No, sve ovo ne treba da čudi, znajući kako se država odnosi prema živima. Ko još ima vremena da brine o mrtvima?
Dušebrižnici i večiti optimisti će reći kako su se političari iz obližnje opštine slikali za novine na ulazu prošle godine, i obećali kako će groblje dobiti sve ono što su prethodne generacije njihovih vrlih kolega propustile da ostvare u svojim planovima za uređenje grada. A ja smem da se kladim - ako zakopamo po arhivi - kako na svakih 4-5 godina neko obeća nešto slično. Vreme će pokazati ko je u pravu, i ko je kakav učinak ostvario.
Nema čoveka koji živi u blizini, a da ne zna po neku anegdotu vezanu za Staro groblje.
Tokom osamdesetih, gotovo odmah po zatvaranju poslednje rake i podizanju poslednje nadgrobne ploče, kapele postaju stecište polusveta i sumnjivih likova. Svoju interzonu ovde nalaze pre svih narkomani, ali, a sudeći prema svedočenjima mojih prijateljica iz obližnjih zgrada, i egzibicionisti u dugačkim mantilima, slični onom iz filma Davitelj protiv davitelja. Pitanje je koliko je među njima bilo ozbiljnih nasilnika i siledžija, ali da su se tokom godina množili ekscesi, to može svako ko živi u blizini da potvrdi. Tokom devedesetih stvari se kreću od lošeg ka gorem. Neuređeno groblje i puste kapele postaju domovi beskućnika, a neretki su i obračuni dilera i kriminalaca na ulici koja povezuje dve kapije groblja.
Kako je danas, govore nam slike. Meni izgleda da su se samo promenile boje fasada zgrada poređanih na samom obodu groblju; uz obaveznu nadogradnju od po sprat-dva.
Ipak, ti naši sugrađani imaju retko egzotičnu privilegiju (kakve ne postoje ni u ruralnim zabitima), da ih uveče dok tresu stonjak, sa daljine od samo par metara, pozdravi spomenik davno umrlog sugrađanina.
Ta nadgrobna ploča na specifičan način simbolizuje Srbiju, a jednako predstavlja i surovu metaforu.