*(*)
1+
U okviru akcije "Ghoul
pati umesto vas", poznate i pod dužim nazivom: "Svaku kaznu ću
podneti. Ja ću je podneti, veću dužnost od te nemam. Da primim svaku kaznu, za
Srbiju, da ljudi u njoj ne bi živeli u kazni," pogledao sam film MOST NA IBRU aka Die Brücke am Ibar aka My
Beautiful Country. I bi kazna. I bi patnja. Pogledao sam i ovo đubre – jer
to je moj križ. Valjda će bar ovaj prikaz vredeti svih tih muka…
Da se
razumemo: ovaj film snimljen u koprodukciji Nemačke, Srbije i Hrvatske smrdeo
mi je iz aviona i to ne samo zbog saučesnika u njemu. Jasno mi je odmah bilo da
Najlepša je zemlja moja nije dobar film, i to ne
samo zato što ga je režirala izvesna Mihaela Kezele, znači žena, pa još
početnica (ovo joj je debiltantski dugometražni). Kao što znate, povremeno se
bavim analizom tzv. "chetnixploitation"
filmova – onih u kojima se smišljeno i konzistentno falsifikuju fakti kako bi
se ocrnili Srbi (aka Zlikovci) za sva zla prethodnih balkanskih ratova, dok se
umanjuju, relativizuju ili skroz negiraju zločini drugih aktera (aka Žrtve) u
tim sukobima. Ovde, konkretno, imamo hrvatsko-nemački film o sukobima Srba i
Šiptara na Kosovu, smešten u vreme NATO bombardovanja, a pogledao sam ga baš na
godišnjicu početka tog udruženog zločinačkog poduhvata zapadnih sila.
Za
razliku od nekih drugih "chetnixploitation" naslova, za ovaj se ne
može baš sasvim reći da predstavlja produžetak rata (i ratne propagande) drugim
sredstvima. Naime, ovo je film koji, istina, prikazuje Srbe (srpsku vojsku) kao
glavne (i jedine) krivce za sukobe na Kosovu, ali istovremeno prikazuje i
zlodelo NATO pakta, naročito kroz dejstvo municije sa osiromašenim uranijumom.
Krajnja poenta ovog prirepka sa uranijumom nije baš najjasnija, ali između
redova ispada ovako: Srbi su krivi za sranje na Kosovu, ali ako su ih već
bombardovali, trebalo je to učiniti regularnim a ne međunarodno zabranjenim
oružjem. Ako ništa drugo, barem deca-žrtve kraće pate.
Ali,
stvari su složenije od toga. Naime, Najlepša
je zemlja moja
boluje od čitavog niza iskrivljavanja stvarnosti. Neka od njih su možda delo
neznanja: šta zna ta Nemica šta je i kako je bilo u Srbiji, pa još na Kosovu?
Otac joj Hrvat, majka Srpkinja, a ona odrasla delom u Minhenu, delom u
Dubrovniku. Pojedini propusti su proizvod trapavosti i nesposobnosti rediteljke
i njene ekipe, ali neki, ipak, imaju učinak neprincipijelne i naprosto lažne
agitacije (protiv jedne, srpske strane) koja ne odgovara stanju na terenu – bez
obzira što mlada i naivna (?) rediteljka možda nije htela da takav učinak
proizvede. Nedovoljna obaveštenost, tanušan talenat, površnost, patetika,
neadekvatno "promišljanje" složene i daleke problematike nisu
izgovori za trapav, traljav, glupav i mestimično zločest film kakav imamo pred
sobom.
Naravno,
ako malo proguglate, videćete da naši bedni prepisivački mediji beslovesno
papagajski ponavljaju ono što im je domaći distributer dostavio kao opis. Ako
verujete njima, ovo je "Slojevita priča o ljubavi, ratu, odrastanju dece
pod NATO bombama sa osiromašenim uranijumom, ekstremizmu sukobljenih strana,
ali i mogućnosti oproštaja i rađanja emocija". Aha, evo sad ću da vam pokažem
koliko je "slojevita". And then some!
Natpis
kojim film počinje prividno je suzdržan i "objektivan", barem u poređenju
sa besramnim lažima kakvim, recimo, počinju takvi chex hitovi kao što su U
ZEMLJI KRVI I MEĐEDA ili LOVAČKA
DRUŽINA.
Dve
su stvari ovde indikativne: ne kaže se otkud
taj konflikt, ko ga je i kako izazvao, ko je i kako započeo i koje je oblike
imao PRE nego što se razvio u rat. Ništa višedecenijsko proterivanje Srba (uz
zastrašivanje, silovanje, paljevinu, krađu šume, stoke, košnica itsl); ništa
iredenta; ništa nekontrolisani višedecenijski upadi iz Albanije; ništa
višedecenijski demografski rat; ništa belo roblje, narko- i druge krimi radnje
Šiptara; ništa UČK, ništa "Veljika Aljbanija", ništa TERORIZAM... Ne,
nego jednostavno – Pravoslavci protiv Muslimana, prosto ko u stripu.
I
još: razlog za NATO bombardovanje je, kaže nam se, bila namera da se spreči proterivanje Albanaca s Kosova – iako je, kao
što je svakom dobronamernom građaninu poznato, s tim započeto tek POSLE početka
bombardovanja, kao neka vrsta odmazde Šiptarima čiji su mentori i sponzori to
započeli. Kao i obično kod Srba, i to poluproterivanje bilo je izvedeno manje
nego poludupasto (videti pod polu-genocid u Srebrenici) i u velikoj meri je
zapravo bilo odglumljeno od strane samih Albanaca a režirano od strane Ujka
Semovih Neo-Gebels TV stanica.
Najzad,
ako niste znali, reka Ibar je prirodna
granica između Srba i Šiptara na Kosovu. Film nam trapavo (ili podmuklo?)
uopšte NE kaže na početku da se, kao, dešava u Kosovskoj Mitrovici, a patetična
selendra u kojoj je sniman ne liči ni u najavi na taj GRAD. Niti nam se lepo kaže
da je samo Kosovska Mitrovica rekom podeljena na srpski i šiptarski deo, nego
tvrdi da je reka granica između dva naroda na celom Kosovu, što je notorna
budalaština; ali, kao što ćemo još videti, mala Mihaela ionako kuburi sa
geografijom. I još nekim naukama.
Film
počinje "akcionom" scenom: moćni i veliki vojni džip proganja nekakvu
patetičnu krntiju od auta. Na stranu fakti da su šiptarski kriminalci zapravo
češće vozili besna, krvlju i drogom kupljena kola i džipove – ovde nam se već
ikonografskim izborom vozila "suptilno" sugeriše da je sukob na
Kosovu bio između jake, besne srpske armije i sirotinjskog, improvizovanog,
nejakog albanskog življa.
Puca
vojska al' pucaju, vala, i Šiptari: sva trojica u onoj smešnoj šklopociji imaju
pištolje. Na kraju, ipak, moćnija sila ih sustigne. Budući da se nigde u filmu
ne pominje UČK, jasno je da ovi Šiptari nemaju nikakve uniforme nego su prikazani
u civilu. Suptilnim ikonografskim detaljima na planu kostimografije pokaže nam
se da jedan od njih (ovaj iz PORNO BANDE) čak nosi majicu sa likom Brusa Lija. Znači, ikoničkog borca za pravdu, zaštitnika nejakih, obespravljenih, slabih. Kako smesta, na prvi pogled, ne
voleti čoveka koji nosi majicu sa Brusom lijem, a ne mrzeti, instinktivno,
nekakvu vojničinu u zelenoj uniformi? KAKO?!
E, sad, da su Šiptari bili
prikazani u crnim naci-ustašoidnim uniformama UČK, strani (Zapadni) gledalac bi
mogao biti zbunjen i čak, možda, početi da drugačije gleda na ovaj sukob.
Uostalom, radi se o proverenoj, oveštaloj strategiji u drugim CHEX filmovima,
smeštenim recimo u Bosnu, gde naspram uniformisanih a bradatih Srba NIKAD ne
vidimo vojnike tzv. Armije BiH nego uvek, svuda, samo i jedino – nedužne
civile, žene i đecu, ponekog starca, svi u odrpanim kaputima, trenerkama,
šalvarama... Nejač... Žrtve. Itd.
Znači,
s druge strane su Zli Srbi, u maskirnim uniformama. Njih je samo dvojica, ali nakrcani
su zalihama ZLA za pun kamion. Jedan (mora da se zove Čeda!) ima popriličnu
bradurinu, inače ne baš čest detalj među regularnim vojnicima.
Drugi ima samo brkove, ali
je zato glumljen sa svom suptilnošću Zlog Mastermajnda iz nekog SyFy filmića,
tipa SHARKNADO 3: SHARKS FROM MORAVA.
To i ne čudi, budući da je "glumac" Miloš Timotijević igrao u Anđelininom pamfletu o zlim srpskim međedima,
tako da je ovo otprilike taj nivo performansa. Ova karikatura zloće, preslikana
iz nekog starijeg stripa o Zagoru, kezi se i škilji kroz ceo film kao da mu ti
brkovi služe samo da bi mogao, u zloći, da ih uvrće (stara dobra tradicija
"moustache twirling villain"). Velika je šteta što naša
debi-rediteljka propušta nameštenu priliku pa to uvrtanje, avaj, ne vidimo da
zaista i uradi!
Zli
Srbi teraju sirote civilne Brus-Li-štujuće Šiptare da, u Ibru do kolena, igraju
srpsko kolo (koje Zlikovac svira na dečjoj igrački), s rečima: "Hoćete
našu zemlju? E pa onda ima da igrate naše kolo!" Šiptari to i čine, ali
ovome nije dosta, nego ih tera da pevaju "Hej, Sloveni" – drugu
strofu. Ova scena je besramno ukradena iz, praktično, jedine dobre u inače
jednako antisrpskoj TURNEJI,
gde je na delu bio bolji glumac kao Zli pesmo-mučitelj (Sergej T) i bolja pesma
(Cecina "Kukavica").
Pošto se PORNO Brus malo
zbuni, dobije metak u čelo i otpluta niz vodu. Jedan ranjen u stomak dobrotom
našeg Zlikovca bude pušten da pređe na "šiptarsku" stranu, a pošto ne
zna da pliva, naš Zloćko mu za te namene pokloni plastičnu kantu od benzina da
s njom otpluta. Šta bude s trećim, film nam ne kaže; njegova sudbina je samo
jedna od manjih rupa u ovom filmu. Reklo bi se da je jedina njegova svrha da
ilustruje ideju kako su, tih dana, Šiptari, iako većina (komada: TRI), bili
maltretirani od strane srpske manjine (komada: DVA). A ne pokaže nam se ni kako
se desilo da ovaj neplivač, umesto da ode na šiptarsku, završi na srpskoj
strani reke (istoj sa koje je i oteran?). Ženica koja je ovo režirala pokazuje
zaista jezivo nerazumevanje geografije, ne samo u opštem smislu, nego i
filmskog prostora. U svakom slučaju, nekim čudom, desi se upravo to: ranjen u
stomak, on se sakrije u kuću jedne srpske familije.
Familiju
čine majka Danica, zgodna udovica (igra je Hrvatica, Zrinka Cvitešić, zvezda
filma Bore Lee: Čuvaj se sinjske ruke!) i dva nejaka sinčića. Otac im
je pre godinu dana stradao u ratu, ali nam film ne kaže kako, tačno, i gde.
Udovica ne deluje naročito unesrećeno – štaviše, prvi put je srećemo na groblju
kako svom mrtvom mužu pokazuje dupe.
I dok
mu pokazuje dupe, ona pevuši pjesmicu "Ti si moja čokolada..." Hej,
ne izmišljam ovo, moja mašta ne bi ovako nešto umela da iskonstruiše – a da
nekim čudom ovako nešto sročim, bio bih, s katranom i perjem, ismejan iz ovog
svemira! I to s pravom! Eto
tako, verovali ili ne, ova nekrofilna dupexploatatorska scena je naš uvod u
"lik" vesele udovice koja će ubrzo, bez reči, bez problema, glatko da
primi Šiptara (in more ways than one), da ga izleči i okrepi i uteši i sve kako
sleduje, u duhu prave Kosovke devojke.
Naročito
su rečiti kadrovi u kojima vidimo Šiptara Ramiza
(Mišel Matičević, takođe Hrvat, rođen u Nemačkoj, gde je igrao u gomili
nebitnih filmova) kako leži u sobi pored slike mrtvog muža sa crnim florom.
Valjda bi trebalo da nam to pokaže da je naša ženica oličenje duha praštanja i
pomirenja i protivljenja svakom "esktremizmu", ali ovi kadrovi sa
paralelom mrtvi muž – ranjeni Šiptar ipak
su degutantni baš kao i prethodni, s paralelom mrtvi muž – živo dupe. Ipak, to nam je što nam je: to je glavna
junakinja s kojom bi trebalo da osetimo simpatiju...
Ni
njena dva sina nemaju veći problem sa Šiptarom koji im je ranjen došao u kuću.
Mlađi je ionako zanemeo posle smrti oca (da se kladimo da će da progovori na
kraju filma?) a nešto stariji se onako retorički pita "Ko ga je
ranio?" Stvarno, KO će da rani Šiptara usred sukoba na Kosovu, i ZAŠTO?
Ova
deca kao da nisu odrasla na Kosovu nego su pala s Marsa, zajedno s rediteljkom!
Ipak, ako očekujete sad neku tenziju u kući ovim povodom, neku
"oću-neću" dramu, "dal da ga primim il da ga ne primim", natezanje
tipa "ali oni su ubili tatu" – dobićete patku.
Umesto toga, klinci se
igraju sa Šiptarom a on, čim ojača dovoljno da stane na noge, doslovno im
zameni oca: popravlja im stari televizor ("da se oseti muška ruka u kući!"), peva
sa nemim klincem pesmu "Najlepša je zemlja moja" (da, Šiptar peva
onu, srpsku, koju izvorno izvode Kolibri)...
...i vaćari/ljubaka kevu.
Uostalom, ne zove se on slučajno baš Ramiz: isto kao čuveni Srboljub, Ramiz
Sadiku, iz dueta "Boro i
Ramiz" koji je zajednički podigao čuveni tržno-sportsko-kulturni
centar usred Prištine u čijim sam podrumima ja proveo celo celcato NATO
bombardovanje odeven u maskirno-zelenu uniformu. Uzgred, sad kad su tekovine
Bore i Ramiza zgažene u blatu i krvi, pitam se kako se taj centar danas zove?
Verovatno nosi ime Bilj Kljinton ili,
u duhu njegove nakazne arhitektonike, možda
– Madljen Olbrajt.
Za to
vreme, u selu – izvinite, ali ovi kućerci, ove livade, ove krave što se
napasaju, ovo nema blage veze sa Kosovskom Mitrovicom koja je, nominalno,
lokacija zbivanja – u selu, dakle, na jednoj livadi, tj. igralištu pored škole,
Zla Srpska Vojska (dalje u tekstu: ZSV)
je postavila maketu-mamac "tenka." Tačnije, u dijalogu nam se kaže da je to tenk: "Pa koja
budala je ovde našla da parkira tenk? Mogli su sve da nas pobiju." Mi koji
smo služili vojsku (za razliku od Švabice, rediteljke, kojoj bi to iskustvo
sigurno koristilo), međutim, znamo da ovo što nam se na malim ekranima TV
prijemnika i monitora pokazuje nije tenk nego "Praga", samohodni
protivavionski top korišćen u samoodbrani tokom NATO agresije. Znam to pošto
sam slučajno bio nekoliko nedelja u Đakovici tik pred rat i gledao sam ih
izbliza. Ako već rediteljka ne zna ništa o geografiji i o vojsci, mogao je neki
stručni konsultant da je uputi?
Dakle
– ZSV je mrtva ladna ostavila lažnu Pragu usred naseljenog mesta (!), na dečje
igralište (!!), da privlači NATO bombe među civile i decu (!!!): 5-6 ašova
zemlje razbacane okolo trebalo bi da sugeriše da je najmanje jedan projektil
završio na metar-dva od Prage. Naravno, glupi roditelji puštaju decu da se
igraju oko te "bombardovane" Prage, a Eva Ras čak ladno napasa kravu
pored osiromašeno-uranisanog "Targeta". A posle im kriv Đavo kad, samo
par dana kasnije, deca počnu da krvare iz prstiju i onesvešćuju se.
Povrhnje
svega, kad Eva krene da muze kravu – a ono: iz vimena krv brizne u kofu mleka!
Sad, ovo nije za zajebanciju jer je NATO đubre zaista bacano širom Srbije, a
naročito na Kosovu, i jeste proizvelo gadne kancerogene i druge efekte – ali
trapavo tragikomičan način na koji je to prikazano u ovom filmu bacio bi u
grohot i čoveka s kamenim srcem a kamoli iole normalnog gledaoca.
U školi učiteljica jezivog
lika prisiljava decu da horski pevaju pesmicu "Najlepša je zemlja
moja" (otud alternativni, engleski naziv filma, My Beautiful Country). Ovo je višestruka besmislica, ne samo
zbog početničke patetične ofucane fore da se film bazira na lajtmotivu neke kretenske
pesmice (o, zna li neko egzorcistu koji će mi iz mozga proterati jebeni TANGO
ARGENTINO?!), nego naročito zato što film neznalački zaobilazi postojanje slične pesme koja baš tih dana JESTE
bila opšteprisutna, budući bespoštedno puštana na radiju i TV – naime, "Volimo te, otadžbino naša".
Svojevremeno, kada sam se u uniformi vojske koja je "pobedila NATO" početkom
juna 1999. vraćao iz Prištine, poneo sam sa sobom za uspomenu iz Komande Prištinskog
Korpusa nekoliko propagandnih audio-kaseta sa tom i još nekoliko prigodnih
pesama za podizanje morala: može biti da mi je neka pretekla i da je još imam
negde u dubinama radnog stola.
Ako već nesrećno izabrana
pesma – i nesrećno izabrana "glumica" (?) za ulogu učiteljice – nisu
dovoljni, tu je i još jedan u nizu debilnih dramaturških kikseva ovog jadnog
scenarija. Naime, učiteljica se ljuti i našu vajnu majku Danicu proziva: zašto njen sin ne peva u horu, nepunu godinu
dana otkako mu je umro otac! Neće čak ni da otvara usta u prazno. Pa, mislim,
JEBOTE! Ko bi bio toliki skot da zamera detetu kojem je poginuo otac što ne
peva u njenom kretenskom horu?!
A kad
sam kod JEBOTE, evo još nekih nebuloza koje naivni gledalac, zaveden novinskim
najavama koje mu obećavaju "Slojevitu priču o ljubavi, ratu, odrastanju
dece pod NATO bombama i bla bla" zapravo mora da svojim očima vidi. Druga
je stvar da li će i da poveruje u to što vidi, ali baš zato kačim i slike, da
ne bude posle: "Zli Ghoul izmišlja, podmeće, vadi iz konteksta, nije to
baš tako." ŠTA nije tako? Evo kako je!
Slavko Štimac po ko zna koji put igra
ono jedino što "igra" već poslednjih 25 godina: usamljeno-povučenu
patetičnu dobričinu, Čoveka Zlatnog Srca, Večitog Dečaka (Salaš u Malom Ritu forever!).
Naravno, taj lik kojeg ovaj odavno na auto-pilotu izvodi u svakom bogovetnom
filmu danas se može gledati samo kao to što jeste: otrcani kliše, karikatura za
sprdnju.
Bata Životinja se niotkuda pojavi na
tri sekunde, ali nemoj slučajno da trepnete baš tada ("Mislim da sam video
cica-Batu? Jesam, video sam cica-Batu!") jer propustićete jedan od većih non sequitura i WTF momenata ovog filma:
naime, Bata se zabavlja time što pljuje
pivo u facu dečaku. Valjda mu to neki fazon.
Možda u Nemačkoj to tako rade, ne znam... A posle detetu kad počnu da otpadaju
uši ima da bude: eto, kriv je NATO! Nije NATO nego Bato!
Bata nam takođe saopšti da je, kad je bio mlad, sa ovog mosta na Ibru "leteo kao ptica", što nam i slikovito demonstrira. E, to bi valjalo videti.
Bata nam takođe saopšti da je, kad je bio mlad, sa ovog mosta na Ibru "leteo kao ptica", što nam i slikovito demonstrira. E, to bi valjalo videti.
Za to
vreme, lečenje Ramiza se sastoji u tome što mu naša Hrvatica zalepi flaster na
stomak. Kao, unutra nema vitalnih organa – kakva jetra, kakav želudac, kakvi
bubrezi, "it's a flesh wound, posred stomaka!" Ama, čak ni metak mu
ne izvadi. Jbt, još iz dana kada sam čitao Zagora – što će reći, još pre kojih
35 godina – znao sam da metak ranjeniku mora da se izvadi iz rane, inače ima da se
inficira i biće belaja. Ali ne, naša rediteljka nije čitala ni Zagora, niti šta
zna o biologiji i medicini: jedan flaster na ranu, i naš Ramiz već
sutra-prekosutra može da hoda, saginje se, šetka se, trči, jebe – boli njega!
Mislim, boooli njega baš zato što ga ništa ne boli.
Ipak,
da ne pomislite da su svi Zli Srbi bili samo u uniformama. O, ne. Jedan brkati
smrad (Ljubomir Bandović) usred bombardovanja drži otvorenu prodavnicu bicikala
u tom selištu. Alo, bajo, zašto ti nisi regrutovan? Izgledaš mi vojno sposoban,
Šiptari te napadaju iza brega, NATO te gađa s neba a ti, šta – prodaješ jebene
bicikle? Pa kome je do toga usred tog sranja – osim kretenskom klincu koga
zabole i za mrtvog oca i za živog Šiptara u kući, važno mu samo da masno
dupište zalepi na biciklo! I zato, klinja sakuplja nekakvu siću u kutiji,
specijalno za biciklo. Rediteljka nam pokazuje sadržaj te kutije, a u njoj –
osim EKSTRA EROTIKE na čijoj korici je Samanta Foks – vidimo novčanice koje sve
zajedno ne vrede mnogo više od 200 dinara.
Potpuna
budalaština: klinac je dovoljno odrastao da se dodiruje uz Samantu a ne zna
koliko vredi bicikl? Ume da kupi Extra
Erotiku a ne ume da kupi bicikl? I otkud uopšte Samanta Foks na korici
erotskog magazina 1999-te, zakasnila bar 15 godina u odnosu na vreme kad je
harala ovim krajevima? Ako već ova rediteljka ne zna ništa o srpskim erotskim
magazinima i o srpskim novčanicama, neko je mogao da je uputi? Ali ni to nije
sve – jer brkati vojno sposobni džukac uzima tu smešnu siću od deteta kao
kaparu, a posle se pravi blesav i tera ga iz radnje pre nego što je ovaj
otplatio i koliko za zvonce! "Eto, takvi su ti Srbi: OLOŠ! Zar od deteta
da krade (lizalicu)?!"
A ni
to nije sve po pitanju karikaturalnih Zlikovaca u ovom "slojevitom"
filmu. Potpuno novi sloj groteske dodaje jedna od najgorih glumica viđenih u
novijem srpskom filmu, Danica Ristovski: ona ima nezahvalan zadatak da igra Zlu
domaćicu koja Mrzi Šiptare, pa zato, kad zasvira Šizela, ona u svoj bedni
podrum ne pušta ženu čiji je (pokojni?) muž Šiptar. O, da, ona ne pušta ni nju
ni njenu ćerčicu u zaklon svog patetičnog "atomskog" skloništa. Kakva
džukela! Pa ovim Srbima uopšte ne trebaju neprijatelji (a sudeći po ovom filmu, i nemaju ih, osim samih sebe)!
Ono
što je posebno gnusno u karakterizaciji ovog lika – pored zaista užasne
"glume" – jeste implikacija da je ona takva zato što je nerotkinja!
Naša vesela udovica u jednom trenutku joj kaže: "Ja imam dvoje dece –
nemam vremena da mrzim!" A njoj, nešto kao: "Ti nisi rađala, nemaš
nikoga, džaba sediš po vasceli dan, pa zato gajiš mržnju!" Sad, da je neki
muški reditelj plasirao ovako imbecilno biološko-mizogino
"objašnjenje" (nacionalne) mržnje, digle bi se kuke i motike. Ali kad
ovo vidim u "ženskom" filmu, onda – reči me izdaju!
U
svakom slučaju, pošto ih otera iz podruma, "šiptarsko kopile" se
sasvim lepo zabavlja na otvorenom, i igra i pleše po pustoj ulici dok je kovitlaju
vetrovi rata – valjda naša rediteljka zamišlja da su NATO bombarderi, sa visine
od 10km u vazduhu, proizvodili takve vetrove na nivou tla. Ili je to samo
umetnička sloboda, stilizacija koja bi da nam pokaže – šta, tačno? Kako detinja
nevinost i neokaljanost može da igra i pleše čak i pod bombama? Koješta! Kažite
to deci koju su te nimalo stilizovane bombe stvarno pobile...
Inače,
slika "podeljenog" grada je zaista neverovatni WTF "laugh
riot"! Naime, ZSV čuva most – ne, ne čuvaju ga protivavionskim sredstvima,
nego samo pešački, dva stražara nadziru i brane svetu da ide preko, jer
"tamo su Šiptari". Ali, ovo ne važi za KURVE – jer u FEJK FEJK FEJK
svetu ovoga filma Šiptari nemaju svoje kurve, nego koriste usluge srpskih droplji! I tako, ove dve fufice
prelaze most, idu tamo-vamo, i našem debelom dečkiću otkrivaju tajnu: "Pa nas obe strane vole." Pizza
nas je ujedinila – njojzi hvala! I još mu poklone jedno jagnjence – pošto
Šiptari, izgleda, plaćaju i u naturi.
(Ovo je inače glupost svoje vrste, jer zašto bi Šiptar uopšte plaćao kurvu ako
već ima jagnje?...)
Ali
OK, ako nekako i progutamo tu apsolutno imbecilnu budalaštinu o
kurvama-preletačicama koje prevazilaze navodno veštačke, nametnute granice među
narodima i narodnostima pa glume ambasadorke bratstva i jedinstva (a sa tim
jagnjetom, vala, kao da simbolizuju ako ne Hrista a ono barem Mariju Magdalenu)
– pojedini detalji u "Kosovskoj Mitrovici" su neoprostivi. Naime, kad
pred kraj filma uđemo u "grad", tj. u njegov albanski deo, vidimo
bolnicu na kojoj jasno, lepo stoji natpis i na srpskom i na aljbanskom. HELOU, bič! Natpis na srpskom! U
albanskom delu grada! Tokom bombardovanja! Reality check! U kom to paralelnom
univerzumu?!
Ah,
da – pa to je isti univerzum u kojem naš Ramiz
zna tekst dečje pesme koju pevaju KOLIBRI (hej, dragi čitaoci: koliko VAS zna
text te jebene pesmice? I nije li vas sramota da jedan Ramiz zna, a vi ne
znate?!). I da, to je isti univerzum u kojem naš Ramiz – čak i dok puca na srpsku vojsku – u džepu nosi staru, srpsku ličnu kartu (koju načas vidimo u
krupnom planu)! Da li je to neka UČK strategija, "da se Vlasi ne
dosete", kao – pucam na vas, ali kad me uhvatite, imam dokumenta države
koju ne priznajem, kako ne biste pogodili da sam UČK!? Ali šta o tome zna
"naša" Nemica, a šta, pak, imbecil koji je bio zadužen za rekvizite u
filmu (uključujući onu Samantu 1999, sitne novčanice, srpski natpis usred
šiptarskog dela Mitrovice itd)?
I kad
sam kod kretenski nerealnih rekvizita i scenografije – pred kraj, takođe, kad
se "zanemeli" dečak izgubi, Ramiz oblepi Mitrovicu njegovom slikom,
tražeći ga. Ono što je smehotresno-debilno, međutim, jeste da na zidu koji je
oblepio, usred šiptarskog dela Mitrovice netaknuta, nepocepana, neušvrljana,
neoskrnavljena, visi fotka Slobe Miloševića? O, Gospodi pomiluj... Baš
tolerantna ta Mitrovica. Kao na filmu...
Nego,
valjda ste stekli ideju o tome koliko je ovaj film FEJK i na nivou detalja –
koji uopšte NISU detalji, nego su vrlo rečiti, ali i na nivou krupnijih stvari
(gluma, dramaturgija, režija, inscenacija, idejnost...). Uzgred, jedna
"nevina" greščica, koju bih u poštenijem filmu možda i prihvatio kao
"omašku" iliti narodski "goof", OVDE moram da vidim kao
znakovitu. Naime, tokom TV vesti koje govore o sukobima sa Albancima, prikaže
se načas i čuveni kadar onog šiptarskog mongoloida koji savija i lomi krst sa
srpske crkve. Da, tako je: hronologija i kauzalnost je drastično poremećena.
U vestima koje idu 1999. vidi se divljanje Šiptara snimljeno
tokom martovskog pogroma, zločina u kome je učestvovalo preko 50.000
rušilački nastrojenih Albanaca, koji su predvođeni oružanim ekstremistima u
dobro organizovanim i sinhronizovanim akcijama na celoj teritoriji Kosova i
Metohije 17–19 marta, 2004. godine proterali preko 4.000
Srba. Stavljanjem tog kadra u ovaj kontekst i taj zločin se (slučajno?
nenamerno?) relativizuje ako ne i opravdava – jer to je jedini "zli"
Šiptar kojeg vidimo u celom filmu! A gde ga vidimo? Jedna je stvar kad
razularena šiptarska rulja na etnički počišćenom NATO Kosovu krene, bez ikakvog
povoda, na srpsku manjinu (5 godina posle rata), a nešto drugo je kad se takav
čin smesti u kontekst ratnih dejstava iz 1999. gde, kao što videsmo, Zli Srbi
teraju šiptarske naoružane civile da u reci do kolena igraju kolo i pevaju
"Hej Sloveni".
Fast forward: na kraju devojčica
koja se igrala kraj ozračene Prage umre samo 5 dana kasnije u albanskoj bolnici;
zanemeli dečak progovori; Ramiz ga pronađe i odveze biciklom sve do mosta – ali
ne pre nego što skine srpsku uniformu sa leševa ubijenih vojnika na koje naiđe;
vraćajući se u šiptarsku Mitrovicu na putu ga skenja šiptarski snajper – u
divnoj ironiji, upuca ga, maltene, rođeni brat (tj. brat drži dvogled a puca
neki ćelavac odmah pored). Joooj, tragike, ba! Vidite li, đeco, šta vam je rat: bratoubijanje, eto
šta! Odnosno, nekom rat – nekom brat! B-Ratatatatatat!
Ali to nije sve: istog časa kad Sloba potpiše
kapitulaciju u Kumanovu, naša Danica spakuje kofere i decu, te sedne na
autobus, i krene (implauzibilno!) – pravo u Pariz. Naime, golupčići su se ranije
dogovorili da se nađu U FUCKING PARIZU, ispod Ajfelovog tornja, kad je već
njihova ljubav na Kosovu osuđena na propast! I tako, nesvesna da njen Ramiz u
tom trenu leži u prašini i sakuplja muve, Danica se kvekne u autobus –
-dok se Jalova Mrziteljka i Rak-Mrz-Učiteljica klate
na ljuljaški u nadrealnom WTF WTF WTF kadru!-
i tako, autobus ode u daljinu, u Pariz, u neki
lepši svet u kojem je ljubav moguća, a jagnjence ljupko trčka za autobusom…
Avaj, zlokobni natpis nas obaveštava da
neprijateljstva do danas nisu prestala.
Ali o uzrocima i prirodi tih neprijateljstava ovaj
film nam ne kaže AMA BAŠ NIŠTA, osim nekih krajnje plitkoumnih, površnih,
netačnih, blatantno pogrešnih, naivnih, patetičnih i falsifikovanih
"istina".
No, nema veze. Glupi Srbi će ne samo gledati ova
govna, nego će ih i plaćati. Jedan
od ko-finansijera ovog u svakom smislu promašenog i štetnog filma, jeste i
FILMSKI CENTAR SRBIJE.
To je razlog što se, na odjavnoj špici, autorka
pored ostalih, zahvaljuje Samanti Foks, Darku Bajiću, Petritu Imamiju
(profesoru sa FDU) i – Mići Vučkoviću,
tadašnjem v.d. direktora FILMSKOG CENTRA SRBIJE, inače zdušnom podržavaocu
blatantno antisrpskih filmova, kao što je recimo ORDINARY
PEOPLE.
FILMSKI CENTAR SRBIJE – vaše pravo da vaše pare (od
poreza i drugih reketa) završe u OVAKVOM estetskom, idejnom i političkom
đubretu!