***
3
Teško je i rečima, a kamoli zvezdicama, sažeto izraziti
spoj pametnog i glupog, lepog i ružnog, smelog i konvencionalnog, nadahnutog i
otrcanog, promišljenog i površnog koje, sve zajedno smućkano, čini najnoviju
verziju NOSFERATUA. Na kraju krajeva, ocena će zavisiti od svakoga ponaosob, od
onoga što sa sobom (kao predznanje i
kao kritičko umeće) donosite u
bioskopsku salu – ali, znanje na stranu, zavisiće i od očekivanja koja donosite.
Valjda
svako zna da je NOSFERATU zapravo DRAKULA pod drugim imenom, prekršten od
strane nemačkih pirata u naivnoj
veri da se Vlasi, i Stokerova udovica, neće dosetiti (spojler: JESU!)? I valjda
svako zna da je jedan od tih pirata bio Fridrih
Vilhelm Murnau, samo jedan od najvećih reditelja koji su ikada
rediteljevali, autor dva prvorazredna remek-dela mračne fantastike (drugo je
FAUST, 1926)* – koji bi nam sasvim sigurno podario i još koje pride, jednom kad
je krajem 1920-ih dospeo u Holivud, samo da nije voleo da puši dok vozi (ili da
mu puše dok vozi – glasine su neprecizne). I valjda svako zna da je Murnauova
lobanja bila ukradena iz groba pre 10 godina, što se sasvim slučajno 100%
poklapa sa periodom vremena tokom kojeg se Egers upinjao da snimi „svog“ NOSFERATUA,
a narodu ga pušta upravo sad, na 10-godišnjicu tog navodno okultno-nadahnutog
skrnavljenja. (* Možda je Murnau napravio bar tri remeka žanra, ali avaj,
njegova JANUSOVA GLAVA, prema Džekilu i
Hajdu, nije sačuvana!)
Pa, ako
je Egers bio taj koji je maznuo Murnauovu glavu i držao je sve ovo vreme pod
jastukom, ili nešto čarao i gatao i inhalirao se nad njome u nadi da će nešto
iz nje preći u njegovu – moram vam reći da je džaba krečio. Ako je Murnauovo telo bilo oskrnavljeno, njegov film
nije, jer eno ga, svuda, restaurisan, kolorizovan, ko nov, na dvd-u i blu reju,
moderan, zlokoban, okultan, jeziv, košmaran kao i pre stotinak godina. Ništa mu
nisu mogle ni udovice gladne tantijema i njihovi krvožedni izvršitelji (kojima
je sud naredio da unište sve kopije filma: evo vam kurac, gospodo! živela piraterija – i oni koji su
uspeli da sačuvaju printove ovog na smrt osuđenog masterpisa kojem je ipak bila
obećana večnost!), ništa mu nisu mogli satanistički gulovi (hej, ne gledajte u
mene: ja u kući imam samo dve lobanje, jednu voštanu i jednu staklenu!), a
ništa mu, evo, nije mogao ni Egers.
Glede
očekivanja: da li neko stvarno očekuje svežu krv u petstotoj adaptaciji DRAKULE? I još važnije – da li je neko stvarno
očekuje od Egersa?
1979. je
Verner Hercog snimio svoj omaž Murnauu, nemačkom expresionizmu i uopšte
„očevima“ nemačkog filma – nadahnuto mračan (jer: Hercog!), atmosferičan (Jorg
Šmit Rajtvajn!), erotičan (Izabela Ađani!), zlokoban (Klaus Kinski!), groteskan
(Rolan Topor!), ukleto jeziv (Popol Vuh!). Dakle, nemoguće je moguće VELIKIMA.
Kad imaju pravu motivaciju, i talenat da je sprovedu u delo.
Da li je
Egers VELIKI reditelj?
Pa,
svakako nije nigde blizu Hercogovog ranga, a kamoli Murnauovog; to bi vam
valjda čak i njegova keva rekla.
Egers
jeste jedan od boljih današnjih reditelja koji se povremeno pačaju u horor, ali
to je samo zato što boljih trenutno nemamo, pa na pozadini srednjaštva i on
štrči. Ali on nije ni revolucionar ni
vizionar: on je solidan tehničar i ŠTREBER čija su interesovanja dovoljno excentrična
da se izdigne iznad Džejmsa Vana i Blumhausa i da se primakne arty delima Arija
Astera i A24, ali ni NOSFERATU neće promeniti njegov status, barem u mom ličnom
panteonu i proceni – jer to, u krajnjoj instanci, i sažeto rečeno, jeste jedan tehnički natprosečno izveden horor u
kojem se tvorac sve vreme razbacuje svojim ŠTREBERSTVOM, pokazujući nam šta je
sve čitao i šta je sve gledao, pa rekreirao, ali u kojem je sve to nalepljeno
jedno na drugo bez dovoljno čvrste i jasne VIZIJE koja bi to objedinjavala u
CELINU. Ovaj NOSFERATU nema dovoljno jasan i nepogrešiv autorski pečat – ili,
narodskije rečeno, jednu očiglednu i nesumnjivu PAMET koja smisleno organizuje
sve tematske i filmske elemente u nekakav stejtment, ili barem koherentan SVET.
Egers je
kao Vukovac koji je nabubao sve lekcije, zna sve podatke, imena, godine, on ZNA
kad je počeo I svetski rat, i kog datuma je bio atentat u Sarajevu, i kako se
zvao asasin a kako austrougarski car, ali kad ga pitaš ZAŠTO je počeo taj rat,
koji su njegovi UZROCI, on počne tuc-muc, ovvvaaaaj, kako da kažem, uhh, paa,
eto…
Egers
zna da je vampir potekao iz slovenskih verovanja, a ne iz irsko-engleskih
(Stoker) i holivuđanskih (Tod Brauning) i opet engleskih (Hamer!)
prežvakavanja, pa nam zato (?) rekreira jedno cigansko (!) iskopavanje groba
vampira, samo da bi već tu, na samom početku, pokazao da je marljiv, ali ne baš bistar učenik. No,
iz njegove, holivudske perspektive, Cigani, Srbi, Rumuni, Transilvanjani, sve
su to neki isti prljavi čudaci iz Zemlje Iza Velike Šume i ko će sad da se
bakće njiovim rasplitanjem: imamo kratku ali efektnu šok-scenu koja spaja
erotizam (gola cigančica na konju) i hororizam (kuljanje krvi iz usta
probodenog vampira) i odmah jurimo dalje. No
time Tolouse… Ali ne očekujte nigde u filmu da vidite da je ovaj Vukovac
zaista svario to što je, kako kaže, gledao
u našoj LEPTIRICI.
Na
mikro-planu ima ovde svašta nešto da se pohvali i da se voli: scenografija i kostimi su odlični, kao i
lokacije, i kamera. Ima tu brojnih kadrova
koji su prelepi: Drakulin, ovaj Orlokov zamak, naročito u detaljima, u
vratnicama, zidinama, ciglama, u kripti – sve to deluje ubedljivo, kao da je
snimano u pravom prastarom zamku a ne na studijskom saund-stejdžu – dakle, mestimično to zaliči više na Hercoga nego
na Tima Bartona, ili Kopolu.
A i onde gde je stilizovano, ume
da priđe slikama nemačkih romantičara
poput Kaspara Dejvida Fridriha, recimo raskrsje u snežnoj šumi i zlokobna
kočija, ili božanstvena grobnica (porodična kripta), ili ono stepenište usred
grada na kojem Dafo i Depova imaju kraći razgovor. Dakle, naš vredni štreber
je, zajedno sa svojim talentovanim saradnicima i tehničarima, i sa 50 miliona
$, napravio neke lepe mrdajuće gotičarske slike.
Maska je odlična. (Ne, neću ovde o brkovima! A ni o vampirovom lažnom, protetičkom penisu! )
Ima tu nekoliko upečatljivih prizora: npr. goli Orlokov
leš koji sisa krv iz ljudskog tela kao džinovski krpelj ili pijavica – ja baš ovakav
prikaz toga dosad na filmu nisam video.
Viljem Dafo je najbolji glumac u ovom kastu, pa bez veće
konkurencije upadljivo sija među ostalima (i preglumljava mnogo manje nego što
sam se pribojavao – jbg, ipak je njegov lik po prirodi texta excentrik).
Sajmon Mek Barni je izuzetan: najbolji Renfild, ovaj Nok, u
istoriji – najzad je lik, koji se po difoltu tretira kao komik rilif, tretiran
kao jezivo-mračno morbidna psiho-fizionomija.
I mogao bih se sad letnji dan
do podne baviti uskršnjim jajcima
koja nam je Štrebers posejao ovde (zašto se njegov Helsing zove Albin, ili
zašto Orlokula ima brkove, itsl), ali internet je danas prepun malih mrava koji
će za vas, u svojim plitkim jućub videima i podkastima pretenciozno i netačno
nazvanim OBJAŠNJENJE („ending explained! symbolism unveiled! meaning
analyzed!“) rasplitati takve SITNICE, kuriozitete i fusnote, ali vam niko neće
kazati SUŠTINU, poentu, smisao kojem sva ta jajca (treba da) služe.
Niko? Dobro, pokušaću ja.
Orlok kod Nemaca izgleda kao
ćelavi PACOV u ljudskolikom obličju zato što treba da podseća na karikaturu
klempavog nosatog (zato se zove NOS-feratu!) buljookog Jevrejina dugih prstiju
i kandži (da ih lakše zavuče u vaše džepove!), i poistovećen je s pacovima,
dolazi zajedno sa njima, on je njihova metonimija a oni njegova, jer oni su
INVAZIJA S ISTOKA, iz mrakom i sujeverjem posednute Istočne Evrope, gde su Sloveni,
Cigani i Jevreji izmešani u odrpanu i štrokavu rulju, kao crni, sivi i smeđi
pacovi koje niko nema potrebe da uzajamno razlikuje („Bog neka probere svoje“,
što reko onaj pionir genocida u Francuskoj 1200-i-neke)…
Orlok kod Štrebersa ima brkove
i orlovsku nosurdu jer je autor, u svojim iscrpnim proučavanjima rumunskih,
mađarskih i transilvanijskih velmoža iz Srednjeg veka, došao do epohalnog roket-sajens
zaključka da su tada SVI IMALI BRKOVE. Dakle, njega je više zanimala istorijska
akuracija nego simbolika lika. OK, legitimno – ako je to sveopšti, dosledno
sproveden princip, AKO je istorijska akuracija pristup kojim se rukovodilo i u
ostatku filma.
Ali čekaj prvo da završimo s
Orlokom. KO je on zapravo? Ne-Mrtvi transilvanijski velmoža, kaže nam se. Zašto
je takav, nemrtav (nosferatu)? Nešto je petljao s Đavolom, pa ga ovaj ostavio u
neživotu, da smrdi zauvek. OK, znači štovalac Đavola? Zato je, dakle, i
„Renfild“ ovde nekakva Sotonjara koja crta magijske krugove po patosu (koje je
Štrebers, u svom risrču, iskopao u svuda-dostupnim istorijama magije). Ali film
nam nikad ne pojasni u kakvom su odnosu njih dvojica zaista – KADA je i KAKO
Orlok stekao vlast nad njime, i na čemu je ona zasnovana, koja je priroda
njihovog pakta? Gde je ĐAVO (a s njim i prišipetlja BOG) u svemu tome?
Još važnije – ŠTA OĆE ORLOK?
Šta mu fali u Transilvaniji 1838, pa je zapeo da ide u Nemačku – i ŠTO BAŠ U
NEMAČKU? Ne čak ni u Minken (oca mu u vr’ guzice) nego u neku nemačku palanku
jedva napredniju od Bukurešta tog vremena. (Istina, u Nemačkoj tog vremena svi
govore engleski, ali zato kad Orlok zagrmi na rumunskom, svi ga razumeju!)
Zbog ženske?
Zbog Mine, ovaj Elene? Koju je
opazio tek u medaljonu službenika koji mu je doneo papire? Papire za ruševinu
koju je već nedeljama ranije odabrao da kupi? U Kopulinom DRAKULI imamo
petparačku motivaciju: Mina je reinkarnacija Drakuline davnopreminule ljube, pa
on sad „prelazi okeane vremena“ da je povrati. Bezveze, jeftino, ali ima NEKU
logiku. Kod Štrebersa ne vidimo niti slutimo motivaciju da se nemrtvi Rumun
zaputi brodom u daleku Nemačku. Ako je to Elena, ZAŠTO baš ona?
Kao prvo, kad Huter (Harker)
dođe Orloku, i oslovljava ga sa SIR, ovaj insistira, baš snažno, da ga ovaj oslovljava sa MY LORD, u skladu s
njegovim statusom. OK, to je istorijski i klasno akuratno, da ovaj velmoža smesta
smesti ćatu gde mu je mesto. Ali, zašto bi se onda, minut potom, ovaj LORD
zabuljio u žensku ovog služinčeta, u tu neku švapsku buržujku obične crvene a
ne plave krvi, nedostojnu njegove LOZE,
istaknute minut pre toga? Dobro, reći ćete, nije da nije bilo presedana, da
velmoža gleda kurcem a ne mozgom i zacopa se u neku seljančicu, sluškinjicu,
itsl. ALI!
Kao drugo, tu žgoljavu sluškinjicu
ne igra anđeoska Izabel Ađani (ko ne bi prešao okeane vremena, ili barem pola
Evrope, zbog nje, onih dana – a vala i dan-danas?!), nego Lili Rouz Dep, antipatično ženče koje ima veće
jagodice nego sise, i koje je odbojno i kao pojava (kasting) i kao lik
(scenario).
Kao treće, rekoh već, taj plan
o kupovini švapske ruševine (!) bio je već
skovan mnogo pre nego što je Orlok uopšte opazio taj sudbonosni medaljon s
njenom slikom.
Ali to je problem s
adaptiranjem priče koju smo već petsto puta videli adaptiranu – plot points se
ne motivišu, oni se podrazumevaju, oni se OČEKUJU.
Šta, dakle, Orlok ZNAČI u ovom
filmu?
Film počinje njegovim
ZAZIVANJEM. U prvom minutu Elena ga doziva u jednom od svojih somnambulnih
stanja. „Više godina kasnije“, piše na ekranu zatim, Orlokov plan se uveliko
realizuje, mi vidimo da je ona jedva zalečena histerična žena koja bi svakog
muškarca s oba oka u glavi i nešto mozga iza smesta odbila kao BAD NEWS (ovo
labilno patetično melanholično stvorenje s očima na pola koplja ne obećava
nikakvu srećnu budućnost, a kamoli zdrav porod) i njen Huter već hrli Orloku sa
svojim advokatskim artijama… AKO je triger svega bilo to njeno zazivanje, zašto
nam se docnije, kad Orlok vidi njen lik na medaljonu, NIKAKO ne sugeriše da on
nju PREPOZNAJE („Hm, kao da sam ovu ludaču već negde video? U ružnim snovima?“)
Dakle, ako je VAMPIR ovde
odgovor na prizivanje jedne (sexualno, a i šire) neutažene žene – ne bi li onda
on trebalo da ikonografski izgleda bar malo privlačnije od PODGREJANOG LEŠA?
(Izvinte me što razmišljam kao razumni muškarac a ne kao iracionalna žena!)
„Hej, znate šta sam otkrio u
svom risrču?“, kliče Štrebers. „Vampir, to nije neki švaler i zavodnik tipa
Hristifor Li ili Frenk Lanđelko, o ne, to je bre zapravo jedan živi leš, zombi,
sav truo i crvljiv!“
Pa, znaš šta, Štreberse, kaže
Ghoul, vampir nije samo to. Vampir može da bude MNOGO TOGA. Čak i u srpskom
folkloru. Obavesti se kod Tikomira Đorđevića, recimo. Može da bude velika
mešina, amorfna, ko džinovska ameba, koja se kotrlja po putu. Može da bude
rutavi vukodlak. Ili živi leš, rumena lica. Ili bled ko krpa. Ili žut ko vosak.
Itd. Tako i na filmu: ima gi razni,
zavisno od priče kojoj služe: neki su švaler-zavodnici, neki su ogavni
ljudi-pacovi, neki su zombiji, neki su emo-goti koji svetlucaju… znači, sve
zavisi koju priču oćeš da ispričaš. ŠTA JE TAČNO TVOJA PRIČA?
Ako je verovati njegovim
intervjuima, on je hteo da Elena bude glavni lik. Ona je krhka ženica neshvaćena
u svojoj falocentričnoj sredini uštirkanih muškaraca koji je vezuju za krevet i
drogiraju lekovima, e ne bi li sputali njen libido, njenu ženskost (jer žena =
sex, sugeriše nam se)… Zvuči kao neki (plitki, malođokinski) feminizam, zar ne?
Ali, kako se u to uklapa činjenica da nam ova storija zapravo ilustruje
prastaru mizoginu formulu CHERCHE LA FEMME?!
Ko je kriv, od Rajskog vrta do
danas? ŽENA!
Ko je prizvao Orloka iz daleke
Transilvanije? ŽENA!
Ko je prizvao KUGU u grad i
pomorio bar pola nedužnog stanovništva? ŽENA!
Ko je indirektno umorio/la
svoju najbolju (trudnu!) prijateljicu? ŽENA!
I na kraju, ko je sjebo
matorog ljubavnika-vanpira? ŽENA!!!
Posle tolikih okeana vremena,
ko je iskusnog sisača naveo da prečuje prve petlove i previdi izlazak sunca? ŽENA
ŽENA ŽENA!
It was the beauty killed the beast! A ako je mogla da sjebe King
Konga, šta je jedan polutruli brka iz Istočne Evrope?
„Oooo, ali nisi razumeo,
Gule“, čujem ja neki glasić iz daljine, „Ona se na kraju ŽRTVOVALA, dakle nije
tu žena KRIVA, nego je žena ZASLUŽNA, učinila je vrhovni HRIŠĆANSKI čin,
ponudila je i svoje telo na izvolte da ga kara zubati zombi iz rumunskih
katakombi, a time je ponudila i svoju devičansku napaćenu dušu, samo da bi
spasila….“ One iste koje je u opasnost i
dovela svojim ZAZIVANJEM ZLA?
Da vam kaže Ghoul: taj bih
njen čin prihvatio i poverovao u njega da je bar malo u skladu sa LIKOM kakav
smo pre toga imali videti. Avaj, Štrebers (i Lili) nam nisu prikazali smernu i
čednu hristijanku otvorenu za koncept ŽRTVE, nego jednu histeričnu i sexualno
frustriranu pacijentkinju u vlasti morbidnih maštarija, koja je sve vreme
preokupirana SOBOM (i u tom smislu je „moderna“ i prijemčiva 21-vekovnim
gledateljkama), koja žudi za time da bude „omoćena“ (kroz sex, naravno; ali joj
toxični muži, sa svojim lekovima i okovima, ne daju) i čiji je jedini spas u –
grljenju crvljive lešine?!
I koja je uopšte poenta da
angažuješ lepolikog i manekenski napucanog Bila VRANU Skarsgarda, samo da ga
zatrpaš kilogramima maske i šminke, za ulogu koju je – sa mnogo manje šminke, i
za mnogo manje para – mogo da odigra i Nikola Đuričko?! Pa još s autentičnim
Tarzan Ingliš akcentom, umesto komično karikiranog Skarsgardovog? (Apropo
istorijske i druge akuracije – ovaj Orlok govori preteranije i komičnije nego
bilo ko u DRAKULI… Mela Bruksa!)
I kad
smo kod toga – i Nikolas Hoult je
ovde loše kastovan: ne zato što je on po sebi slab glumac, jer nije, nego zato
što on, ovakav, nije prikladan za LIK koji mu je dat da igra u ovoj (melo)drami.
Taj Huter je trebalo da bude neko šonjaviji, neki neupečatljivi srednjak, koji izgleda
kao da ne može da utaži porive i prohteve naše vrle Elene, dok Hoult izgleda
kao jedan sasvim kompetentan komad muškosti – dakle, on izgleda kao ODGOVOR na
dozivanje neke sexualno frustirane žene, a ne kao POVOD da neka žena bude
frustrirana, neutažena, pa da doziva nekoga trećeg sa strane kao ispomoć!
Drugim
rečima, ne vidim zašto jedna sexualno neutažena žena u svojim dozivanjima ne bi
prizvala k sjebi jednog Nikolasa Houlta, ili Bila Skarsgarda – umesto trulog
Nikole Đurička!??
U
konfuznoj dramaturgiji ovog filma, gde se sve vreme rvu feminizam i mizoginija,
Štrebers prilazi vrlo blizu da samouništi sopstvenu storiju i poentu koju je,
kao, krenuo da pripoveda: naime, u jednom trenu Elena kaže svom Huteru nešto
kao „Ti nikad nisi mogo da me zadovoljiš kao ON (Orlok)!“ Na šta ovaj kaže „Je
li? Jel tako? Tako dakle?“, pa smakne pantalone i krene da je taslači. I sad, u
tom času, svaki muški šovinista spontano usklikne: „NAJZAD da nam neki film
prikaže ono što smo oduvek znali: da je najbolji i jedini lek za histeričnu
ženu – jedan dobar kurac! Evo, najzad, kure za histeriju!“ I to zaista tako i
izgleda, 10-15 sekundi, ali ne, onda se Štrebers trgne, uplaši, shvati da je
ovime sebe ofarbao u ćoše, doveo u ćorsokak: „Hej, čekajte, nisam tako mislio –
keve mi!“ I onda iz svog dupeta izvuče kratku šok-viziju krvavolike Elene koja
se (ne znam zašto i otkud) javi Huteru, i njegov huter se smesta spitioše, i on
istog časa siđe sa nje, i tolko mu beše od njegove kure…
|
BU!!! |
A zbrkan
je i Štrebersov odnos prema Van Helsingu, ovaj Albinu: on je čas okultista (to
je njegov aspekt koji se najviše potencira, nauštrb doktora-naučnika-detektiva
iz romana i većine filmskih verzija), čas hrišćanin (u kratkoj tiradi koju
izloži Eleni na stepenicama, on joj praktično sugeriše da treba da se žrtvuje
za druge); čas je nežna sapatnička duša jedina koja Elenu razume, bolje od
ikoga u njenoj okolini, a čas je excentrični sumanuti ludak opasan i po sebe i
po druge. Na kraju ostaje nejasno da li je i samoga sebe, i zašto, spalio u
onoj grobnici; a ako nije, ako je otud izašao jedva oprljen, zašto ga ne vidimo
na kraju, nadomak Elenine nekro-postelje da izgovori kakvo bogougodno
naravoučenije – ili barem da ga značajnim pogledom sugeriše?
Površnom
gledaocu će smetati dužina filma (preko dva sata!); dosađivaće se jer mu je sve
predvidivo (ko te tero da gledaš prethodne 499 verzije?! što se nisi čuvo baš
za ovu, like a virgin, da ti sve bude baš ko prvi put?) i jer su likovi
nezanimljivi (hej, probaj da pročitaš Stokerov roman, nekad, da vidiš šta su nezanimljivi
likovi, i odakle su!) i jer je očekivo NE ZNAM ŠTA – da se film zove NOSFERATU
a da zaplet zapravo bude BRAĆA KARAMAZOVI?
Površnom gledaocu blagonaklone sorte svideće
se film jer JAO ŠTO SU LEPE SLIKE, jao kakvi kadrovi, joooj što montira… što su
leeepi glumci, a tek one aljine, pa drvenarija i galanterija… vidi se budžet
gde je otišo, baš je to jedan lepo spakovan GOTHIC. A ima i nešto bajkovito, a
zapravo realno, o ženama, ne znam tačno šta, al deluje vrlo moderno i
provokativno!
Što se
mene tiče, dobio sam otprilike koliko sam i očekivo, za te pare, i od tog
reditelja. Lepe slike su mi držale pažnju a zbrkana dramaturgija i konfuzne
konotacije nisu me previše nervirali, jer to pipanje u mraku povremeno je
prilazilo zanimljivim stvarima. Uostalom, te sam zamerke imao i na nedomišljenu
VEŠTICU i na prekonfuzni SVETIONIK i na zbrkanog poludupastog SEVERNJAKA, pa me
to nije onomad sprečilo da uživam u onome što je tamo valjalo.
Tako i ovde: nije to ni švajneraj
i kataklizma epskih razmera kako razočarani bljuju, a nije ni remek-delo,
masterpis i najbolja verzija DRAKULE, ili bar NOSFERATUA ikada snimljena, što
se može naći kod pojedinih žrtava hajpa, egzaltacije i/ili histerije. Ne. Ovo
je najbolje i najdublje što jedan današnji američki reditelj može da posegne u
autentičnu evropsku mitologiju (slovensku, prelomljenu kroz germansku) i da iz
nje izvuče i reimaginira kroz goth ikonografiju i pop-psihologiju, a da to još
uvek bude komercijalan film, i kako Štrebers reče: „my most accessible one.“
Succumb to darkness, indeed. Pristupite i podlegnite tami ovog
našeg mračnog, bezidejnog, plitkog početka 21. veka… Ako za sto godina neki
neo-kromanjonci budu čeprkali po bunjištima ruševina ove civilizacije – praviće
ovog NOSFERATUA od blata. Bukvalno.