Wednesday, December 24, 2025

KARMADONA (2025)

 

Nije lako napisati kritiku filma KARMADONA.

Lako je napisati drugarski hvalospev, koji se svodi na: „Ovo je nešto najgenijalnije što je ikada postojalo i mi naprosto ničim ne zaslužujemo film ovoliko savršen“, kao što je to učinio Dimitrije Vojnov OVDE. Ili panegirik kakav je u VREMENU napisala Vladislava Vojnović (Vojnović nema veze s Vojnovim, koliko znam! Ali zato ima veze s ex-portalom Popboks koji je producent ovog filma finansirao) – evo njenog teksta OVDE.

Ali ja, iako sam drug s Acom i ex-kritičar ex-Popboksa, ipak neću napisati hvalospev. 

Inače, da ne budem pogrešno shvaćen, ne želim reći da su hvalospevi filmu ortačke prirode, dobro, neki možda malo i jesu, ali vredi istaći i da su dva vodeća horor magazina na svetu objavila apsolutno 100% oduševljene prikaze: RUE MORGUE i FANGORIA a njihovi autori nisu produkciji filma ni rod ni pomoz’ Buda. Znači, ima svega...

Inače, napisati površan i suštinski promo EPP tekst za ovaj film – tu nema ništa lakše: on se sam od sebe piše! Samo prepričate premisu (trudnu ženu zove na mobilni neki kao bog, i tera je da ubija određene ljude, inače će joj on ubiti dete u utrobi) i prepišete iz sinopsisa šta se tu sve kritikuje i napada: rijalitiji, selebritiji, influenseri, forumaši, self-helperi, besceleri, splavovi, kontroverzni biznismeni, korporacije, kapitalizam… Ukratko, satira na aktuelni trenutak globalne i lokalne zbiljnosti.

A ako to nije dovoljno, dodate malo senzacionalističkih začina, tipa: „Krv do kolena! Ljudi se komadaju! Eksplozija nasilja! Sise! Seks! Muški penisi!“ Nakon što ste to uradili, odnosno stavili sastojak A (prepričavanje premise) i sastojak B (nabrajanje čime se sve film bavi, ne ulazeći u to KAKO to čini), eto vam još jednog smuti-pa-prospi gde-smo-bili-nigde-šta-smo-gledali-ništa teksta koji se izdaje za kritiku, a kakav danas očas posla može da vam skocka veštačka inteligencija, jer je one prirodne, neprskane sve manje.

Ali napisati drugarsku kritiku, pa još dobru, poštenu, realnu… to je već malo teže. T.j. mnogo teže. Možda i nemoguće.

Ali, pokušaću. Jer to je moj križ.

 

„Oho-ho!“ – već čujem internetsku rulju – „Da li će to Ghoul sada da se pokaki po filmu svog drugara Ace? Da li je ovo nova senzacija u nastajanju na domaćoj kulturnoj sceni? Ili još bolje – nova svađa, novi raskol? To se čekalo! Dajte kokice, njam-njam-njam!“

 

Samo polako, kažem ja. Evo odma’ spojler: ne mislim da je KARMADONA loš film, niti će ovo biti negativan rivju.

            Moj sud, sažeto rečeno, jeste da je KARMADONA film ozbiljnih kvaliteta i ozbiljnih problema.

            To nije popularan stav ni inače, po pitanju bilo čega (jer mase „razmišljaju“ pretežno u terminima „super“ / „sranje“, odnosno „remek-delo“ / „golo govno“), a još manje će biti popularan po pitanju autora i poetike koji su definisani ekstremima i radikalnim polarizacijama. Ne biti ni na jednom krajnjem delu spektra nezahvalna je pozicija. Između rulje sa vilama i bakljama koja urla „Spalite ovo sranje!“ i rulje, malobrojnije, koja viče „Acu za cara i kralja svemira!“ ja sam u opasnosti da prođem kao onaj dečak, na početku KARMADONE, koji pokuša da rastavi makljažu Siledžije i njegove Žrtve – samo da bi doživeo da mu se okrenu i jedan i drugi i udruženi ga pojure da ga umlate.

            No, neka bude šta biti mora.

 

            Da bih bio sasvim jasan i precizan, ovaj tekst neću formulisati u vidu ogromnog, nepreglednog teksta kakav je svojevremeno bio onaj mega-traktat kojim sam OBJASNIO Srpski film.

            To je, pre svega, zato što a) nemam toliko vremena (ovo vam sada pišem umesto da redigujem svoju najnoviju priču i šaljem je uredniku, čisto da znate), i b) neće narod danas, 15 godina kasnije, da čita dugačke blog-tirade, nego daj, brate, tviterski, jel’ sranje ili remek-delo, to ti nama reci, i najbolje u zvezdicama, ako može, da ne moramo da čitamo neka grdna slova. OK, zvezdica neće biti, ali trudiću se da budem maximalno egzaktan i precizan.

            Dakle, umesto traktata kakvi su se pisali u praistoriji čovečanstva (2010), evo vam ih moje teze sada, u duhu novog vremena i nove normalnosti (2025), sažvakane i servirane u malim dozama, u lako svarljivim kanape-zalogajima.

 

            1) KARMADONA je jedan energičan, nabijen, žestok film kakav nema pandana ni u domaćem ni u svetskom filmu.

 

            2) KARMADONA je 100% autorski film, iskazan kroz žanr, ili žanrove, ali pre svega i iznad svega je autorski stejtment scenariste i reditelja Aleksandra Radivojevića.

 

            3) U ovom prethodnom se kriju sve vrline i sve mane ovog filma: naime, on odlično (možda i previše uspešno) odražava svog tvorca. Od vašeg stava prema tom tvorcu zavisiće i kako će (ako će uopšte, i koliko) da vam legne njegovo delo.

 

            4) To znači da je KARMADONA: preterana, prevelika (predugačka), preraspričana, bučna, direktna kao malj u glavu, eksplicitna (i verbalno i vizuelno), napadno bombastična, izrazito propovednički nastrojena, samozaljubljena, razmetljiva, nesuptilna, opčinjena igrama rečima (i slikama), psovkama, sadističkim morbidarijama, blasfemijom i skatologijom, a nadasve posvećena tome da vas sve vreme (ili što češće) iznenađuje, zabavlja i šokira.

 

            5) Ako ste sve ovo voleli, i plakali za JOŠ, u pradavnoj praistoriji kada je ŠOK KORIDOR išao na Art TV (pre 20 godina), ili u vreme SRPSKOG FILMA (koji je, podsećam, Aca osmislio i napisao zajedno s rediteljem, pre 15 godina, ali ga NIJE režirao) – onda ćete svakako biti naklonjeniji ovom filmu od onih neiniciranih u kult Ace R. i njegovih personalnih/poetičkih idiosinkrazija.

 

            6) Od vaše (ne)iniciranosti u tu osobenu i za ovu kinematografiju netipičnu vrstu filmmejkinga zavisi da li ćete, i koliko (ako uopšte) kapirati i gutati visoku stilizaciju ovog nerealističkog, svesno preteranog, karikiranog, grotesknog, zapaprenog i zaljućenog i drečavim bojama nafrakanog Luni tjunz splater satiričnog filma. Odnosno, da li će vam smetati njegov odmak od realizma – što znači: karikature i skice umesto istančanih psiholoških portreta (na kakve vas je domaći film itekakao navikao!), i bombastično-sočni i neprirodno slikoviti dijalozi nadahnuti Gartom Enisom i Grantom Morisonom, a ne Sinišom Pavićem (mada ima i potonjeg, i Kursadžija, i svega)!

 

            7) KARMADONA, prema tome, nije kalkulisan film: niti je on kalkulisan komercijalno, u smislu dodvoravanja najnižem zajedničkom imenitelju ovog neprobirljivog naroda (a la rezurekcija ŽIKINE DINASTIJE), niti je kalkulisan festivalski (a la zavođenje inostranih fondova i popularnih crven-tepih tema i dilema), niti je kalkulisan autorski-karijerno.

 

            8) To znači: ovo je previše ličan film da bi bio debitantski. Neko proračunatiji debitovao bi ipak nečim žanrovski čistijim – recimo, čistim hororom. Ali KARMADONA nije čist horor, ni blizu. KARMADONA se samo koristi hororom, ovde-onde, ili barem nekim izražajnim sredstvima horora (splater!), u masi drugih stilističkih i inožanrovskih postupaka. 



            9) Karijerno proračunat čovek, npr. Ari Aster, debituje žanrovski čistim, jasnim i efektnim filmom, HEREDITARY, a onda, kad stekne kredite njegovim velikim komercijalnim uspehom, snimi jednu mnogo ličniju WTF hit-paradu svojih fetiša i opsesija i trauma, MIDSOMMAR, u trajanju od skoro tri sata, i tu se iživi do kraja – i ne proslavi se na blagajnama, ali ima dovoljan kredit da mu daju i za sledeći, i za sledeći film.

            Aca R. međutim debituje kao reditelj svojim MIDSOMMAROM. Nadam se da će to uspeti da preživi kao autor, a ponajbolje ako bude u prilici da što pre, možda već 2026. snimi svoj HEREDITARY – svoj žanrovski čist(iji) horor koji, za razliku od ovoga, ima jasnije profilisanu ciljnu grupu.

 

            10) Objašnjenje: nije Aca ni glup ni nepromišljen da ovo izvede baš ovako. Mnoge nezgrapnosti KARMADONE – njena natrpanost temama, motivima i idejama i likovima, njena nesimetrična naracija sklona digresijama (čitava epizoda sa Mimom, ma koliko zabavna po sebi, predugačko je narativno-tematsko slepo crevo filma), prekomplikovana dramaturgija i naročito motivacija likova i bogova – posledica su nenormalne situacije, da čovek koji vrca od kreativnosti i ideja i energije i svega u ovoj zemlji DEBITUJE kao reditelj u svojoj 46. godini!

 

            11) Srpski reditelji i inače boluju od boljke zvane: „Nikad ne znam kad ću i da li ću još nešto snimiti, pa zato daj da u ovom jednom filmu sve što imam kazati i pokazati svetu – brže-bolje kažem i pokažem; naredne prilike možda neće ni biti, ili će doći tek za 5 ili 8 godina!“ Ona je posledica toga što mi nemamo ni blizu razvijenu filmsku INDUSTRIJU, što je naša kinematografija serija EKSCESA, nepredvidivi HAOS u kojem vladaju „Daj šta daš“ i „Sad ili nikad“. Dakle, čak ni hladniji, proračunatiji, prefriganiji i sa državnim sisama daleko bliskiji reditelji (osim onih baš sasvim režimskih) ne mogu sa sigurnošću da računaju da li će i kada će opet raditi – a neko ko je sopstvenim temperamentom i autorskim preokupacijama i stilom antipod svega toga osuđen je na marginu, na moljakanje, na čekanje, i na ekscesne produkcione uslove koji zavise ne od sistema, nego od slučajnih pojedinaca.  

Tako je bilo sa sva tri dosadašnja Acina filmska rada – sva tri nastala su jedino zahvaljujući privatnim ludilima pojedinaca koji su kapirali ekscentričnost i nekonvencionalnost i bili voljni da daju pare – bukvalno, da se kockaju, na nešto što nije nova ŽIKINA DINASTIJA, nego je WTF.

Koji je žanr ČARLSTON ZA OGNJENKU? Žanr zvani WTF!

Koji je žanr SRPSKI FILM? WTF!

Koji je žanr KARMADONA? Isti taj – WTF!

 

12) Kao posledica toga što je Aca R. toliko dugo čekao na svoj debi, što je posle SRPSKOG FILMA postao maltene kenselovan, i to ne samo u Srbiji nego i u belome svetu (gde je, s tom stigmom, postao unemployable) – njegov debi, sad kad se najzad, odocnelo ali bolje ikad nego nikad desio, prosto PRŠTI od potrebe da se sve ono zadugo neizrečeno i nepokazano – kazuje i pokazuje. „Vidi kako vickasto pišem! Vidi kako mrdam kameru! Vidi kako režiram! Vidi kako montiram! Vidi…!“

 

            13) Kao posledica toga, Aci je malo jedan žanr. Aci je malo dva sata. Aci je malo jedna priča.  

Pa kao posledicu toga imamo žanrovski melanž (satirični crnohumorni groteskni treš arty metafizički splater) koji traje predugo i koji sadrži bar dve priče, pri čemu je ona druga (rijaliti „Ludnica“ i sve oko nje) nezanimljivija od one prve (trudnica na ubilačkoj misiji od Boga) pa, stoga, negde oko polovine filma, maltene pridavi i skoro uguši dotad dinamičan i vrcavo zabavan film.

Jeste, spojio je on nekako te dve priče u jednu. Ali šavovi su loši: „upoznavanje“ s akterima „Ludnice“ je narativno samoubistvo – u tom brbljanju dotadašnji rolerkoster naglo stane, zabava naglo stane, jer odjednom mora autor da nam propoveda, jer Aca mora da nam predstavi četiri predstavnika Srbije Danas koji ga naročito nerviraju: Abortirka (dvaput pobacila pa sad, po zakonu Sarme, mora da prođe kroz dva spontana pre nego što rodi živo dete), Đankoza (narkoman, najplići i najnezanimljiviji lik), Srbo-Naci (tetovirani ćelavac opčinjen mitologizovanom „srpskom istorijom“) i Drugosrbijanka Krugdvojkašica kojoj smetaju petarde od kojih joj je „lipsalo“ kuče…

 

14) KARMADONA je dobar film koji, u svojih 120 minuta, obgrljeno i prigušeno u zatočeništvu drži vrlo dobar film od oko 100 minuta.

 

15) KARMADONA nije samo film. KARMADONA je i film, i deleted scenes, i director’s commentary i making of, sve u paketu, u jednom fajlu, bez menija i opcije za selektovanje (biranje).

 

16) Prvobitna verzija scenarija napisana pre 15-ak godina zvala se BOŽE PRAVDE. Ne samo što je naslov bio primetno bolji i smeliji nego sadašnji, nego je i sadržina bila provokativnija zato što je „božanstvo“ koje „otme“ i uceni trudnicu bilo – hrišćansko, dakle našoj kulturi prikladno. Ali čak ni ljubitelj provokacije i šoka i blasfemije kao što je Aca nije bio toliko blesav da zapečati svoje kenselovanje i da, odmah nakon što su ga i narod i država omrzli zbog SRPSKOG FILMA („Zašto, o zaštoooo se zove SRPSKI?!“), nastavi pohod s nečim što se zove BOŽE PRAVDE. Zato – Buda. Meh…

 

17) Ali čak ni taj Sidarta Buda nije onaj kojega budisti i poznavaoci budizma znaju, nego nekakva slobodna Acina konkokcija, umetnuta u njegovu neomitologiju (opet po uzoru na Enise i Morisone i ostale strip-filozofe 21. veka) koja takođe može biti kamen spoticanja u glatkom gledanju ovog filma.

Prvo, zato što je originalna a ne preuzeta (podrazumevajuća), ona zahteva objašnjavanje.

Drugo, to objašnjavanje traje.

Treće, to objašnjavanje – sa pomešanim arhivskim snimcima i dosnimljenim pećinskim ljudima i nekim valjda napoleonskim ratnicima – izvedeno je trapavo.

Četvrto, to objašnjavanje sadrži toliko upitnih i proizvoljnih i WTF detalja, da zapravo manje objašnjava a više pitanja otvara, barem onima koji se dotad nisu umorili svega i još uvek su orni za nova pitanja.

Pet, a sve se to dešava pred sam kraj filma, kad ljudi traže kulminaciju i katarzu, a ne objašnjavanje koje više zbunjuje nego što prosvetljuje. Umesto da, nakon te intruzije, gledalac kaže: „Aha, dobro, sad mi je jasno; sad razumem; znači, TO se dešavalo sve vreme, i ZBOG TOGA, kako bi se desilo OVO ŠTO SLEDI. U redu,“ mnogi će gledalac ostati da se češka: „Čekaj, a KAKO onda ovo…? A ZAŠTO onda ono…? A kako je onda moglo ono? A zašto onda mali Budo nije ranije pomogao, ako je mogao, nego je pustio da ova umalo strada…?“

 

18) Isto kao i 2. sezona CRNE SVADBE, koju je takođe Aca R. pisao, ali NE i režirao, tako isto i scenario KARMADONE ima svoje ups & downs, ali sve do pred kraj se ipak čini da to sve ide u nekom zanimljivom smeru. A onda dođemo pred završnicu, i odjednom se otvaraju rupe, i pitanja, i nedoumice, i WTF rešenja, i ne baš najefektnija kulminacija, i – hlađenje.

 

19) U pogledu žanra, KARMADONA nije horor u užem smislu. Jeste za horor relevantan film, pre svega zbog razuzdanog splatera, ali tu nema baš neke strave, pa ni užasa.  

Primarni „žanr“ ovog filma (i celokupnog Acinog opusa do sada, što uključuje drame koje je pisao – STRUJOSEK I SAMOUDICU, i scenario za SRPSKI FILM, pa i za ČARLSTON ZA OGNJENKU, mada manje očito) jeste – satira. Već sam gore nabrojao na šta se ta satara, ovaj, satira ostrvljuje. I to eksplicitno, nimalo suptilno, jer Aca je oduvek smatrao da je suptilnost precenjena kategorija. 

 

            20) Ali još tačnije od toga bilo bi reći da je primarni (skriveni) žanr KARMADONE, zapravo – film osvete.

            U ovome takođe vidim patern, jer i SRPSKI FILM je bio film osvete – osvete kinematografiji koja ga ne prihvata, koja mu ne da da radi ono što bi on da radi: žanrovsku exploataciju upakovanu u satiru.

            KARMADONA je film osvete (eng. revenge movie) u kojem je povod za osvetu – Rođenje, a predmet osvete – celo Čovečanstvo. Pa i bog, ako ga ima. A i ako ga nema.

            A uzgred je i film osvete nekim konkretnim osobama, čija se imena i još poneki detalji kriju u imenima nekih aktera. Ja ću pomenuti samo meni najzabavnijeg – Beksa Pantelić = Deksa Pantalejski, rulji poznatiji kao džiber-štancer bescelera, Dejan Stojiljković. Ostale gonetajte sami.

 

            21) KARMADONA je natopljena mizantropijom više nego ijedan film koji mi pada na um, tamo negde u društvu sa SAM PROTIV SVIH (Noje), PASJI DANI (Hundstage, Zajdl) i ŽIVOT JE LEP (Boro, ne Beninji).

            Nekima će to biti kvalitet po sebi.   

            Meni je to dražesno, donekle, jer u nekoj meri delim sentiment, ali odnekle bih morao reći da mi je mizantropija u ovom filmu natrpana i nakarikirana i infantilna i zapravo nefokusirana.

 

            22) Postavlja se legitimno pitanje: Može li mizantropija poslužiti kao osnova za iole slojeviti iskaz ili umetnički izraz?

            Aca nije ni Bernhard ni Selin, ni blizu; ali jeste negde na tragu Merilina Mensona i Gaspara Noea. (U izvornoj verziji, pre skoro 15 godina, Menson je trebalo da podari glas boga -ovo što sada izgovara Sergej T- i producentsku palicu pride – avaj, ništa od toga nije ispalo, mada je ipak dobio zahvalu sada, na odjavnoj špici.)

           

23) Svi su stoka, svi su ološ i govna, doslovno svaki lik koji se pojavi u ovom filmu je Đubre s velikim Đ – i to ne samo ulični prodavci lažnih parfema i korumpirani panduri-prašinari, ne samo sado-taxisti, pisci-influenseri, klijentela splavova, ne samo tvorci, učesnici i gledaoci rijalitija – nego su Đubreta čak i deca.

            U skladu sa svojom poetikom hiperbole, Aca sve njih karikirano-mizantropski trpa lopatama sadizma i zla: svi govore isto kao Aca, njegovim hiperboličnim jezikom, i svi maštaju Acinim mozgom, izrazito morbidno: npr. taxista ničim izazvano krene da neplatilji pripoveda kako se s kolegom iživljavao nad jednom klijentkinjom (umesto da je smesta umlati, on brblja li brblja! ispoveda se! popuje! preti! laje a ne ujeda!), a od boga lično doznamo da će jedan klinja u parku već sa 16 godina da svoju mlađu sestru podvodi jebačima kako bi zauzvrat dobio duplo brži internet… 

 

24) KARMADONA otvara još jedno pitanje: Može li, i koliko, biti zabavno boraviti puna dva sata isključivo sa likovima koje reditelj mrzi i želi im sve najgore (što im pre ili kasnije i isporuči)?

Ume da postane monotono toliko valjanje u blatu podljudskosti i grotesknih „zlikovaca“, dosadi sveopšta i sveprisutna izdaja, pad, podlost, prevara, bednost, sebičnost, sveopšti SCUM OF THE EARTH, taj svet oslikan uniformnim crnilom jednodimenzionalne vizije.

 

25) U središtu svega je Jelena, koju, suprajz, igra takođe Jelena, i to Đokić – za koju je, po javnom priznanju scenariste u brojnim intervjuima i na konferencijama, ova uloga odavno bila namenski napisana.

Jelena Đokić je glumica oko čijeg sam talenta imao sumnje, povodom CRNE SVADBE, ali moram priznati da je u ovom filmu reditelj izvukao maksimum iz njene fotogeničnosti i ekspresivnosti (naročito njenih krupnih očiju): nju kamera prosto VOLI, i u ovom filmu je bila voljena kao nikada i nigde do sada. Kamera ne da je voli nego je mejl-gejzuje i fetišizuje do nivoa kakve su, sa svojim foto-ljubimicama, dostizali samo Acini najveći uzori: Arđento, De Palma i Žulavski. Dapače, Aca ide i dalje, pa je u sceni „izvorne uncut božanske verzije orgazma“ maltene doslovno onodi kamerom…

Povremeno drveni ili neadekvatni delivery ne škripi kao u CRNOJ SVADBI, donekle i zato što Jelenin karakterni luk ovde ne ide tako daleko, od ateističke fondovske kučke do skrušene pravoslavne monahinje, nego samo od ex-studentkinje filozofije koja ne zna šta je to Samsara do omoćene ratatatata ženske osvetnice koja bez skrupula i savesti mitraljira ljude na buljuke (ali svi su oni ionako samo STOKA u vizuri Boga/Ace).

No, ako ima boga, JĐ bi posle ovog filma morala da postane glumica u kvalitetnim inostranim produkcijama.

 

26) Naposletku, ali zapravo fundamentalno, javlja se još jedno, ključno pitanje: Nije li svojevrsni contradictio in adjecto mizantropiju i nihilizam spajati sa satirom?

Nije li autor pomešao frogs & grannies kada je spojio mizantropiju (svi su govna! svi su stoka!) i satiru koja bi po definiciji trebalo da ima agendu popravljanja onoga što se kritikuje? A kako da popraviš govna? Kako da napraviš pitu od govana?

 

27) Acin film je nominalno društveno angažovan da govna nekako više ne budu govna (da se ukaže na probleme, da se stvari kritikuju kako bi se popravile), ali zapravo, u srcu svog srca, iznad svega želi da zabavlja sebe i druge, sebi srodne, fantazijama o osveti govnima u ljudskom obliku i, ovde, fantazijama o božanskoj nadmoći...

 

28) Ako ćemo po starogrčki, postoje samo dva žanra, tragedija i komedija.

SRPSKI FILM je tragedija (sa dozama brutalno crnog humora).

KARMADONA je komedija (sa dozama brutalnog splatera).

Srbi su smešljiv narod, i vickast i duhovit, pa je lepo maštati o tome da će umeti da prepoznaju da ih, krajem februara 2026, u bioskopima čeka daleko duhovitiji, smešniji film od ŽIKINE DINASTIJE 2.0, pod tako čudnim naslovom – KARMADONA. Šta mizantrop u meni o tome misli, neću vam sada reći.

 

29) „Bad boy srpskog filma“, kako ga s pravom nazvaše na premijeri u Sava Centru, debitovao je kao reditelj sa KARMADONOM.

Ne bih rekao da je dosegao zaokruženost, čistotu, jasnoću i jedinstvo efekta i značenja na tako uspešan način kao SRPSKI FILM, niti da će zauzeti to antologijsko mesto, niti u svetu niti kod nas, koje je film Srđana Spasojevića zauzeo. Ali to bi malo ko mogao, pa verovatno neće ni Spasojević, ako ikada bude režirao svoj drugi film.

Ipak, KARMADONA je vredan film vanrednog, unikatnog i dragocenog autora kojim će, nadam se, najzad započeti karijera vredna svake podrške i praćenja, i koja po svemu zaslužuje da poprimi svetske razmere. Da bude nešto svetsko a naše. Odnosno, to već jeste, ali da se još uspešnije dokaže i proslavi kao takva.

 

30) U svom debiju, Aca R. je pokazao da vlada zanatom, kako scenarističkim tako i rediteljskim. Rad sa glumcima je čudesan, i izvukao je uloge karijere iz Jelene Đokić, Mime Karadžića, Miloša Timotijevića i Miloša Lolića; Skaj Vikla je deliverovao jedan manje bombastičan i memorabilan skor nego u SRPSKOM FILMU, eklektičniji, ali jednako svetski; odlična kamera se kreće na načine i u količini skoro neviđenoj u domaćem filmu; film je pun ne samo verbalnih nego i vizuelnih gegova (moj omiljeni je krstača koja landara tokom vožnje sa taxistinog retrovizora u prvom planu, dok ovaj rantuje i huli, mada je i ceo dizajn splava TITANIK 2 prezabavan); izrazito je sinematičan, pravi bioskopski, pa ga zato u tom okruženju ponajpre treba i overiti, prvom prilikom – jer, uz sve moguće zamerke, ovo jeste nagoveštaj nečega novog, drugačijeg i unikatnog što nam je vitalno potrebno i što stoga treba podržati.

 

31) Sad kad je Aca iživeo (ali, da li je?!) svoje rantove, svoje filozofijade o stanju stvari u svetu i o smislu života, o muškarcima i ženama, o bogu i korporacijama, o medijima i zloupotrebama, o ljudskoj stoci i o stanju saobraćaja u Beogradu, kad je ispucao sve (?!) svoje omiljene fore i fazone, što lične dosetke, što narodne skarednosti (pokupljene iz taxija), kad je plasirao svoju fetišizaciju i mitologizaciju rakije (za koju su, naravno, u filmu, vezane najintimnije, najogoljenije deonice), i svoje pop-treš fetiše („Alisa“) i nadahnutu upotrebu nešto manje treš pesama („C’est la vie“) – ukratko, kad je istresao iz sebe sve (?) što mu se nagomilalo tokom prethodnih 15-ak godina, kad je, rečima taxiste iz filma, sebi „produvao cevi“, valjda će u naredni film ući što pre, rasterećen svakojakog bagaša, uključujući potrebu da se dokazuje, i da će tu još bolje, uspešnije, čistije, zabavnije, prosto da Ispriča Priču vrednu pričanja.

 


Saturday, December 20, 2025

Aukcija: VIŠE OD ISTINE


UPDATE: PRODATO!

VIDI KOMENTARE ISPOD POSTA!

Narode, uspeo sam da nabavim nov, odlično očuvan primerak moje davno rasprodate knjige VIŠE OD ISTINE: KADIJEVIĆ O KADIJEVIĆU.

Podsećam: Orfelin odavno nema primerke. Ja odavno nemam primerke. FCS ima još samo 2-3 za arhivu, od toga 1 oštećen.

Ja vam sada nudim ovaj primerak, i to sa potpisom Đorđa Kadijevića, a može se tu dodati i koautor, Dejan Ognjanović.

Da bih osigurao da ovaj primerak završi tamo gde je najcenjeniji, sada pokrećem AUKCIJU.

Početna cena: 4.000 din.



Trajanje: od subote 20. dec. u podne do ponedeljka 22. dec u 23.59 h.

Način javljanja: u komentaru ispod ovog posta (zbog preglednosti i javnosti).

Neka ode onome ko je najviše želi! 

Fotke u ovom postu prikazuju knjigu koja je predmet aukcije.

Tuesday, December 16, 2025

Nedelja HORORA u Beogradu

 


Dragi moji, eto tako se slučilo da ćemo narednih dana imati skoro punu nedelju dana horora u Beogradu, dan za danom! I to ne ovog svakodnevnog, banalnog, ćacističkog i huljističkog horora u kojem se dinstamo već dugo, predugo, nego – malo, za promenu, žanrovskog horora.

            Šta vas to čeka?

            Ukratko:

- novi Jor-fest sa domaćom i stranom fanta-horor produkcijom, dugom i kratkom,

- u okviru toga, prva promocija moje nove knjige DOLAZAK HORORA: KNJIŽEVNOST;

- odmah zatim, drugi horor fest na istom mestu, gde će biti prikazano SVETO MESTO a ja ću imati još jednu priliku da s Kadijom popričam pred zainteresovanim narodom;

- i na kraju svega toga – srpska premijera rediteljskog debija Ace Radivojevića.

 

A evo sada sve to detaljnije, opširnije i konkretnije: kad gde ko šta u koliko sati i pošto?

 

1) 19. FESTIVAL SRPSKOG FILMA FANTASTIKE (FSFF)

A. I. run the world

 

19. FESTIVAL SRPSKOG FILMA FANTASTIKE (FSFF) biće održan od 16. do 18. decembra u Dvorani Kulturnog centra Beograda. Festival donosi raznovrstan filmski program sa projekcijama animiranih i kratkih filmova, panelima i tribinama posvećenim budućnosti filma i žanru fantastike. 

PROGRAM:

 

UTORAK, 16. decembar

 

19:00 OTVARANJE FESTIVALA

FILM OTVARANJA: POPLAVA / FLOW (Litvanija, 2024, 84 min; režija: Gints Zinbalodis)

Dugometražni animirani film nagrađen Oskarom

 

20:45 Tribina: Budućnost animiranog filma na ex-YU prostorima

ako se ne ulože pare u ljude, budućnost je u A.I.

 

 

SREDA, 17. decembar

 

17:00 – 20:00 Prvi blok filmova

1. PRIČE IZ GROBA  (Damir Romanov, 2011, 15 min)

2. RABBITLAND  (Ana Nedeljković i Nikola Majdak JR, 2012, 7 min)

3. ČUVAR  (Matija Milutinović, 2016, 21 min)

4. AŽDAJA  (Ivan Ramadan, 2016, 12 min – BiH)

5. EKVILIBRIJUM (Mirela Srebrić, 2016, 13 min)

6. VOZAR (Marina Uzelac, 2012, 27 min)

7. UGOVOR (Dario Lonjak, 2012, 16 min – HRV)

8. KRIS (Raško Miljković, 2016, 19 min)

9. STOPER U NOĆI (David Kolaković, 2022, 29 min)

10. UNA No2 (Stevan Aleksić, 2014, 23 min)

 

20:00 – 21:00 Tribina: Dejan Ognjanović i Nenad Bekvalac o knjizi DOLAZAK HORORA: KNJIŽEVNOST

 

Prva beogradska promocija studije "Dolazak horora: Književnost" (Orfelin, Novi Sad, 2025) dr Dejana Ognjanovića biće održana u Dvorani kulturnog centra Beograda, 17. decembra s početkom u 20 časova. 

Razgovor sa Ognjanovićem vodiće horor znalac, Nenad Bekvalac.

Stručna, ali popularno pisana studija "Dolazak horora: Književnost" ima podnaslov: "Kritička istorija recepcije horor žanra u srpskoj i jugoslovenskoj kulturi". Jednostavnije rečeno, to je istorija horor izdavaštva na našim prostorima i ujedno istorija horor misli kod nas, u periodu 1914-2025. Ona pokriva sve faze, od "strašnih" i "fantastičnih" priča objavljivanih u doba kraljevine, preko "priča tajanstva i mašte" iz vremena socijalizma, do današnjeg horora…

Ko još nije nabavio ovu knjigu, moći će tada da je kupi po ceni daleko nižoj od knjižarske, i sa posvetom autora.

Evo detaljnog sadržaja i opisa te knjige:

https://cultofghoul.blogspot.com/2025/10/stize-dolazak-horora.html

 

21:00 – 23:00 Drugi blok filmova

1. KRALJ NIČEGA (Aleksa Gajić, 2024, 18 min)

2. PRIČA O STANOVNICIMA ZIDA (Andrej Boka, 2012, 16 min)

3. THE BOX (Dušan Kastelic, 2017, 12 min – SLO)

4. REVOLUCIJA JEDE SVOJU DECU (Ivan Pecikoza, 2011, 14 min)

5. THE LAST QUEST (Božidar Trkulja, 2017, 16 min – HRV)

6. NEVENOV SAN – DANSON (Petar Pešut, 2015, 13 min)

7. GOODBYE TURTLES (Nikola Pavlović, 2010, 16 min)

 

ČETVRTAK, 18. Decembar

 

17:30 CRNOSLOVLJE kratki film i tribina

 

ZATVARANJE FESTIVALA

19:00 VOLJA SINOVLJEVA (Srbija, 2024, 148 min; režija: Nemanja Ćeranić)

Poslednje bioskopsko prikazivanje filma u ovoj godini

21:45 Tribina: Volja sinovljeva – Stvaranje filmskog univerzuma

___________________

FSFF ima Humanitarni karakter

Ulaz na otvaranje je besplatan!

A na ostalo? Čuće se!

(Ne, stvarno ne znam, a ne znaju ni organizatori u trenutku kad ovo postujem)

 

 

2) IV FESTIVAL HOROR FILMA „ODRAZ STRAVE”

 FRANKENŠTAJN & SVETO MESTO

 

DVORANA KULTURNOG CENTRA BEOGRADA

19-20. DECEMBAR 2025

 

PROGRAM

 

PETAK 19.12.

 

17.00h

Otvaranje izložbe ilustracija „Frankenštajn u odrazu”

Degustacija vina vinarije Milanović

 

17.30h

Zagrevanje:

REVIJALNI PROGRAM 1 (29’)

 

YELENA, Milena Martinović (USA, 14’)

NOĆNA LINIJA, Marko Backović (SRB, 15’)

 

18.00h

Svečano otvaranje IV Festivala horor filma „Odraz strave”

 

18.30h

TAKMIČARSKI PROGRAM 1 (51’)

 

VEOTAS, Antea Benzon (SLO, 1’)

MOGLA JE BITI DOBRA FRANŠIZA, Zlatko Milošev (SRB, 4’)

SRP, Slavoljub Stojanović (SRB, 1’)

DUŽNOST?, Nikola Mijić (SRB, 7’)

DON’T FAIL Stefan Bogdanović (SRB, 1’)

THE NIGHT HAS COME, Amir Salyanov (RUS, 16’)

I’LL NEVER SMILE AGAIN, Vladimir Vučićević (SRB, 1’)

SILENTLY, I WANT REVENGE, Muhammad Ibrahim (IDN, 20’)

 

19.30h

SPECIJALNA PROJEKCIJA: 35 GODINA OD PREMIJERE

 SVETO MESTO

Đorđe Kadijević (YU 1990, 90’)

 

21.00h

MASTERKLAS: TRI I PO DECENIJE SVETOG MESTA – Đorđe Kadijević

Moderator: dr Dejan Ognjanović

 

 

22.00h

Zatvaranje prvog dana festivala

 

---

 

SUBOTA 20.12.

 

17.00h

Degustacija vina vinarije Milanović

 

17.30h

Zagrevanje:

TAKMIČARSKI PROGRAM 2 (33’)

 

TKO JE TAJ ŠTO JE DOŠAO, Marko Marjanović (HRV, 1’)

ČUVARKUĆA, Teodora Miodragović (SRB, 3’)

PAS, Kosta Mitić (SRB, 1’)

KUC KUC, Strahinja Pajić (SRB 8’)

MORA, Slobodan Drljača (BIH, 1’)

KAKO SMO ZBOG IDIOTA POSTALI VAMPIRI, Milan Eraković (CG, 6’)

KUTIJA, Navid Bulbulija (BIH, 1’)

STARVATION, Aleksandra Stošić (SLO, 12’)

 

18.15h

REVIJALNI PROGRAM 2

FRANKENŠTAJN U FOKUSU (6’)

 

Ekskluzivna premijera muzičkog spota

NAKAZA

Andrija Mitrović (SRB, 6’)

 

TRIBINA

OD NEVESTE DO NETFLIKSA: 90 GODINA FRANKENŠTAJNA

Učesnici: Sanja Dojkić, Andrija Mitrović

 

20.00h

TAKMIČARSKI PROGRAM 3 (50’)

 

CVJETOVI ZLA, Marko Marjanović (HRV, 1’)

THE NIGHT BEFORE I FIND YOU, Miljana Rašić, Magdalena Trajković & Marta Tomić (SRB, 2’)

REFLEKSIJA, Nataša Jovanović (SRB, 1’)

NOĆNI ZAVET, Srđan Babić, Igor Savanović & Teodor Ivanovski (SRB 5’)

STOLEN YOUTH, Dajana Bojić Zelenković (BIH, 1’)

EXO 99, Gavrilo Kostić, Filip Antić & Bojan Golubović (SRB, 7’)

REUS, Jovan Krstić (SRB, 1’)

MIJAZMA, Petar Tkalec (SRB, 11’)

ILLUSION, Maja Sučević (SRB, 1’)

POVRATAK, Branislav Čeman (SRB, 20’)

 

21.00h

BEOGRADSKA PREMIJERA

 

Ekskluzivna premijera dugometražnog filma

DARTAKUM, Gvozden Bosić (SRB 2025, 59’)

 

22.00h

Svečano zatvaranje i dodela nagrada IV Festivala horor filma „Odraz strave”

 

 

3) Premijera filma KARMADONA

Nedelja, 21. decembra 

Sava centar, u 21.30 h

 

Debitantski film KARMADONA scenariste i reditelja Aleksandra Radivojevića imaće domaću premijeru 21. decembra u okviru manifestacije „Najduža noć filma“.

Veče počinje u 17 h projekcijom dokumentarca „Nebeska tema: Priča o Vladi Divljanu“ Mladena Matičevića, a nastavlja se u 19 h svetskom premijerom igranog filma „Izlet“ reditelja Nenada Pavlovića, i dugoočekivanom domaćom premijerom horora „Karmadona“ Aleksandra Radivojevića u 21.30 h, koji posle brojnih priznanja na svetskim festivalima stiže i pred našu publiku.

Radivojević je tim povodom na konferenciji za novinare istakao da mu je režija oduvek bila velika želja, ali i privilegija koja se retko pruža.

„Dugo sam planirao da režiram, ali to nije nešto što možete da kontrolišete. Režija je, za mene, produžetak autorstva - prilika da potpuno oblikujem materijal. ‘Karmadona’ ima puno žanrova u sebi, horor je samo jedan od njih. U njemu ima crne komedije, melodrame, akcije, pa čak i elemenata mjuzikla. To nije 'Frankenštajn projekat', već prirodno izražavanje kroz žanrovski kontekst“, rekao je Radivojević. 

Svetska premijera filma "Karmadona“ održana je na 50. Međunarodnom filmskom festivalu u Torontu, a nakon toga nastavio je festivalski život i u Parizu, Sidneju i Njujorku. 

VAŽNO:

1) O tome šta da očekujete od ovog filma možete pročitati u mojoj najavi, tizeru, polu-rivjuu, OVDE: http://cultofghoul.blogspot.com/2025/07/karmadona-by-aleksandar-radivojevic.html

 2) Imajte na umu da ova premijera NEĆE biti smesta praćena distribucijom. Drugim rečima, zeznuće se onaj ko pomisli: „Eh, ne mogu 21-og u Sava centar, baš me briga za premijere i crvene tepihe, imam neka preča posla te večeri, ići ću u bioskop nekog dana naredne nedelje da pogledam taj film.“

Ko ne iskoristi ovu priliku da pogleda KARMADONU, neće je imati naredna dva meseca (!), jer će film u našim bioskopima, kako nezvanično doznajem, zaigrati tek krajem februara 2026!

Nemoj da bude da vam nisam rekao. Budite cool, pogledajte film pre svih i budite zvezda svih zimskih slava i dočeka novih godina tako što ćete neupućenima, neobaveštenima, odocnelima prepričavati scene i fore i fazone iz ovog filma, dok se oni jede i pate što nisu na vreme, before it was cool, pogledali ovaj film!

 3) A moj rivju, gde je on? Kad će? He he, ništa se ne sekirajte, stiže i on. Ne postizavam! Festivali, sajmovi, promocije, pogovori, dogovori, prikazi, eseji – a na svu muku još mi ćunulo da ovih dana napišem novu priču! Da, posle 2,5 godine odsustva iz proze, upravo sam napisao novu, i to pozamašnu priču (41 strana!), a uskoro ćete čuti i gde ćete je moći pročitati…

Uostalom, čemu žurba? Ne trkam se ni sa kim, jer u ovome što radim i nemam konkurenciju. Moje objašnjenje filma stiže vrlo brzo, nakon što ga, nakon dva gledanja na malom ekranu, overim i na velikom platnu. (A pošto vidim da mreže IZGARAJU za mojim rivjuom 2. sezone CRNE SVADBE, koju je takođe pisao, mada očigledno ne i režirao Aca R, samo polagano, doći će i to na red. Ako ne stignem do kraja godine, onda u nekom trenu januara.)

 

*

 

Važna napomena: „država“ Srbija je 2025. proglasila GODINOM NEKULTURE. Većina konkursa za projekte iz kulture NIJE realizovana, pa tako ni brojni producenti, izdavači i kulturni poslenici za svoje projekte od ovog Ćacistana nisu dobili NI DINARA podrške.

            Prema tome, imajte na umu da su SVA ova dešavanja realizovana sopstvenim sredstvima, bez trunke pomoći oficijelnih kulturnih institucija. Zbog toga je program ova dva fanta-horor festivala ove godine lišen spektakla i gostiju. Zbog toga su i kulturni projekti koji će biti predstavljeni realizovani u sopstvenoj režiji. Zato ima više repriza nego premijera. Otud a.i. posteri, otud „one man show“ entuzijazam glavobolja ludilo za 0 dinara!

Otud SVETO MESTO baš na Svetog Nikolu: jer nijedan drugi termin u DKC-u u decembru nije bio slobodan! Umesto da gunđate, što nije hrišćanski, razmišljajte ovako: „Biće slave i dogodine, i one iza nje, a Kadija je samo sada tu!“ Osim toga, u Srba svaka slava se slavi bar tri dana: otidite na slavu veče uoči, i na reprizu, a SVETOG Nikolu dočekajte uz SVETO mesto… (Uostalom, i ja žrtvujem čak dve večere na koje sam pozvan te večeri, ali – šta da se radi? First things first!)

A što se tiče nedostatka pomoći od kulturnih institucija ove „države“, znajte i ovo. DOLAZAK HORORA: KNJIŽEVNOST objavio je privatni izdavač Orfelin, bez dinara pomoći grada, pokrajine i države – a pošto je knjiga na latinici, na osnovu neustavnog, nekulturnog i neljudskog Ćaci propisa ona neće ni biti otkupljena za srpske biblioteke. Ovo vam je jedna krajnje retka prilika da je nabavite uživo, po najpovoljnijoj ceni, bez knjižarskih marži, direktno od autora, s potpisom i posvetom ako želite.

Isto tako je i KARMADONA nastala u privatnoj produkciji, izvan bilo kakvih državnih konkursa i Ćaci podrške. Baš kao i za SRPSKI FILM svojevremeno, tako je isto i za KARMADONU država Srbija dala ukupno – NULA DINARA. 

Prema tome, pozivam vas da podržite anti-establišment autore-entuzijaste i njihova samosvojna dela kojima prkose sveopštem Zlu…