**(*)
3-
I do sada sam bio suzdržan u
praćenju najava, trejlera i ostale (samo)promocije nailazećih filmova, a posle novog
IVL DEDA dođe mi da potpuno prestanem da pratim taj epp, jer te sličice ionako služe samo da vas prave magarcem. Naime
– kad su prvo najavili da će se i ovo rimejkovati, bio sam debelo sumnjičav i
čak prilično nezainteresovan. Rimejkujete ZLE MRTVACE? Glupost, ali neka vam…
Whatever!
A onda je izašao trejler. Ejakulacije na sve strane, od svih
fanbojeva po Fejsbuku a i šire nateraše me da barem overim tu najavu i vidim
čemu buka. Kad ja tamo, a ono – trejler koji obećava nešto što deluje
iznenađujuće žestoko i gnusno i grozomorno! To mi je značajno podiglo
očekivanja, kao i podatak da ovaj konkretni rimejk, a za razliku od svih
ostalih u poslednje vreme, ne produciraju tamo neki studijski moroni i
egzekutivci, nego ga, maltene nezavisno, prave ili barem aminuju tvorci
originala. Karpenter nije vlasnik HALLOWEEN
franšize kao što ni Krejven nema tapiju na Fredija, ni Huper na Lederfejsa, pa
zato sad svaka šuša može da sa svojim demografskim ekspertizama i podilaženjem
prosečnim nedoraslim moronima (ukratko: publici) mlati pare filmovima koji
manje-više direktno vređaju fanove originala, jer oni im uglavnom i nisu ciljna
grupa, već pre svega novodošli naraštaji koji te originale od pre par decenija
nisu ni gledali.
S druge strane, EVIL DEAD franšizu u rukama i dalje drži izvorna
trojka – Reimi, Tapert i Kempbel: oni su aminovali scenario, oni su odabrali
reditelja, oni su stali iza svih kreativnih odluka – a Reimi je sa svojim
Spajdermen-kreditom od Sonija obezbedio distribuciju, ali bez mešanja njihovih
egzekutivaca u to da li će klinci ovo da vole, da li će da razumeju, da li ima
previše krvi, da li će rejting da bude ovaj ili onaj… Taj slučaj krajnje retko
biva: a ako tome svemu dodamo da su prve slike i prvi rivjui obećavali žestok
krvopljus, činilo se da bi ovo zapravo mogla da bude solidna modernizacija i
sasvim pristojan filmić koji stoji na svojim nogama dok istovremeno uspešno
odaje počast izvorniku.
Avaj! Nema skoro ništa od toga. Ovo je isto ovako mogao da skocka i
SONY sa svojim timom japija koji film niti vole niti razumeju. Novi EVIL DEAD
me neodoljivo podseća na rimejk
A NIGHTMARE ON ELM STREET po svom opštem pristupu i fundamentalnom
nerazumevanju originala. Isto kao i novi NIGHTMARE, i ovo ovde pokušava nekakav
totalno promašen, poludupasti "realizam". On se ogleda na svim
nivoima, od uslovno rečeno detalja (koji sreću kvare) kao što je dizajn
"zlih mrtvaca" (izgledaju kao kad bi neko ukrstio opsednutu Lindu
Bler sa RINGU Sadako) pa do nesrećnog uključivanja "trauma" iz
stvarnog života (u NIGHTMARE rimejku: child abuse; ovde: drug abuse) pa sve do
opšteg vizuelno-atmosferičnog ugođaja zasnovanog na 50 NIJANSI PLAVE I SIVE.
Prosto rečeno, osobe posednute demonima ovde izgledaju kao normalni
ljudi (tj. cure) sa svetlucavim sočivima i nešto malo ogrebotina po koži, što
je prozaični deža vi nevredan daljeg
komentara.
Stvarni užasi su traljavo i nedosledno upotrebljeni – samo kao
gimmick, kao alibi da zaplet otpočne (kako i zašto naterati današnju omladinu
da ode duboko u šumu, u nekakvu straćaru – i da otuda ne mrdaju čak i kad govno
odleti u ventilator?) ali jednom kad krene sranje (tj. horor), to sa drogom s
koje, kao, skidaju tu jednu nesrećnicu više nema nikakve veze ni sa stvarnim
životom ni sa zapletom. Recimo: kad ova počne da se "ponaša", oni je
prebrzo i bez diskusije bace u podrum, pod katanac, iako i dalje pokušavaju da
veruju da ona nije opsednuta demonom nego samo loše tripuje prilikom skidanja.
Ma nemoj?! Pa koja ste vi to gomila klovnova i moronskih "drugara"
kad osobu za koju verujete da je BOLESNA (i neuračunljiva!) – zatvarate u
podrum pun stvari kojima može da se samopovredi?!
U vizuelnom pogledu, mora se priznati da tu ima lepih slika, ali se
i tu prećeralo sa videospotizacijom – i sa tmušom koja prožima sve, i tematski
i vizuelno. Stvarno mi je muka više od horor filmmejkera koji ne umeju da
pronađu adekvatan TON za svoj film, nego lepo pogase (skoro) sva svetla i misle
da će samim tim da im film bude "mračan"! Ovome konkretno, isto kao i
NIGHTMARE rimejku, ne priliči ta mrtvačka ozbiljnost – umesto da budu jezivo
zlokobno stravoužasni, oni postižu samo da budu patetično groteskno smešni u
svojim usiljenim pokušajima da budu "mračni". Rezultat je efekat tamo
nekog nedoraslog emo gotha koji misli da će značajno zabacujući crnu ćubu preko
čela i govoreći grlenim glasom ili sporim šapatom da nekoga starijeg od sebe
ubedi u svoj "mrak"! PRC!
To je zaista opšterasprostranjen promašaj među novim horordžijama
koji kao da ništa iz prošlog veka nisu gledali niti razumeli! Pa jebo vas bog
Azatot svojim trnovitim pipcima – horor filmovi 1970-ih i 1980-ih su, more
often than not, bili prilično svetli i bogatog kolorita! Huperu nisu trebali
smeđi sepija tonovi i polumračna tmuša da oživi Pakao Usred Podneva Pod Užarenim
Suncem! Krejvenov NIGHTMARE je film gotovo lepršavog kolorita, bogate palete
boja – a uprkos tome uspeva da bude jeziv, strašan, šokantan, košmaran,
nadrealan… Njemu nisu trebali junaci koji značajnim glasom šapuću i glumataju
"traume" kao na školskoj priredbi. A i Reimijev original je slikan
vrlo svetlo, jasno: bez obzira na noć i izmaglicu i mračni podrum, to je bre
jedan faking jasan, oštar, pregledan film – i dramaturški i vizuelno.
Što je najparadoksalnije – iako je prvi, pravi i jedini EVIL DEAD pravljen od štapa i kanapa, oni su
imali i umeća i muda da te svoje jeftine i jednostavne maske u preko 90% scena
prikazuju pod jarkim svetlom sijalica i reflektora, gde se jarko crvena krvca
meraklijski, sočno i obilato proliva, gde se face izdužuju i deformišu, gde
koža puca a delovi tela drhture po patosu i nema laži, nema prevare – barem ne
u jebenoj tmuši! Oni su još i imali šavove da sakrivaju, pa opet nisu to radili
tako da sve smeste u (polu)mrak!
A ovde, u rimejku, iako su imali više daleko više para i bolje
(iskusnije) tehničare za efekte maske (i 30 godina napretka na tom polju iza
sebe u odnosu na ED1) – kretenskom odlukom da se sve ovo baci u mrak i šućmurasto
nesvetlo, i da se još dodatno zamaskira rafalnom montažom, postignuto je da ne
može čovek, u većini slučajeva, ljudski ni da osmotri šta to na ekranu kog
đavola uopšte desilo!
Dobro, nije film baš sasvim sveden na crnce u tunelu ili podrumu ili
mračnoj šumi, ali nije ni mnogo daleko od tog pristupa. Na primer: šta mi vredi
što na kraju, u "kulminaciji", s neba lije KRVAVA KIŠA – kad se to
dešava usred noći? Zašto se takvo što ne bi dešavalo, recimo, u sivilo zore
pred svitanje dana koji nikad neće svanuti?
S druge strane, podržavam kreativnu upotrebu električnog noža za
meso i pištolja s ekserima, ali i oni bi efektniji bili da su na delu u sobi sa
upaljenim svetlom. Stvarno me nervira to neprestano zauzdavanje i opravdavanje
čak i dok pokušavaš da, kao, preteruješ. Reimi
se nije zauzdavao – pre 30 godina je čitav svoj filmski vokabular odvrnuo
na 11, bez zazora, bez izvinjenja, bez traženja alibija – i time ne mislim samo
na splatter do tada neviđen na filmu
u tako ekstremnom obliku – nego i na inovativnu, ludački smelu montažu i uglove
snimanja, pa vala i na odlične zvučne efekte.
Novi EVIL DEAD je snimljen i režiran
konvencionalno, neupadljivo – da se razumemo, korektno i kompetentno, ali ništa
više od toga. Isto ovako je mogao da ga uobliči i onaj što je zatmušio
NIGHTMARE, isto kao i onaj što je zamr(a)čio OMEN rimejk, isto ovako je mogao i
Nispel, i neki od ovih odradeka što štancuju CHAINSAW nastavke, prikvele,
prik-sik-rimejke i šta već sve ne. Nema tu ni stila ni etitjuda ni nečega
inovativnog ili energičnog pa da usklikneš: Oho, evo rađanja nove nade, novog
autora, novog velikog imena! Ne, ovo je potpisao samo jedan korektan
egzekutivac kome će možda daju da radi nastavak (jer ovo je, naravno, dobro
prošlo na blagajnama) a možda mu dodele i neki drugi rimejk ili akcijaš ili
nešto po stripu ili videlo igrici…
Neprobirljivi
horor fanovi biće kupljeni sledećim:
1) Wow, koliko krvi! Odavno je nismo videli u ovim količinama u nekom
mejdžor filmu (a, vala, ni u low budgetu)! Dakle, hrabri su, smeli,
subverzivni, joooj, pomeraju granice, ne jebu živu silu!
2) Jao, namiguju nam! Mi koji smo gledali original, možemo da se zabavljamo
usputnim referencama (tu je ona Reimijeva olupina, ili barem njen dvojnik; tu
je silovanje granjem; tu je motorna testera; tu je re-kreacija ovog i onog
postera za film, itd)!
3)
Film je mračan! Sumoran! Jeziv! Usr'o
sam se od straha! Brrrr… Ništa se ne vidi! Morao sam da upotrebim maštu da bih slutio šta se dešava na
ekranu!
4) Ako ništa drugo, EVIL DEAD barem
nije jebeni FFF nego lepo i slikovito snimljen "regularan" film.
5) Uostalom, bolji je od većine
novih "horora"; dakle, na bekgraundu recentne shit-produkcije, njegova poludupastost izgleda kao Orson Vels vaskrsnut!
Možda.
Ja sam svim ovim uglavnom neimpresioniran:
nema ovde duha, nema šmeka, nema energije nego samo proračunatog, suzdržanog
SUROGATA toga. Ovo je samo još jedan metiljavi POZERSKI hororčić sa uzajamno
zamenjivim, neupečatljivim likovima i glumcima i uvredljivo banalnim dijalozima,
koji uzima nešto što je nekad davno bilo sirotinjsko
na planu budžeta ali je vrcalo od svega ostalog – od duha, od radosti kreacije,
od ŽIVOTA; i sa tim što je uzeo, on pravi jedan parajlijski našminkan, ali
isprazan filmček u kome je stavljena obilata spotovska glazura preko nekadašnjeg
štapa i kanapa, a sa silom-pogašenim svetlima i usiljenom "sumornoću"
glumi da je real deal – a stvaran je
i pravi kao pile sa sisama koje je u crno obojilo krestu.
Da parafraziram Ingrid Bergman iz
KAZABLANKE – "We will always have THE EVIL DEAD (1982)!" Onaj, jedan
i jedini, sa Brusom Kempbelom. Ovo ovde, ovom mlitavom omladinom bez trunke
harizme, to je za jednokratnu, površnu, zaboravljivu "zabavu", ili
ono što kao zabava prolazi u današnjim mrtvopuvačkim "filmovima"…
PS: A ne verujte ni amerikanskim net
rivjuerima: nisu baš svi na SONYjevoj sisi; neki su naprosto previše endemski
površni i plitkoumni da bi razlikovali pljeskavicu od mesa i onu od soje.
Recimo, vidim u mnogim rivjuima da hvale scenu "silovanja grančicom"
– te "omaž originalu", te "neverovatna hrabrost" (tim pre
što se i sam Reimi kasnije kajao i izvinjavao zbog nje), te "jao, još
gadnija i žešća nego u originalu", te "jao, realističnija"…
PRC! U ovom filmu uopšte ne postoji
scena "silovanja
grančicom"! I pre nego što neko usklikne: "Aha, nisi pazio, zadremao
si kad je to bilo!" ili "Ho-ho, uvalili ti sečenu verziju
filma!" moram da pojasnim: to što se desi u toj sceni em nije silovanje nego samo vaginalno
opsedanje a la SHIVERS, em je sav
impakt te grančice (pletenice) ubijen CGI crtežom, tako da je krajnji rezultat
jedna mlaka, animirana scena (crtić) bez ikakvog pančlajna.
Ali, kad sam kod toga, pančlajn nema
ni ovaj film pa prema tome (ček samo da vidite kako se bezveznjački okončava!)…
Kad bolje razmislim, verovatno sam bio previše nežan prema njemu i moguće je da
mu do kraja godine smanjim ocenu na 2+…