U Beogradu tokom celog septembra
možete pogledati izložbu umetničkih fotografija koje je načinio Dejvid Linč. Izložba, na tri nivoa u KCB-u
(ne propustite podrum!), pod naslovom „Small
Stories“ sadrži divne crno-bele košmarne, hororične i tajanstvene radove
koji savršeno u formi fotografije korespondiraju sa imaginarijumom ovog
umetnika nama najpoznatijeg kao reditelja.
Ekskluzivno u KCBu
– Izložba fotografija
Dejvida Linča MALE PRIČE
01.09 - 30.09.2017
12:00-20:00
Galerija ARTGET
Galerija Podroom
Likovna Galerija
Izložbu čini 56
crno-belih fotografija velikog formata sa svim odlikama njegovih filmova:
čudesno preplitanje realnih referenata i fantazmagoričnih intervencija i
kompozicija. Ovom izuzetnom i konzistentno osmišljenom izložbom želi se pružiti
uvid u Linčovo vizuelno stvaralaštvo s kojim srpska javnost nije imala prilike
da se upozna za razliku od njegovog kinematografskog opusa, koji ima kultni
status.
Male priče, koje su
producirali Galerija Item iz Pariza i Evropska kuća fotografije, u
kojoj je izložba premijerno prikazana 2014, ekskluzivno će, po autorovoj želji,
biti prikazana samo u sva tri galerijska prostora KCB-a, i nigde drugde u
okruženju.
Prosto rečeno, ako volite njegove filmove iz pravih
razloga – ako kapirate njegov mračno-tajanstveni svet snova, mistike i jeze, ali
i zanosne i prilično opasne lepote – onda će vam goditi i ove slike. Svaka od
njih nosi poneku „malu priču“, a mnoge od njih vrlo su bliske pričama strave...
Ima tu atavističkih kreatura izvučenih iz ko zna
kakvih dubokih slojeva podsvesti, iz kolektivnog nesvesnog, to su terate (lat. terata)
donekle srodne onima sa crteža O. O. Spera, ali deluju još primarnije jer su
isprane od glazure mita, ezoterije i okultizma. Nema tu ni satira, ni Pana, ni
veštica, ni zlih čarobnjaka – ovo su primarni, primordijalni entiteti, Bez
Imena, bez nacionalnosti, bez rase, neodređeno humanoidni ali ne nužno ljudski.
Ovo je the
stuff that (bad) dreams are made of – praiskonska glina jedva nešto malo
umešena i poluuobličena, ali bez vidljivih otisaka prstiju koji bi im, u
kasnijim fazama izrade, podarili ograničavajući identitet.
Ovo su face bez izraza – i jezive ponajviše zato
što NEMAJU izraz (ne keze se, ne mršte, ne beče kao na nekom horor posteru ili
omotu hevi metal albuma), a opet deluju preteće, uznemirujuće, intrigantno,
tajanstveno... Ukratko, ovo je prava strava, a Linč ume da je uhvati kao malo
ko u istoriji filma. ERASERHEAD, anyone?
Kada sam prošle nedelje svratio do Beograda na još
jednu promociju knjige VIŠE OD ISTINE, iskoristio sam priliku da posetim i ovu
izložbu i nauživam se u Linčovim foto-radovima koji izgledaju kao da su nastali
korišćenjem kamere za fotografisanje snova.
Mnoge Lynch-related fotke u ovom blog-postu načinio
je Dušan Mladenović (Veseli Četvrtko) kojem dugujem zahvalnost što mi ih je
ustupio. Još veću zahvalnost dugujem mu što je na vreme kupio karte za događaj
održan 12.09. s početkom u 19h, kojom prilikom je prikazan dokumentarac o
transcendentalnoj meditaciji (kojom se Linč bavi) a nakon toga – ono što me
daleko više zanimalo: razgovor sa Linčom
preko Skajpa!
Jeste! Iako ovaj velikan nije došao lično u Beograd
(kako smo se jedno vreme nadali), imali smo privilegiju za next best thing:
nekih 45-60 minuta razgovora s publikom koja je te večeri došla u DKC. Karte su
bile rasprodate i mnogi su ostali van, ili su stajali sa strane ako su ušli
preko veze! Naravno, iskoristio sam ovu unikatnu (?!) priliku da Linču postavim
i par direktnih pitanja, pa evo mojih utisaka sa te večeri, kao i video-snimka razgovora
s njim, koji je takođe kako-tako usnimio D.M.
* Film
Na temu transcendentalne meditacije, bio je
klasična sektaška tvorevina, dobro napravljena propaganda sa Linčom u glavnoj
ulozi. Videli smo ga kako spretno i iskusno odgovara na razna pitanja širom
sveta – uključujući i neka neprijatna (npr. zašto je gostovao u zlikovačkoj
totalitarnoj državi Izrael). Iz toga se vidi da je izuzetno vešt govornik, zaista
zadivljujuće koliko se ne da zbuniti, koliko je siguran, uvek u svakoj prilici
se dočeka na noge a da mu se cool stav nimalo ne poljulja, ni u glasu, ni u
izrazu, ni u sadržaju odgovora. Da nije tako veliki umetnik mogao bi biti
izuzetan političar. Ili vođa sekte...
*
Publika
Iako masovna, i pretežno sektaška
(malo sam filmofila koje znam sa filmskih dešavanja primetio u publici!), bila
je na zadovoljavajućem nivou. Bojao sam se da će pitanja biti glupa – a uglavnom
nisu bila! Bojao sam se da će ljudi biti stidljivi i da će malo ko smeti da
izađe pred Linča i obrati mu se: naime, najčešće se na tribinama na kojima
učestvujem desi da ukleto pitanje „Ima li pitanja iz publike“ završi muklim
mukom od sve muke mrtvog mora Srbije.
Srećom, ovog puta bilo je zaista puno
pitanja, i mnogo onih koji su izašli na pozornicu i pred laptopom, „licem u
lice“, pitali Linča šta su imali. Oni stidljiviji činili su to preko posrednika
koji su zapisivali pitanja pa ih čitali Linču. Jedan se čak zanimao za tajnu
njegove frizure. Kaže Linč: „Ne perem kosu, i slabo se tuširam; zato imam malo
prijatelja.“ Uz smeh.
*
Linč
Tamo negde oko 1997. nabavio sam
pregenijalnu knjigu CRONENBERG ON CRONENBERG i slistio je s najvećim uživanjem,
diveći se slojevitim i dubokim auto-uvidima u sopstveni opus od strane mog tada
omiljenog redtelja. Očekujući more of the same, kupio sam tada LYNCH ON LYNCH –
samo da bih bio bolno frustriran time koliko je malo ta knjiga nalikovala onoj
prethodnoj. Linč, naime, ODBIJA da tumači svoje filmove, da govori o njihovim
temama i idejama i simbolici i značenjima... I tako sam dobio knjigu koja baca
vrlo slabo, mutno svetlo na to zašto ga inspirišu baš te ideje, zašto pravi baš
takve filmove... Vremenom sam se u taj njegov stav dodatno uverio u brojnim
intervjuima koje sam mu video na netu, i sve tako ostalo je do današnjih dana.
Prosto rečeno, svako ko je Linča pomnije pratio (kao
ja), znao je da je obično gubljenje vremena pitati njega šta mu znači ovo ili
ono, koji je smisao ovoga ili onoga, zašto je stavio ovo ili ono a ne ONO u
neki svoj film, da li su njegova dela metafora za ovo ili parabola za ono, šta
misli o položaju žena ili radnika ili gejeva ili zapadne civilizacije itsl. jer
se njegovi odgovori na takva pitanja (zašto ovo? šta znači ono?) svode na:
„I don't know.“
„The idea came to me, I fell in love
with it and so I just did it.“
„What do YOU think?“
Zbog toga je zajebano intervjuisati
takvog čoveka. Šta da ga pitam a da NE dobijem varijaciju na pomenute odgovore?
„Ko/šta je Džudi?“ - „What do YOU
think?“
„Šta se desilo na kraju Twin Peaksa?“
- „I don't know.“
„Zašto ste Kupera podelili na sve te
Dagije, Ričarde, Zle Kupere i ostale?“ - „The idea came to me, I fell in love
with it and so I just did it.“
Moji prethodnici su se već opekli te
večeri na sličnim stvarima. Jedan je pitao: „Will there be the 4th season?“
Odgovor, otprilike: „It's too early to tell... It would take a while anyway. It
took me 4,5 years to make the 3rd season.“
Drugi (ili taj isti? Ne znam, drao se odnekud iz
publike) je pitao: „What happened to Audrie Horn?“ Odgovor: širok Linčov smeh
od uva do uva, kao mačak koji je upravo progutao kanarinca. A onda, odgovor: „Ask
him what HE thinks happened?“
Evo snimka toga:
I tako, na kraju, nisam ga pitao ono što me je
najviše kopkalo, nego ono što sam mislio da može dobiti koliko-toliko konkretan
i elaboriran odgovor.
Evo kako je izgledao moj razgovor s Linčem. Usnimio
ga je D.M. ali je nevešto propustio da snimi početak, pa fali jedno 5-6 sekundi
na samom početku, tokom kojih sam Linču kazao:
„Hello, Mr. Lynch. I have a great respect for your
work and for yourself as an artist and as a person.“ Kraj ove rečenice se čuje,
a onda sve ostalo što sledi možete videti i čuti ovde:
Ili ako kliknete OVDE.
Ko je slab na uhu ili prosto kome je
lakše da ČITA nego da sluša engleski, evo transkripta:
„Hello, Mr. Lynch. I have a great respect for your
work and for yourself as an artist and as a person.
My question for you is: if your message is
positive, if it's about transcendence, unity, consciousness and so on, how
would you explain or do you have any idea why is the imagery of horror, of
darkness, of evil, so prominent in your work?“
„It's just like I said. I fall in love with certain
stories and, you know, no one is forced to see these things, but there is
thrill knowing you suspend your disbelief and try to make it as real as
possible, but way back in the back of your mind, way back, sometimes, you know
it's a film, but you wanna have an experience. And so you build these things so
that people can go into a world and have experience. And sometimes there's
fear, sometimes there's great elation, sometimes there's sadness, sometimes
there's joy, or whatever and it's... it's a story. And it holds all these very
different things. So they do hold dark things and frightening things but they
do also hold, you know, humorous things and uplifting things... It's a story.
In the so-called real life, I try to tell people
about things that bring an end to suffering and worry and stress and depression
and all this stuff, but in the films I get ideas that I fall in love with and a
lot of them hold dark things.“
„And one more, very brief. Have you encountered, in
your special states of consciousness, in meditation or anything, any kind of
existence of entities or intelligences that are not human? And do you believe
in the existence of something like that?“
„No, I've not ever seen an alien or any kind of
thing like that... I've experienced many fantastic things in meditation and out
of meditation, but it has to do with kind of expansion, with positive and
blissful things, so... And I did experience - I think I said it in the film –
before I started meditating, I was filled with anger, and I had a lot of
self-doubt and not a lot of self-assuredness and when I started meditating, the
anger just lifted away. I didn't even know who lifted it really, I just stopped
getting angry at my first wife and she was the beneficiary of that. She walked
right away.
So, it's a real thing. Negativity goes away, gold
comes in from within, and it's so good for the human being.“
„But are there those entities? Not as metaphors but
as actual existences?“
„I don't know anything about those things. And the
thing is, they say the field of relativity is huge. Unbelievably huge. Every
single thing in the field of relativity has a lifespan, but that field that
underlies the field of relativity is immortal, always there. Always full. And
there's the Vedic description of it, it is Nitya Parasheya (?), meaning it's
eternal and uncreated. No one created this field that's transcendent, it's
always been and always will be, and it's our home, it's our Self, with a
capital „S“. Know thyself. This is that thing. Don't worry about any entities.
Don't get caught up in the marketplace, like maharishi said, go to the Palace.
Get to the palace, that's the treasury within, and everything will take care of
itself.“
„Thank you, Mr. Lynch, and keep up the good
work!“
Eto, tako je to zvučalo. Nije loše, utoliko što sam
uopšte imao privilegiju da skoro 5 minuta pričam s Linčom i koješta ga
priupitam, i utoliko što je bio razdragan i zabavan tom prilikom.
S druge strane, ne mogu reći da sam zadovoljan
odgovorima, jer u oba slučaja je izvrdao i nije mi kazao ono što sam ga pitao.
To je još jasnije ako ČITATE. Recimo, ja ga lepo pitam otkud toliko MRAKA I ZLA
I NASILJA u njegovim filmovima, a on mi priča svoju staru otrcanu priču o tome
kako mu dolaze svakakve ideje i on se zaljubljuje u njih pa ih onda radi. OK,
to mi je jasno ali ZAŠTO BAŠ TE (MRAČNE I HORORIČNE) a ne neke druge, bliskije
njegovim navodno vedrim i veselim Mahariši nazorima? Naravno da je mrak i zlo
deo života, pa će se naći u svakoj
priči, ali moje pitanje nije otkud UOPŠTE zlo i horor u njegovim filmovima,
nego zašto su toliko PROMINENTNI. Na to mi nije odgovorio.
Drugi odgovor je još gori. Ja ga pitam da li je u
svojim meditacijama i transcendencijama naišao na neke entitete – namerno sam
tako rekao, da ne uplićem anđele i demone itsl. i ne navrćem vodu na neku
religioznu vodenicu, jer to od njega i ne očekujem; ali nadao sam se da će,
možda, otkriti da je naslutio i postojanje nečega kao što su „lodge spirits“
(da ih tako nazovem) iz Tvin Piksa, da je možda ponešto od
tih džinova i patuljaka i drveća koje govori poteklo iz njegovih bluđenja po ko
zna kojim stanjima (ne)svesti.
Umesto toga, on mi je izneo tipičan sektaški,
vrdajući odgovor: „Pusti ti, sinko, entitete i samo meditiraj pa će ti se
otvoriti vrata Zlatnog hrama jedinstva i svesti i svega postojećeg...“
No, dobro. Šta sad. Linč deluje vitalno i žilavo, i
neka ga Azatot poživi još 100 godina, pa ko zna, ako nekad budem imao malo više
vremena s njim nasamo, u 4 oka, naživo, pokušaću sa malo intenzivnijom primenom
mojih trejd-mark inkvizicijskih metoda. Ali, odmah da kažem, iz svega što sam o
njemu pročitao i video i čuo, ne nadam se da će taj ikada i ikako i u ma kojim
uslovima biti naveden da otkrije VIŠE nego što inače želi, a to nije mnogo.
Da li je ovaj razgovor nešto promenio u mom odnosu
prema Linču?
Pa, uh, recimo da sam blago razočaran tim njegovim Mahariši
sektašenjem i predstavljanjem meditacije kao univerzalnog odgovora na sve muke
i nevolje i probleme, kao i njegovim olakim otpisivanjem muka i nevolja kao
lako rešivih stvari; previše vulgarnog optimizma za jednog takvog „mračnjaka“...
S druge strane, i dalje ga poštujem kao retko stabilnu i cool osobu, kao
veseljaka i zajebanta i trola kakvom nema ravnog...
Ali, dobro, više o Linču u mom upcoming osvrtu na
TWIN PEAKS.
Za kraj, evo jednog detalja o njegovim pradavnim
iskustvima u Srbiji i okolini:
A evo i još nekoliko dešavanja vezanih za Linča
koja možete poželeti da posetite ovih dana ako ste u Beogradu:
UTORAK, 19. SEPTEMBAR – Galerija Artget
19.00 – Razgovor: Male priče o Dejvidu Linču
Razgovaraju: Maja Uzelac, rediteljka,
19.00 – Razgovor: Male priče o Dejvidu Linču
Razgovaraju: Maja Uzelac, rediteljka,
Petar Jevremović, psihoanalitičar
i Zvonko Karanović, pisac
PETAK, 29. SEPTEMBAR – Galerija Artget
19.00 – Razgovor: Tvin Piks: Šta se zapravo desilo?
Razgovaraju: Bojan Vuletić, filmski reditelj,
19.00 – Razgovor: Tvin Piks: Šta se zapravo desilo?
Razgovaraju: Bojan Vuletić, filmski reditelj,
Vladan Petković, filmski kritičar,
Dragan Dimčić, filmski montažer i teoretičar.
Razgovor vodi Stefan Arsenijević, filmski reditelj i urednik filmskog programa KCB-a
Razgovor vodi Stefan Arsenijević, filmski reditelj i urednik filmskog programa KCB-a
Ako neko od čitalaca ovo overi, snimajte, slikajte,
šaljite osvrte...