnosti. Nasilno odbacivanje jednog od njih potiskuje ga u zonu podsvesnog. Ovaj podsvesni aspekt najpre izaziva unutrašnji konflikt (šamaranje blizanaca) a zatim počinje da teroriše ego dovodeći na kraju do potpunog rastakanja ličnosti. Na taj način može se objasniti i preokret u kojem pre skidanja maske majka maltretira blizance da bi se kasnije uloge promenile. Uzrok ovog obrta vidim u njenoj nesposobnosti da se prepozna u novom-starom licu. Usamljena kuća koja netaje u plamenu zajedno sa svojim stanarima, simbolično predstsvlja krah ličnosti koja nije uspela da harmonizuje svoju komliktnu prirodu...
Geto
Sve si to lepo rekao, ali meni kao gledaocu nije potrebna psihološka analiza "šta je reditelj hteo da kaže" i da li je to tako ili nije. Oko ovih filmskih disertacija sam se toliko načitao na netu da ima više putića nego u Mikijevom zabavniku nekada davno. Sve je to u filmu trebalo izaći na čistac jer je u pitanju film, ne knjiga ili ne znam ti šta. Sve su to ok razmišljanja kako od tebe tako i od drugih ali sve to ostaje u sveri "može da bude, ali ne mora da znači" Izem ti takav film. Meni je Lake Mungo mnogo složeniji sa jako dobrim sajkolodžikal pristupom. Film kida u svakom aspektu.
ОдговориИзбришиMožda baš zato što je po sredi film a ne knjiga, ne očekujem uvek jasna i detaljna pojašnjenja ukoliko autor izgradi upečatliv i dosledan estetski svet. Sporim ritmom, suptilnim rediteljskim postupcima pa čak i nedorečenošću izgrađena je nekakvca začudna atmosferu košmara koja me je osvojila...
ОдговориИзбришиGeto
reditelji ovog filma spremaju novi horor koji zvuči vrlo slično ovome: http://www.hammerfilms.com/new-hammer-movie-the-lodge/
ОдговориИзбриши