***
3-
Ova
igrana, amerikanizovana verzija kultne anime spada u podžanr „Kako smo se
bojali, dobro smo se udali.“ Nije to veliki film, ne dobacuje ni blizu dometima
i značaju anime, sigurno neće imati ni približnu trajnost i uticaj u godinama
koje dolaze, ali radi se, ipak, o pristojnom, više nego gledljivom filmu koji
vredi overiti u bioskopu, a nakon toga, možda, i još koji put u kućnim
uslovima.
Istina,
ova tvrdnja važi pre svega ako NISTE zadrti manga-anime fanatik koji zna
napamet i mangu po kojoj je rađena anima, i animu, i njen dugometražni nastavak
(INNOCENCE) i animiranu TV seriju (STAND ALONE COMPLEX) i ko zna šta još sve
pride uz ovo ide. Jer, ako JESTE hardkor fan japanskih DUHOVA, ovaj američki
biće vam u najboljem bledunjav a u najgorem – ogavan.
Originalni
DUH je, zaista, nešto što se jednom pravi: unikatan, revolucionaran, predivan,
savršeno odmeren spoj nenametljive kontemplativnosti i odličnog akcionog
spektakla i uopšte vizuelne predivnosti svih vrsta, uz više nego dvije žlice
tipičnog japanskog fetišizma prema tehnologiji (kompjuteri, razne vrste oružja,
letilice, vozila, tenkovi, grdne složene mašine koje rade „Ping!“ itd) ali i
fetišizma ženskog tela
(ovde sa savršenim alibijem da junakinju često gledamo u
izdanju kao da je gola, iako strogo
gledano nije – a pošto je ionako robot, nema tu voajerizma i krivice; hej,
pa to je samo mašina, s duhom unutra!) a povrh svega tu su i predivne note
smele imaginacije i kontemplacije (post)humanog.
Pa
još, kao da je sve to malo, tu je i čarobni saundtrek
genijalnog Kendžija Kavaija! Sasvim
sigurno spada u top-10 najboljih muzičkih skorova filmske umetnosti svih
vremena; ko se s tim ne slaže može smesta da napusti sahra... ovaj, blog! I
mnogo slabiji film bio bi dignut za tri nivoa ovakvom muzikom. Na svu sreću,
ovoj animi tako nešto nije bilo neophodno, ali kad je već tu, savršeno se
uklapa sa ostalim njenim vrhunskim kvalitetima.
(Digresija: Priznaću vam
jednu stvar. Samo dva puta u životu bio sam na ovakav način šokiran filmskim
saundtrekom, istovremeno osetivši a) oduševljenje
i b) pomisao: „Jebote, zar se ovo uopšte može/sme
ovako?!“ Prvi put osetio sam to kad sam čuo muziku iz GHOST IN THE SHELL i
našao se njome oduvan.
Bilo je to sredinom 1990-ih, u vreme VHS-a, i sećam se
da je krivac za moje trovanje ovim filmom bio Vlada Vesović, koji je nemilice i
neštedimice širio, pozajmljivao i presnimavao ovaj i srodne filmove sa svojih
originalnih kaseta...
Drugi put je to bilo kad
sam po prvi put, na proleće 2004. u jednom kultnom američkom bioskopu u San
Francisku na ponoćnoj projekciji počeo da gledam HAUTE TENSION – i našao se
smesta zaljubljen u film već pre isteka najavne špice.)
Inače, u igranom filmu skor
je radio Klint Mansel – ali pre nego
što počnete da ejakulirate očekujući masterpis u rangu onoga što je u prošlom
veku radio za Aronovskog, žurim da naglasim: njegov skor za DUHA je jezivo
nenadahnut, neupečatljiv, prazan, jedva korektan ali zaboravljiv; ništa za
kupovanje/skidanje i preslušavanje osim kao generička ambijent pozadina dok
nešto radite. Ali vrhunac travestije je kada, na samom kraju, tokom odjavne
špice, krene Kavaijeva muzika (blago remiksovana), ovom filmu sasvim
neprikladna!
Animu krasi smelija
dramaturgija: ona kreće in medias res,
glavna junakinja je već robot na zadatku, ne znamo njenu prošlost ni tada, a ne
saznamo bogzna šta ni kasnije, tj. sve do kraja filma.
Film je daleko
konvencionalniji: on ne samo da počinje prikazom pravljenja robota (u sceni
koja je, 20 godina kasnije, i sa svom usavršenijom tehnologijom i povećanim
budžetom, inferiornija od one u animiranom filmu!) nego nam crta situaciju kroz
natpis na početku filma, kroz ekspozicijske dijaloge (morali su već u prvih 5
ili 10 minuta da objasne i naslov da ne bi neki glupi Američanin počeo da se
vrpolji u stolici i buni se: „Kad će više ti duhovi?“), kroz njenu eksplicitnu
zapitanost nad time ko je i šta je
(u animi je kontemplacija rešena neverbalno,
kroz predivne atmosferične nedijaloške i neakcione scene praćene pomenutom
pregenijalnom muzikom) i, najzad, kroz čitav razrađen podzaplet o ljudskom
poreklu njenog duha.
Da, ona u filmu ima i ime i
prošlost i majku – koju pronađe i poseti u starom stanu, a na kraju ode i na
sopstveni grob. I sve je to, mada suštinski nepotrebno i konvencionalno, ipak
obavljeno bez preterane holivuđanske vulgarnosti i sa solidnom dozom
suzdržanosti i elegičnosti, mada ipak previše potencira to „ljudsko, suviše ljudsko“.
Izvorna manganima je bila smelo zagledana u
budućnost i bavila se evolucijom ljudskih bića i duha, smelo i otvoreno
fascinirana mogućnostima ljudsko-mašinskog interpleja, razvojem veštačke
inteligencije itd. Američki film je, tipično, više zagledan u prošlost, i nudi nam prozaični „origin
story“ gde se, i uz sve tehnikalije i gedžet-čudesa, priča neminovno kreće
centripetalno, vraća se na ognjište, u toplinu doma, u majčino krilo.
Ova tendencija je – da vam
sad dr Ghoul nešto objasni – tipična za američki film, i uopšte američku pop
kulturu, ali naročito za Holivud, koji je suštinski infantilan i orijentisan ka
Majci: sve se te priče pre ili kasnije svode na povratak domu, kući, porodici, svaka
priča se svodi na povratak korenima, traganje za poreklom, za izvorom,
retrogardno, reakcionarno, unazad, samo retro, idemo nazad pravo u matericu –
svaka individua mora da se pre ili kasnije (re)definiše kroz pripadnost nekoj
verziji porodice (nekad to nije doslovna, biološka, nego surogat, a la X-MEN,
čopor vampira, gangsterska banda itsl).
Ta napadna i naporna ne-samo-potreba
nego nužnost da se pripada nekome ili nečemu – taj jebeni
„belonging“ – da se ukutkaš i utopliš u neko krdo, u neku familiju, izvornu ili
surogat, nebitno, samo da ne budeš ni
slučajno sam, jer moraš obavezno da se povežeš sa precima...
(čak i onda kada
je odnos sa njima u datom zapletu antagonističan, ostaje potenciranje tog
odnosa kao nezaobilaznog za tematizaciju!), sa porodičnom prošlošću, uvek
neizbežno moraš da se odrediš prema njima, uvek ti je familija reper, kao
težnja ili kao nešto od čega bežiš... Uvek taj neizbežni sveprisutni FEM'LI,
jebem li im familiju, i seme i pleme!
Za razliku od Amera,
Japanci – a naročito u mangama i animama – potenciraju istinski samotne likove
koji nisu determinisani ni svojim majkama ni očevima, barem ne doslovno
(ponekad su tu surogat-očevi u vidu učitelja, naučnika-Frankenštajnotvorca,
mentora itsl)
...i tamo se daleko smelije i subverzivnije ispituju vanporodični
odnosi i vrednosti, često sa likovima koji stoje daleko od bilo kakvog
porodičnog stabla, evolutivno skrajnuti ili uznapredovali, „prvi od svoje
vrste“, jedinstveni, unikatni, i
zbog toga (doslovno ili metaforički) monstruozni; rečju, nenormalni.
Da nacrtam: američki junaci
teže normalnosti po svaku cenu, čak i kad ih ona snažno odbacuje i kad joj
zaista ne pripadaju. Paradigma: Keri (Carrie), koju cela zajednica odbacuje (pa
čak i rođena majka!), a ona i dalje samo hoće da bude jebena kraljica maturske proslave; zato na
kraju i popije kofu svinjske krvi, kao što i priliči onima koji se upinju iz
petnih žila da ih prihvati i glasanjem na tron popularnosti aklamuje najgora stoka
i ološ. „They're gonna laugh at you!“ I treba!
Za razliku od njih,
japanski junaci prigrljuju svoju „nenormalnost“ i od nje prave novu,
revolucionarnu, novu normalnost; oni
grade nova merila, prave novi svet po svojoj meri, umesto da se na silu utežu u
ranije skrojena odela koja im ne pristaju, da se nasilu uglavljuju u svet i u
život koji ih žulja... Izvorni GHOST
IN THE SHELL je dobar primer toga. Iako film počinje kao poslušnica
sistema, „major“ do kraja više nije lutka u rukama bilo kakvih papetmastera...
Zaplet anime je
zapetljaniji nego što bi se dalo podneti čak i u igranom filmu, sa grdnim
ambasadorima i predstavnicima ko zna kojih zemalja i agencija i aparatura u ko
zna kakvim spletkama oko ko zna čega. U filmu je sve to uprošćeno, jasno je ko
za koga radi i zašto, a u razočaravajućem otkriću porekla identiteta glavnog
antagoniste ovde to ode u how convenient patetičnu bezvezariju...
Ipak, dok ne
dođemo do toga, mora se priznati da je Majkl
Pit odličan u ulozi robota koji podjednako podseća na patetičnog
Frankenštajnovog stvora kao i na palog anđela (u teen-EMO modusu a ne u adult-RATNIČKOM
kakav smo imali kod Roja Betija u BLADE RUNNERU!).
Kad sam već kod glumaca, da
kažem i to da je Skarlet Johanson i
ovde, predvidivo, izuzetna, ali to teško da će iznenaditi one koji su je već
gledali u Besonovoj LUCY (gde je bila augmentovana pa odmetnuta programirana
ubica) i u UNDER THE
SKIN (gde je bila neafektirano ledena alien-zavodnica, za šta je
bila nagrađena i Zlatnim Ghoulom te godine).
U ovom se filmu zove Mira, a ja
smesta dodajem – ispod Mire sto Đavola vire! To samo Skarlet može tako vešto:
da igra vanzemaljku ili robota, sa svedenom izražajnošću, stvorenje koje nema
normalne ljudske emocije, a da opet, mikro-mimikom i očima signalizuje nešto
itekako živo, živahno i intrigantno unutra...
(Uzgred budi rečeno, Mira radi za HANKU - tako se zove firma koja pravi robote i sranja po ovom filmu, a sponzoriše i njenu anti-T jedinicu. Prvo Mira, onda Hanka, samo sam čekao kad će ovo da se izrodi u nekakav bosanski sevdah - a tome je, vala, i prišlo vrlo blizu u sceni susreta sa majkom, koja se, srećom, ne zove Džemila.)
Baja koji igra njenog
partnera je OK, solidan ali neupečatljiv: sve vreme sam, gledajući ga,
pomišljao koliko bi bolji u toj ulozi bio Kifer Saterlend – a posle na imdb-u
vidim da je jedno vreme za tu ulogu bio razmatran još jedan dobitnik Zlatnog
Ghoula, Matijas
Skonarts, i mislim se: jebote, pa film bi u tom slučaju bio nepodnošljivo
dobar – ili bi barem dobio jedno pola zvezdice više!
Žilijet Binoš daje nešto
topline filmu, a prosek popravlja Takeši
Kitano sa svojom uber-cool „hladnoćom“ – svaka scena s njim je duplo jača
od okolnih. Naročito je dobar detalj taj da on sve vreme govori japanski, čak i
sa likovima koji mu odgovaraju na američanskom, što je super u kontekstu neimenovanog
nadnacionalnog melting pot megalopolisa, a super je i kao odgovor onima koji su
ovaj film još pre premijere napadali za tzv. „whitewashing“.
Naime, u vladavini terora
političke korektnosti digla se u Muriki velika halabuka oko toga što glavnu
junakinju ne igra neka Japanka – nego vrlo arijevska Skarlet. Meni je izlišno
da se uopšte bavim retardiranom promašenoću tih napada, ali ću sad, kao Vučić
(„neću da vam odgovaram, ali samo ću ovo da kažem“) podsetiti samo na to da ni
u izvornoj animi taj lik nije baš nešto primetno azijatskih crta,
a da u svom
„oklopu“ ima duh Japanke isto kao što ga ima i Skarletin oklop, što je u
američkom filmu još i (pre)naglašeno kroz ceo taj podzaplet s njenom kevom,
Japankom, itd. Ukratko, ako vam smeta „whitewashing“ (koji jeste legitiman
problem u Holivudu), to je legitimno i OK, ali pustite ovaj film na miru, loš
ste primer odabrali.
Inače, jedan od scenarista ovog
filma je Ehren Kruger, poznat po amerikanizaciji japanskog KRUGA (RINGU). Može
se zato reći, da jasno nacrtam, da se ovaj DUH prema izvornom odnosi vrlo
slično kao USA RING prema JAP RINGU: to je, kako jedan fan na netu reče, GHOST
IN THE SHELL for dummieS,
u kojem je zaplet uprošćen, linearan,
očišćen od svih višeznačnosti i dvosmislica, sve što je bilo složeno i originalno
svedeno je na kliše, ali je (ovo ja dodajem) to izvedeno sa natprosečnom
tehničkom veštinom i sa dovoljno vizuelne imaginacije (odlični WETA efekti!) da
bude više nego prijatno i pitko (iako suštinski praznjikavo, s tim što je takvo
ne toliko po sebi koliko tek kada se uporedi sa znatno superiornijim
originalom). Isto to vredi i za kontrast JAP vs USA RING. Američki je korektna
mada šupljikava boza za mase, a japanski je Prava Stvar (TM). To možemo reći
sada i za ove DUHOVE U OKLOPIMA.
SPOJLER:
Kraj anime je tipično
japanski pred-postapokaliptički, glorifikujuće posthuman – u njemu se duh
glavne junakinje spoji sa duhom „Puppetmastera“ i tako nastane novi entitet
koji u genijalnom poslednjem kadru stoji nad svetlucavom panoramom megalopolisa,
pred širokih horizontom mogućnosti, i pita se: „Well, where shall I go?“ samo da bi zaključio-la-lo: „The net is vast and infinite.“
U USA filmu ne očekujte ovakve evolutivne nagoveštaje |
Ovaj prelep kraj nesumnjivo
parafrazira (pa i blago unapređuje) kraj Klarkovog romana Odiseja u svemiru 2001, kada se hiper-evoluirani više-nego-ljudski
astronaut, u formi „Zvezdanog deteta“, pita nad time šta i kuda sa svojim novim
moćima: „Then he waited, marshaling his
thoughts and brooding over his still untested powers. For though he was master
of the world, he was not quite sure what to do next. But he would think of
something.”
E, deco, to je moć dobrog
SF-a – da nam sugeriše i nešto više nego ljudsko, veće od života, parče torte
usred dijete od suvog leba.
Američki DUH nije dobar SF
jer njega ne zanima ništa od preokupacija originala, on ne sme niti ume da
zamisli ništa pametnije od povratka u majčino krilo. Još gore, na samom kraju, umesto
da zakorači u smelu neizvesnu ali bogatu budućnost posthumanog, naša Mira
deklamuje ovo: „We cling to memories as if they defined us. But our actions
define us. My ghost survived to remember to the next... that humanity is our virtue. I know who I
am...and my purpose here.“
A to kazuje dok se baca s
vrha zgrade kako bi kroz prozor upala u ko zna koji stan i sredila ko zna koje „teroriste“
(iako bi prethodni zaplet filma trebalo da je učini sumnjičavom prema šefovima
i sistemu a ponajviše prema olakom korišćenju termina „terorista“). Dakle, koja
je njena SVRHA kojom se ona kurči na kraju? Da nastavi da radi za vladu, za
sistem, da bude pion, robot, da vezuje „teroristu“ gde joj gazda kaže... Divan
američki hepi-end...
Nemam komentara.
ОдговориИзбришиšta li si pa sad teo reći ovim nekazivanjem?
ОдговориИзбришиDa si sve rekao.
ОдговориИзбришиFilm mi se svideo. Kao fan mange, oba filma i serije nisam razocaran. Sigurno je moglo bolje. Dosta bolje. Ali u poredjenju sa ostalim blokbusterima danasnjice dobili smo solidan film. Moj primarni problem price je negativac, Hideo Kuze ( koji je lik iz serije SAC ). Elem u filmu nismo dobili Kuze vec malo Puppet Master, malo Kuze pa cak malo i Laughing Man. Sto se mene tice mogli su da urade kompletno novog lika za negativca i to bi bio bolji potez nego ovaj amalgam raznih likova. Malo nadogradnje price. Da izadju iz okvira vec recenog, kao sto je Kenji Kamiyama radio u seriji, Oshii sa filmom. Mozda su bolji primeri za to Kjubrikov Shinning i Scotov Blade Runner. Ali mozda mnogo trazim. Deda Ridley ubode ponekad ali ni on nije sto je nekada bio. A rezisera tipa Kjubrika.....pa nisam siguran da je neko dostojan.
ОдговориИзбриши