среда, 13. мај 2020.

ZA PUSTO OSTRVO: 12 KNJIGA




            Dani korone i karantina mnoge su naveli na brojna preispitivanja i sumiranja, podvlačenja crte ispod svega i svačega, pravljenje listi i koječega. Neki su me na fejsbuku i tagovali da kačim korice omiljenih knjiga, kadrove iz filmova itsl. Ali, ne bih da to pišem po vodi, i bacam u bunar zvani FB. Radije ću ostaviti ovde, na blogu, za večnost... do prve solarne oluje.
            Dakle, napravio sam svoj apsolutno najuži, najstroži izbor najbitnijih stvari koje bih poneo na pusto ostrvo, odnosno u totalnu izolaciju, sa sobom – stvari bez kojih se ne bih osećao usamljen, koje bi mi bile društvo bez kojeg ne bih mogao da opstanem, tj. da moj opstanak bude iole smislen (kao što, uostalom, jesu i bez karantina i sličnih vanrednih sranja).
            Znači, u ovom serijalu obznaniću po 12 apsolutno obaveznih stvari za poneti na pusto ostrvo – 12 stvari za 12 meseci u godini, s idejom da svaku od njih mogu konzumirati najmanje jednom godišnje bez ikakvog problema.
            12 KNJIGA
            12 FILMOVA
            12 MUZIČKIH ALBUMA
            12 SAUNDTREKA
            12 STRIP IZDANJA


Pa, da počnemo sa onim najvažnijim!

 KNJIGE 



1. NAKED LUNCH (GOLI RUČAK) – William BURROUGHS
Moja Biblija. Moj Ji Đing. Moja Knjiga Zakona. Moja knjiga za uz uzglavlje (pillow book).
Brutalno crni humor. Nadrealizam. Groteska. SF. Horor. Telesne transformacije. Pornografija. Monstrumi. Mutanti. Ludi doktori. Sumanuti eksperimenti. Orgija mizantropije. Penetriranje u Srž Stanja Stvari: šta je čovek, zaista. Bez uvijanja, bez mitopoetičkih sviranja kurcu, bez zavlačenja i zaslađivanja. Ogoljeno!
A fragmentarno, jezgrovito, sažeto, nabijeno, živahno, sočno, nelinearno, savršeno za nasumično otvaranje i čitanje iz sredine, ili bilo gde da se knjiga sama otvori. Interzona. Ej Džej. Doktor Benvej. Magvampi... Ja ne umem da razmišljam bez njih, oni su mi stalne poštapalice.


2. ZAMAK (DAS SCHLOSS) – Franc KAFKA
Lutanje. Traganje. Bauljanje. Lavirint banalnosti, pakao prozaičnosti, svet bez boga a gladan boga, ili nečeg njemu nalik – gladan sistema, poretka, smisla. Umesto toga, pakao birokratije i neshvatljivih, stalno u hodu menjajućih pravila, propisa, ulaza, prolaza, pristupa, veza bez veze, vrata i prolaza koji nikuda ne vode... Religiozni roman za one koji ni u kakvog boga ne veruju. Avanturistički klaustrofobični roman za introverte, za one koji će i u najudaljenijoj, najegzotičnijoj džungli, kad bi u nju otišli, svejedno pronaći isti lavirint kakav vide u gradu, u svojoj kući, u zamku...


3. SABRANE PRIPOVETKE - Franc KAFKA
Okrepljujuće beznađe koje vraća neki treptaj vere kroz samoiskazivanje toliko prelepo i predivno i preduboko da taj iskaz, makar svojim sadržajem ne nudio skoro nikakvu nadu, zapravo samim svojim postojanjem nešto nalik krhkoj, ali ovde najboljoj mogućoj nadi oličava. Dokumenti o nemoći koji, zbirnim dejstvom, oličavaju skoro nadljudsku moć. Još religioznog štiva za svet bez boga.


4. DNEVNICI – Franc KAFKA
Sve to što rekoh gore, samo još intimnije, još dublje, još potresnije, skoro doslovno krvlju ispisano. Numinozno prosijavanje sa stranica na kojima se izliva Čovek i preobražava se – ne u bube, nego u slova koja ogoljavaju njega, a sa njime i čitav univerzum.
PS: Naše izdanje je u dva toma, ali to je sve jedna knjiga.


5. PUTOVANJE NAKRAJ NOĆI (VOYAGE AU LA BOUT DE LA NUIT) – Luj Ferdinand SELIN
Cinično-melanholično-mizantropska epopeja, mladalački besna, energična, žestoka, bespoštedna – i u tome direktna, sočna, beskrajno zabavna i jezivo duhovita čak i kad je najdublje crna.
Note to self: ovu knjigu sam nabavio još daleke 1992. u jedinom izdanju tada (jedva) dostupnom; u međuvremenu je izašlo novije. Krajnje je vreme da jednu od svojih najdražih knjiga sebi nabavim u pristojno-izgledajućem, novom izdanju. Na gornjoj slici to je ovo neugledno izdanje u sredini, ispod lobanje, bez zaštitnog omota.
Uskoro u mojim rukama, ovo, dvotomno: 



6. SATANIN DNEVNIK - Leonid ANDREJEV
Gledao sam da ovde ne zabušavam previše sa omnibus izdanjima, već da pratim stvarno postojeća. Stoga, biram baš ovo, iako mi se naslovna novela uopšte ne sviđa – zato što se baš u ovoj knjizi nalaze dve priče koje spadaju u sam samcit vrh kratkopisanja, „Eleazar“ i „Juda Iskariotski“, a tu su i još i takođe odlične i vrlo mi drage „On“ i „Život Vasilija Fivejskog“. Ono kad metafizički očaj dosegne te nivoe crnila da se povremeno graniči sa najuzvišenijim delima metafizičkog horora do čijih nihilističkih vrhunaca, ipak, ni Blekvud ni Maken, pa čak ni Lavkraft, nisu dosezali.


7. THE NIGHTMARE FACTORY - T. LIGOTTI
OK, ovde malkice varam jer ovo je praktično best of omnibus. Ali šta da radim, postoji kao zasebna knjiga, i sutra da zatrubi brodska sirena ka pustom ostrvu, OVO izdanje bih spakovao u kofer. Ako bi neki strogi nadzornik baš tražio da uzmem jednu zasebnu zbirku od Ligotija, to bi morala biti TEATTRO GROTESCO (dogodine u Orfelinu)! Dakle, u ovim pričama se metafizički horor Lavkrafta najzad venčava sa crnilom jednog Andrejeva, ali u Dejvid-Linčovskom ambijentu malograđanske banalnosti savremene Amerike, i u snovitim kutkovima i ćoškovima i onirički preobraženim ambijentima njenih pustih škola, industrijskih zona, karnevala, benzinskih pumpi, starih bioskopa koji postaju pozornice teatra apsurda i strave.


8. AUTOBIOGRAFSKI SPISI – Tomas BERNHARD
Dobro, u redu, i ovde malkice varam, jer i ovo je omnibus izdanje sačinjeno od pet prethodno zasebno objavljenih kratkih romana, međusobno povezanih, vrlo kreativno „autobiografskih“. Ako bi neki smarač baš gnjavio da moram odabrati ne „5 u 1“ omnibus nego jedan jedini roman, izabrao bih BRISANJE. RASPAD  (AUSLÖSCHUNG. EIN ZERFALL) delom zato što je zaista sam samcit vrh njegovog pisanja, a delom zato što je najduži – a pošto je Bernhard veoma konzistentan autor, 350 strana Bernharda ću radije poneti na pusto ostrvo nego 150 (STARI MAJSTORI, npr.).


9. THE ANNOTATED TALES - E. A. POE + S. Peithman (ed.)
ovo nije slika mog primerka; moj nema zaštitni omot
Nigde bez Tatka Na Horor. Svaka njegova kratka priča, na svojih desetak strana, sadrži kondenzovan ceo roman, takvo bogatstvo slika, tema i ideja da – ako bih na ostrvo mogao da nosim samo JEDNU knjigu, onda bi to bila ova. Jer ona je kao Alef, za mene u njoj je sadržan zametak, a negde i mnogo više od zametka, SVEGA što me u umetnosti zanima. Ovo konkretno izdanje dovukao sam iz Amerike, izgleda pomalo neugledno jer mu fali zaštitni omot, ali nema veze, unutra je sve besprekorno čisto i lepo, bogato ilustrovano i sa obiljem anotacija koje dodatno pojašnjavaju i kontextualizuju Poove prebogate priče.
Uskoro u mojim rukama i još jedno izdanje anotiranog Poa...


10. THE NEW ANNOTATED LOVECRAFT - H. P. LOVECRAFT + Leslie S. Klinger (ed.)
Nigde bez Sina i Svetog Duha Na Horor. Isto što rekoh za Poa, važi i ovde: to nisu priče, to su koncentrati košmara, nepresušno izobilje slika i ideja koji ocrtavaju moj univerzum i, svojom preteranošću i slikovitošću, čine ga zanimljivijim, bogatijim. Naboj horora bez premca. Ovde, odličan izbor svega najbitnijeg, sa brojnim ilustracijama i anotacijama i pratećim tekstovima.


11. DAWNWARD SPIRE, LONELY HILL: THE LETTERS OF H. P. LOVECRAFT AND CLARK ASHTON SMITH – H. P. LOVECRAFT
Apsolutno mi je nezamislivo da se igde na duže otisnem bez privatnog, subjektivnog Lavkraftovog glasa, i njegovih pregenijalnih, prepametnih, podsticajnih, toplih, ljudskih, inteligentnih pisama. Pošto je on izvrstan u celokupnoj svojoj prepisci, bez obzira kome se obraća, a budući da nisam hteo na kvarno da njegova izabrana pisma u pet tomova tretiram kao jednu knjigu, opredelio sam se za ovaj jedan tom, koji sadrži celokupnu prepisku sa Klarkom Eštonom Smitom, piscem strave sličnih nazora – zato što su kolege po žanru i nazorima, pa najviše govore o hororičnim temama, i zato što knjiga ima preko 700 strana.


12. THE WINE-DARK SEA - R. AICKMAN
Pošto ne posedujem nijedno od omnibus izdanja kompletnog ili skoro-kompletnog Ejkmana, ako bih morao da odaberem samo jednu jedinu njegovu zbirku (a srce mi se cepa što nemam mesta za još, za bar još tri!), onda bi to bila ova, jer sadrži najviše njegovih priča koje najsnažnije obožavam:
"The Wine-Dark Sea", "The Trains", "The Inner Room", "Never Visit Venice", "Into the Wood". Plus, ako već imam da čamim na pustom ostrvu, naslovna priča u zbirci mi je u tom kontekstu neizostavna.


Eto. 12 znači 12, a ne 13 ili 15 ili 20. Žao mi je zbog svih drugih koje nisu upale u ovaj izbor, možda u nekom drugom životu, na nekom drugom ostrvu, ali – pravila su pravila!
Da godina ima 13 meseci i da sam birao po 13 naslova, 13. knjiga na mom spisku bila bi MAJSTOR I MARGARITA by Bulgakov.
14. bi bila ZAVERA BUDALA by Dž. K. Tul.
15. bi bila MUČNINA by Sartr.
16. bi bio STRANAC by Kami...


U idućem nastavku:
ZA PUSTO OSTRVO: 12 FILMOVA

*