svojevremeno sam sugerisao son of manu da bi možda bilo dobro da pokrene svoj blog o dokumentarcima, umesto da svoje živopisne opise kači po forumima – i ostatak je istorija. koja i dalje živi i hoda.
ipak, pošto se son malko ulenjio, i nije ni okačio svoju godišnju listu dokumentaraca, ostaje na meni da to učinim.
da bude jasno: ovo nije lista najn-najnovijih filmova iz prošle godine, nego lista najboljeg što sam ja tokom 2010. po prvi put pronašao – ima tu i novih stvari, ali i nekih pravljenih pre 10 i više godina. kome se ovo ne dopada, neka pošalje protestno pismo upravi vodovoda.
većina rivjua je linkovana – bilo prema mojim originalnim rivjuima, gde ih ima, bilo prema sinkovim postovima i linkovima na njegovom blogu, pa eto...
USA, 71/06
**** 4
to je to: ne mož bolje – njegove reči + kompetentni sagovornici o njemu + relevantni inserti, sve spakovano tako da sve bude jasno i pregledno. čak i to matoro čangrizalo moralo bi da prizna da mu je ovim načinjen odličan, teško usavršiv omaž.
UK, 97
**** 4
isto to. relevantno, dinamično, sadržajno, odlično ilustrovano... i za inicijante i za davno inicirane, milina.
UK, 09
**** 4
6 epizoda u ukupno trajanju od skoro 6 sati: "The Not-So-Interesting Beginnings," "The Much Funnier Second Episode," "And Now, The Sordid Personal Bits," "The Ultimate Holy Grail Episode", "Lust for Glory," (on Life of Brian), i "Finally! The Last Episode (Ever) (For Now...)". 6 sati jeste poprilično vremena, ali zaista vredi izdvajanja i truda za sve koji su poštovaoci ove grupe – i vrhunskog humora uopšte.
USA, 09
**** 4-
"I love the smell of a burning church in the morning..." ostatak sam reko u textu: klikni na naslov.
5. A HISTORY OF HORROR WITH MARK GATISS (2010)
***(*) 4-
izvanredna trodelna dokumentarna serija (BBC4) o horor filmu! getis je uspeo da nađe i poneke retke, originalne inserte, retko viđane fotke i dokumentarne snimke iz 'onih' vremena, a posebna draž su putovanja na relevantna mesta gde se pravila horor-istorija
USA, 03
*** 3+
plodovi HPL-ovog semena i raznovrsni divno-monstruozni oblici koje su dobili u kulturi 20. veka.
USA, 08
*** 3+
a o čemu je taj lavkraft, u stvari? evo, ovde su uglavnom lepo to rekli. bez mnogo filozofiranja (što se može shvatiti i kao plus, i kao minus).
USA, 09
*** 3+
respektabilno otvoren i detaljan pogled na čitav NAJTMER serijal, sa inasjatom od najsporednijih epizoda pa do skoro najvećih zvezda (izuzev džonija depa, koji je baš i mogo da kaže nešto, bar preko telefona. mrcina.) naročito je zabavna priča o drugom, po mnogima najslabijem, nastavku, i o transparentnom gej-podtextu koji je, kako izgleda, mnogima (uključujući reditelja, ako mu je verovati) skroz promakao. iako ima nešto malo disonantnih tonova, ipak je ovo napravljeno od strane studija koji je i nastao (tj razvio se) zahvaljujući frediju, pa ne očekujte baš neki tell-all etitjud (mada se između redova naziru neprijatne osobine gazde na kompaniju, roberta šeja).
USA, 09
*** 3+
kako napraviti intrigantan, svež, zanimljiv dokumentarac o jednom od najvećih romana 20. veka, a da to ne bude suvoparno ili nategnuto? ovako!
10. BEST WORST MOVIE
USA, 09
*** 3+
izvanredan pogled na nastanak i kultni status jednog od najgorih modernih horor filmova – TROLL 2! – istovremeno smešan, tužan, neverovatan, lud, glavoloman... hajlajt je kad reditelj ove nepodopštine na nekoj konvenciji iz publike dobacuje i ispravlja svog 'glumca', a onda izađe napolje i kaže: 'pseto. glumci su pseta. jedini razlog što ih iko negde zove i nešto pita jeste zato što sam ja snimio film. a onda oni počnu da kenjaju po njemu. džukele!'
11. TALES FROM THE SCRIPT
USA, 09
*** 3
odličan dokumentarac u kome učestvuju neki od najprestižnijih i najistaknutijih scenarista (i poneki reditelj) holivuda: Shane Black, John Carpenter, Larry Cohen, Frank Darabont, Steven E. de Souza, William Goldman, Bruce Joel Rubin, Paul Schrader, Ronald Shusett... rađen je u formi talking head dokumentarca – znači, sede ljudi i pričaju, nema sad tu nekih egzibicija formalne prirode, exploracije, razvoja, saspensa – jedine (vrlo pametne!) intervencije su u formi kratkih filmskih inserata ispred svake od deonica koje pokrivaju određene aspekte o kojima se razgovara. fino je to sve struktuirano, daje jasnu sliku o (jadnoj, ponižavajućoj) poziciji scenariste u holivudu, od samih početaka do danas, i zabavno – opominjuće – poučno je slušati sve te anegdote, iskustva i prisećanja od strane ljudi koji su zaista relevantni za ovu temu. nažalost, šredera ima nesrazmerno malo u odnosu na njegov značaj, ali zato karpentera ima u dobrim količinama – njemu čak pripada i pančlajn! jedini razlog što ovo nema veću ocenu jeste – nedovoljna filmičnost. za razliku od dokumentarca o fordu, ovo ovde bi ladno moglo da se transkribuje i objavi kao knjiga, i da u svom textualnom obliku ne izgubi ama baš ništa: svi kvaliteti počivaju u tome ŠTA ovi ljudi pričaju, a skoro ništa nema u tome KAKO je to sve upakovano (sem elementarne kompetentne montaže i okej odabira relevantnih izjava).
USA, 09
*** 3
ovo je zaista best-of usa horror, kompilacija najopštinih mesta, najčuvenijih scena, prizora, replika, pa stoga kao jedan generalni uvod za početnike – ili kao sumiranje i sve-na-jednom-mestu prisećanje – može da posluži svrsi.
USA, 09
*** 3
dokumentarac posvećen pay-per-view sajtu INSEX na kome se pretplatnicima nude lajv-videla u kojima se volonterke vezuju, bese, dave, rastežu, gnjave, šamaraju, seckaju, bičuju, umaču u akvarijume s pijavicama, stiskaju u kaveze, gde im se utrljava ljuta paprika u vagine, gde se bese u štalama i vezuju za stubove na snežnim poljanama – i sve u tom smislu što vole mladi.
14. THE VALLEY
UK, 99
*** 3
prilično dobar dok. o hororima kosova 1999, tj. o njegovim poslednjim danima pod srpskim pokušajima vlasti. bez ikakve naracije ili komentarišućeg nad-glasa nudi se juxtapozicija čemera srpskog neživota tamo (opustošene kuće proteranih; sahrane ubijenih; noćne straže kod najtvrdoglavijih da očuvaju svoje...) sa posledicama zlikovačkog šiptarskog ponašanja na tzv. običan svet (izbeglice; 'civilne' žrtve vojnih dejstava, i sl.). ono što umanjuje ugođaj je nedostatak bilo kakve kontextualizacije – ne postoji ni sinhronijski ni dijahronijski presek koji bi sve ove fragmente stavio u neki uzročno-posledični odnos
15. GAMBLER Nicolas Winding Refn
DAN, 06
*** 3+
prikaz kreativnih i, naročito, finansijskih porođajnih bolova u back-to-back pravljenju PUSHERA 2 & 3, naročito zanimljiv već iniciranima u kult refna – više se bavi intimnom stranom priče nego li samim temama i idejama filmova koje pokušava nadljudskim naporima da napravi dok se sve ruši oko njega.
16. L'ENFER (Henri-Georges Clouzot)
FRA, 09
*** 3
intrigantan moralitet o reditelju koji si je umislio da je genije i bog, i koji je u svojim pokušajima da napravi nekakvu prenadrkanu fantazmagoriju sagoreo ne došavši ni do pola posla... vrlo inspirativna i dramatična priča o jednom nezavršenom filmu i nadahnuti pokušaji rekonstrukcije toga šta je nabeđeni genije kluzo (he he) nameravao. a, da mu malo zasolim ranu, to što je hteo nije baš toliko genijalno koliko je mislio – ni narativno, ni vizuelno. ipak, dajte mu šansu i uverite se sami.
SRB, 10
*** 3
ove tri epizode nude neverovatan blast from the past i podsećanje na ludnicu 1990-ih – ali i zlokobno podsećanje da a) mnogi od tadašnjih hohštaplera nisu kažnjeni za pljačke, varanja i obmane, b) da mnogi od njih i dan-danas mirno i neometano obavljaju svoje lopovluke, i c) da današnja Srbija – po mentalitetu naroda, po 'kvalitetu' vlasti, po odnosu prema jebanju građana naživo i namrtvo, uopšte nije onoliko daleko od Miloševićeve Srbije koliko bismo, možda, voleli da mislimo.
18. EXIT THROUGH THE GIFT SHOP
USA, 10
*** 3
simpatično, ali precenjeno u američkim krugovima a i šire.
19. HERSCHELL GORDON LEWIS—THE GODFATHER OF GORE
USA, 10
*** 3
The greatest asset of this documentary is that it doesn't try to present its subject any more elevated or significant than he really is. H.G. Lewis may not be a great director, but he certainly deserves a big footnote in cinema history, and this film shows why. All is there: the (d)evolution from nudie to gore flicks, the particulars of how those splatter-fests were made, advertised and received, accompanied by valuable insights by David Friedman (Lewis's producer), John Waters and tell-it-like-it-is Joe Bob Briggs.
20. FEAST OF THE ASSUMPTION: THE OTERO FAMILY MURDERS
USA, 10
*** 3
This is a touching and thought-provoking account of how one of the sickest serial killers on record (BTK – Bind Torture Kill) affected the life of a victim that got away – a boy who was late from school just enough to avoid being killed with his parents and siblings, whose bodies he discovered. Complex emotions are evoked in yet another proof that sometimes true crime is stranger than genre fiction.
UK, 01
*** 3
nije ovo loše za elementarno upoznavanje sa majstorom (tu je morikone, tu je tarantino...), ali je daleko od definitivnog filma o njemu. pre svega, prekratko je (manje od sat vremena) za autora tako epske širine (!), a pored toga i disproporcionalnu pažnju posvećuje njegovom najslabijem filmu – ONCE UPON A TIME IN AMERICA (nekih 20ak min, tj. 1/3 trajanja)! ponukan ovim, naterao sam se da skinem i još jednom pokušam da odgledam tog kolosa, ali... ni ovog puta nisam uspeo da se zainteresujem ni za likove ni za dešavanja ni za iritantni način na koji su njihove savršeno univolving storije ovde prezentovane, tako da sam ga definitivno izbrisao sa harda nakon sat vremena protraćenog u pokušajim da se nateram da me bude briga za bilo šta na ekranu (sem minuciozno rekonstruisanih detalja perioda, koji ionako organski mrzim – možda zbog reziduuma iz moje prethodne inkarnacije, kad sam pod imenom 'lavkraft' živeo i zlopatio se u njujorku 1920-ih!).
SPECIAL MENTION:
DURCH DIE NACHT
ovaj švapski serijal emisija zaslužuje sopstveni detaljni osvrt, što će od mene i dobiti u bliskoj budućnosti.
HONORABLE MENTIONS:
A TALK WITH HITCHCOCK (1964)
= hič je uvek zabavan i pametan, dubok i vickast, nepretenciozan i filozofičan u isto vreme, pa tako i ovde.
EDGAR ALLAN POE: LOVE DEATH WOMEN
= 'tajna' poove opsesije mrtvim draganam dobija ovde svoj predvidiv biografskocentričan prikaz, ali više od 'otkrovenja' vredne su inscenacije, rekonstrukcije i autentični lokaliteti koji se ovde prikazuju.
= solidan, ali prekratak i nedovoljno opširan i dubok film o jednom od najvećih srpskih glumaca.
THAT'S IT!!!
= pol verhoven i još neki njegovi manje poznati leteći holanđani kenjaju o koječemu – a kad verhoven priča, ja slušam i zapisujem! okrepljujuće je videti ga, naročito u novim snimcima iz kana (povodom prikazivanja CRNE BELEŽNICE) u kojima iznosi krajnje otrežnjujuće i okrepljujuće antiameričke stavove.
BEWARE THE MOON: REMEMBERING 'AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON'
= jedan od najboljih od svoje sorte, u trajanju još malo pa kao i film kome je posvećen, ovaj dok. pokriva i otkriva sve što treba znati, uz učešće uvek zabavnog lendisa, notona, bejkera itd. + uz posetu nekim od škotskih lokacija.
WIKIREBELS
= asanž i kompanija, ukratko. prikazuje se i zločinačko mitraljiranje civila, novinara i slučajnih prolaznika koje je vikiliks obznanio, ali i zaleđina tima (asanžovo vlastoljublje i sl). sasvim pristojan, prilično objektivno-delujući pogled na ovog kontroverznog junaka.
= baš fin dokumentarac o najvećem srpskom geniju ikada. jedini nedostatak je što je 90 minuta nedovoljno i da se zagrebe jedna iole potpuna, zaokružena priča – ali kao vrlo dobro protrčavanje kroz neke od bitnijih momenata, ovo je sasvim pristojno urađen posao.
TRIERS ELEMENT + THE MAKING OF 'EUROPA' (1991)
= odličan materijal (2 x 45 min) o pravljenju EVROPE, istovremeno pruža uvid u genijalnog reditelja uopšte, nevezano samo za ovaj film.
ZULAWSKI PAR ZULAWSKI
= zulavski priča. sa tako slikovitim ličnim životom i tako idiosinkratičnom filmografijom, to je uživanje slušati (iako je prekratko! nikad dosta!)
ZOMBIEMANIA
= zombiji na filmu, od crnobelih smejurija do današnjih krvoliptanja. solidan, nepretenciozan presek (sem uobičajenih sumnjivaca – deda romero – tu je i sin mela bruksa sa svojim vodičima za preživljavanje sveckog rata Z)
DEVIL'S BIBLE
= previše senzacionalističkog insistiranja na narodnom nazivu za ovu knjižurinu koja, kako se posle sve halabuke ispostavi, sa đavolom ima veze samo toliko što nesrećnika ima na par upečatljivih ilustracija, među svim tim iljadama neđavolskih stranica. ipak, knjiga je dovoljno intrigantna po sebi, nevezano za tih par sličica...
= šta je NAMBLA? ako saut park nije dovoljan, evo i sinko je objasnio, i linkove dao, pa bacite pogled.
COLONIA DIGNIDAD
= kako su naci zlikovci došli u argentinu, uparili se sa vlastima, i napravili sebi raj na zemlji (a pakao za svoje podređene). all kinds of abuse ensue. totalna kontrola, skroz izvan tj iznad zakona – i užasi koji nastaju kad ljucku životinju nema ko ili šta da obuzda...
DISORDER
= kineska zrnasta mućkalica od kojekakvih dekontextualizovanih, uglavnom mučnih prizora 'savremene' urbane kine: šape od mravojeda pronađene u zamrzivaču jedne prodavnice; 'samoubica' na mostu koji traži svoja prava; požari i poplave; ljudi gacaju kroz štroku u apsolutno neuslovnim paklenim ambijentima; kamion nasred mosta istresao tovar živih svinja – itsl. sve je to lepo i crno, samo mi fali makar i najmanji kontext za neke prizore u kojima je teško uopšte shvatiti kakve veze imaju jedni sa drugima (npr. pripreme nekakvih masovnih plivača za skok u reku).