****
4+
Još na TAKE SHELTER se
videlo da je njegov scenarista i reditelj, Jeff Nichols, ozbiljan igrač,
i to sad potvrđuje, mnogo ubedljivije, u filmu sa boljim završetkom, i
generalno boljom pričom i likovima, u ovoj coming
of age drami (sa nešto malo akcije na kraju).
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiv3-XBUlD4V6kKJ5GTpcJWdU8sYBpDmRBRll-Z_UzNkIaCnw6QJxbn3RaxGKYOFrk0ZCYVDvodSahFqNci7MDNZPQUmLsWuNlaJVBlwEbVSuXQ1aETA4ph7Guz2yrrI9DuW3E09OrvfE4/s1600/MUD+(1).jpg)
Dva dečaka od 14 godina
na jednoj adi na američkom jugu nađu brodić nasukan na drvetu. Taman kad
pomisle da ga proglase svojom kolibicom za dečačka drkuckanja i srodne akcije –
ispadne da ga je neko već zapljunuo: odbegli ubica, kojega zlatnogulovski igra Metju Mekonahi.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh92eSRBhBHMdm53shA_yUlnEAecjVwO0YpLeGyKBADSi_1kDC6bUULEx_IaoYD9bQU3FXpOsCgEBPPcisH56F0Dx5XdY8ieyaM1imHGV3-btQ1I2ORWM0cTYfEmz2lrLWHUZ2rvmiDey8/s1600/MUD+(13).jpg)
Smesta je jasno da je
Mekonahi (odnosno, kako mu nadimak glasi, Mad / Mud) zapravo ubica zlatnog srca: ubio je zlikovca
kako bi odbranio svoju celoživotnu ljubu, s kojom ovih dana treba da se nađe
kako bi pobegli zajedno.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhFcMUY2grRQcXNj6qTjlcZE3CPxXxunsNpxJ7n95cYibLZUMBhoyUddSvmLDHfNhtkhhTgrCfOQEOluJwQ5WSlfeBLIV9XfcmFk6uTM8Rf9RLCAp9Sw4Tk1kEVxytKc3Qrg5aRY-twnCk/s1600/MUD+(3).jpg)
Problem br. 1: za
petama su mu tatko i batica ubijenog zlikovca sa ruljom plaćenika i podmićenih
pajkana.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjSOsa4KEGzO3idEnrTGeUm8rNntW-hdQtrc2PbBHLLp9ntzMCrprdlPm-H_ARLBcil0d8O2CA2YSWamXJJZhrxfX6rSzyDDwKVWe9wF50KRjHpRf5HKnjekQPbiaNXUbhkctljvWMdEkE/s1600/MUD+(17).jpg)
Problem br. 2: njegova ljuba nije baš najvernija; zapravo, pati od
hronične sklonosti da se meša s pogrešnim (kretenskim) mužjacima koji je,
potom, leše od batina.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjLHl2GvrK6XKCpRagxsiB7KUojZDMW_U40pG2ziOfF9pYUsYbtQUvmqfUMUecAWREj4Gxfze5bZ-Qx_67Xe66wdpwwhK8z2XsCPzCHf0Iv3r7711owHMAXJkPDNIKdtpGn2qiA9j673jI/s1600/MUD+(12).jpg)
Problem br. 3: njegova jedina pomoć u sve
komplikovanijoj situaciji (tokom koje ne sme da pokazuje nosinu u gradu jer ga
traži i šuto i rogato) jesu ova dva dečkića...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhKs4y6qvcigGACheNR-_XKvagwUZA3EZNie7fqcEXysWtNnflwv1q8ANraEfMZGMFPyXiME-_IEF3WxhI6-IqfyVCJUOY8nJ8rLoWY_iOmbC5E1b8hdWk88wnomim6zcLyVsKQfoaUwSg/s1600/MUD+(9).jpg)
Kostur priče je
relativno jednostavan, deluje blago poznat, i ne zvuči baš kao zemljolomno
nezaobilazna stvar; hell, kad se MUD prvi put pojavio, ja sam ga preskočio jer
mi nije zvučao kao must-see prvoga reda, a promakao mi je tada detalj, da ga je
režirao tvorac TAKE SHELTERA. Tek kad ga, na kraju godine, videh na grdnim
listama best-of-2013 kod ljudi čije mišljenje cenim, rekoh: daj da vidim šta je
ovo – i oduševih se. Sad zauzima mesto br. 2 na mojoj listi najboljih filmova 2013 (coming soon).
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi6Nj3oTL6l14RQA5QAmie997yHrORfiY8K_01SuOwNOCk26E73gzxX06Ugp3EvfqKxOFQK5EkEQ-5POQXUpgT2cGpS3YACeZy_GEW7VQDYx5aseA3aCId2sAVd0v5QKvzBNOZw3KXmYlM/s1600/MUD+(7).jpg)
Znači, nije stvar u
priči, nego u načinu kako je obrađena: sa dušom, sa merom, sa osećajem za
ambijent i likove. Likovi su svi grešni, niko tu nije anđeo, pa ni deca, a opet
– sve to diše i zrači životom, ubedljivo, složeno, crnobelo, gorkoslatko, kao i
sam život.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiUKT1cbDbHm0y5ca2_ZYieHeTe_7SVax7liAaxR8Lnsng7IACfKdsDAwFJfu-GUE0piG_pHts3zOQqmqD8qdO2Qb2OlvXB019_jf_uDSCBqLWQbAGYTGPicoPAHPpovMlXrNqw2-l3NDA/s1600/MUD+(2).jpg)
Ali, kad kažem život, time
ne mislim na prostodušni "slice of life" kvazidokumentarizam ili bilo
šta tako mrsko i smaračko, već na umetnički obrađen, stilizovan komad života
koji pleni svojim arhetipskim aspektima: deca na pragu zrelosti; suočenje s
roditeljima; prva ljubav...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiXhfbEXeuzHocLSn_fByg1h2MGy53uQDOQEiddbVvgtELqawv4RY3HLi3f2ZSgPLOIwOV0kZFx-Pe885X1b5Ov71HAYa-6eUS2t-GoH1OlSUIwl1yePoTRC8Jjyl2a4i64vNUplkAeQBw/s1600/MUD+(15).jpg)
...prvi bol; mučni i krvavi koraci u svet odraslih;
potreba za slobodom i nužda (?) kompromisa, rastrzanost između otpadništva i
želje za prihvatanjem... Ima ovde jednaka doza Marka Tvena i Stivena Kinga
(The Body / STAND BY ME), a opet sve to originalno, sveže i autentično, nimalo
epigonski.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiC3FVuON-24r3DLoaFJx3iKZKwlCpdAQZETOFcdeXzHyun8HjxFLKHPadtECPa-sdIzWZ8RtQzaWgfLe_X1c9DRt9imoWP4rj248I_H3F4E783hiU2yZGBooDgcAgReOBjU_iye-2KeiY/s1600/MUD+(6).jpg)
Sve to, i još mnogo toga više, uobličeno je
kroz naoko jednostavnu priču, bogatu sjajno zapaženim detaljima, simpatičnim
replikama i situacijama, memorabilnim epizodama, iskrenim i zasluženim
emocijama i srceparajućom detinjom čistotom i dobrotom...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhTmKdFyyXThWoX8PVA2Lvb7qBGWF4ui7JwRutaoVj59aJVivd8onmzBJrVPFCJSjUxpugRPqpwteznbq05nV_C6mWPHU7iGdEJJNSRlPBF2dr3DeGKe3DOJngm5sO4vGwhV0UYg2hdvZU/s1600/MUD+(8).jpg)
Pošto se film zbiva
među sirotinjskim "belim đubretom", ova deca nisu
"civilizovana": nisu iskvarena video igricama, fejsbukom,
pornografijom i sličnim sranjima, nego u slobodno vreme jurcaju NAPOLJE, u
prirodu, vozikaju se motornim čamcem po reci, lunjaju po adama, grade kućice na
drveću, pomažu ljudima u nevolji, još uvek veruju u dobrotu, u poštenje, u
slobodu, u večnu ljubav... A pritajeni horor u svemu tome jeste gledati to iz
vizure odraslog, i pitati se: dokle će?
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg2ldfU7caUhR4DhhYjdjVePoL0YlazzT9YmZ0M9ClCgMtokg8m-7paQ3lvA0dq8Ldm9S6BTYaYUErFhDJx4CYyu2UKxyj_IjpUjVo95a_RuOvU0UWh5B2kmnsRmlTJ8zfqYr5whBy4wj8/s1600/MUD+(11).jpg)
Iako MUD traje preko dva sata, odlikuje se savršenim
ritmom: to je opušteni, nezbrzani, nimalo smarajući storiteling samouverenog
pripovedača koji zna da ima dobru priču u rukama, i nigde ne trči s njom, ne
podilazi vam, ne namiguje, ne žuri po svaku cenu da vas zabavi, pušta je da se
prirodno razvije, puštajući vas da uživate u njenim detaljima i u njegovom
glasu... Hell, ovako dražesne likove i ambijent rado bih gledao i više sati, u
mini-seriji ili tako nečemu; u svakom slučaju, kad se film završio, tražio sam
još, a to ne biva često.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjvuKQ93O0n27LmrSC-N2umTTsGQsHKpipO8-59zvX8g9tgvmsVa_1kHj3m7JM_G8C4X-Vh-IOYUAdutRpyeS1jrvybJxPVRcAxMNmCzieEiHMIU9zjcv-zO5kf3BUpOTYZSKekEX7daV8/s1600/MUD+(16).jpg)
MUD se nedavno zakitio
s čak četiri nagrade ZLATNI
GHOUL i to: ZA DRAMU, ZA NAJBOLJI ORIGINALNI SCENARIO,
ZA GLAVNU MUŠKU ULOGU i ZA DETE GLUMCA. Mekonahi me ne iznenađuje, jer od KILLER JOE-a kao da je vrskrsnuo
i ponovo je postao relevantan (biće o njemu još govora ovde na blogu, uskoro...);
ne čudi me ni Nikols, jer TAKE
SHELTER je, uprkos slabunjavom kraju, pokazivao ozbiljne kvalitete;
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiJRLRnQogRqWQO4vIFcfRVYmkE3SkCIA47tckNW7Lf4pIg4A4iiWf5X-RjRpaqdn1-FxyOliy1kXP99D0a9CUSgLsbfAsG9hE4ruqm2_xuOT5Y5BkbM8QRfSeEpcNoyg_S27nHRzbCuoc/s1600/MUD+(18).jpg)
ali pravo
otkrovenje filma je mali Tye Sheridan,
koji na svojim plećima nosi ozbiljan teret i pruža izuzetno slojevitu
performansu zadivljujućeg nivoa, nevezano za uzrast. Ako ga ne iz'edu
uobičajene boljke dece glumaca koja se u krhkom dobu, bez adekvatnog
starateljstva, prepuste holivudskom hedonizmu, slušaćemo još o njemu, jer ima u
sebi prvorazrednu glumčinu.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhp2DrbwfNbGm540SOk8-A9YFffgt1i46e8yZOAEiMjQN0hBpd7lbGjPGrglZQZEMtAAcgUPlLutFbnUnoOrxmqqadJHC1I7Rpl7TDXqtHEesAw6T4a5c_Jyh8_M6m-7yYiEbcXGnzwZy0/s1600/MUD+(4).jpg)
A slušaćemo, sigurno, i
o Nikolsu: njegov naredni projekat vraća ga u vode fantastičnog trilera, pa
možda čak i horora. Takođe, zapažam da poseduje sve suštinske kvalitete za
jednu vrhunsku ekranizaciju Stivena Kinga – kvalitete koji inače nedostaju
odradecima kakvi se obično hvataju ovog pisca (ne samo retardiranom moronu,
Miku Gerisu, nego i "ozbiljnijim" rediteljima od njega); recimo, Nikols
bi bio dobar izbor za reditelja BIG screen adaptacije romana IT, ili tako
nečega.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgpyqSZq9R7Eb9D4PXlOQrz8kaOhRNKIjtP5M9AHJOBlAwNyvuBUACL-0js7qa62UF4yxAeUZMR2BZU45n8oxVJ3M1TTv_XE6CKy5ljD2PcZWgC2022BktJK6O-A8GHEPj_EnLm3V33N50/s1600/MUD+(14).jpg)
Čak i ako se nikad ne bude uhvatio za Kinga
direktno (ili, recimo, Bredberija?), on već ima svog sopstvenog štofa za
hvatanje "Amerikane" kao malo ko u današnjem američkom filmu: ima dušu,
ima ljubav i razumevanje prema likovima i lokacijama, kapira mitologiju detinjstva i ume da ubedljivo prikaže borbu Dobra i Zla. Plus, ima izgrađen osećaj za
saspens i jezu. Ume da skocka priču, samouveren je, smeo da ide neutabanim
stazama, zna šta hoće i kako to da postigne... i ako ovako nastavi, a za sada
izgleda da hoće, već izrasta u jednog od najznačajnijih novih USA reditelja.
Sve i ako iz ma kog razloga "pukne", ovo što je za sada postigao više
je nego relevantno.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgrbTPI4QY6KYr9ClW3GnM_CJf4dCkwt4BDr5bhEufRX7EdsOB7oimXxgtHT4EEaLC0VeFuPHTi1R6WtjeVFMIGIoZX7c92o27SzJ3yEpvMwgzP_Id5zvmEp_k44nmKc-Qpee41L6mAL28/s1600/MUD+(5).jpg)