***
3+
Kako i koliko će da vam
legne HEREDITARY (upravo igra u
našim bioskopima kao NASLEĐENO ZLO) zavisi od očekivanja s kojima mu prilazite,
i od strogosti kriterijuma, te izgrađenog ukusa koji imate – ili nemate.
Odnosno, u poređenju sa konvencionalnim funhouse spookshow mejnstrim horor drekom
(KONJURING
i slično), a naročito u poređenju sa onim što se danas izdaje za „pametno“ (ANIHILACIJA
ZDRAVOG RAZUMA, NE SMEŠ
PRDNUT' i slično), HEREDITARY
je za klasu ili dve iznad, pa će gledaocima smorenim konvencijama prve i
glupostima druge grupacije ovaj film delovati kao dašak svežeg (ili barem:
svežijeg) vazduha; i on to jeste.
Dakle, zavisno od toga
koliko nisko postavite svoju lestvicu, ovo vam može delovati i kao nepatvoreno
remek-delo kakvim ga horror-press i deo fandoma ovih dana naduvavaju. Ali ja
velim: čuvajte se poređenja sa EXORCISTOM i drugim masterpisovima! Koji je bre
kurac ljudima/“kritičarima“ danas da se ne mogu više izražavati bez hiperbole i
svaki iole natprosečan film smesta porede sa besprekorno savršenim klasicima?!
Takav hajp, što se mene tiče, može biti samo kontraproduktivan, jer HEREDITARY, uprkos određenih nespornih
kvaliteta, poseduje i ozbiljne nedostatke koji verziranom i istančanom gledaocu
sreću (i užitak) kvare.
Ono što svakako nije sporno
jeste: da on, i takav, spada u gornji dom današnje horor ponude i sigurno će mi
biti u top-5 ove godine; da dilema oko toga „dal da gledam u bioskopu il da
čekam curenje na net“ ne sme da postoji (naravno
da ovo vredi overiti u bioskopu!); i
da su referentne tačke u novijoj produkciji u čijim okvirima valja i HEREDITARY posmatrati filmovi kao što
su THE WITCH
i KILLING
OF THE SACRED DEER.
Otkud sad SVETI JELEN u
ovoj čorbi, pitate se?
On je tu zbog toga što, isto
kao i JELEN, i HEREDITARY neskriveno,
čak paradirajući time, baštini kjubrikovski horor – ili, preciznije, Poor Man's
Kubrick (ili, strože, kako mali Đokica doživljava Kjubrika; ili, najstrože –
Kubrick for Dummies).
Tu je prenaglašeni
set-dizajn, scenografija koja u sebe kao u lepo ukrašenu kutijicu zatvara
junake, simetrično raspoređene u kadru, kao lutkice u kući lutaka – što je i
dramski naglašeno kroz vokaciju mame (Toni Kolet) u filmu, koja gradi
minijaturne sobice i kućice i od toga izdržava familiju (!). Inače, film nam ne
kazuje čime se bavi takođe dobrostojeći otac (Gabrijel Birn) iako ništa ne
ukazuje da je on samo prizetko; dapače, on kao lik scenaristu i reditelja
uopšte nije zanimao i vrlo je nedorađen.
Tu je i prenaglašeno
korišćenje spore, minimalističke, atonalne muzike, ili nemuzike, odnosno
pretećih, dubokih audio-dronova – s čime se malkice prećeralo (više nego u
JELENU), jer se time na realtivno jeftin i lagan način kreira preteći i
opresivni mood. Lazy! Pravljenje toga, u hororu, zahteva malo pametniju i
razrađeniju strategiju od dugih kadrova, sporog kretanja kamere i
BRRRRR-DOMMMMM zvukova na saundtreku. Eno, pogledajte u ŠAJNINGU gde je GENIJE
to radio; to, i mnogo toga drugog, pride. You
can't touch this!
Dobro to, ali kakve sad pa HEREDITARY veze ima sa VEŠTICOM koja se
dešava pre četiri veka, u divljini tek nešto malo naseljene Amerike?
Ima veze, zbog toga što i
ovde na delu imamo malo bolje nego inače izučenu folklorno-okultnu zaleđinu
fabule radnje, te satanizam u srži porodice koji cilja na nejač, tj. tinejdžere.
Ima veze, još i više, zato
što se, baš kao i VEŠTICA, i NASLEĐENO ZLO tokom 4/5 trajanja pretvara da je
arty porodična drama koja se klacka između „dal je natprirodna il je
psihološka“, samo da bi pred kraj devoluirala u petparačku priču koja maltene
negira idejne i psihološke konotacije onoga što je kulminaciji prethodilo. U
VEŠTICI je ovo malko blaže, a u ZLU je nešto naglašenije kao problem.
Šta HEREDITARY ima na pameti? Ako je verovati reditelju, Ariju Asteru
(debitantu koji obećava), ovo je film koji se bavi procesom tugovanja. OŽALOŠĆENA PORODICA: THE HORROR MOVIE.
Moglo bi se, nešto tačnije,
reći da ovaj film za porodičnu ožalošćenost radi ono što je za razvod uradio
THE BROOD. S tom razlikom što je potonji do kraja konsekventan, što sve vreme
na umu ima i žanr i idejne konotacije, inteligentno prepletene, pa tako i u
sasvim doslednom i emotivno pregnantnom završetku, da ne kažem twistu, u
poslednjoj sceni, koja je savršeno logičan rezultat onoga što joj je
prethodilo.
To se ne može reći za HEREDITARY.
Ovde već zalazim u
teritoriju SPOJLERA, pa zacrnjena slova ne čitati dok film ne odgledati!
HEREDITARY tokom većeg dela trajanja zaista deluje kao teška
drama o teškoj temi koju gledljivom čini samo žanrifikacija, inače bi bila
nesnosno mračna i patetična; a isto važi i za THE BROOD. I ovde, kao i kod
Kronija, emocionalno (i umno) žešće načeta žena (majka!) seje svoje duševno
crnilo na porodicu koja počinje da korodira iznutra, a pritom, naravno, đeca
ponajviše pate i stradaju.
Sve do kraja, film se
poigrava s tim „dal je ova luda il se te đavolije stvarno događaju“. To radi
sasvim solidno. Ne vrhunski: nije ovo Polanski, nije ovo ROZMARINA BEBA (šta
god vam govorili površniji „kritičari“ koji će potpisati svaku preteranu
budalaštinu, samo da ih citiraju na plakatu), nema ovde ni te suptilnosti ni te
ironije, pa ni tog feminizma. Dapače,
neko dokoniji od mene bi mogao tvrditi i ilustrovati tezu da se ovde ozbiljno
koketira maltene sa jednom dozom mizoginije (žene-majke su krive za sve zlo;
žensko telo nepodesno za demona – traži se muško, itd).
A na kraju – jebi ga!
Silazimo u palp, bacamo u kantu priču o ožalošćenoj familiji i destruktivnoj sili
neumerenog tugovanja, i prelazimo na nešto
sasvim drugačije i s tim nepovezano: bez trunke ironije tretiran je plot
grupice satanista da inkarniraju Paimona, jednog od 9
prinčeva Pakla (po srednjevekovnim verovanjima: vidi kod Kolina de Plansija u Rečniku Pakla) u ljudsko telo kako bi im
dao The Usual Crap (slavu, moć, pare, kontrolu, ovo ono).
Kakve to veze ima s mrtvom
babom? Je li Paimon bio u njoj? Kako i zašto u njoj? Je li prešao u curicu? Kako
i zašto u nju? Što bi prelazio, onda, u maminog sina, a ne u bilo koje drugo
muško? Ako tu ima neka tajna porodična veza – nije nam to rečeno. A koliko je
(ne)svesna sveg tog plota mama (Kolet)? Deluje kao da je prilično-do-sasvim
nesvesna – ali ako je tako, onda se gubi konotacija intencionalnosti i sve se
svodi na twist radi twista i paranoju „viđ šta nam rade ovi spolja“ umesto
„sami smo krivi za svoja sranja“. Plus, njena „nesvest“ je samo plot gimik da
bi se napravio twist, ali nije dramski i idejno opravdana, jer svi ostali u
ovom plotu ZNAJU šta rade i zašto (čak i curica!), a jedino ona ima „fuge“ kad
nije svesna što čini.
Plus, ZAŠTO bi se jedan
Princ Pakla uopšte zarobljavao u bubljičavo-dlakavom telu nekog cigolikog
tinejdžera? Zar ne može da svojim debelim i golim matorim obožavaocima (zašto
samo takvim? neko je bez razmišljanja prepisivao Polanskog!) udovoljava željama
u svom „prirodnom“ obliku momka koji jaše na kamili (ah, te tupave
srednjevekovne budalaštine, kad se nekritički prepisuju i prenose u 21. vek,
jebale ih one i kamila na kojoj su dojahali!), umesto iz tela Alexa Wolffa
koji, čak i na samom kraju, kad je Paimon najzad, navodno, inkarniran u njemu –
i dalje deluje katatonično-lobotomizovano zbunjeno! Zašto? Zato!
Da ne ulazim u druge rupe i
probleme sitnije prirode, tipa: ne bi li mrtva baba na tavanu odavno zasmrđela
celu kuću, umesto što truli gore neprimećena i nenanjušena danima i nedeljama? Pa jebote, mrtva mačka bi se osetila sa tavana
posle dan-dva, a kamoli 80 kila pokvarenog, crvljivog ljudskog mesa!
Da se razumemo: ima u ovom
(predugačkom!) filmu finih scena i kadrova i atmosfere, dobar je taj ugođaj
vrlo crne drame i totalnog neizbežnog usuda koji sve prožima, kao i pregnantna
implikacija porodičnog nasleđa-usuda što kroz gene dopire (vrlo lavkraftovski!)
– mada kraj negira gene i pokazuje da je društvo krivo (koven!) a ne priroda
(geni/familija) – a i te završne scene nekonvencionalno su inscenirane, sadrže
neke morbidne i lepe prizore i imaju retko viđenu intonaciju slavljenja
trijumfa Zla (kao npr. završetak dragog mi hororčića ASMODEXIA),
naročito za jedan američki film (mada niški bioskop Vilin grad uporno tvrdi da je ovo došlo iz Perua)!
Dakle, HEREDITARY je prijatno gledalačko horor iskustvo, i bilo bi još
jače da je film kraći bar za 10ak minuta, a da je horor imaginacija bogatija. Scene
strave i prikazani fenomeni su prečesto deža vi, a naročito cheesy budalaštine
oko spiritizma i prizivanja duhova; kad iz one sveće sukne plamen udalj, kao u
EXORCISTU, to je baš bio momenat kad sam bio na ivici da reditelju opsujem
mater! Daj jebote smisli nešto originalnije od toga!
Film bi bio još bolji, tj.
smisleniji i potentniji da nije tog sumnjivog B-movie raspleta koji bi bolje
stajao nekom drugom filmu, koji se nije dotad pretvarao da je kvaziduboka
dramurda, i još bio prilično ubedljiv u tome, na momente – osim kad sklizne u
infodump-patetiku na grupnoj sesiji ožalošćenih, ili kad keva pukne za večerom
povodom ionako zaista neobjašnjivo imbecilnog ponašanja svog sina.
Ipak, evidentan je trud da
se bude (nešto malo) drugačiji kao i talenat da se to postigne, pa je stoga
lepo znati da Aster već planira novi horor, ali šteta je što tvrdi da će mu to
biti i poslednji, barem zadugo, jer posle toga hoće da radi mjuzikle i svašta
nešto drugo. OK, daj šta daš...
Zbog odlične vizuelnosti
(koja zahteva i gledanje na velikom ekranu zbog boljeg zapažanja sitnih detalja
koje monitor ne trpi) i dizajna zvuka te sporadične, tihe, nebombastične a
odlične muzike – ovo obavezno gledati u bioskopu!
PS: Što se tiče finesa u ocenama u kontekstualizacije ovog filma sa donekle srodnima u zadnje vreme - blagu prednost ipak dajem VEŠTICI jer je konzistentnije zaokružena, originalnije koncipirana i izvedena, sa nešto memorabilnijom ikonografijom i set-pisovima, jer je kondenzovanija tj. s manje praznog hoda i poziranja, i sa manje sira (cheese) za kojim se ovde u ničim izazvanim spiritističkim momentima poseže (spiritizam i satanizam - prilično glupa kombinacija!). Takođe je scenario VEŠTICE nešto čvršći a dijalozi bolji, kao i gluma. Uglavnom su nijanse u pitanju, ali kad se te nijanse ovde-onde nakupe, šnjur za mene ipak nosi VEŠTICA. Pa makar i za jednu crnu jarčevu dlaku.