U okviru akcije "Blast from the past" (aka Kad već nema ništa novo dobro od horora, da se podsetimo jednog bisera iz boljih vremena) - evo mog teksta koji je izvorno izašao u jednom broju magazina ZNAK SAGITE kao deo daleko opširnijeg bavljenja italo hororom.
Quella villa accanto al cimitero (1981)
aka The House by the Cemetery
Kuća kraj groblja
***
3
Najeksplicitniji
Fulčijev pokušaj neo-gothica, sa
žestokim splater detaljima, očito se naslanja na skorašnje uspehe filmova UŽAS
AMITVILA (1979) i ISIJAVANJE (1980), uz pokušaje da u to uplete novelu 'Okretaj
zavrtnja' Henrija Džejmsa (koga citira u epilogu), i sa začinom u vidu amalgama
Frojda i Frankenštajna (ludi doktor zove se, genijalno, Frojdštajn!).
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgEWjLDsvTRs4TEgo8pXkdj1L31Uim8u-GBuNCWSMXQ279AQxJJYocrDKK7r6KmybskKivimUZ2CY61ZmcB3x2DieOgm2MgotqClGe0CHsppaGz5vyM2bFL3CAmZnT2TFXGcgRHF0aS/s1600/The+House+by+the+Cemetery+(3).jpg)
Od ostalih
gotik-splatera koje je Fulči radio u ovo vreme, a već su prikazani ovde na
blogu (vidi: THE
BEYOND, ZOMBI,
CITY
OF THE LIVING DEAD), KUĆA se izdvaja linearnijom i (uslovno
govoreći) logičnijom pričom, te većim insistiranjem na sugestiji, pretnji i
stravi, umesto čiste visceralne groze.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjuqXLlTmkwarkcrhwiWI6wE2KuE4m_O2g2A8MqcqupJeLmuDYjqpQcysHgbRYlgWDIt9MX1uQLaAH35aPHBjYdaVZeUdM6OKKArQ7ET155bCG1d3FkJpC5lkm3ZW_VMtdehg0ZD40k/s1600/The+House+by+the+Cemetery+(5).jpg)
To znači
da film ima suzdržan početak, i relativno lagan uvod, sa fino građenom
atmosferom zlokobne kuće i njene grobljanske okoline, ali kada ubijanje krene –
krv obliva zidove kuće kao nigde do tada!
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhiiZWHHe1fXhcyYK09ogqLtuxnSEw1GGiwn9-mKyA_8vHC_bgjKTVhkI6HGn_X8GS4wHUDCWAt2QiVZKz4YxfWhgOnKOWUyJXF1KQPIyalGb7LScrJrJ1kaUoGBb9cfsGoPxSFjIpe/s1600/The+House+by+the+Cemetery+(9).jpg)
U vrhunce
spada ubistvo žaračem, koji probada vrat jedne žene i proizvodi slow-motion fontanu krvi, kao i kasnije
ubistvo bebisiterke, kojoj kuhinjski nož nekoliko puta zaseca vrat dok glavu
potpuno ne razdvoji od njega.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhrLYk5DkKp7SwuGw6pKNaNrTcYRzQxxZRlN5gaG9sigYH4Ji9jXB2cXSuZLvpflNf10vYByPpB2-zSxHx5gSXK0Kq5JI9A5dp3BE3OTHaNJh2ax1x6zIXrvJ3KvRqHscfHTNyEwShK/s1600/The+House+by+the+Cemetery+(6).jpg)
Efekti
maske Đaneta de Rosija su savršeni kao i uvek, a kulminacija sadrži prizore
čija eksplicitnost prelazi granice patološkog, tim pre što uključuju prisustvo
dečaka na koga se okomljuje krpenjača od leševa iz podruma kuće.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiDB3v8bfVTj6nHgTW4k2_fn0ENbBgzYSiWs4SD8Lpm04Upvj2pASA9dXbwLVQkt7pbWr61_-DsTH52wbgnL8hEcJVTdD8Q-dkFXzuhLxGDJIrnwwADw_XpYYvWtrqdkU6Bh_j5f4sq/s1600/The+House+by+the+Cemetery+(4).jpg)
Frojdštajnovo
podzemno leglo vrhunac je nadahnutog scenografskog dizajna, ali i klaničke
imaginacije – sa užasno iskasapljenim, rasporenim, raskomadanim leševima
razbacanim i obešenim na sve strane.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi5Ksh2VLpFBdmlED_WeJbudDYTmPkXxVpa0moY5sM_oUNGJcu6-vW4DjrnJHENbX0AOrQ6f2NzM3-75MHkmiMM3lquBjoFzBIQhNse7PF89gcZHjhQr3ToUp3qQltbg9ax5BM7drdC/s1600/The+House+by+the+Cemetery+(8).jpg)
Perfektna
kamera Serđa Salvatija jednako je dobra za gotik kao i za splater, i uvek je na
pravom mestu da na najupečatljiviji način zabeleži naumljeni prizor. Fabio
Frici je bio zauzet, pa je skor za KUĆU napisao Volter Ricati – kompozitor bez
bitnijeg iskustva u žanru, što ga nije sprečilo da isporuči možda i najbolji
Fulčijev skor (uz onaj za GRAD ŽIVIH MRTVACA): predivne gotske teme, sa horovima,
orguljama, zlokobne i pompezne, neraskidivi su doprinos opipljivoj atmosferi
ovog filma.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj1R3T_ev7gnsCieOn7KyjvdjEFgy8j2IkdQF7QWc0oEYZUSW1VAfIuJx9WiIgSox17cx2cBY1bEIHE8zu0wcILKvEMnRSHbCFG1bMS83MMuh09YHxX_qegzi-s76BSO_sHo9jF6Na0/s1600/The+House+by+the+Cemetery+(2).jpg)
Sve u
svemu, iako je KUĆA povremeno trapava i neujednačena, a scene ubistava štrče iz
naracije (i logike iza nje), sveopšte iskustvo je u suštini pozitivno: mnogo
dobre zabave za one sa jakim stomacima, i tolerancijom za 'anything goes' pristup dramaturgiji.