izabrana dela

izabrana dela

четвртак, 28. мај 2020.

NOVI, SASVIM OK HOROR FILMOVI (2020)

  

            U okviru akcije „Šta novo hororično gledati u vreme post-karantina“ predstavljam kratke osvrte na horore koji su za gledanje postali dostupni u poslednjih pola godine.
            Iz razloga preterane zauzetosti Orfelin-knjigama, ali i drugim rabotama, o kojima ćete uskoro saznati više (iduće nedelje kreće pretplata na novu Orfelinku koju sam ja preveo i, naravno, obilato pogovorio) nisam stizao da se redovno osvrćem na nove filmove, a naročito one iz srednje klase. Ipak, među njima ima stvari vrednih gledanja.
Pa, bez daljeg tupljenja, evo, ukratko (nadam se!), šta tu svakako vredi pogledati.
            Pre svega, za neredovne posetioce, na gomili svi horori koje sam od početka godine detaljnije, zasebno prikazivao na blogu: linkovi ka njihovim rivjuima su ofarbani u plavo. Klikni pa čitaj...

Rekoh već svoje impresije o ovima:

**(*)
3-

**(*)
2+

***
3-

***
3

***
3


**(*)
3-

**(*)
3-/2+

**(*)
2+/3-

**(*)
3-

  

READY OR NOT
***
3
Zabavna zajebancija, prijatna oku, fino napisana, režirana i glumljena. Neko očajan za učitavanjem značenja u sve i svašta mogao bi se siliti da ovo pretvaranje Prve Bračne Noći u sveopšti Lov Na Ženu od strane cele muževljeve familije čita kao nekakvu parabolu o borbi ženskog čeljadeta protiv stega i nameta patrijarhalnog poretka koji joj se svaljuju na grbaču činom prstenovanja ili barem kao kvazifeminističku wish-fulfillment fantaziju o osveti žene svima njima za sve to, nametnuto. Nametnuto? Čekaj, jel ima neka žena koja ne mašta pre svega i iznad svega da se (dobro) uda? Anyway, ovo je dovoljno vrcavo za sasvim fino ubijanje vremena posmatranjem simpatične i oh-tako-na-sve-spremne-žene kako nadmudruje i kasapi, jednog po jednog, sve te lovce na sebe u jednoj bogatunskoj kući i njenoj bližoj proširenoj avliji.


CRAWL
**(*)
3-
Ovo je dobro napravljen film o nekoliko krupnih aligatora koji terorišu jednu ženu. Uvek je žena u centru terorisanja, to je prosto datost ovakvih filmova – kao što je datost da imamo i obilje sporednih muškaraca koji služe kao topovsko, odnosno aligatorsko meso, jer pošto cura treba da nam poživi do odjavne špice, mora da se ima nešto za pod zub pre toga. Aža sve to tehnički fino orkestrira, i ako vam ne smeta što je priča tako elementarno prazna i trivijalna i daleko od bilo kakve stvarnosti u kojoj biste se ikada mogli naći (Bez obzira što su delovi filma snimani u Srbiji! Zato što smo jeftini a ne zato što smo lepi! Srbija ovde glumi Floridu) – imaćete sat i po solidne praznoglave zaboravljive zabave tokom koje ćete uspešno zaboraviti na Koronu, karantin, policijski čas, svetsku ekonomsku krizu i posao koji ćete verovatno izgubiti ako ga uopšte trenutno imate.


THE FURIES
***
3
Maskirani ljudi progone neke žene u šumi, i masakriraju ih kad ih stignu. One beže. Neka pobegne, a neke ne. Povremeno i neki od lovaca vrlo krvavo najebe od strane naše glavne omoćene ženske (u majici na bretele). Sveta jednostavnost na delu: ovo je film ni o čemu! 
Mada, ako ste baš dokoni, ili vam treba alibi za gledanje splatera, možete si reći da je ovo još jedan prikaz objektivizacije ženskog tela i svođenja njegovog na meso, te prikaz muškog gejza i uopšte toxične muškosti, destruktivnog falusa koji ovde, u vidu noževa, sekira i strela, probada i penetrira mekano žensko meso itd. 
Ali to je koješta. Glavni razloga da ovo pogledate jeste u tome što je to sve vrlo lepo vizuelno koncipirano: retko lepo slikan film, i odlično dizajnirane maske, i solidne scene horor akcije, lomatanja, bežanja, vatanja, skrivanja, klanja, nadmudrivanja, abre-ubre, nema predaha, i mada je na kraju: gde smo bili – nigde, šta smo radili – ništa, ipak je sve ovo vrlo dražesno i zabavno dok traje.


BELZEBUTH
**(*)
3-
Ako ste se uželeli filmova u kojima ubijaju malu decu, evo jednog za vas (you sick bastards)! Počinje scenom u kojoj glavnom liku, pajkanu, retko antipatičnoj copini, novorođenog sina u porodilištu ubije sumanuta žena, zajedno sa još tucetom novorođenčadi. Nije prikazano baš explicitno, ali nije ni mnogo suptilno: uostalom, ideja je dovoljna. Ako vas to kupi, kasnije imate i scenu u kojoj drugi ludak-kamikaza obmotan nekakvim stujnim kablovima skoči u bazen pun dece, i sprži ih u vodi. Ova ideja je dobra u svojoj gnusnosti, ali je previše eliptično rešena, prekratka, pa joj fali impakt koji bi trebalo da ima (i koji ne fali onoj na početku). Pajkan istražuje vezu između niza masovnih zločina u kojima neko odlepi i pobije gomilu đece, i otkriva okultno-satanističku zaleđinu (i upliv američkog uticaja). Sve ovo je moglo i moralo bolje, ali čak na svoj poludupast način usuđuje se, a povremeno i ume, da bude nekonvencionalno, mračno i gadno, i blasfemično, pa eto, ako vam tema ne smeta, izvol'te.


THE TOKOLOSHE
***
3-
Čistačica, naravno crnkinja, u jednoj ofucanoj bolnici za sirotinju (crnu) u Johanesburgu (to vam je u Južnoj Africi, sećate se?) shvata da jednu devojčicu-pacijentkinju progoni nekakvo babadukasto demonsko čudo koje ova zove Tokološe – ali verujte, ovo uopšte nije Tolkološe. Dapače: relativno slowburn, sa malo likova, ali sa jednom jezivom lokacijom, dobrim glumcima, ubedljivim likovima, finom creepy režijom, ovo je daleko bolje od ogromne većine američkih prežvakavanja J-horora kroz KONJURING-SINISTER-INSIDIOUS nagvaždanja. Plus, ima egzotiku jedne druge, daleke kulture. A ima i ponešto, nenametljivo, na pameti. Kraj je mogao biti žešći, ali šta sad.


8: A SOUTH AFRICAN HORROR STORY
***
3
Evo još jednog dobrog južnoafričkog horora! Pošto se dešava van grada, tj. u divljini gde se u staru kuću nastane tatko, ćera i tetka (majka je pokojna), ovde imamo još više folklornih elemenata. Ovima se prilično nametljivo nametne jezivi crnac (glavni junaci su inače belci) slep na jedno oko, koji sa sobom stalno vucara nekakvu vreću. On bi da im, kao, pomaže oko kuće... A naročiti pik ima na curicu... 
A šta to ima u vreći? Neću da spojlujem. Ali gadno je i jezivo. Fino je to sve skockano, šteta što nije ambicioznije, pompeznije, ali ovo je jedan sasvim pošten mali-veliki filmić koji ne gubi mnogo vremena tupljavinama, nego kreće smesta i sve vreme gradi svoju jezivu i sasvim dovoljno intrigantnu priču.


IT COMES
**(*)
3-
Od reditelja odličnog CONFESSIONS i niza drugih dobrih, mada nehororičnih filmova, dolazi njegov dugočekani horor... Koji počinje odlično, neobično, uzbudljivo... a onda se uplete, zaplete, skrene u koješta, i do kraja se toliko izgubi i kompromituje i ono što je dotad valjalo da je prosto neverovatno: šta li su ovi mislili? Ovo je dovoljno nekonvencionalno i otkačeno i dinamično da nije negledljivo, ali meni je dominantni osećaj, naročito tokom druge polovine, bio – frustracija zbog toga koliko je to sve misguided. Ne mogu biti konkretniji oko zamerki jer sam već upola zaboravio ovo. Samo pamtim da se prećeralo sa tim istočnjačkim sujevericama oko zloduha, amajlija i rituala za isterivanje: jedino su ovdašnji zapadnjački popovi zamenjeni istočnjačkim šamanima, ali isto je to praznoverno trućanje, preozbiljno shvaćeno (pa time nenamerno smešno).


THE SONATA
**(*)
3-
Atmosferični lagani horor sniman u autentičnom, prelepo-jezivom zamku u Litvaniji: priča i likovi su tek okej, ali ambijent te kućerine i parka oko nje, odlično uslikan, je prva liga. Ima taj old-skul kripi horor ugođaj koji bi trebalo da imponuje čitaocima edicije „Poetika strave“.


SNATCHERS
**(*)
3-
Luckasta horor komedija o parazitskim malim alienima (nešto između HIDDEN i PUPPET MASTERS) koji se prikače zemljanima i navode ih na sranja. Živahno i krvavo, mada su dve glavne junakinje skoro nepodnošljivo iritantne.


COME TO DADDY
**(*)
3-
Ovo nije zaista horor nego crnohumorno-otkačena ludorija sa nešto WTF tvistova i krvi, ali Ilajdža Vud je savršen za ovu vrstu filma i bilo bi ga lepo češće videti u nečem ovako groteskno-apsurdističkom.


VILLAINS
***
3-
Ni ovo nije baš horor nego prilično krvava i mračnosmešna odocnela Tarantinijada o simpatičnom mladom zaljubljenom paru pljačkaša-begunaca koji se, nakon što im crkne auto, sklone u kuću bračnog para koji u podrumu ima vezanu curicu... Vrlo  živahno, simpatično. Mali Skarsgard (Penivajz) je posvećen i zabavan, kao i cura uz njega.


WEREWOLF (WILKOLAK)
**(*)
3-
Ratna siročad i/ili deca iz logora ostala su sama u jednoj pustoj zgradi-sirotištu, neposredno po završetku rata, ali ne mogu odatle jer šumom oko njih krstare podivljale džukele puštene iz naci-logora koje su se tamo ostrvile ljudskom krvlju, i traže još... Povrh toga, rat je ostavio svoje ožiljke i na tu decu, nimalo više nevinu i čistu, pa i među njima dolazi do trvenja. Vrlo solidna post-ratna drama sa primesama triler-horora.

---NASTAVIĆE SE!