****
4+
Još na TAKE SHELTER se
videlo da je njegov scenarista i reditelj, Jeff Nichols, ozbiljan igrač,
i to sad potvrđuje, mnogo ubedljivije, u filmu sa boljim završetkom, i
generalno boljom pričom i likovima, u ovoj coming
of age drami (sa nešto malo akcije na kraju).
Dva dečaka od 14 godina
na jednoj adi na američkom jugu nađu brodić nasukan na drvetu. Taman kad
pomisle da ga proglase svojom kolibicom za dečačka drkuckanja i srodne akcije –
ispadne da ga je neko već zapljunuo: odbegli ubica, kojega zlatnogulovski igra Metju Mekonahi.
Smesta je jasno da je
Mekonahi (odnosno, kako mu nadimak glasi, Mad / Mud) zapravo ubica zlatnog srca: ubio je zlikovca
kako bi odbranio svoju celoživotnu ljubu, s kojom ovih dana treba da se nađe
kako bi pobegli zajedno.
Problem br. 1: za
petama su mu tatko i batica ubijenog zlikovca sa ruljom plaćenika i podmićenih
pajkana.
Problem br. 2: njegova ljuba nije baš najvernija; zapravo, pati od
hronične sklonosti da se meša s pogrešnim (kretenskim) mužjacima koji je,
potom, leše od batina.
Problem br. 3: njegova jedina pomoć u sve
komplikovanijoj situaciji (tokom koje ne sme da pokazuje nosinu u gradu jer ga
traži i šuto i rogato) jesu ova dva dečkića...
Kostur priče je
relativno jednostavan, deluje blago poznat, i ne zvuči baš kao zemljolomno
nezaobilazna stvar; hell, kad se MUD prvi put pojavio, ja sam ga preskočio jer
mi nije zvučao kao must-see prvoga reda, a promakao mi je tada detalj, da ga je
režirao tvorac TAKE SHELTERA. Tek kad ga, na kraju godine, videh na grdnim
listama best-of-2013 kod ljudi čije mišljenje cenim, rekoh: daj da vidim šta je
ovo – i oduševih se. Sad zauzima mesto br. 2 na mojoj listi najboljih filmova 2013 (coming soon).
Znači, nije stvar u
priči, nego u načinu kako je obrađena: sa dušom, sa merom, sa osećajem za
ambijent i likove. Likovi su svi grešni, niko tu nije anđeo, pa ni deca, a opet
– sve to diše i zrači životom, ubedljivo, složeno, crnobelo, gorkoslatko, kao i
sam život.
Ali, kad kažem život, time
ne mislim na prostodušni "slice of life" kvazidokumentarizam ili bilo
šta tako mrsko i smaračko, već na umetnički obrađen, stilizovan komad života
koji pleni svojim arhetipskim aspektima: deca na pragu zrelosti; suočenje s
roditeljima; prva ljubav...
...prvi bol; mučni i krvavi koraci u svet odraslih;
potreba za slobodom i nužda (?) kompromisa, rastrzanost između otpadništva i
želje za prihvatanjem... Ima ovde jednaka doza Marka Tvena i Stivena Kinga
(The Body / STAND BY ME), a opet sve to originalno, sveže i autentično, nimalo
epigonski.
Sve to, i još mnogo toga više, uobličeno je
kroz naoko jednostavnu priču, bogatu sjajno zapaženim detaljima, simpatičnim
replikama i situacijama, memorabilnim epizodama, iskrenim i zasluženim
emocijama i srceparajućom detinjom čistotom i dobrotom...
Pošto se film zbiva
među sirotinjskim "belim đubretom", ova deca nisu
"civilizovana": nisu iskvarena video igricama, fejsbukom,
pornografijom i sličnim sranjima, nego u slobodno vreme jurcaju NAPOLJE, u
prirodu, vozikaju se motornim čamcem po reci, lunjaju po adama, grade kućice na
drveću, pomažu ljudima u nevolji, još uvek veruju u dobrotu, u poštenje, u
slobodu, u večnu ljubav... A pritajeni horor u svemu tome jeste gledati to iz
vizure odraslog, i pitati se: dokle će?
Iako MUD traje preko dva sata, odlikuje se savršenim
ritmom: to je opušteni, nezbrzani, nimalo smarajući storiteling samouverenog
pripovedača koji zna da ima dobru priču u rukama, i nigde ne trči s njom, ne
podilazi vam, ne namiguje, ne žuri po svaku cenu da vas zabavi, pušta je da se
prirodno razvije, puštajući vas da uživate u njenim detaljima i u njegovom
glasu... Hell, ovako dražesne likove i ambijent rado bih gledao i više sati, u
mini-seriji ili tako nečemu; u svakom slučaju, kad se film završio, tražio sam
još, a to ne biva često.
MUD se nedavno zakitio
s čak četiri nagrade ZLATNI
GHOUL i to: ZA DRAMU, ZA NAJBOLJI ORIGINALNI SCENARIO,
ZA GLAVNU MUŠKU ULOGU i ZA DETE GLUMCA. Mekonahi me ne iznenađuje, jer od KILLER JOE-a kao da je vrskrsnuo
i ponovo je postao relevantan (biće o njemu još govora ovde na blogu, uskoro...);
ne čudi me ni Nikols, jer TAKE
SHELTER je, uprkos slabunjavom kraju, pokazivao ozbiljne kvalitete;
ali pravo
otkrovenje filma je mali Tye Sheridan,
koji na svojim plećima nosi ozbiljan teret i pruža izuzetno slojevitu
performansu zadivljujućeg nivoa, nevezano za uzrast. Ako ga ne iz'edu
uobičajene boljke dece glumaca koja se u krhkom dobu, bez adekvatnog
starateljstva, prepuste holivudskom hedonizmu, slušaćemo još o njemu, jer ima u
sebi prvorazrednu glumčinu.
A slušaćemo, sigurno, i
o Nikolsu: njegov naredni projekat vraća ga u vode fantastičnog trilera, pa
možda čak i horora. Takođe, zapažam da poseduje sve suštinske kvalitete za
jednu vrhunsku ekranizaciju Stivena Kinga – kvalitete koji inače nedostaju
odradecima kakvi se obično hvataju ovog pisca (ne samo retardiranom moronu,
Miku Gerisu, nego i "ozbiljnijim" rediteljima od njega); recimo, Nikols
bi bio dobar izbor za reditelja BIG screen adaptacije romana IT, ili tako
nečega.
Čak i ako se nikad ne bude uhvatio za Kinga
direktno (ili, recimo, Bredberija?), on već ima svog sopstvenog štofa za
hvatanje "Amerikane" kao malo ko u današnjem američkom filmu: ima dušu,
ima ljubav i razumevanje prema likovima i lokacijama, kapira mitologiju detinjstva i ume da ubedljivo prikaže borbu Dobra i Zla. Plus, ima izgrađen osećaj za
saspens i jezu. Ume da skocka priču, samouveren je, smeo da ide neutabanim
stazama, zna šta hoće i kako to da postigne... i ako ovako nastavi, a za sada
izgleda da hoće, već izrasta u jednog od najznačajnijih novih USA reditelja.
Sve i ako iz ma kog razloga "pukne", ovo što je za sada postigao više
je nego relevantno.