**(*)
3-
THE
INVISIBLE MAN je imao toliko loš i
nezanimljiv trejler da ga početkom godine uopšte nisam ni stavio na moju listu
najočekivanijih horora 2020. Delovalo mi je kao generičko džamp-sker
gimik-đubre nevredno pažnje. Tri meseca kasnije, i desetine hvalospevnih
kritika kasnije, rešio sam da ga ipak pogledam – i video da tu ipak ima stvari
vrednih pažnje.
Ovaj film sadrži nekoliko izvanrednih set-pisova,
što se u današnjem hororu užasno retko viđa, a još ređe da je ovako vešto
realizovano. Znači, odlična je prva saspens scena, u kojoj se žena iskrada iz
bogate kućerine svog zlomuža-abjuzera, pazeći da se ološ ne probudi i polomi
joj svaku od 206 kosti u telu zasebno.
Onda, neko vreme pošto se ona skloni kod sestre i
zeta, zlomuž se, kao, samoubije. Ali, ubrzo neko-nešto nevidljivo počne da joj
otrže posteljinu s nogu, ostavlja otiske na zamagljenom staklu u kupatilu dok
se ova tušira itsl. A zlomuž je, inače, bio (?) nekakav roket-naučnik koji je
pred „smrt“ radio na optičkom odelu koje može nosioca učiniti nevidljivim...
Sledi nekoliko zaista odličnih scena horor-akcije,
a naročito jedna prolongirana sekvenca u kojoj se ona rve sa nevidljivim, i
ovaj je povlači, gura, baca po vazduhu, vuče po podu itd, sve u jednom kadru.
Odlični efekti, jezivo osmišljeno i realizovano, naročito ako, kao ja, imate
fetiš na nevidljive sile koje podižu i bacaju naokolo bespomoćne žene još od kad
sam video prvi horor set-pis u STRAVI U ULICI BRESTOVA (šifra: plafon).
Zatim se svašta nešto zabavno izdogađa i kasnije,
da ne spojlujem, ukratko: prve 2/3 filma su vrlo dobre, sa nekoliko pametnih i
napetih scena. A onda, pred kraj, počnu twistovi koji fundamentalno podriju
smisao cele priče, odnosno toliko je suštinski izvrnu naglavačke i pretvore u what the fuck galimatijas nemotivisanih
i neubedljivih budalaština (kako je on OVO? zašto je onaj ONO? Zašto bi IKO
ono? itd).
I tada se ova navodna parabola o zlostavljanoj ženi
i njenoj patnji u današnjem svetu gde joj niko ne veruje a toxična muškost
truje li truje sve što je čisto i nedužno razotkrije kao obična šarada, šarena
laža, luna park vožnja zasnovana na jeftinim i nešto malo skupljim fazonima i
efektima. Navodni podtekst baca se kroz prozor čak i ako ne ulazimo u pitanje
zašto je jedna naizgled pametna žena ikada došla u situaciju da bude udata za
tolikog jebenog psihopatu...
...a naročito da ne ulazimo u to da ta žena uopšte
nije neka prepička – dobra je Elizabet Mos kao glumica, mogla bi da prođe kao
starija i ružnija sestra Džodi Foster (onake kaka je bila u cvetu JAGNJADI),
ali svakako je daleko od ljepotice zbog koje bi se ovaj ili bilo koji psiho lomatao
i jebavao i ubijao grdne policajce (big no-no!) samo da je povrati. S njegovim
parama ovaj tajkun može da ima 10 puta zgodnije ženskinje, a za to ima samo da
pucne prstima i one će da mu se materijalizuju kraj uzglavlja i na međunožju kao
duhovi što ispunjavaju želje.
Tomu je tako jer ova njuška je bukvalno foto-robot
vrste muškarca na koje se žene masovno lepe: ima debele skoro-pa-spojene obrve,
tup pogled, četvrtastu vilicu, krupnu telesinu, posesivni je, ljubomorni psihopata,
ima supermodernu kuću nadomak mora, i BRDO para. Možda ga ne bi svaka majka
poželela za zeta, ali bi ga svaka žena poželela za muža!
A posle kad krene da joj proverava telefon, da je
propituje de je i s kim je bila, s kim je dangubila, kad počne da je lema,
maklja, gazi, šamara, da joj deli zauške, da je razvlači po patosu, treska o
zidove, da joj pesniči trbuh, da je jebe i kad se njoj ne jebe – e, onda je „Jao,
majko, šta me snađe, pa bio je tako zgodan i nežan i romantičan...“
Jebi ga, nisi tela onog inteligentnog i duhovitog i
zabavnog naočarca što čita i piše knjige, tela si mošus i četvrtastu vilicu i dva
metra mišića Hi-Mena: pa, eto ti ga sad, bejbe!
Sve je to, ipak, dovoljno zabavno većim delom svog
trajanja da vredi gledanja (na ovu sušu ovaj horor film je, kakav-takav, ipak
jedan od boljih) i zato neću da spojlujem kako i zašto se to bukvalno raspadne
na kraju, ali budite spremni da taj kraj NEMA JEBENOG SMISLA.
Takođe, nije spojler ako kažem da je fundament
objašnjenja kako-zašto tog fensi odela za nevidljivost bezvezan, neubedljiv, bolje
da su odma rekli da je to čarobni kaput iz bajke nabavljen kod veštice u šumi,
imalo bi ta fantazija više smisla od ovog lažnog mambo-džambo SF-a: nikad ta stvar, sve i kad bi postojala, ne bi baš tako
izgledala (100% nevidljivost, bez i trunke lelujanja i sitnih mrdanja u vidnom
polju).
Pored toga, i ovaj film kao i svaki drugi o
nevidljivosti tupavo ignoriše da čovek (pa time i žena) ima i druga čula, a ne
samo vid, pre svega čula sluha i mirisa.
To što ovo „odelo“, kao, nije vidljivo, ne znači da se njegovo kretanje kroz
prostor ne bi čulo, da to čudo ne bi krckalo
i šuškalo ko sam đavo.
Plus, onaj koji ga nosi – živ čovek, a ne duh –
mora da bude zakopčan 100%, ne sme ni rajsferšlus da se vidi, inače ode sve
dođavola – a to znači obilato znojenje, koje takođe pre ili kasnije mora da se,
je li, „čuje“. Tako da, moram reći da je nevidljivost kao takva bolje bila
rešena u Verhovenovom ŠUPLJEM ČOVEKU, da je ovo „odelo“ fundamentalno
bezveze-neuverljivo, ali to bi mi svakako daleko manje smetalo da je film dobar
do samog kraja, odnosno da ta priča, likovi i motivacija piju vodu do odjavne
špice. Što, avaj, ne biva...
Šteta, jer ovde su postojali ozbiljni potencijali
na konotativnom planu – ispod svih gimika ima ovde pametnih uvida u mehanizme
funkcionisanja toksične muškosti, porodičnog abjuza, načina delovanja tog
abjuza na ženu i njenu okolinu, itd itd, ali sve je to samo šminka i šlag preko
jednog pretežno solidnog, a na kraju frustrirajuće imbecilno raspletenog filma.
Sto bi rekla Jaglika iz Lepote Poroka: i meni se ovaj moj svuda pricinjava .
ОдговориИзбришиmožda elizabet mos da stekne jači kredit kod mene nakon filma SHIRLEY, o širli džekson; trejler veoma obećava! https://youtu.be/wxMtEean_V8
ОдговориИзбришиDeluje OK. Ona je sjajna. Sad sve zavisi od price.
ОдговориИзбришиGule da li planiras staviti osvrt na Midsommar?
ОдговориИзбришиobavezno. ali prvo da se podvrgnem direktorovom katu, što nikako ne postizavam.
ОдговориИзбришиGule ovo je 4 film
ОдговориИзбришиIma smisla odelo (kamere snimaju 360 stepeni i prebacuju to na sociva verovatno)
Bolje nego Verhovenov serum sigurno
I to sto je bas nju izabrao je i ona pitala u jednom momentu
Nema toliko rupa za 3-
procurela širli!
ОдговориИзбришиA onda, pred kraj, počnu twistovi koji fundamentalno podriju smisao cele priče, odnosno toliko je suštinski izvrnu naglavačke i pretvore u what the fuck galimatijas nemotivisanih i neubedljivih budalaština (kako je on OVO? zašto je onaj ONO? Zašto bi IKO ono? itd).
ОдговориИзбришиZAJEBO SI SE. Film daje interpretativni kljuc, upravo u onom momentu, kada gubi smisao. Precinije, kad se uspostavi da je ubica u stvari brat, dok muz navodno nije, pa se onda ispostavi da ubica ipak jeste, a ona na kraju ubije muza koristeci njegovu metodu. Ovim neprestanim IZMESTANJEM tacke gledista, stvara se situacija da TACKA POGLEDA (gaze) NIKOME NE PRIPADA(svi su nestabilni naratori), a i nama radikalno izmice. Postoji jos jedna dimenzija, izvan ljudskog pogleda, koja GLEDA NAS, i koja nema veze cak ni sa visim instancama kao u teorijama zavere.
..a naročito da ne ulazimo u to da ta žena uopšte nije neka prepička – dobra je Elizabet Mos kao glumica, mogla bi da prođe kao starija i ružnija sestra Džodi Foster (onake kaka je bila u cvetu JAGNJADI), ali svakako je daleko od ljepotice zbog koje bi se ovaj ili bilo koji psiho lomatao i jebavao i ubijao grdne policajce (big no-no!) samo da je povrati---
jos jedna kardinalna greska. film jasno sugerise da njena POTISNUTA AGRESIVNOST privlaci psihopate. prema tome, i ona je psihopata. pravo pitanje nije zasto je on nju izabro, on je nevidljivi covek, njega izgled ne interesuje. nego zasto je ona izabrala njega (a razlozi koje navodis nisu to). film spada u one basic instinct noire, u kojima je muskarac zenska fantazija, a ne obrnuto.
da ne ulazimo u sad u to kako je tretman teme ME,TOO daleko suptiolniji nego sto je kritika primetila, jer film od prvog kadra podriva njen status zrtve time sto insinuira da u njoj postoji pakao koji je zaveo ludu bracu. pitanje je dakle ko je tu zrtva a ko dzelat.
opet projektuješ svoju mizoginiju tamo gde je nema ni u tragovima. pazi molim te, jedan holivudski hit će da implicira da je žena oduvek bila psiho pa su se zato luda braća zacopala u nju, odnosno ne zna se ko je tu žrtva, ovo ono. koješta.
Избришиnaravno da film ne implicira da je ona BUKVALNO bila psiho nego da njena agresivnos' privlaci psihe, osim toga ima i facu karakondzule, kaosto si i sam uspeo da primetis dok si opet nesto depresivno rapsodiziro o tome kako on ima cetvrtastu vilicu a ti skembice
Избришиčak i ako ne ulazimo u pitanje zašto je jedna naizgled pametna žena ikada došla u situaciju da bude udata za tolikog jebenog psihopatu... A ako ipak UDJEMO u to pitanje, ispostavlja se da je elipsa namerna; ta elipsa ukazuje da s njom nije bas sve u redu
ОдговориИзбришиCelu jednu DECENIJU se gusam sa tvojim porivom da na staromodan nacin postuliras kako POZITIVNO PRISUSTVO (pokazi cinjenice, fakte, POKAZI, DOKAZI) mora u naraciji da opravda zastarele zanrovske kodove, a upravo je NEVIDLJIVOST tema i tropova, ovde, jedan primer kako film i dalje praktikuje jedne iste psihoanalne principe koje su jos Frojd i lakenj postavili - zelja je premisirana na ODSUSTVU (elipsi) a ne na prisustvu. Da prevedem na paorski, poenta filma je da je sustina coveka mu NEVIDLJIVa.
ОдговориИзбришиTomu je tako jer ova njuška je bukvalno foto-robot vrste muškarca na koje se žene masovno lepe: ima debele skoro-pa-spojene obrve, tup pogled, četvrtastu vilicu, krupnu telesinu, posesivni je, ljubomorni psihopata, ima supermodernu kuću nadomak mora, i BRDO para. -- Nego hteo sam da kazem jos jedna inteligentna opservacija ovog nadasve inteligentnog filma je da psiho ne ocekuje kvalitetnu picku jer njega pali upravo njena unjkavost, mazohizam. kad bi ti cetvrtasti kojima ti zavidis, STVARNO bili kvalitetne muskarcine, onda bi jos vredelo zavideti im; ali priroda, ili Bog, je nekako sredila, da se njihov narcizam zasniva na dubokom osecanju inferiornosti; dobar izgled to ne moze da popravi, jer to od izgleda i ne zavisi; ono sto njen ME TOO pedigre cini krajnje sumnjivim, je sto ona na nekom nivou ne postuje sebe i negde je trazila da joj psiho presudi
ОдговориИзбриши