***
3-
Napomena 1: Ovaj film, kadrovi iz njega
i rivju koji sledi sadrže eksplicitne
prizore i jezik. Maloletnici i fundamentoli – oprez!
Napomena 2: Ovaj prikaz tiče se samo prve polovine, odnosno 1.
dela filma, i zasnovan je na donekle skraćenoj verziji u trajanju od 118'. Puna
verzija 1. dela traje oko 150'.
Napomena 3: Ovaj prikaz bazira se na skrineru koji sam dobio
specijalnim putem: filma trenutno nema na netu, pa mi nemojte tražiti linkove
ili torent. Nema ih. Gledajte na FEST-u ili u bioskopima, kad/ako dođe.
Kada sam čuo da Lars fon
Trir sprema "film" o nekakvoj radodajki u trajanju od oko pet i po
sati, mislio sam da će to biti nesnosno i negledljivo smaranje. Sad, kad sam
pogledao polovinu toga, shvatio sam da je iskustvo manje mučno nego što sam
mislio, čak bezbolno – a mestimično i prilično zabavno. Kao i u nekim
solidnijim ali ne vrhunskim filmovima Takašija Miikea, brilijantne deonice utopljene
su u kontekst koji je ipak neumereno prerazvučen i zahteva dobre doze
strpljenja kroz delove koji su samo solidni, ali ne mnogo više od toga.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjmsqkr14zYs7MCe2e7MXSN6ZQTpUp_D-WaGDmHCcxHCI6EwtwWvQjwPTxNCZGjQLbMbIICyfamJt6XGILgilnMEmSARn9kKI1lnEnzGIFuN-ljPSY8vhyphenhyphenFhmHvQC6QpgDF9RJ-4ZrMiJk/s1600/NYMPHOMANIAC+(27).jpg)
Da, ima ovde sjajnih
replika za pamćenje i citiranje, naročito onih koji se tiču denunciranja fame o
tzv. "ljubavi" (npr. "Na svakih 100 zločina počinjenih iz
ljubavi dolazi jedan počinjen zbog sexa").
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjTN5MXNz7rpRF6w1Dz4cvE_N8cFSAodM6S-ZX4bTMy0wOWik6LD1jurrYVXK67GbOgjVe59wxJBy8PKthnXCjxWhgx9273OaAx_1K7MMSSP19SkEn4OWffzWfZNcHDeA1FiZtZeauz76M/s1600/NYMPHOMANIAC+(16).jpg)
Da, ima tu vickastih i
razigranih momenata, neodoljivo bleskastih kao kod vintage fon Trira (npr. kad
mlade radodajke u nekakvom podrumu izvode skoro-satanističku idolatriju svojih
vagina tako što u horu pevaju pred natpisom na zidu: "Mea vulva, mea maxima vulva").
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgRyjemnxk-1stAKc7lYDCL_QfOP2l0Fwww5b4aqspFgs_Q4egEJgHqb8Wi0L_U0l-ZgXbFelM3qjgKMLPlWUdATkl3uVA3ukiO4xOcO2puaf-2711gJ0IBxb3zYBc50URxwxgn17ittlM/s1600/NYMPHOMANIAC+(15).jpg)
U tom smislu ima i
samocitiranja – npr. kadar u kome se vrata bolnice "sama od sebe"
otvaraju usred noći, na vetru koji nosi suvo lišće (iz njegovog do danas
najboljeg rada, TV serije KRALJEVSTVO),
koji služi za paralelu "vagina = vrata KRALJEVSTVA")...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiYa5bW6cyJ0Rl5jnnmzOsZHSQU3an5eczQAukbrxPcs4pgzkHeo11vTqGVo2R1AzDK4mXLA7IHD_r0kpm6DVFDwqOJjJj-raWvQ3sNnfY83jG7jmfpddccNHyz1cqB7qUtZzg0tyiULOc/s1600/NYMPHOMANIAC+(18).jpg)
Ima tu i drugih citata, od
fakata vezanih za klasičnu muziku, pecanje na mamac i matematiku pa do E. A. Poa. Tatko na horor prisutan je i
verbalno (citat početka "Pada kuće Ašer" u sceni u kojoj nimfomanka
ide u bolnicu u posetu ocu) i vizuelno (Skarsgard lista izdanje Poovih dela sa
čuvenim genijalnim ilustracijama Harija Klarka).
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiBhEqc8yf_-Xlb11-7CwcjpHdNrmW7jvugNBrwBwivAMdQLdLvqa4fx_KDFYHErvpLDpHRmIkceWwvlZmj5e5tUwM4LFOU50KfEzR2GifON9kIR9MRLxnRslA0ksG_bRmVVeC5DMXf9QI/s1600/NYMPHOMANIAC+(24).jpg)
Ima i
formalnih razmetljivosti, kao u prvoj sceni, u kojoj Skarsgard nalazi prebijenu
(i silovanu?) Gejnsburgovu u nekakvoj stilizovanoj, lavirintskoj uličici.
Inscenacija toga donekle priziva egzibiciju uvodne scene u ANTIHRISTU, samo što
je ovde umesto Hendlove muzike – RAMMSTEIN!
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiXf8YaQ-JwlS9dV-_DmuueXLoPhJy0swCJzF6IM5UCNXltEr1cclTCE8XKf1FVDDKOy5KbZa7Irs6ihs9J_9jBxatKNrhtHzvJ0R6e8nxGedHu-ejD6TbO60yQNLzy_MGvEfQ92TtnXDA/s1600/NYMPHOMANIAC+(1).jpg)
Ima
tu i najmanje jedan memorabilan sadistički set-pis, kada Uma Turman (bez
šminke) dođe kod naše jebačice i tu zatekne svog muža kao jednog u nizu njenih opsluživača.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjd78MnosBFYkCfRy2Zu7n79fwO_dQLKe-UhfZ55MFK7Hwh3A9Moia_TyZRy7jrsC2gsXTWYEu9sU1e6pE2H6Ndvhe4c118NHaZTmmEtxUszF2Oi6_YCtLGf7eqLUVlZUD6h9QBuHMWwoc/s1600/NYMPHOMANIAC+(21).jpg)
Ona dođe tu, naime, sa
svoja tri sinčića, da im pokaže tu profuknjaču i njen "kurvinski
krevet" u kojem je njihov vajni otac upropastio njihove male živote.
Podugačka, istovremeno crnokomična, groteskna i melodramatična scena, kako to
fon Trir najbolje ume da smućka.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg0-0LNpFxUy6uUTn_tnIOnLLzgBSLqujckc7VA-SdDzl39pU0EIcREkMOejUawDauHZo7QfMM_21Pip4ZJjpVam-XwAtaQoQjDSChRwIJ2CW1Q8zQOTV1w3SkZ6hsLY-Gkz03Iuv13tRM/s1600/NYMPHOMANIAC+(22).jpg)
Razni
su izvori zabave, ovde, naročito za osobe sa specifičnim smislom za humor – jer
gledati fon Trirove filmove kao nešto drugo a ne kao crne deadpan komedije znak je ozbiljne kratkovidosti ako ne i
slepila.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhXeI2d61E6OIpP4S0mP51aPeuJz3zIHifkdXjdTMgcjaNI_XWhtsWAg5AkMOqLG2aPSq4HByyRoRSUnel70EC0XpFNkK2WklgvVpVt-hg15a1WWUm2X9PDyR5AQX8bLuPjUyK0oHVZw2M/s1600/NYMPHOMANIAC+(25).jpg)
Kako drugačije, a ne kao sjajno šegačenje, tumačiti napadno nekongruentan
skor (fucking RAMMSTEIN, koji je auto-parodija već sam po sebi) odnosno nekongruentan
kasting (presmešni Hristijan Slejter kao tatko naše jebulje; Šaja LaBuf kao Perhan-mehaničar-japi-švaler...)?
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj5Vk7yxqJmXJTfZ5z8Fz6cclKHmW8m5kvDJ4xqIfJhE4Tbno__7a9RAa_6n4p-rGR9Ezwnz4m3tP3FHUJ3pZkbjNQogzeaLuScFNetRs4RqW7up7La5EDHtsORAz2k8tTvxVE0N4ZijXc/s1600/NYMPHOMANIAC+(5).jpg)
Ima
tu i sirovijih fazona za šokiranje prostote, dražesnih u svojoj infantilnosti,
kao npr. krupni planovi nekih 30-ak različitih kuraca, uglavnom belih i
uglavnom neobrezanih, koji se nasred filma nanižu preko celog ekrana.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgpGUlSt3HsmjQigT00GZxH2WQ5XCxnj1M8FkgV656ZSNzFTTwJVxDrXBXvV9DmlvCGX6CjxLl-z6qoeqo2x5cmmx1I5lYxMR6Vybge2Dqzvh0yklzq-X65bGHEiuA-gNpfgFDwIVUaZ-0/s1600/NYMPHOMANIAC+(19).jpg)
Samo
zbog ovoga vredelo bi NIMFOMANIJAKINJU gledati u Savinom Centru, pred FESTovom
publikom, kao svojevrstan bihejvioristički eksperiment...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEicYGd5nj-5tvGw5x3kI3D_mAFe4Ip8fdiBav95UWsAK5GbyfKKffHvwegd7TbTYK92ZIkmLLminz_PkfzXHyXyX6XCkA2eK3znQVasOkK77Bc6ya5uVbEKkhrCyzfUluWdZ7joktmi_JM/s1600/NYMPHOMANIAC+(14).jpg)
I sve
je to lepo i krasno u dajdžest verziji, kad se ovako prepričava – ali istrpeti
puna dva sata ovog polufilma nešto je drugo; i u toj masi melodrame i fletlajn
naracije i fletlajn glume stvari počnu da postaju dosadnjikave.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjs52bW6LA7vYGD24MiGym4bPsfX_t24bpA4I9xlL29pOTkkkDvPN5q35TXA269AkKLgHVh7wraI0gt70-BSzi6lBHKlekaL-YX2mZeXPUfqvwsGt8f73EhAVelg8DF9YBI37GCu7yv1PQ/s1600/NYMPHOMANIAC+(3).jpg)
Naravno, deo
fon Trirovog zajebavanja je baš u tome da napravi prilično neerotičan,
nestrastven, čak mehanički, dosadan film na temu jebanja radi jebanja, pa još
sa previše žgoljavom glumičicom u naslovnoj ulozi – ali mora se reći da je
njegov film, ipak, kao jedan od onih nehumano predugačkih viceva, koji traju i
traju i fucking traaaajuuuu, samo da bi se okončali limp-dick mlitavim i
predvidivim pančlajnom.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhq3m8wqRf-D_OeJzApNYJBbHUZbWJpiRIwzxf-Zeu2JHVJrQhN6p7cNmY2v2BWhz6a6HytG8Y8fgav_kIBwwaPbAJV_Lk9Oev7kgh9OVWO_YQiSVdgqWLqMOIKLvW3xbfoRTioOvFi3gI/s1600/NYMPHOMANIAC+(4).jpg)
Dakle,
ako očekujete desadovsku "filozofiju u budoaru" i neki naročito
pametan podtekst u ovoj priči – smanjite entuzijazam: sem nekoliko simpatičnih
anti-ljubavnih pro-sexualnih replika, malo je ovde jouissance-a, malo radosti i slavljenja seksualnosti.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhdt7xv_vWUgUiAhfVnRV0n137Ce59vvRMS1NlIcM6_bduhO8DJlfEhKGuM40PiWNYv7g1NvjenUyln-GCOsvbhxjnyxjVdPkUPD1DBenIauAcOqQ9OY1Npg6rm7cJQlbAG6hKB6vaLcOI/s1600/NYMPHOMANIAC+(13).jpg)
Štaviše, fon
Trir izgleda da parodira seksualnost kao takvu i svodi je na mehaniku (brojanje
mehaničkih in-out pokreta; takmičenje dve drugarice u tome koja će da udari
više recki u zavođenju putnika jednog voza), na biologiju (paralele sa
ribolovom i grabljivcima u prirodi, npr. jaguar koji kolje antilopu), na
fiskulturu (uključujući – istina, duhovitu – scenu na početku, u fiskulturnoj sali,
sa konopcem za penjanje)...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiS2KD1-zSCcSzcZsfoK-QCQDjHgA_IwJJP_rztL7-YTaLCEvQ5VOxp4WT1JJLiKNj5pHHsp0L79Jf0EnAXcM9YGjigkJ3E7xoJCqWv7ObgLS8m47zmeHLKSC668zxhECVBw1Qsz7dkJuk/s1600/NYMPHOMANIAC+(6).jpg)
A možda on ovde kritikuje svođenje seksa na
udaranje recki? Videćemo jasnije kad čitav film bude dostupan za gledanje.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg9iUVIsOEncbFtXjQrQyb2_TuIzg-koabIlPUtlDhvzNnZd2jHkKCQ-6WLxlNj490qvphIpuAlLMpeC_hI-XDuy3MP9B9Ppd0H5ab-BcjLR_6ICMKvN9kP-s4wgf4WvaoQbIWyPgU7TnM/s1600/NYMPHOMANIAC+(8).jpg)
Nažalost,
najpronicljivije i najkontroverznije ideje u ovom filmu iznete su SAMO kroz
nekoliko replika, ali uglavnom nisu filmskim jezikom inscenirane i
dramatizovane.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjrb8RiPmNno-CiWBOzwGii312OF5FEpd2Hkj_UH60TlT3M5IkmzqUPX9Cehu0xGS5uQ8LpgV1Twt1pcPq7ysa2b_tCsWcpcEaWYh_xTsHu7ZbiCGlcr0oJXbE59Hzb4zbwQiYA8Ras4c0/s1600/NYMPHOMANIAC+(7).jpg)
Nema
ovde dubljeg uvida u seksualnost, a naročito u njenu ogoljenu, amoralnu
verziju, kroz nimfomaniju (dakle, ništa ljubav, emocija, ništa veza – džaba ovo
gledate da biste videli "da li će da se uzmu na kraju"!) a sporadične
pošalice – kao npr. paralelna montaža više radodajkinih laži različitim
ljubavnicima, tipa "Ti si mi prvi", "Ti si mi najbolji",
"Tvoj je najveći" i sl. – nisu dublje ni pametnije od prosečnog vica
sa nekog satiričnog sajta a la Tarzanija.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgcl8N4AdkDyYdSGZYL3oag2wxhFGeLsx4VjCoG6Qg5-rEoM6PAYYLi8oKiGgLqRqiOIy54VndEovUCT6uuaNJOaHiI0KVEZAg_Qhfr0QZ_iV3twN7IQvT7UkaVbWMnjq-Y-JLn93TRuZg/s1600/NYMPHOMANIAC+(11).jpg)
I
mada ne sumnjam da će artsy-fartsy gomila naći u ovom izvikanom filmu sasvim
dovoljno povoda za dugotrajna nagvaždanja na svojim post-FESTum večerinkama –
od "kontroverze" i "šoka" eksplicitnih scena pa do
filozofiranja o predstavljenim temama idejama – moram reći da će ozbiljno
misleća osoba posle ovoga ostati ako ne gladna, a ono ne baš ni utažena
"misaonom" dimenzijom filma koji ja vidim pre svega kao (još) jedan
fon Trirov (istina, glomazniji, razrađeniji) "prank".
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhbxpWOeM5IcUHUzsdhr2UehHA2H1GBEmwaX0ibXMZf69qF8hP6hqGnWfxCWXazSk_3u3SZxNNO8mXrXJQBBlQkVm__1JxQ7Q2C8qRBgKpztJ1pj8msTxl5iSeTZYpnjYklvdbcodFcnns/s1600/NYMPHOMANIAC+(26).jpg)
Zapravo,
u tome se sastoji jedina velika razlika između fon Trirovih iole mislećih
gledalaca (dakle, ne računajući slepce koji ih prihvataju doslovce, i koji su
obilato kvasili maramice na BREAKING THE WAVES i na DANCER IN THE DARK): oni
koji imaju smisao za humor (kao ja) vole ga jer njegove zajebancije vide kao "pranks" i zabavljaju se; oni
koji nemaju smisao za humor (kao neki Crnogorci i Republikosrpskanci koje bih
mogao imenovati) njegove zajebancije vide kao "hoaxes" i osećaju se prevareni.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiNTGbZkD6hGXvs60ghQLnLzqRqz8HbBwpUwrKBKw2VHejSIuJutmDyOxuZ9AUnu_n_JacwNr7_2e_lfKTEM4po093-_qK_TzJ5BgeCs98PkAY_vurr8nLymlWbDVf3SRfvLERF7C9Jvuk/s1600/NYMPHOMANIAC+(17).jpg)
I to je sve, narode. Uđite
sa prikladnim očekivanjima i dobićete zabavu za svoje pare. Tražite od njega
nešto što on nije niti želi da bude, i bićete ljuti i razočarani. Hell,
odradeci repertoarske "zabave" sa beslovesno naštancovanim akcijašima
i Marvelovim superheroj-slikovnicama uvek su tu da vas okrepe i vrate u
"život".
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjnYfW1EadLXsKwoiSwQoSteCtqZKTcNYPp4gE8JkEfkHDwyoNuI0v5U5N1xTo8HX-UQxVfr2zP1z6yU-T2NM0RuZfqpsb1lgH926XFX-XjwJem-CSXQuwiPPtWhoc4hyphenhyphen6efzuWy53T6tM/s1600/NYMPHOMANIAC+(9).jpg)
A što se tiče drugih očekivanja
– ako spadate u gomilu koja u bioskop ide s kišnim mantilima (tzv.
"raincoat crowd"), moram vas upozoriti da je NIMFOMANKA slabo podatna
za tu vrstu masturbatorne konzumacije: scene sexa su ili previše kratke
(blink'n'miss!) ili previše hladne, neerotične, pa ako vas gola uspaljenost
vodi u art-bioskop, savetujem da radije svratite na, recimo, BLUE
IS THE WARMEST COLOR, gde se vidi i više i bolje i sexipilnije.
A i bolji je film uopšteno gledano.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh4ZzlVaz33O9f73APLLgNAkBYo1m6A_oHivLceuuLqEBR0NZuxIMozjCGJVWWRIGiUBkm1euJc5FZpk0eBB7PhLc2Xm9OHJ2m9rmIvfmJfMIEl7iFCfVdboGTANwQHwkm2iQXU7DGNyeo/s1600/NYMPHOMANIAC+(12).jpg)
Naravno,
sve gore izneto tiče se samo prve polovine NIMFOMANKE; kada ga odgledam ucelo,
dozvoliću sebi i dopunu ovog polu-rivjua, mada zaista ne očekujem suštastvenu
reevaluaciju. NIMFOMANKA u svakom slučaju pruža taman toliko da vredi gledanja,
ali jedva. Smanjite/prilagodite očekivanja, i daće vam nešto (sporadičnog) zadovoljstva.
Da parafraziram RIGET: "You have to take your fun with some boredom".
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEinJPIKxB0qA29d88oCxrJi5WUeFu5O4qX0hBVNLGhmDm8Ns-SjpKA0YiQqY1LoiVPP_olX12xyVL2ibOSeZAhyg2djyAhtLm6uzsyrDvq4r7xy6KR-_P4RxFbMmRG9ncZTCznib1nkYtY/s1600/NYMPHOMANIAC+(20).jpg)
NIMFOMANKA svakako nije kondenzovana
kao ANTIHRIST, ali nije ni smarački rasplinuta kao MELANHOLIJA, pa zato, uprkos
svemu, predstavlja fon Trira u živahnijem, zabavnijem, vintage-wicked izdanju
koje će zabaviti pre svega njegove iskusne poštovaoce. Ipak, ne verujem da će
razočarani biti i oni koji su dali 500 din za rasprodatu projekciju na FESTu,
jer će za te pare dobiti temu za razgovor u društvu koje film još nije
pogledalo...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiDUcEo8kqtCDUM5egTY1WrwrvVcS0YPPKaP2BKVgIIdXJCQ0gs6pI8nPUhYvKRz4t0rd4v1yHrC149MiEblP5JiJNbij0Cefj238sAu1wN0HMhk70Z9ssWrJ8j0988K0tBOzxyvcJq0zY/s1600/NYMPHOMANIAC+(2).jpg)
Na kraju, prijateljski
Ghoulish savet: pošto već fon Trir ne poštuje premudrost starog Hiča da
trajanje filma treba da bude prilagođeno izdržljivosti čovekove bešike, već umesto toga svoj sadizam prema gledaocu ispoljava i nehumanim trajanjem
od 4-5 sati, a ne zna se da li će FEST organizovati intermisiju (piš-puš pauzu)
usred ovog maratona (čisto sumnjam!) – mudri ljudi neće se nalivati sa previše
tečnosti par sati pre početka filma, a još mudriji će nositi sa sobom prazne plastične
flašice – zlu ne trebalo, ako ih usred filma baš pritera...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjP8pFdY0LHYqA0H0HXeKiV-KdRpCwe3PZMmaphyphenhyphenoQHQWXQUi2QaGCmma-5yn0DYE-gaABTfWu5E_ApOskjTGg41Y9bWUPMpGufURya5DeJXHCq4rL2zAuo2AN10MViGw1-P0Vp1yA7Klk/s1600/NYMPHOMANIAC+(10).jpg)
Uzgred, film se na FEST-u prikazuje baš za doček tzv. Dana žena: počinje 7. marta u 22h i traje do 8. marta oko 02h. Ne znam da li se u ovom tajmingu nalazi neka skrivena poruka ženama i njihovim partnerima, ali ne može se poreći da je malo boljih načina da dočekate Dan žena nego - uz NIMFOMANKU! Fon Trir je napravio savršeni "dejt muvi" baš zato što njime - ili barem njegovom prvom polovinom? - sugeriše da je tzv. ljubav jedna velika zabluda i zlo, fantazija od koje je više štete nego koristi za sve involvirane, i zato poručuje publici: "Jebite se!"
- NASTAVIĆE SE---