ZAVODNIK

понедељак, 31. октобар 2011.

NAJBOLJI HOROR FILMOVI IKADA SNIMLJENI !


            Prigodom Noći veštica korigovao sam i apdejtovao svoju listu najboljih horora ikada snimljenih, i sada je prezentujem narodu u njenom najakuratnijem obliku, sa 126 najboljih horor filmova po meni, napravljenih do danas.

            Ako očekujete da bilo čija lista, pa čak i moja, ima "egzaktnost" Mendeljejevog periodnog sistema ili tablice množenja – promašujete poentu. Savršeno "objektivna" i za-sve-ista lista nemoguća je. Ova konkretna, iako se težilo natprosečnoj dozi objektivnosti (u smislu, da se uzimao u obzir i istorijski značaj a ne samo moja privatna preferencija), ipak je pre svega lista filmova koje lično smatram najboljim – i u kojima sam JA najviše uživao. Svoje uživanje mogao bih da detaljno obrazložim za svaki naslov, a za mnoge već i jesam, i kritike mnogih od ovih naslova već se nalaze ovde na blogu, a one koje nisu na blogu, jesu u brojnim časopisima i knjigama koje sam do sada potpisao.

            Ono što hoću da kažem: ipak se nisam slepo držao istorijskog značaja, i svesno sam zaobišao mnoge značajne, ali po meni estetski polovične ili slabe filmove (npr. Brauningov DRAKULA, čitava Hammer produkcija, i sl.), i držao se pre svega svog njuha i sluha, pa tek onda istorijskih indžijelih knjiga. Znači, ovo je pre svega GHOUL'S lista, pa tek onda, sekundarno, lista Dejana Ognjanovića. Kada za neku knjišku studiju budem razmatrao 100 najboljih / najvažnijih horora ikada, svakako ću morati da napravim neka MANJA tumbanja na listi, i da na nju ubacim razne DŽEKILE I HAJDE i naslove koji imaju određenih (pomalo prevaziđenih) vrednosti koje za mene ovoga puta nisu bile primarne.

            Da ne gnjavim više, ovu listu uzmite ili ostavite, poštujte ili odbacite, zabavite se uz nju ili gunđajte – kako god. Ona nije savršena. Nakon što sam je finiširao, primetio sam da sam ispustio jedan (stariji) naslov. Verovatno i više od jednog. No, ovo je samo poslednja, najnovija u nizu radnih verzija, iako se ni sa njom ja već sada ne slažem sasvim. Takođe, već sad vidim da sam možda maaaalkice preterao sa strogoćom kod nekih ocena. No, šta se tu može. Ipak evo liste.

            Ako vas ona navede da razmotrite svoje preferencije i naklonosti, dobro. Ako vas podstakne da potražite neke filmove koje još niste pogledali, ili za koje do sada niste ni bili čuli, super. A ako vam olakša da sebi za Halloween, i mračne dane koji slede, sačinite pametniji odabir horora za gledanje – ponajbolje!

            Lista je u jpg formatu, kako bi se sačuvao oblik tabele, kojega blogger inače ne može da identično prenese. Pošto blogger smanjuje slike po svojim potrebama, ako vam je nečitko, kliknite na sliku da sve ovo vidite veće i čitkije.

 

22 коментара:

Zo Ran је рекао...

Odlično, zahvaljujem. Nisam gledao 15-ak naslova. Ali, pre svih moram da odgledam dva Japanca sa liste, one trgovce ljudskim organima i one podivljale gejeve.

"In downtown Japan, a lonely computer nerd tries to maintain a peaceful existance while being stalked by a gang of deviant homosexuals who want to use him for their brutal S&M activities."

E, Dragojeviću, Dragojeviću, a oni tvoji gejevi utanjili glasiće i voze se u ružičastom autiću. Pojma ti nemaš ko su oni ustvari :)))

Dejan Ognjanovic је рекао...

čudi me da si morao ovo da guglaš - te japanske gejeve već sam obradio ovde na blogu: http://cultofghoul.blogspot.com/2011/05/all-night-long-2-atrocity-1995.html
inače, baš kao što sam i očekivao, neki čitaoci su me već podsetili na neke propuste, od kojih je najveći taj što nisam stavio SILENCE OF THE LAMBS! :( to je samo zato što taj film nikada nisam u glavi sasvim učvrstio kao horor, iako on to zapravo jeste, i mesto mu je na ovoj listi, negde oko 20. mesta. takođe treba naći mesto za RAVENOUS negde oko 50-og, a možda i za FREAKS, THE OTHER i još neke. rekoh već da ovo nije urezano u kamen, pa slobodno dajte još neke razumne predloge prvoligaških horora kojima mislite da je mesto na listi.

HELLY CHERRY је рекао...

nesto slicno na: http://www.hellycherry.com/2011/10/190-stanica-uzasa.html

Arno је рекао...

Nedostaje "Hajde da se volimo".

Zo Ran је рекао...

Ja uopšte ne znam gde da svrstam neke filmove koji mi se dopadaju i sigurno bi se našli na nekoj naj-listi. Npr. Shion Sono i njegovi filmovi Suicide Circle i Strange Circus. Ili A Snake of June (Shin'ya Tsukamoto, 2002). Ili (Flower and Snake (Takashi Ishii, 2004). Pa onda Les revenants (Robin Campillo, 2004). Itd, itd. Tako da ja ne bih ni umeo da napravim horor listu, odmah bi se zbunio.

Dejan Ognjanovic је рекао...

Les revenants + Suicide Circle su sasvim sigurno u vrhu, tj. odmah ispod 126. mesta... Damn, možda bi se čak nekako ugurali i među ove, videću. Inače, pravljenje iole ozbiljne liste je mnogo zajebanije nego što izgleda, a naročito kao krećeš od nule. Mnogo je lakše nalaziti falinke već gotovoj, nego napraviti svoju (a ovim ne aludiram ni na koga ovde, nego kažem en generale).

Marijan Cvetanović је рекао...

http://www.blic.rs/Zabava/Vesti/286730/Izaberite-najstrasniji-horor-film

E sad, ovo mi je intersantno iz razloga što sam naleteo odmah na rezultate ankete, odnosno nije mi dozvoljeno glasanje! :)

djvaso је рекао...

Одлична листа која ме још једном подсјећа да је крајње вријеме да набавим The Innocents и Hardware.

matoji је рекао...

Hvala na smernicama za buduća hororisanja. A za uzvrat evo i nekih mojih subjektivnih predloga.
Prvo Japanci:
-Jigoku (Nakagawa),
-Three Extremes:Box (Miike),
-Nightmare Detective/Haze (Tsukamoto),
-Loft/House of Bugs (K.Kurosawa).
Zatim Nejapanci:
-Destiny (Lang),
-Carnival of souls (Harvey),
-Black Sunday (Bava),
-Phantasm (Coscarelli).
Onda nečistokrvni horori:
-Mr Vengence/Old Boy (Park),
-Persona/Hour of the Wolf/Through a Glass Darkly (Bergman).
Pa opet Japanci sa primesom horora:
-Throne of Blood (A.Kurosawa),
-Ugetsu (Mizoguchi),
-Charisma (K.Kurosawa) itd.

Dejan Ognjanovic је рекао...

nisu ti loši predlozi.
Jigoku (Nakagawa) smatram vrlo slabim, naivnim, skoro poluamaterskim filmom, kao tek nešto bolje realizovan i vizuelno bogatiji pandan h.g. luisu, samo sa idiotski zastarelom religio-ideologijom koju u 20. ozbiljno, neironijski tretirati znači zaista biti beznadežno prevaziđen i irelevantan.
-Three Extremes:Box (Miike) je bio mnogo više na mojoj listi, ranije – sad sam ga možda nepravedno spustio previše, trebalo bi ga nekako ugurati u ovih top-126, samo što se, kao i uvek, javlja dilema – ŠTA izbaciti da on upadne?
-Nightmare Detective/Haze (Tsukamoto) – vrlo je moguće da se i ovaj nađe negde oko crte u nekoj novijoj listi.
-Loft/House of Bugs (K.Kurosawa) – dobar je, ali ne smatram ga baš nivoom koji bi ušao u mojih top-126.
što se tiče ostalih, Black Sunday (Bava) i Phantasm (Coscarelli) su sigurno odmah ispod crte, tj. negde između 125-150. mesta. lang nije horor, a harvi je za mene neshvatljivo precenjen, istorijski relevantan, ali egzekucija mu je previše amaterska i sirova, vreme nije bilo nežno prema njemu, i zaista ne mogu da ga stavim tako visoko u vrh uprkos mestimičnim kvalitetima.

collector је рекао...

koji je ono film kad neki invalid u kolicima juri kroz kucu

Dejan Ognjanovic је рекао...

ala si ga opisao! najbolji film koji liči na to jeste MISERY.

Andrea Kalos је рекао...

Ovo je ubedljivo najbolja lista horor filmova koju sam ikada videla. Bukvalno nisam nikada čula za 18!!!!
Svaka čast :)
Kuroneko cu prvo da gleam!!!!! Can't wait!
Jedino bih dodala Onibaba iz '68.
Mada, cim ga nema ove, vrv ti se nije svideo.

Dejan Ognjanovic је рекао...

da, u pravu si.
samo jedna ispravka: Onibaba se nalazi na mestu br. 97 gornje liste.

macura је рекао...

Šta misliš o Linčovom "Twin Peaks: Fire Walk with Me"... Da li je ovaj film po tebi horor ili nije... Pozdrav

Dejan Ognjanovic је рекао...

kao i svaki drugi linčov film, i ovaj pre svega pripada žanru zvanom "film dejvida linča". ali da, mislim da se "Twin Peaks: Fire Walk with Me" može smatrati hororom. nisam njime impresioniran koliko bih voleo da jesam (seriju mnogo više cenim) i on od mene ima 3-

macura је рекао...

Zbog serije mi se film izuzetno svideo, kada sam ga odgledao baš mi je bilo loše, pa sam želeo da čujem tvoje mišljenje... Lista ti je reprezentativna i svaka čast na blogu, sve pohvale!

natasa је рекао...

Ne znam dovoljno da bih mogla da sudim. Ali, kao filmofil koji nema ništa protiv da s vremena na vreme odgleda i ono što će mu uterati strah u kosti, odajem počast filmovima The Others, Planet of Terror i fon Tririvoj seriji The Kingdom. Čiste petice za horor...

macura је рекао...

Dejane, možeš li mi reći, šta misliš o ovom horor filmu, kako bi ga ti ocenio - u pitanju je film "The Legend of Hell House"...
Pozdrav

Dejan Ognjanovic је рекао...

taj film od mene ima 3- ali da budem iskren, davno sam ga gledao, samo jednom i zreo mi je za reprizu. ne verujem da ću bitno promeniti ocenu, ali to kažem samo zato što ne bih mogao sada detaljnije da obrazložim tu ocenu, sem da mi se činio suviše cheesy i nedovoljno strašno za reputaciju koju ima.

Ivan Simic је рекао...

Veoma dobra lista, ima dosta naslova koje nisam gledao, cak i pored ovih neamerickih koje u startu odbacujem. Ima i nekih filmova koji su meni prilicno ogavni, i nikako ih ne bih uvrstio medju omiljene, ali razumem zasto se nalaze na listi. Carpentera ima, vidim na vrhu liste i posle njente. Recimo, In the mouth of madness je morao da se nadje negde. Funny games mozda, ne znam koliko je udaljen od zanra, 1408 isto. Argento, Craven, Cronenberg, svi su tu, mozda bih izmenjao mesta pojedinim naslovima, ispomerao gore-dole, ali je sve manje-vise tu. Lynch po meni pravi bolju atmosferu od gomile drugih, cistijih horora, stoga pozdravljam i njegovo mesto u listi, iako bih dodao i Inland Empire. Midnight Meat train je mozda moga da se probije na zacelje liste, ne znam sta bih jos dodao, ili ne mogu da se setim u ovom trenutku, ili je lista stvarno sveobuhvatna i kompletna.

Igor Plav је рекао...

Noc vestica,Psiho,Krug,Strava u ulici brestova,Sirotiste...