Nedavno
sam uredno preskočio po svemu sudeći traljav pokušaj da se oživi brzo umrtvljeni
serijal američkih KRUGOVA pod nazivom RINGS kojeg su naši distributeri uredno
doveli u bioskope. A onda, pišući nedavno o američkoj adaptaciji japanskog GHOST IN
THE SHELL uporedio sam domete tog poduhvata sa izvornim amerimejkom ultimativnog
J-horora i shvatio da na blog nisam okačio svoju kritiku tog poludupastog
(mada, masovno obožavanog) proizvoda. Ova kritika je donekle ponovo aktuelna i
zbog toga što reditelj američkog KRUGA, Gor Verbinski, ima po svemu sudeći
odličan novi horor, A
CURE FOR WELLNESS, koji jedva čekam da pogledam, iako su ga naši
distributeri uredno preskočili.
Ova kritika izvorno je
izašla u magazinu OК (Agencija n.g.n press, Beograd), br. 24, 2003, a sada se
ekskluzivno obznanjuje u kiberprostoru.
THE RING, 2002
režija Gor Verbinski
KRUG
Uloge: Naomi Vots, Martin
Henderson, Brajan Koks, Dejvid Dorfman
Ocena:
***
(3)
Kako smo se nadali, dobro
smo se udali: režiser MEKSIKANCA uspeo je da ne oskrnavi remek delo čijeg
rimejka se poduhvatio i da, čak, napravi gledljiv i ne preterano uvredljiv
visokobudžetni film. Svakako da njegova dostignuća ne prilaze igde blizu
suptilnosti, višeznačnosti i filmofilskom bogatstvu koje nudi originalni KRUG
(režija Hideo Nakata, 1998), u šta su čak i naši gledaoci mogli da se uvere, a
zahvaljujući neverovatnoj i ničim zasluženoj dobroti RTS-a. Savršeni tajming
omogućio nam je da se na vreme upoznamo sa trilogijom japanskih horora koja je
dovela do revolucije žanra u tom delu Azije i čiji talasi uticaja već stižu i
do zapadnjačkih obala. Odlična prođa na box
office-u ovog rimejka već je dovela do planirane amerikanizacije još
najmanje pet uspešnih japanskih horora iz prethodnih godina (jer, za slučaj da
niste u toku, Japan je trenutno vodeća velesila u pogledu visokokvalitetnih,
originalnih i istinski zastrašujućih horora). Stoga je i logično da krug
američkih rimejka kreće upravo od naslova koji je započeo trend – Nakatinog
KRUGA.
Scenario Ehrena Krugera (VRISAK 3)
prilično verno prati zaplet originala: mlada i ambiciozna novinarka (prelepa i
mega-talentovana Naomi Vots) istražuje misterioznu smrt svoje rođake i tako
dolazi do video snimka koji je, kako izgleda, odveo u smrt devojku i još dvoje
njenih drugova koji su ga zajedno gledali. Urbana legenda tvrdi da svako ko
pogleda taj video umire za tačno 7 dana: skeptična i radoznala Rejčel to ipak
učini, samo da bi u narednim danima dobila sve više razloga da veruje kako u
toj priči ima mnogo istine, i da joj natprirodna kletva visi nad glavom.
Počinje trka sa časovnikom, pojačana činjenicom da je i njen sinčić slučajno
odgledao nesrećnu traku...
Za pohvalu je napor režisera da postigne
atmosferu zlokobnosti i pretnje kroz ceo film, ali taj napor se prečesto ogleda
i u nepotrebnim preterivanjima i dodacima koji ekspliciraju, konvencionalizuju
ili čak i banalizuju japansku verziju, pravljenu sa većim poštovanjem prema
gledaocu. Takođe, scenario menja neke suštinske detalje iz Nakatinog filma, i daje
potpuno drugačije poreklo devojčice Samare (tj. u japanskoj verziji – Sadako) čiji
duh stoji iza kletve, čineći ga nedorečenim i nimalo jezivim (pa čak i nezanimljivim).
I drugi bitni likovi, poput
Rejčelinog bivšeg muža ili Samarinog očuha, pretvoreni su u jednodimenzionalne
skice daleko kompleksnijih likova iz japanskog filma. Verbinski svojom režijom
uspeva tek da dotakne stravu i užas koji natapaju originalni KRUG, ali čak i to
je, valjda, nekakav uspeh u sve ispraznijem i nenadahnutijem Holivudu,
prinuđenom da uvozi i prežvakava tuđe ideje i originalnost koju je
šićardžijstvom na svom terenu uspeo da uguši. U kontekstu modernog američkog
horora, jadnog kakav jeste, KRUG se može smatrati blago natprosečnim
ostvarenjem. Tek u poređenju sa japanskim KRUGOM njegova sirovost i usiljenost
postaju napadno očigledni.
* * *
Detaljnije sam o ovoj
problematici – i o japanskim KRUGOVIMA i o rimejku i njegovim nedostacima u
odnosu na original – pisao u eseju „Japanske priče o duhovima“ koji ste
sigurno odavno čitali u mojoj zbirci eseja STUDIJA
STRAVE.
Jedan od retkih primera rimejka gde su Ameri, po mom mišljenju, uradili dobar posao. (Iako je sjajna Naomi Australijanka).
ОдговориИзбришиdobar, u smislu nisu ga sasvim i nepopravljivo zasrali nego ga samo nešto malo ukakili, ali ne vidi se iz aviona i ne smrdi kao obično.
ОдговориИзбришиKakav li si sitničar i seronja bio prema studentima, mogu samo da zamislim.
ОдговориИзбришиJel moze recenzija za The Void? Pojavio se dobar rip.
ОдговориИзбришиMeni je bolji od The Prince of Darkness..
Film ima vizuelni šmek između noara i onoh matrix zelenila. Što se tiče suštine, saspens je prilično utegnut, t u i tamo labav, čak i vređajući (kad se pred kraj ispod kose ukaže lice neke smešne babe, Džejms Wan bolje frikove pravi). Zbog Brajana Koksa, meni drage glumačke njuške, lestvica iznad za ocenu. Suština ovog horora je ipak u japanskom oriđinalu.
ОдговориИзбришиElem, ovaj film mi je naneo temu da bi se možda trebala organizovati lista 100 najboljih horor prepadajućih, iskačućih, neočekivano jezivih scena, što slika, što video isečaka iz top horor filmova, a možda top scene i ne budu iz top horor filmova. Da krene trka sa scenama kondžuringa, Helovina, trinaestih petaka, vukodlačkih transformacija, Ded sajlensa, Insidiousa, nekih džiper skriper prepadima, scena u kojoj shvatite da je jeza celokupnog filma narasla da se davite u njoj... A?
Možda je nezahvalan projekat, ali ipak objektivno viđenje nečega što generalno jezivo pali kod prosečne nervature gledalaca.
Kao klinac sam patio od scene iz Monster squad gde se vukodlak u pozadini približava nekom liku, zaboravio sam. Ili da po mesečini mi se ukazuje lik Majka Majersa na drumu, daleko iza svetla uličnog svetla. Mislim da bi bilo fino sastaviti listu, čisto nabrajanja radi, ne mora rangirati po intenzitetu, jer bekoga više plaši ovo, nekoga ono. Nekom majka,nekom maćeva.
Film uz koji uzivas. Girl, you'll be a woman soon hi hi hi
ОдговориИзбришиDobra reklama za televiziju generalno i cist opis sta televizija radi coveku.
Posle ovog mozda treba gledati Requiem for a Dream.