уторак, 27. октобар 2009.

DEJAN OGNJANOVIĆ NA SAJMU KNJIGA 2009

Za razliku od prošle godine, kada sam na Sajmu imao dve nove knjige, ove nemam nijednu. Na tome se izvinjavam svim svojim štivaocima, ali tako mu je to. Nije to baš zato što se ove godine previše vrtelo palcima i blejalo u prazno, radilo se itekakao, samo što ništa od toga nije uobličeno u ready-to-print knjigu.

Ipak, upravo u 2009-oj stavio sam tačku na najvažniju moju dosadašnju knjigu (tj. magistarski o Pou), i to će vrlo verovatno izaći kao knjiga već u narednoj godini. Takođe, gotovo je izvesno da će u 2010-oj iz štampe najzad izaći i II (blago izmenjeno) izdanje mog romana NAŽIVO. Da li će se do kraja 2010. godine pojaviti i moj drugi roman, to u ovom trenu (kada ga još nisam ni započeo) zaista ne smem da obećavam.

Dakle, šta i gde ima na Sajmu Knjiga 2009. od mojih radova?


- Naživo, Prosveta, Niš, 2003

= Niška Prosveta je odavno propala, ovaj naslov je odavno rasprodat, tako da ga jedino uz zaista mnogo sreće možda možete naći kod nekog antikvara. slaba šansa, ali ako ga nađete, ne pitajte za cenu!


- Faustovski ekran: đavo na filmu, Matična biblioteka 'Svetozar Marković', Zaječar, 2006.

= Nije mi poznato da ova institucija ima svoj štand na Sajmu, ali – iznenadite me!?


- U brdima, horori: srpski film strave, Niški Kulturni Centar, Niš, 2007.

= NKC svoja izdanja ove godine nudi na štandu (takođe niškog izdavača) ZOGRAFA, pa je to jedino mesto gde možete naći ovu knjigu.


- Studija strave: eseji o horor žanru, Mali Nemo, Pančevo, 2008.

= Mali Nemo uvek ima vidan štand na vidnom mestu, blizu ulaza, pa se nadam da je tako i ove godine.


- Novi kadrovi, Clio, Beograd, 2008.

= CLIO ne možete promašiti, a jedino na njihovom štandu na Sajmu možda možete naći ovu knjigu po iole razumnoj ceni (pošto se u knjižarama prodaje isključivo po nerazumnim).


- H. F. Lavkraft, Nekronomikon, Everest Media, Beograd, 2008.

= Everest Media ima štand, a Nekronomikon verovatno možete naći i na srodnim, prijateljskim štandovima, kao što je npr. izdavača TARDISA. Štand Everest medije nalazi se na galeriji u neposrednoj blizini Alnarijevog štanda; a njega nećete moći da promašite, jer je uz Mono&Manjanu i Lagunu najupečatljiviji objekat hale 1. Na ovom Sajmu knjiga Nekronomikon se prodaje po 1400 dinara i ta cena je najpovoljnija koja će ikada postojati.

Od 1. decembra cena Nekronomikona ide na 1944 dinara, pa uz popust od 20% može biti najniže 1555... čisto da ne bude posle da ima neobaveštenih.

Kod EVEREST MEDIJE takođe imate i brojeve magazina sa mojim esejima i književnim i filmskim prikazima: Znak sagite 6-9 i 11-16 po 200 dinara. Znak sagite 10 košta 300 dinara jer ga ima vrlo malo.

Štand Tardisa se nalazi u dnu partera hale IV (bivša hala XIV); gledano sa ulaza iz glavne hale u halu IV, nalaze se po sredini, tačno na suprotnom kraju hale. Ako već svraćate do njih, svakako potražite neke fascinantne nove knjige domaćih autora fantastike i horora: moju specijalnu preporuku imaju knjige MALTEŠKI ŠIŠMIŠ, NASTAVIĆE SE..., OTISAK ZVERI U PEPELU, KRALJEVI i MRVE POD KOŽOM.

Moje nove horor priče imate u zbirkama koje je priredio i objavio Goran Skrobonja, tj. izdavačka kuća PALADIN.

BELI ŠUM: Priče o televiziji i ISTINITE LAŽI: Urbane legende (najnovije! friško! tek izašlo!)

=PALADINOVA izdanja imate kod TARDISA i DELFIJA, a ako ih nikako ne nahvatate tokom Sajma, nakon toga ima ih u knjižarama Beopolis (u Domu Omladine) i Alan Ford (na Novom Beogradu). Naravno, i direktno kod izdavača.


Ne zaboravite da sebi nabavite i primerak časopisa Gradina, br. 25 (NKC, Niš, 2008.) jer u njemu imate opsežan temat posvećen EMBROUZU BIRSU

= ovo možete naći samo na štandu ZOGRAF / NKC.

Malo li je?


Toliko što se tiče Ghoul-related izdanja na Sajmu.

Što se tiče mog telesno-duhovnog prisustva, na Sajmu me možete slučajno sresti u petak popodne (u 17h Boban Knežević na štandu ALNARIJA potpisuje svoj novi roman POSLEDNJI SRBIN, a u 18h je na štandu TARDISA proslava koju ne treba propustiti!).

Namerno me možete sresti i u subotu, kada učestvujem u dva panela posvećena stripu. Konkretno, radi se o sledećim zbivanjima:

Subota, 31. Oktobar

Hala br. 2, nivo B


13:00 - Istraživači natprirodnog : Marti Misterija, Dilan Dog, Hellboy, Džon Konstantin – Hellblazer


1. Dr Miloš Milenković, antropolog, docent na Filozofskom fakultetu u Beogradu

2. Dejan Ognjanović - pisac, filolog , prevodilac, kritičar, esejista

3. Dejan Stojiljković, pisac i strip scenarista


14:00 - GOST SAJMA - DŽEJMI DELANO

Predstavljanje gosta, kraći razgovor s njim, pitanja publike, uručenje poklon-slike i onda potpisivanje stripova

1. Borislav Stanojević, strip-teoretičar,

2. Dejan Ognjanović, pisac, filolog , prevodilac, kritičar, esejista

3. Džejmi Delano, strip scenarista

The Quatermass and Kneale

Prekosutra će biti 3 godine od smrti jednog od najvećih savremenih genijalaca modernog horora i fantastike. Ujedno, valja reći da je to jedna od najtužnijih biografija, u pogledu kapaciteta koji je taj čovek imao, a srazmerno činjenici šta je iza sebe ostavio. Zaostavština ovog izuzetnog autora je možda mala u odnosu na neke hiperproduktivne scenariste i pisce današnjice, ali je daleko značajnija, a godine će tek pokazati gde je Kneale bio idejno šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka.

Pojedini kritičari danas raspoznaju njegovo ime pri pomenu Johna Osborna, kao koautora i saradnika na scenarijima za Look Back in Anger i The Entertainer (zaslužan za veštu adaptaciju istih), a većina ga vezuje za njegovo remek delo moderne fantastike, sagu o profesoru Quatermassu, delo koje je više puta ekranizovano sa manje i više uspeha.

U sklopu ponovnog izučavanje njegove zostavštine reprizirao sam Quatermass and the Pit, film R.W.Bakera iz 1967. Jedan od najpompeznijih Hammerovih filmova sezdesetih, u korelaciji sa 20th Century Foxom, ovo delo širem auditorijumu najbolje reprezentuje svu tragediju i genijalnost Nigela Kneala. Idejno Kneale je daleko ispred svoje generacije. On hrabro uvodi elemente istinske strave u učmali i posrtajući žanr naučne fantastike. Za njega pojam "marsovac" ili vanzemaljac nije samo pikantno ekspolatatorski aspekt, u kome autori mahom tragaju za jeftinom zabavom sa edukativno-moralnom konotacijom. Ne, Kneale je jedan od pionira horor žanra, koji prepoznaje samu esenciju i srž straha od nepoznatog. Za njega izučavanje i traganje za životom van našeg svemira predstavlja tematiku koja uvek paraleno ide u dva pravca: uvođenje modernih tehničkih dostignuća i sredstava u sklopu pronalažnenja do tad nepoznatih frekvencija ljudske svesti (podsvesni moždani talasi i ljudskom oku nevidljivi oblici), i borba pojedinca protiv sistema koji želi da po svaku scenu svojom konzervativnošću sputa utemeljena naučna dostignuća, i samim tim uguši i zaustavi nezaustavljiv proces otkrivanja novih dimenzija čovečanstvu.

Bakerov film je kvalitetnije ostvarenje od The Quatermass Xperiment V.Guesta (prva ekranizacija iz 1955), ali tehnički i dalje nedovoljno dobro. Traljav završetak sa mršavim specijalnim efektima, u kome se đavo na bizaran način invocira kao kvintesecijalni pokretač zla, ne postiže i ne dostiže genijalnost i univerzalnost Knealovih dijaloga, referenci i vešto vođenog scenarija. Preslikani fijasko, iz današnje perspektive gledano, koji je doživeo Jamesov Night of the Demon.


Dalje proučavanje i sučeljavanje, ili popularno Science Versus Supernatural, Kneale nastavlja u TV filmu The Stone Tape. Sa kosmičkog nivoa Kneale silazi u neistražene dubine tame i ljudskog očaja, ulazi u kuću opsednutu duhovima u potrazi za savršenim zapisom na modernoj magnetofonskoj traci. Angažovani su medijum kao i čitav tim kompanije za elektronske uređaje. Kneale i ovde uspeva uprkos siromašnom budžetu da dokaže sebe kao istinskog pozanavaoca ljudske psihe. Jeza izvire iz svake pore ovog malog filma, praćena bizarnim zvučnim zapisima. Međutim, opet režija ne dostiže ni milimetar savršenstva priče. Kamerna atmosfera podstiče jednodimenzionalni karakter, uništavajući efekat tragike finala.

U godinama oko ova dva naslova Kneale ne prestaje da piše za TV. Neki od serijala u kojima je on učestvovao kao autor su i delom zauvek izgubljeni! A većina je van ostrva prošla relativno nezapaženo. U sklopu ponovnog izučavanja njegovog dela tek nedavno su neka detektovana i preneta na DVD.

Knealova nezgodna, principijelna narav ga je konsekventno sputavala od upuštanja u rizik. Odbijanje da piše za tv serijale kao što su Doctor Who ili The X Files, ga je prilično koštala ingeniozne reputacije nepogrešivog autora. Fijasko sa posledicama predstavljao je i njegov scenario za treći nastavak Halloween serijala. Zbog sukoba oko priče i velikih promena režisera Wallacea, Kneale traži povlačenje njegovog imena iz cele priče.

Potpunu satisfakciju doživljava kroz adaptaciju romana Susan Hill The Woman in Black. Uvodeći promene u tekst, praćene intersantnim poigravanjem sa ranim i primitivnim za današnje vreme aparatima za beleženje zvučnih zapisa, Kneale daje posebno jeziv elemenat već postojećoj stravi ove maestralne priče.

U poznijoj fazi života stižu i priznanja za minuli rad, kako od strane kritičara, tako i od samih kolega. omaž mu daju J. Carpenter, S. King, Pink Floyd, M. Palin...

Ipak, ostaje utisak da će tek naredne godine dokazati punu vrednost njegovog dela, kroz različite ekranizacije, dokumentarce, a uradiće se tu nadam se i po koji valjan rimejk u britanskoj produkciji.