***(*)
3+
Danas je preminuo reditelj Robert Fuest, najpoznatiji – i meni lično najdraži – kao reditelj dva izvanredna filma, THE ABOMINABLE DR PHIBES i DR PHIBES RISES AGAIN. Pored njih, radio je još nekolicinu zanimljivih naslova – o njegovoj karijeri možete se obavestiti u odličnom članku, na engleskom, OVDE.
Inače, valja znati da se njegovo neobično prezime zapravo izgovara FIST: to mi je u razgovoru lično potvrdio majstor za maske, Kolin Artur, koji je dizajnirao Prajsovu masku za FAJBSA.
O ovom sjajnom filmu pisao sam na engleskom za knjigu 101 HORROR FILMS YOU MUST SEE BEFORE YOU DIE. U znak počasti poštovanom reditelju, evo na srpskom mog teksta o ovom filmu koji je pre 3-4 godine izašao u niškom listu PRESSING, u okviru sada ugašene rubrike KULT HOROR.
Počivaj u miru, g. Fist: tvoj Doktor Fajbs biće večan...
DEJAN OGNJANOVIĆ
UŽASNI DOKTOR FAJBS
(THE ABOMINABLE DR PHIBES, 1971)
Režija: Robert Fuest
Scenario: James Whiton, William Goldstein
Kamera: Norman Warwick
Muzika: Basil Kirchin
Uloge: Vincent Price, Peter Jeffrey, Joseph Cotten, Virginia North, Norman Jones
"Limeni jednorog je katapultiran preko londonske ulice i nabio na rog istaknutog hirurga. Gospodo, ostao sam bez reči." Tako kaže s pravom zbunjeni policijski šef jer, zaista, izgleda da neko ubija najpoznatije doktore u Londonu. Što je još gore, metodi – pored pomenutog jednoroga – uključuju: slepe miševe, pacove (u avionu!), pčele, skakavce, samo-stežuće žablje maske. I time se lista ne iscrpljuje!
Piter Džefri je izvanredan kao pomalo "usporeni" inspektor Traut iz Jarda. On ima nezahvalan posao da rasvetli bizarne zločine zasnovane na deset G'Tah kletvi. Radi se o biblijskim pošastima koje je Jehova u svojoj beskrajnoj milosti sručio na Egipat da bi zaštitio "izabrani narod". Ispostavlja se da je iza tog komplikovanog scenarija ukleti um Doktora Fajbsa, gospodina koji preko unakaženog lica nosi masku dok se sveti lekarima koje smatra odgovornim za smrt svoje voljene i neumereno idealizovane žene.
UŽASNI DOKTOR FAJBS je, kao što mu i naslov sugeriše, sav posvećen preterivanju i ekscesu. Za kreaciju svog naslovnog junaka Fist se okoristio elementima poovske persone koju je Prajs stvorio u Kormanovim adaptacijama priča E. A. Poa. Sumornost i prenaglašeni gestovi udesetostručeni su i spojeni sa grotesknom karikaturom Fantoma iz Opere (sasve orguljama!). Pošto su mu glasne žice oštećene, Fajbs – u nenadmašnom kemp tumačenju V. Prajsa – svoje pompezne govorancije izbacuje kroz specijalnu napravu na svom vratu koja samo dodatno pojačava samosvesnu artificijelnost svega. Kim Njumen je u knjizi NIGHTMARE MOVIES s pravom zapazio: "Luckaste zamisli ovog filma i Prajsova meraklijska gluma na kraju čine ovu orgiju kiča neodoljivom." Uz pripomoć zgodne pomoćnice Vulnavije (hic!) i muzičku pratnju "Dr Fajbsovog Orkestra Mehaničkih Čarobnjaka" (načinjenog od maneken-lutaka u prirodnoj veličini), okružen skloništem u raskošnom art-deko dizajnu Brajana Itvela, Dr Fajbs je više nego slikoviti zlikovac.
Robert Fist ovom materijalu pristupa sa očiglednim humornim odmakom, ali bez namere da ismeva ili parodira. UŽASNI DOKTOR FAJBS je ljupki omaž i istovremeno znalačka kritika Hamerovih i Kormanovih gotika koji su, u ranim sedamdesetim, već postali više no zastareli, ustupajući mesto realističnijim i modernijim seksualnim manijacima, ludacima sa motornim testerama i krvožednim zombijima. Od realizma u Fajbsu nema ni "r": čak su i efekti maske namerno teatralni, pa tako bočice s krvlju u sceni iskrvavljenja neodoljivo podsećaju na tegle sa sokom od jagode. Crnohumorna i s guštom orkestrirana ubistva imaju za cilj da zabave a ne da zastraše ili zgroze, što FAJBSA čini jednim od najboljih PG-13 horora u poslednjih nekoliko decenija.
Svojom ekstremnom stilizacijom UŽASNI DOKTOR FAJBS izgleda kao film Marija Bave na LSD-u prošaran montipajtonovskim blesavim hladnokrvnim humorom i uz znatnu dozu kemp pristupa nekoliko godina pre nego što su kemp omaži kult SF-hororima iz '50-ih i '60-ih učinjeni popularnim u instant-kult klasiku THE ROCKY HORROR PICTURE SHOW. Savršeni balans između uvrnutosti i pitkosti čini ovaj film veoma gledljivim i nezaboravnim klasikom.
Status kulta stekao je svojom benevolentnom bizarnošću, upečatljivim vizuelnim dizajnom i svakako jednom od najmemorabilnijih uloga Vinsenta Prajsa, koji je predmet kulta po sebi. Solidna popularnost i kod "obične" publike dovela je do još preteranijeg i zabavnijeg nastavka (ponovo u Fistovoj režiji): DR PHIBES RISES AGAIN. Velika je šteta što se projekat nije izrodio u franšizu, ali sve mračnija vremena tražila su mračnije i surovije horore u kojima su čak i Fistovi dobroćudni omaži postali passé. Kasnije su dva filma o Dr Fajbsu vaskrsla na VHSu i DVDu gde su stekli nove legije poklonika, a čak i naša televizija ih je u par navrata prikazala, tako da je srpska publika (poprilično uskraćena za legalni uvid u kultne horore) barem ove naslove mogla da pogleda.
* * *
Kao ekskluzivni dodatak ovom omažu Fistu, evo i odlomka iz intervjua koji sam napravio sa Kolinom Arturom, u kome se govori o njegovom radu na FAJBSU. Ovaj intervju u celosti možete pročitati u nedavno izašlom FILAŽU br. 6.
Bio sam zapanjen kada ste uzgred pomenuli da ste radili i na filmu Užasni doktor Fajbs (1971). Kako ste dospeli u taj film?
- Zapravo, ja sam bio dizajner maske doktora Fajbsa, sa onim čudnim komadima kosti i mesa. Nisam imao vremena da to uradim u penastoj gumi, pa sam zato napravio vrlo jednostavnu skulpturu na osnovu odlivka napravljenog prema Vinsentu Prajsu – i nemam pojma gde je taj odlivak sada. Uzeo sam njegov odlivak, izvajao glavu prema njemu i napravio jednostavnu masku od lateksa koja se prosto navuče preko glave. Svakog jutra je jedan tehničar za efekte maske nameštao tu masku i obavljao na njoj završne radove pred snimanje, farbao je i slično.
Kako je bilo raditi sa Vinsentom Prajsom?
- Oh, predivno! Nekoliko godina mi je redovno slao čestitke za Božić, ali sam ih u međuvremenu izgubio. Bio je zaista izuzetan čovek: odličan kuvar i veliki stručnjak za likovnu umetnost. A reditelj tog filma, Robert Fist, takođe je bio gospodin. Uostalom, imao je obrazovanje iz likovnih umetnosti, srodno mome, tako da smo se lako sporazumevali. Takođe je savršeno komunicirao sa Vinsentom, koji je bio glavni "krivac" za pokušaje da se taj film skrene u pravcu nečeg drugačijeg u odnosu na njegove dotadašnje horore.
...