недеља, 19. децембар 2021.

Moj esej o poetici horora u časopisu Vastarien!


 

Veoma sam ponosan na činjenicu da sam ponovo deo jednog od najboljih današnjih književnih časopisa koji se bavi hororom. Eno me opet u ligotijevsko-mračnjačkom, modern-weirdovskom, itekako zapaženom i s pravom hvaljenom Vastarienu, časopisu koji je vrlo brzo stekao ozbiljan renome, i odakle su priče i eseji već bili nominovani za najveće žanrovske nagrade, a poneki su ih i dobili.  

Konkretno, u najnovijem broju (Vastarien Vol. 4, Issue 2; Fall 2021), koji je iz štampe izašao pre desetak dana, objavljen je moj stručni rad pod naslovom „The Three Paradigms of Horror“.

            Da podsetim, redovnim čitaocima ovog bloga ja sam na ovu izuzetno vrednu publikaciju skrenuo pažnju još od njenog prvog broja, u julu 2018. i to OVDE. U tom broju bio sam prisutan kroz dva artworka (crteža) koja su mi tada objavili.  

A to nije sve: nešto kasnije, krajem 2019. u Vastarienu je izašao moj opširan intervju sa Tedom Klajnom, jednim od najboljih živih pisaca horora (proverite genijalnu zbirku MRAČNI BOGOVI kod Orfelina!). Taj se intervju toliko dopao Klajnu da je rešio da ga potom uvrsti u svoju nedavno vaskrsnutu zbirku (zadugo rasprodatu i nedostupnu) REASSURING TALES (dopunjeno izdanje izašlo je pre manje od mesec dana). Evo moje najave sadržaja i izgleda tog broja časopisa OVDE.


A sada, kao kruna moje dosadašnje saradnje s Vastarienom, kažem, evo i mog poprilično obimnog eseja o „Tri paradigme horora“ (zauzima 20 strana u časopisu), kojeg su zainteresovani čitaoci na srpskom već mogli pročitati. Oni koji još nisu, mogu još uvek taj rad čitati –dakle, na srpskom– OVDE.

Ali možete ga čitati i na engleskom: realno, ja sam taj tekst izvorno i pisao na engleskom za jedan zbornik koji se na kraju nije desio. Srećom desio se Vastarien. A u najnovijem Vastarienu imate i još obilje zanimljive crne moderne proze i mračnih razmišljanja. Štampana verzija će koštati neku sumu da dođe iz Amerike, ali e-verziju možete kupiti doslovno za „onoliko koliko mislite da vredi“ (ako imate Pejpal)!

Evo sadržaja:

 

Vastarien Vol. 4, Issue 2

– Contents

 

Another double issue! Cover art by Anna Trueman and over 300 pages of all new stories, articles, lyric essays, poetry, hybrid pieces and visual art. Contributors include Hailey Piper, Carson Winter, Stephanie M. Wytovich, Greg Sisco, Joanna Parypinski, Dejan Ognjanović, Christi Nogle, Kurt Fawver, Ivy Grimes, Clint Smith, and many more!

 

Vastarien Column: Tenebrous Ramblings
Romana Lockwood

 

The Unpleasant State of Beginning
Hailey Piper

 

Matsuri
Michael Uhall

 

The Mushroom Men
Carson Winter

 

Heartstrings
Philippa Evans

 

Sculpting
Mari Ness

 

She Ain’t Stoppin’
Christi Nogle

 

Fold
Gwen C. Katz

 

Night Mare
Stephanie M. Wytovich

 

On Borrowed Time
Greg Sisco

 

Voyeur
Tori Fredrick

 

Everything Will Be Okay
John Claude Smith

 

The Bloody Story of his Canvas: A Reading of “The Lost Art of Twilight”
George Prekas

 

How to Send the Dead (Assuming You’ve Cremated Them Against Their Dying Wish)
Juleigh Howard-Hobson

 

Sometimes It’s Just Like Hiding
Georgia Cook

 

Down the Dark Hallway: An Essay on P.T.
Sean M. Thompson

 

A Walkthrough of Route X: Video Games and the Postmodern Gothic
Joanna Parypinski

 

Thy Structures Rear’d in Blood
Rhonda Eikamp

 

Vulture Eyes
Christa Carmen

 

Revenge and Envy Are Very Small Things: Cosmic Inconsequentialism in S. P.
Miskowski’s Skillute Cycle
S. L. Edwards

 

The Accursed Manor of the Mirrorlands
LC von Hessen

 

Anthropophagus
Sara Tantlinger

 

The Collected Poems of James Zjarek, Transgressor
Perry Ruhland

 

The Shining Path
Paul L. Bates

 

Lullaby
Jenny Darmody

 

Lonely Wordless Ghosts
Mari Ness

 

Red Knots Tightening
Emer O’Hanlon

 

The Three Paradigms of Horror
Dejan Ognjanović

 

The Gyrification of Violence
Clint Smith

 

The Food Fellow
Ivy Grimes

 

This Story Will Kill You
Kurt Fawver

 

            Gde i kako naručiti? Šta ima u ranijim brojevima? Evo, sve lepo piše ovde:

https://grimscribepress.com/issues/

 

            P.S. A ako već naručujete od ovog izdavača (Grimscribe Press), preporučujem da obratite pažnju i na njihove zbirke priča koje su objavljivali: to je sve, po mom sudu, vrh savremene horor proze! Za zbirku Džeme Fajls moje hvalospeve već ste čitali letos u Rue Morgue magazinu, a i ove ostale knjige su im odlične.

 

            P.P.S. A kad smo već kod inostranih radnji, evo uzgred da pomenem da je nedavno u Poljskoj odbranjen doktorat na temu srpske i hrvatske fantastike u kojem se i ja nešto malo pominjem.

 

Uniwersytet Jagielloński

Wydział Filologiczny

Aleksandra Wojtaszek

GEOGRAFIE WYOBRAŻONE. CHORWACKA I SERBSKA PROZA FANTASTYCZNA

LAT DZIEWIĘĆDZIESIĄTYCH WOBEC RZECZYWISTOŚCI

Rozprawa doktorska
przygotowana pod kierunkiem
dr hab. Sylwii Nowak-Bajcar, prof. UJ

Kraków 2020

 

Imagined Geographies. 1990s Croatian and Serbian Fantasy Fiction vs. Reality

 

In the following PhD thesis I analyse and interpret Serbian and Croatian fantasy literature from the 1990s from the perspective of geopoetics. I examine the links between these works and space and, in consequence, the non-literary reality. I am interested in a particular kind of writing situated outside of mainstream literature and includes genres such as science fiction, fantasy fiction and horror, sometimes referred to as “genre fantasy” [fantastyka gatunkowa]. In the 1990s, there were significant modifications of Serbian and Croatian fantasy paradigm, manifested primarily in the emergence of previously absent themes related to locality and space. An important modification of this trend in the indicated period is also genre hybridization of literary works, which implies the need to analyse them from the perspective of genology. The contemplation of imagined literary geographies and transformations of genological templates in selected works invite questions regarding this writings’ relationship with the key issues of modernity and defining its subversive or conciliatory character in  relation to the then dominant ideologies, and therefore a reflection on the meanings of this genres of fantasy.

 

Ceo rad možete naći onlajn, pa i čitati ga ako znate poljski, ili ga Gugl-prevoditi ako ste baš fanatik – OVDE.

 

            Pošto je tema pre svega fantastika i SF, a ne horor, a budući da pokriva samo vremenski okvir 1990-ih, kad ja ništa od proze nisam objavljivao, mene pominje usput, na par mesta. Npr.

 

Już po 2000 roku fantastyką grozy z naukowej, ale także krytycznoliterackiej i filmoznawczej perspektywy zajął się Dejan Ognjanović, autor m.in. książek o horrorze w filmie: U brdima, horori: srpski film strave (2007) i Studija strave: eseji o horor žanru (2008). Ognjanović jako pierwszy w Serbii, a prawdopodobnie także w regionie, obronił doktorat w zakresie poetyki horroru i jest obecnie uważany za jednego z czołowych znawców tego gatunku na obszarze byłej Jugosławii. Z perspektywy literaturoznawczej najistotniejsza jest jego książka Poetika horora (2014)…

 

(Već posle 2000. Dejan Ognjanović je autor, između ostalog, knjiga o hororu na filmu: U brdima, horori: srpski film strave (2007) i Studija strave: eseji o horor žanru (2008). Ognjanović je prvi u Srbiji, a verovatno i u regionu, odbranio doktorat iz horor poetike, a danas se smatra jednim od vodećih stručnjaka za ovaj žanr u bivšoj Jugoslaviji. Iz perspektive nauke o književnosti, najznačajnija je njegova knjiga Poetika horora (2014)…)

 

 

W latach dziewięćdziesiątych opowiadania spod znaku fantastyki grozy tworzył także Ivan Nešić (ur. 1964), natomiast po 2000 roku do grona pisarzy horrorów dołączyli m.in. Dejan Ognjanović (ur. 1973), zajmujący się gatunkiem również od strony teoretycznej, Pavle Zelić (ur. 1979), Marko Pišev (ur. 1984) czy Jovan Ristić (ur. 1973).

 

(Devedesetih godina horor priče pisao je i Ivan Nešić (rođen 1964), dok su se grupi horor pisaca nakon 2000. pridružili, između ostalih, i Dejan Ognjanović (rođen 1973), koji se žanrom bavi i sa teorijske tačke gledišta, Pavle Zelić (rođen 1979), Marko Pišev (rođen 1984) i Jovan Ristić (rođen 1973).)